Horloge +

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Horloge +

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:43

Terug naar de basis.

Een bomzeker klokje:
Kwaliteits 25-juwel zwitsers mechanisch automatische uurwerk, in een hoogwaardig stalen kast met safierglas en alles (incl. de kroon) 20 bar bestendig dichtgeschroefd.
Zonder wat voor frats dan ook.

Understatement: de tijd

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 21_3875699

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:10

WinBinChes schreef:
Ik ben benieuwd HC. Wel even laten weten he Haha! Haha!

De Seiko LandMaster werd duurder dan ik mezelf als grens gesteld heb, dus heb ik met ijzeren zelfdiscipline Knipoog laten lopen. Dat is achteráf een goede keuze geweest Haha! , want door ´toeval´ kon ik een bijzonder klokje overnemen.
Mühle-Glashütte heeft in samenweking met de Duitse kustwacht een bomzeker klokje ontwikkeld. Dat is het meest solide horloge denkbaar geworden. De kapiteins kregen een klokje uit de handgemaakte voorserie om te evalueren.
http://img.photobucket.com/albums/v216/ ... r_ente.jpg (grapje)

Één van die heren is van baan veranderd en bood zijn originele horloge aan. Compleet met evaluatierapport.
Voor mij een ideaal ruiterklokje:
bomzeker, dag&nacht instinctief afleesbaar, automatisch.
Daarbij vínd ik het mooi en is dit een uniek klokje en dat vínd ik wat extras.

Ter relativering wat de kwaliteit van dit klokje is:

http://img92.imageshack.us/img92/6508/uhren1to0.jpg

Een dergelijk klokje níeuw doet ´pijn´ als je er de eerste bluts op maakt. Het klokje wat ik nu gekocht heb is nog heel fraai, doch al gebruikt. Dat maakt het voor mij draagbaar te bergpaard Cool
Ben er blij mee Bloos

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:29

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:25

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:02

Door de aanschaf van de Yema bi-pole gisterenavond een inhoudelijke discussie over navigeren en oriënteren.
Het Revue-Thommen navigatie-horloge wat ik aan mijn partner heb gegeven, heeft het gehoopte bij-effect!!!
Door de zonnekompasroos op GMT is het oriënteren ´tastbaar´ geworden. Is het concept tijd versus plaats ineens begrijpelijk aan de werkelijke wereld gebonden.

Ze kon al prima kaartlezen. Nu ook nog praktisch begrip van oriëntatie. Afgod

hc

Espiranza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:27

Ik heb helemaal geen horloge tijdens het rijden Huilen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:32

Sinds ik een mobiel heb gebruik ik sowieso geen horloge meer, vind het niet nodig om nou 2 dingen bij me te hebben waar de tijd op staat.

Van de telefoon gebruik ik overigens bij het rijden WEL actief de GPS functie en navigatie en dat bevalt me uitstekend!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:36

Espiranza schreef:
Ik heb helemaal geen horloge tijdens het rijden Huilen

Waarom Huilen ???

Als jij het niet nodig hebt omdat je het niet gebruikt, prima toch?! Op een geniettrip door bekend terrein op een zondagmorgen in het prille licht van de opkomende zon is een horloge nergens voor nodig.

Tijdens een endurance wil ik een een digitale tijduitlezing (ter makkelijke vergelijking met een lijstje tussentijden) en een hsm-functie (ter bewaking van de conditie van het paard).
Ander gebruiksdoel ander nut.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:44

HannahFrouk schreef:
Van de telefoon gebruik ik overigens bij het rijden WEL actief de GPS functie en navigatie en dat bevalt me uitstekend!

Ander gebruiksdoel, ander nut.
Voor jou is de gsm-functie belangrijk en combineer jij tijd en gps dáármee. Dat maakt een polsklokje overbodig als het voor jou geen functioneel nadeel is dat je een mobieltje niet instinctief in een oogopslag kan uitlezen.

Zo is voor náchtritten voor mij een heel ander type polsklokje functioneel dan overdag.
In het donker heb je niets aan GMT. Wel aan aan analoge uitlezing van tijd en kompaskoers door tritium o.i.d.
Je kan ook even stoppen en op een paar knopjes drukken. Werkt met een mobieltje dag&nacht én je kan er mee bellen Haha!

hc

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:48

Ik rijd nooit in het donker dus.
Een mobiel bij me hebben vind ik nogal belangrijk, vandaar dat ik voor een mobiel kies en niet voor een horloge.

Ik kijk eerlijk gezegd toch ook niet echt naar de tijd als we een rit maken, van de ritten die we maken weet ik toch wel ongeveer hoe lang ze duren en als ik paard rijd heb ik per definitie al geen zin om op de tijd te moeten letten, dan zit ik niet lekker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:13

Ik heb niet graag een mobiel mee Haha!
Liefst ook geen horloge.
Het allerfijnste is op pad gaan 'ik heb geen idee waarheen, weet niet hoe laat ik terug ben, niet voor x uur.'
Voor jezelf wat veiliger en voor het thuisfront prettiger is het als je globaal aangeeft wat en waar ook al legt dat je enigzins vast.

Voor ritten over normroutes neem ik een registrerende hsm mee. Tijd en hartslag afgezet tegen de route geven me harde informatie.

Op ritten in bekend terrein heb ik geen horloge nodig inderdaad.

Op ruigere ritten of met specifieke leerdoelen is het wel prettig een klokje mee te hebben omdat ik dan geen benul van de tijd heb.

Op nachtritten heb ik weinig tijdsgevoel dús wil ik de tijd mee. Wil die zonder gefrut kunnen aflezen = analoog zelflichtgevend.

Op ruigritten op vreemd terrein verdwaal ik echt niet maar het helpt wel om onnodig omrijden te voorkomen als ik een hulp bij oriëntatie bij me heb.
Op nachtelijke ruigritten op vreemd terrein is een oriëntatiehulp bijna essentieel. Die moet dan óók makkelijk leesbaar zijn.
Helaas is gps in terrein niet functioneel. Je hebt er niet veel aan dat het scherm naar een waypoint wijst als er een greppel of onpasseerbare heling voor je ligt. s'Nachts is een gps zelfs enigzins riskant omdat het toch al moeilijker is om op je zintuigen te vertrouwen.

Ik heb een oude garmin van raids met de motorfiets overgehouden. Ondanks stafkaarten en ozi-explorer bleek dat in ruig terrein onbruikbaar anders dan als richtingaanwijzer. Omdat je tóch niet zonder kaart door onbekend gebied kan, kan ik daar ook mijn wijzerplaat voor gebruiken Cool

Het is dus maar net wat het gebruiksdoel is.
Met bepaalde oriëntatieritten mag je wel kompas, geen gps gebruiken. Een handkompas is dan verreweg het beste.
Rij je voor de lol, dan is nauwkeurigheid van oriëntatie binnen zichtafstand voldoende omdat je toch door het trein gestuurd wordt waar je kan rijden.

Een grote valkuil van gps (tomtoms etc) is dat de gebruiker geen idéé heeft van waar deze is noch heen gaat en alle vaardigheid verleert.
Dat is geen enkel probleem tot het eens een probleem is Haha!
Dan pak je de mobiel en.... heb je geen bereik, geen saldo of geen pep in de batterij = Murphy Knipoog

Mijn zoontje kan uit veiligheidsoverwegingen met de mobiel overweg maar ik zal érg blij zijn als hij wat vaardiger wordt met kompas en oriënteren. Met vaardigheid is hij nergens van afhankelijk.

hc

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:22

Huertecilla schreef:
Een grote valkuil van gps (tomtoms etc) is dat de gebruiker geen idéé heeft van waar deze is noch heen gaat en alle vaardigheid verleert.
Dat is geen enkel probleem tot het eens een probleem is Haha!
Dan pak je de mobiel en.... heb je geen bereik, geen saldo of geen pep in de batterij = Murphy Knipoog

hc

Heb een mobiel met kompas, GPS en bovendien kan ik de kaart ter plekke downloaden.
Dus daar kom ik een aardig eind mee, terwijl ik bovendien precies weet waar en hoe ik zit (sinds ik die mobiel heb snap ik het zelfs).

Maar inderdaad: ander gebruiksdoel, ander nut.

Maar wel onwijs handig! Heb die mobiel ook speciaal daarvoor aangeschaft.

En prik in de batterij heb je dan wel altijd nodig ja ....