mini pony vervoeren in de Auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: mini pony vervoeren in de Auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:41

Of het kan of niet, het is gewoon verboden om (klein) vee te vervoeren in een wagen/kar wat daar niet voor bedoeld is.
Dit geld ook voor schapen en geiten.

Vorig jaar kreeg iemand nog een boete op de Zuid-Laarderpaardenmarkt, die een mini in een combo had staan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:41

@Ragdollcat: En jij denkt dat het mag om achterin een trailer te blijven zitten/staan als mens en dat dát dan zo veilig is, vooral voor jezelf?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:49

binnen de bebouwde kom, zou ik erbij blijven zitten, niet staan maar zitten in het stro, gaat het goed dan plaatsnemen in de auto als het uit de bebouwde kom gaat, zo deden die mensen het bij een schetlanderskeuring, van horen zeggen.

ik heb mijn zegje gedaan en ideen aangedragen, en het is aan de eigenaresse of die er iets mee kan of niet, ik weet zeker dat ze veel om deze mini ponytje geeft, dus ze komt vast wel met een veilige oplossing.

Alleen ikzelf zou gewoon simpel een minitrailer huren, klaar.

succes

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:05

Ok ik ga een zinnig antwoord proberen te geven.

Met je twee paardtrailer ben je bang dat de baal naar voren schuift. Nu mijn idee:
leg een baal in je trailer, aan de twee strotouwtjes bind je een ander strotouwtje, deze bind je boven aan de stang, die normaal achter de kont van je ''grote'' paard zit óf als je geen stang hebt, dan bind je hem door het oogje wat vrij is omdat er geen stang zit.
Verder rustig rijden en als je een grote afstand moet, enkele keren even gaan kijken.

Ik wens je veel succes met het vervoer en in de toekomst met dit kleine ding!

p.s: wij hebben op de boerderij ook schapen, geiten en een kalf vervoerd in een grote bus, dit was echter over een drietal km (boerenlandwegen). we hadden dan ook strobalen achter in de wagen liggen. Was nooit ideaal maar ging wel. Dit wil niet zeggen dat ik er voor ben, ik was te jong om er toentertijd wat tegenin te brengen en ik wist niet beter. Nu zou ik een andere oplossing verzinnen.
Ik kijk af en toe zown engels dierenarts programma en daar heb ik ook wel eens gezien dat mensen hun varken of schaap, achterin de jeep'kofferbak' hadden. Daar is het wat normaler denk ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:27

Waarschijnlijk zet ik hem helemaal voor in de trailer. maken de balen vast met banden en touwen.

maar iemand in de trailer mag toch niet?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:28

Waarom zo moeilijk doen?
2 paards trailer met wat hooi op de bodem om van te knabbelen (geen hooinet) en dan los erin zetten.
Boven de achterklep zorgen dat het zeiltje dicht is.
Beesie komt nergens uit en kan onderweg staan zoals hij wil.
En mocht ie z'n evenwicht verliezen, hangt ie zich iig niet op.
Het is dan gewoon een stal, die wat hobbelt. En als je niet als een gek rijdt, kan er niets gebeuren.

Zo vervoer ik altijd mini's of veulens die te klein zijn om tussen de voor en achterstangen op te sluiten.
Gaat al ruim 15 jaar zonder problemen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:48

cp112 schreef:
Waarschijnlijk zet ik hem helemaal voor in de trailer. maken de balen vast met banden en touwen.

maar iemand in de trailer mag toch niet?

Klopt, mag niet...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:20

Ik heb mijn mini merrie met veulen los in een anderhalfpaards trailer gehaald, je hebt dan geen last van het tussenschot.
Mijn vorige mini heb ik wel met de 2 paards gehaald, en daar heb ik 2 balen stro, voor een helft gestapeld, zeil eromheen, zodat hij niet met de voeten vast kan komen te zitten en dan los in een helft van de trailer. Het vast zetten van zo'n veulen zou ik weer niet doen, omdat de stangen daarvoor erg hoog zitten en veel veulens niet gewend zijn vast te staan als ze alleen zijn. Als mensen persee met 4 maanden het veulen willen weg hebben, is de vraag hoeveel ze ermee gedaan hebben. Vast zetten vergroot mijns inziens dan de kans op ongelukken.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:24

Dikke laag stro in je 2 paardtrailer, veulentje er los in. Mijn ervaring is dat angstige shet veulen gewoon gaan liggen op het moment dat ze tevaak hun evenwicht verliezen, of bang zijn om te vallen. Niet vastbinden dan kan het ook niet verstrikt raken in het halstertouw en krijgt het bij remmen optrekken ook geen klap op het nekje. Je kunt onderweg een keer kijken op het goed gaat over de klep heen. Veulens maken rare sprongen als je het deurtje open maakt.

Veel plezier met het veulen, komt helemaal goed.

(In de gesloten laadbak van een combo kan in mijn ogen ook, maar is idd. een duur geintje als je wel in een politiecontrole fuik rijdt, of onverhoopt bij een aanrijding betrokken raakt.)

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:33

Ik zou m op de achterbank van een personen auto zetten, staat hij lekker stevig. Clown Vork

Wat een gevaarlijke ideeen worden hier geoppert, best lijkt mij om gewoon rustig te rijden en het beestje los te vervoeren. Mijn mini staat altijd los in de trailer en bij aankomst staat hij altijd in de breedte van de trailer, waarschijnlijk kan hij zo beter zijn evenwicht houden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:47

Jeetje als ik dit zo lees zijn we begin van het jaar echt fout bezig geweest (wettelijk gezien wel correct trouwens) om een volwassen shet van 80 cm hoog in zijn uppie in een bijna lege (dus geen extra strobalen ofzo) twee paardstrailer van Limburg naar Utrecht te vervoeren waarbij hij met halster en halstertouw vastgezet was aan de bevestigingsmogelijkheid die daarvoor was... Beessie was super rustig, stodn wel volledig in de breedte ipv in de lengte richting toen de klep open ging. Had geloof ik wel wat hooi bij zijn voetjes liggen maar had er niks van gegeten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:48

Mag je een hond vastbinden op het dak om hem te vervoeren Clown

het antwoord op de vraag is hetzelfd antwoord op jou vraag TS.. waarom zou je het willen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:04

MarijeR schreef:
Waarom zo moeilijk doen?
2 paards trailer met wat hooi op de bodem om van te knabbelen (geen hooinet) en dan los erin zetten.
Boven de achterklep zorgen dat het zeiltje dicht is.
Beesie komt nergens uit en kan onderweg staan zoals hij wil.
En mocht ie z'n evenwicht verliezen, hangt ie zich iig niet op.
Het is dan gewoon een stal, die wat hobbelt. En als je niet als een gek rijdt, kan er niets gebeuren.

Zo vervoer ik altijd mini's of veulens die te klein zijn om tussen de voor en achterstangen op te sluiten.
Gaat al ruim 15 jaar zonder problemen...

De reden dat ik met balen stro wat af wil zetten is omdat wij geen zeiltje achter de trailer hebben, en een erg korte klep. heb wel eens gehoord dat ze nog wel eens proberen om eroverheen te springen.

Trouwens, voor de mensen die allemaal opperen dat het niet mag. ik heb het eens nagevraagd (oom is rechercheur en heeft het nagezocht) er staat NERGENS! dat je een pony of ieder ander dier NIET in een auto mag vervoeren.
als je aangehouden wordt moet de agent ter plaatse bekijken of het veilig gebeurd of niet. vind hij van niet dan riskeer je een boete, vind hij van wel, is er niks aan de hand.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:35

Mijn zus heeft er ooit eentje gehaald in een bestelbus, dat ging ook goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:02

Nou TS, dan moet je dat maar vooral doen. Have fun.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 10:21

dat zei ik niet, ik zei dat ik het opgezocht hebt. onderzoek doen heet dat, zouden meer mensen moeten doen voordat ze allerlei dingen gaan opperen en schreeuwen waar ze dus blijkbar niks vanaf weten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:16

Als je het al zo goed weet, vanwaar dan dit topic Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:37

cp112 schreef:
Trouwens, voor de mensen die allemaal opperen dat het niet mag. ik heb het eens nagevraagd (oom is rechercheur en heeft het nagezocht) er staat NERGENS! dat je een pony of ieder ander dier NIET in een auto mag vervoeren.
als je aangehouden wordt moet de agent ter plaatse bekijken of het veilig gebeurd of niet. vind hij van niet dan riskeer je een boete, vind hij van wel, is er niks aan de hand.

Jawel hoor, dat staat gewoon in EG richtlijn 1/2005.
Ik trek dat nazoeken van je oom dus ernstig in twijfel, aangezien dit genoegzaam bekend is bij de juridische afdeling van de politie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:50

Marchador schreef:
Als je het al zo goed weet, vanwaar dan dit topic Clown

Ik weet niet of je data kan lezen? maar dat wist ik niet.

topic kan op slot overigens, pony staat al 2 dagen bij huis. (en ja is vervoerd met een trailer hoor)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:55

Marchador schreef:
Mag je een hond vastbinden op het dak om hem te vervoeren Clown

het antwoord op de vraag is hetzelfd antwoord op jou vraag TS.. waarom zou je het willen?

zonder gekheid; je mag wel een hond op de achterbank vervoeren...een deense dog is niet kleiner dan een mini-shet. Dus waarom mag de hond wel en de pony niet?

Ik heb het een jaar of 4 geleden serieus gezien op de Zuidlaarder markt; een mini die achterop de achterbank stond met het hoofd naar een zijraampje...

(voor iedereen in de gordijnen vliegt; het is niet iets wat ik zelf zou doen of aanraden. Ik heb het puur over de regelgeving)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:07

Ik grap wel eens dat het best zou passen in mijn twingo, en mijn oudste shet heeft het wel eens geprobeerd, om in te stappen, maar ik heb hem tegen gehouden, uit angst dat ik hem er niet meer uit zou krijgen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:22

Aangezien de pony vervoerd is, op veilige wijze, zet ik hier een slotje.