[HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:43

Maar of dat te wijten valt aan het wel of niet beoordelen van de verzorging?

Sommige mensen zijn echt totaal niet geïnteresseerd in hun voorkomen hihi

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:43

Van mij mag het óf weg, óf gewoon een goed cijfer.
Als ik uren sta te poetsen en ik krijg een 6, heb ik altijd het gevoel dat ik net zo goed de benen niet had kunnen wassen en de staart niet uit hoefde de pluizen. Weet niet wat ik dan nog meer kan doen om een hoger cijfer te halen. Vind ook dat als je een 6 hebt, het wel te verbeteren moet zijn. Bij sommige jury's kán je gewoon niet hoger halen, dat vind ik niet eerlijk. Dan beter het cijfer weglaten!

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:47

Ongevlochten zie je bij springen bijna alleen maar. Daar is het eigenlijk weer not done om te vlechten. Bij dressuur heb ik het nog nooit gezien eigenlijk, tenzij het paard mooie lange manen heeft, zoals friezen of haflingers ofzo. Maar ik ben ook geen jury dus zie lang niet zoveel.

Hoorde laatst trouwens een meisje uit mijn ring zeggen dat ze een 5 had gekregen voor de verzorging omdat ze een rood strikje in de staart had laten zitten tijdens de proef. Mag je als jury daar punten voor aftrekken officieel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:48

Officieel moet je het zelfs verwijderen tijdens je proef.

Maar beetje flauw van jury

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:52

Ik zie ze wel ongewassen en ongevlochten hoor. Laatst zelfs 1 die gewoon nog stro in z'n staart had zitten. Ook voor de m zou het dan van mij weer wel mogen.

Volgens mij las ik over dat rode lintje ergens in en ander topic dat de knhs vond dat dat er gewoon bij hoorde. Was een afgesproken teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:55

Als ik iemand in de ring zou krijgen waar het stro nog in de staart hing zal ik hem waarschijnlijk de toegang weigeren...

Ik doe ook mijn best om er netjes op te staan.

Maar dit zijn volgens mij de uitzonderingen. Kom het eigenlijk nooit tegen en ben veel op pad.

En zeker geen verzorgingspunt gaan toekennen in hogere klasses...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:58

Ik maak zeker wel onderscheid in verzorging... als ik kan zien dat er weinig gepoetst is / mestvlekken nog op de kont (ik roep maar wat) doe ik daar wat mee. Verder punt ik in principe een 8 op verzorging, het is ook een onderdeel en als ik soms zelf zie wat ik ermee bezig ben, vind ik het persoonlijk erg jammer als er een 6 of een 7 gegeven wordt.

Verder sluit ik me wel aan bij Karin: van mij mag het er ook uit, en dan idd graag rijvaardigheid en effect van de hulpen uit elkaar.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:59

Ja, dat vind ik toch ook niet normaal hoor!
Er staat ook duidelijk in de reglementen (die ik net nog even door heb gekeken), dat versieringen zoals bloemen bijvoorbeeld niet toegestaan zijn. Daar behoort stro dan ook wel bij denk ik :+

Ik doe ook altijd heel goed mijn best, zelfs als het eigenlijk geen nut heeft.
Vorige keer in het buitenseizoen had ik wedstrijd in de stromende regen. Nou daar gingen mijn witte voetjes.. :')

@ Annash: Daar ben ik het ook zeker mee eens. Maar dan zit er dus ook onderscheid in de tijd en moeite die mensen erin steken. Dan mag er ook onderscheid worden gemaakt in de punten vind ik!
Laatst bijgewerkt door ElfiL92 op 26-01-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:01

Stro in de staart kan echt niet!

Ik was pas op wedstrijd, kwam er iemand met een ongevlochten pony met helemaal bemodderde benen := ik zou dan echt niet mogen starten van mijn ouders :=

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:03

Ik zou niet eens durven starten! Als het nou drietweer is en het grasveld veranderd is in modderbende is het niet anders, maar dan rijdt iedereen zo rond. Maar zo van de wagen trekken... oei, echt niet :o

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:18

Ach, ik zie alles boven een 6 als een extraatje voor de verzorging. Ik zorg ervoor dat alles er tiptop uitziet. Benen gewassen (al wordt dit vaak weer teniet gedaan als je soms ziet waarin je moet losrijden), manen knap met naald en draad, staart netjes verzorgt(deze wordt niet ingevlochten maar is wel netjes opgeknipt/geschoren) Outfit netjes op elkaar afgestemd. Het is maar net wat de jury wil. Ik haal mijn punten liever uit het rijden.

Nu weer on topic erg benieuwd hoet het eruit komt te zien, ElfiL

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:34

ElfiL92 schreef:
Ongevlochten zie je bij springen bijna alleen maar. Daar is het eigenlijk weer not done om te vlechten.

Ben ik niet met je eens ;) gevlochten springpaarden zie je genoeg

Wat mij betreft mag het cijfer voor de verzorging er ook af. Heb ooit eens een 5 gehad omdat een knotje er TIJDENS de proef uit ging... -O- ook zoiets raars...

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:37

Ingeltje schreef:
ElfiL92 schreef:
Ongevlochten zie je bij springen bijna alleen maar. Daar is het eigenlijk weer not done om te vlechten.

Ben ik niet met je eens ;) gevlochten springpaarden zie je genoeg

Wat mij betreft mag het cijfer voor de verzorging er ook af. Heb ooit eens een 5 gehad omdat een knotje er TIJDENS de proef uit ging... -O- ook zoiets raars...

Dat mag natuurlijk. Ik zie het hier in mijn omgeving barweinig op springwedstrijden. Zeker de stallen die met 5+ paarden starten, vlechten volgens mij haast nooit...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:57

vonneke schreef:
Vanaf het M staan mensen nog steeds te poetsen/wassen etc. Daar wordt het ook niet meer beoordeeld.

Nog nooit iemand ongevlochten, gekamd of gewassen in de ring gehad...

Ik doe wel minder mn best nu ik M start, wassen doe ik nooit (toen ik B/L startte wel eens als die vies was), alleen voetjes afspuiten en staart wassen als die onder de modder zit.
Ik olie z'n hoefjes niet meer, een vlek op mn broek doe ik ook niet meer zo moeilijk over, als die uit de trailer komt dan banjert die maar lekker door zn eigen stront heen gaat er vanzelf af :P
Knotten doe ik nog wel mn tijd over, moet er natuurlijk wel netjes uit zien :j

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:01

Zolang verzorging een onderdeel is vind ik het persoonlijk zeer kinderachtig dat jury's hier standaard een 7 op geven. Er is duidelijk verschil te zien in mensen die zich er van af maken en mensen die er tijd in steken. Als je als jury's van mening bent dat op dit onderdeel geen winstpunt mag worden verdiend, moet je je maar hard maken dat het afgeschaft wordt. Tot die tijd. Als je punt wat je ziet en iemand krijgt door verzorging net een winstpunt. Mooi voor de ruiter, jammer voor jou als jury als je het er niet mee eens bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:01

Als ik eerlijk ben vind ik dat echt schandalig...

Je wilt jezelf toch optimaal presenteren? Komt voor mij erg ongeïnteresseerd over

Maar Och je staat zelf 'voor schut'...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:25

Poep aan de hoeven valt amper op. Loopt hij in het zand er wel af. Had zelf ook toen ik in het M kwam dat het me wel wat minder uitmaakte als hij nog even over zijn hakken poepte. Niet ongeinteresseerd maar als je er geen punt meer voor krijgt ga ik dat niet meer op laten poetsen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:26

Zaterdag trouwens voor het eerst mijn set te paard

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:45

Dat ongewassen lijkt me soms nog best moeilijk te beoordelen..

Vorige week zelf wedstrijd gehad, pony netjes de witte benen gewassen en die waren echt spierwit. Inrijbak was echt stoffig en vies en na het inrijden was van er echt helemaal niks meer van te zien.. Pony was ook wat aan de schijt, dus achterbenen waren wat ondergescheten.. Vraag me dan af hoe dit beoordeeld zou worden, want het leek er echt op dat ze ongewassen waren..

Nu rijd ik zelf M1, dus heb er niks over gehoord verder, maar ben toch benieuwd in de B of L..

In hogere klasses hoeft het ook zeker niet er in van mij.. Vind het altijd meer een soort van bonuspunten die je er mee kan halen en soms kan het je proef een wp maken en soms niet. Vind niet dat verzorging in de M daar bepalend voor moet zijn.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:09

Van mij mogen de verzorgingspunten ook afgeschaft worden en indd rijvaardigheid en effect vd hulpen uit elkaar. Goed idee!
Zelf ben ik me vanaf de M echt niet minder druk gaan maken om de verzorging. 1: omdat het wassen vlechten en poetsen een deel uitmaakt van mijn voorbereiding. De dag ervoor het tuig goed nalopen, schoonmaken en vetten, ook van de reservespullen. 1 van mijn paarden heeft witte beentjes, die spuit ik elke dag wel schoon, maar dag voor de wedstrijd wassen, en op dag van de wedstrijd ook nog 1 (of 2) keer. (wit moet wel echt wit zijn ;) ) Door echt stap voor stap zo met mijn spullen en paard bezig te zijn, kom ik altijd automatisch in mijn "wedstrijdbubbel". En ja, het was soms voor niets vanwege modder oid..
2. Ik vind het gewoon een onderdeel van de dressuursport. Je wilt elk onderdeel van je proef er ook zo netjes mogelijk uit laten zien, daar draagt de presentatie van jezelf en je paard ook aan bij. Het geeft mij voldoening om mijn paard echt op zijn mooist voor te stellen aan de jury en andere mensen. En ook al heb je nooit altijd elk puntje van je proef in handen (je paard kan bv eens schrikken oid), je presentatie wel..Het komt op mij altijd wat slordig over als het je niets interesseert..

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:12

Allemaal snel M rijden :D dan heb je er geen last meer van.
Maar ik baal er ook weleens van dat ik mijn paard helemaal schoon heb en dan met uitladen op het terrein al in grote plassen of bagger terecht kom en je er niets meer van ziet. Of inderdaad in een stoffige of natte bak. Maar neem aan dat de jury daar rekening mee houdt qua beoordeling en iedereen in principe gewoon hetzelfde cijfer geeft, ervanuitgaande dat iedereen zijn best heeft gedaan en dat ook wel terug te zien is.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:21

Ik denk dat ik in de loop van de tijd de verzorging/uitstraling juist steeds belangrijker ben gaan vinden. Dressuur is en blijft toch ook wel een sport met "het uiterlijk" .
Wil niet zeggen dat ik altijd alles was, zeker in de winter niet. Vorige paard was wel warm water op stal, dus wit beentje werd wel gewassen.
Nu heb ik een paard met zwarte benen. Afgelopen november een wedstrijdje in de buurt gereden als oefening. Toen heb ik gewoon goed gepoetst.
Afgelopen kringkampioenschappen (en komende regio kampioenschappen) wordt zijn staart gewassen, benen en hoeven. Lijf gaat niet. Maar met een goede borstebeurt, schoonmaakdoekjes etc zorg ik echt wel dat hij er gewassen uitziet.

Ook mijn eigen spullen worden altijd tip top in orde gemaakt. Al jaren. Heerlijk.

Vriendin van me (laatst op de wedstrijd in de buurt) sta met haar te praten, moesten tegelijk losrijden, oh zegt ze, nog even mijn laarzen poetsen. Ze pakt een 1 of ander doekje, haalt dat over haar laarzen en : klaar!
Ik kan dat dus niet haha

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:33

Michelle77 schreef:
Vriendin van me (laatst op de wedstrijd in de buurt) sta met haar te praten, moesten tegelijk losrijden, oh zegt ze, nog even mijn laarzen poetsen. Ze pakt een 1 of ander doekje, haalt dat over haar laarzen en : klaar!
Ik kan dat dus niet haha

Haha, zo herkenbaar! Dat heb ik dus ook!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:43

:D

Ik snap dat ook gewoon niet, bij mij moet alles gewoon tip top zijn. Ben nog elke dag trots op mijn spullen, mijn mooie jasje, laarzen hoofdstel etc. Wil er echt tip top uitzien, altijd, elke wedstrijd. Je zult mij ook zelden in zomertenue zien starten. Losrijden wel, maar starten? Nee, gewoon even volhouden.

Ad andere kant, ieder zijn/haar ding. Niet iedereen bekijkt het starten hetzelfde, gaat er op dezelfde manier mee om. Net als dat niet iedereen even serieus bezig is ermee.
Zag pas iets voorbij komen van iemand die voor het eerst met S&T geoefend had in de les, om 2 dagen later op de regio in het M2 te rijden. Ik snap dat niet, doe dat 3 dagen later, maar niet vlak voor zo'n wedstrijd.

Bij mij ligt mijn training/planning voor de komende 2 weken al vast. Indien nodig kan ik daar natuurlijk vanaf wijken, maar mijn basis leg ik in de voorbereiding.

Elke keer denk ik, ik poets alles op de wedstrijddag, maar uiteindelijk poets ik het na het rijden de dag ervoor (moet dan toch wachten tot paard droog is) en op de wedstrijddag nog een keer _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:44

Zomertenu vind ik wat anders.. Ik heb alles heel netjes bijpassend bij elkaar en als zomertenu mag doe ik dat.. Ik start het liefste helemaal niet als het bloedheet is maar als het wel gebeurd dan zomertenu anders val ik helaas zo flauw met jasje aan :=