[HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Re: [HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:47

Oh, maar ik snap heel goed dat mensen het doen hoor, als het mag, waarom niet? Maar zelf zal ik het gewoon niet snel doen (zeker niet op een "grotere/belangrijke" wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:59

Ik zie wel meer die het niet doen hoor! Maar mij kan je dan wegdragen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:32

Ik vind dat van verzorging ook wel apart eigenlijk. Nu rijd ik nog geen wedstrijden, maar wil het wel gaan doen aankomend jaar. Maar mijn grootste "probleem" ik rijd op een paard wat 's winters niet geschoren word en dekenloos de weide op gaat. Die word daar vies van, en ik ga die niet uitgebreid poetsen en wassen... Zal dan ook wel een 5 krijgen voor verzorging, maar hoop dat de jury er rekening mee kan houden dat het paard wintervacht heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:47

Met zo'n dikke vacht is toch niet fatsoenlijk te rijden? Ik vind inderdaad dat daar minpunten voor gegeven mogen worden als die vies is... Een dekentje op om de ergste vacht en viezigheid tegen te gaan is een kleine moeite... Jij wil op wedstrijd dan is het ook jouw taak om je paard netjes voor de dag te brengen..

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:51

In de tijd dat ik met mijn verzorg shetje startte waste ik een dag van te voren meestal (lag aan de starttijd :P) de staart en soms de voetjes. En goed borstelen, manen en staart goed uitkammen en dan ging ze met een regendekentje de prut weer in. Dan tegen de tijd dat je op wedstrijd was waren de voetjes opgedroogd, dus alles nog een laatste borstel en klaar.
Scheelt dan wel dat het een zwartje was. Maar een kleine moeite en het toont al heel anders dan als je hem/haar echt uit de bagger trekt en inlaad.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:24

Ik vind dat er zeker wel onderscheid mag worden gemaakt in verzorging. Ik vind imo dat je op een dressuurwedstrijd rondom gevlochten moet worden, dus staartvlecht, manen geknot en de voorpluk gevlochten (en desnoods een oornetje als het paard geen voorpluk heeft). En daarnaast alles gewoon netjes schoon. Ja het kan altijd gebeuren dat je paard aan de slappe is en daardoor zijn staart onder schijt. Maar denk dat iedereen wel het verschil kan zien tussen vuil wat er al een lange tijd opzit en een beetje slappe poep vanwege de spanning.

Ik heb laatst ook bij een jury geschreven en die gaf iedereen standaard een 7, terwijl de ene er tiptop uitzag en bij een ander het leek of ze zo haar paard uit het land had getrokken en even snel knotje had gemaakt in de manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:29

staartvlecht vind ik echt zo ongeveer het lelijkste wat er is :') maar vind wel dat ze staart netjes (gewasen als die vies is) en uitgekamt moet zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:31

Yvank_ schreef:
Met zo'n dikke vacht is toch niet fatsoenlijk te rijden? Ik vind inderdaad dat daar minpunten voor gegeven mogen worden als die vies is... Een dekentje op om de ergste vacht en viezigheid tegen te gaan is een kleine moeite... Jij wil op wedstrijd dan is het ook jouw taak om je paard netjes voor de dag te brengen..

Prima mee te rijden, grootste issue: niet mijn paard, niet mijn beslissing. Daarbij ben ik van mening dat als het niet nodig is om een deken op te gooien, waarom dan doen?
Dit paard zal nooit een deken op krijgen, dus mag ik geen wedstrijden starten? Beetje rare conclusies trek jij zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:36

Dat zeg ik toch helemaal niet? Jij wil het paard niet wassen oid voor je op wedstrijd gaat. Dat vind ik niet kunnen! Je trekt een paard die 24/7 zonder deken buiten staat toch niet uit de modder en gaat zonder wassen op wedstrijd?

Ik zeg in dat geval dan is een deken een kleine moeite wordt de vacht niet zo dik en blijft die schoner. Ik zeg niet dat je zonder deken niet op wedstrijd mag. Ik ben wel van mening dat je een dikke onvoldoende voor verzorging hoor te krijgen als je met een uit de modder getrokken paard op concours verschijnt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:42

Yvank_ schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet? Jij wil het paard niet wassen oid voor je op wedstrijd gaat. Dat vind ik niet kunnen! Je trekt een paard die 24/7 zonder deken buiten staat toch niet uit de modder en gaat zonder wassen op wedstrijd?

Ik zeg in dat geval dan is een deken een kleine moeite wordt de vacht niet zo dik en blijft die schoner. Ik zeg niet dat je zonder deken niet op wedstrijd mag. Ik ben wel van mening dat je een dikke onvoldoende voor verzorging hoor te krijgen als je met een uit de modder getrokken paard op concours verschijnt.

Als ik een paar wat 24/7 op de wei staat ga wassen, was/poets je daarmee een belangrijke vetlaag weg die hij nodig heeft om zichzelf warm te houden. Tuurlijk poets ik wel wat, maar je kan zo'n paard niet uitgebreid gaan staan wassen. Zeker niet als het buiten ook nog eens koud is en je geen mogelijkheid hebt om naar binnen te gaan. Sorry, ik verkies gezondheid boven schoonheid.
Een deken heeft hij helemaal niet nodig, waarom dan omdoen? Niet mijn paard, niet mijn beslissing.

Hij komt niet zwart van de modder op wedstrijd, maar helemaal schoon krijg ik hem gewoon niet. Het is een fjord, maar in de winter is hij gewoon een stuk valer en viezer, ja kan daar weinig aan doen :=
Een dikke onvoldoende is wel heel erg much denk je niet?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:46

Eh, dames, zullen we het weer ontopic houden en het over bijzondere/aparte wedstrijdtuneus hebben? Misschien kunnen jullie deze discussie ergens anders voortzetten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:59

Yvank_ schreef:

Ik was mijn paard in de winter ook niet.
We hebben hier enkel koud water, als het vriest ga ik het echt niet riskeren dat mijn paard ziek wordt.
Desondanks nog nooit een onvoldoende voor de verzorging gehad hoor! Jury's houden er vaak ook wel rekening mee als het vriest, dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot warm water. Zou ook erg oneerlijk zijn als dat je punten naar beneden zou trekken, want je kan niks aan het weer doen.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:09

Je kan dan de benen nog steeds makkelijk schoon maken en de vuilen plekken met warm water en een doek weghalen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:22

Yvank_ schreef:
staartvlecht vind ik echt zo ongeveer het lelijkste wat er is :') maar vind wel dat ze staart netjes (gewasen als die vies is) en uitgekamt moet zijn.

Vind ik ook :') Leuk voor bixie, maar verder gewoon niet doen..
Yvank_ schreef:

Helemaal mee eens.

Ik heb helemaal een smerig paard. Die kan ik 's avonds wassen en is de volgende morgen alleen maar viezer. Bij mij gaat dus de wekker regelmatig om 5 uur, jammer dan. Vind het al een klein drama om naar les/oefenparcours/weetikwat te gaan zonder dat ie helemaal schoon is, laat staan wedstrijd. Vind het wel demotiverend als mensen met een paard waarvan het stof op de kont ligt en de benen onder de stront zitten dan hetzelfde punt krijgen voor verzorging, maargoed.
Enige uitzondering waarbij ik minder goed poets is als ik zeker weet dat de losrijbaan een modderpoel is.

Wassen hoeft echt niet. Met een poetsblok en babydoekjes gaat alles wel schoon. Mijn paard heeft vaak van die strontvlekken bovenaan de benen en die kun je ook gerust met groene zeep wassen, die kleine stukjes gaan ze niet dood van.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:50

-O- mijn pony had altijd staartvlecht en ik ging bijna over naar L1...

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:51

heb trouwens een keer op dezelfde dag 2 proeven moeten rijden, van de ene een 6 voor verzorging gekregen en de ander een 7..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:02

Wat is er mis met zo'n staartvlecht?

Afbeelding

Als je paard een redelijk volle staart heeft vind ik dat altijd wel mooi :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:19

Het is netjes maar word door veel als ouderwets gezien. Zelfde als die haarnetjes met zo'n mega grote witte strik.

Het feit dat de staart ingevlochten word / werd is zodat je niet van die sprietjes naar de zijkant ziet springen zoals bij deze Haf (foto van Google) http://pic40.picturetrail.com/VOL362/18 ... 085614.jpg

Wat je tegenwoordig ziet ipv het invlechten is het opknippen / scheren van de zijkant van de staart. Zodat het er ook strak uitziet.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:23

Dat laatste doe ik ook. De haren/sprieten naast de staartwortel gewoon netjes bijknippen :) Vlechten in de staart vind ik niks :n Wel mooi gewassen en uitgekamd uiteraard.

Er was hier iemand die het blauwe horka jasje besteld had toch? is die al binnen? Ik twijfel zo over de maat. Heb normaal 38 maar er staat soms bij dat ze wat kleiner vallen. Dus twijfel dus M of L.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:37

ik vind het meestal wel leuk staan en zo heeft iedereen wat anders :) ik knipte de staart ook vaak bij omdat er heel veel uitstak maar toen kreeg ik te horen dat dat ook ouderwets was :(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:41

mzara schreef:
ik vind het meestal wel leuk staan en zo heeft iedereen wat anders :) ik knipte de staart ook vaak bij omdat er heel veel uitstak maar toen kreeg ik te horen dat dat ook ouderwets was :(

Tegenwoordig veel de natural look, boven erbij laten groeien zodat de staart dikker/voller lijkt :j

Ik ben bij de mijne het laten aangroeien...

Ik maak er weinig werk van op wedstrijd, alleen vlechten,
voorbereiding voor ik ga duurt maar 1 uur incl. vlechten.
Het gaat toch om het rijden!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:46

Dames, graag ontopic blijven. Dit gaat niet over wassen e.d. Maar over wedstrijdtenues.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:57

sorry.
maar ja dat doe ik ook altijd. maar ik knip de staar nu nooit meer (alleen als ie te lang wordt) en daar ben ik het mee eens ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:04

Wassen hoort ook bij het wedstrijdtenue. Wat een gemiep weer.

Ik doe ook niks aan de bovenkant van de staart. Dan heb ik in ieder geval nog éen ding goed volgens het stamboek :')

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:32

Met de schimmel die ik voorheen reed heb ik weleens een 9 gehad, meestal een 8.
Nu rijd ik een bruine heb ik meestal een 7 soms een 8.

Moet zeggen dat ik het wel kon waarderen met m'n schimmel. Wp moet zeker niet afhangen van het punt op verzorging.

Maar een extra puntje voor een spierwitte schimmel kan ik wel waarderen. Dit kostte me de daag ervoor en de ochtend vaak heel wat uren wassen/poetsen.. Voor het opstappen achterbenen opnieuw.

Ik ben blij dat ik nu een bruine rijd haha!
In de winter doe ik vaak alleen de witte voetjes als ze er verder goed uitziet.