[HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: [HK] Bijzondere / Aparte wedstrijdtenues?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:24

Maar wat is een geheel. Vind dat ook wel een lastige punt. Wit dekje kan soms wel een geheel vormen. Maar je kan ook de kleur van je jasje nemen, of juist een kleurschakeling. Bv Witte rijbroek, licht grijs dekje, donker grijs jasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:30

Ik vind op een donker paard een licht dekje met bies in kleur van de jasje oid. op een licht paard kan een dekje in kleur van je jasje juist erg mooi zijn!

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:19

Dat het mag, klopt. Het kan ook heel mooi zijn, als het inderdaad een geheel is. Wanneer het een mooi geheel is, lijkt me ook best vanzelfsprekend. Dit betekend geen zwart dekje bij een blauw jasje of iets dergelijks...
Maar de jury heeft natuurlijk een eigen smaak. Deze jury kan best 'traditioneel' zijn geweest die het liefste witte dekjes ziet op wedstrijd (zie ik zelf ook nog steeds wel het liefste, behalve bij schimmels). Maar daarover verschillen de meningen natuurlijk heel erg. Iemand anders vindt het misschien heel gaaf en 'gewaagd' en dan krijg je een 8 of 9.
Vriendin van me vlocht nooit de voorpluk in omdat ze dat zelf niet mooi vond. Kreeg ze toch regelmatig een 7 en de rest een 8 omdat de jury een losse voorpluk juist niet mooi vond. Hierover zijn de meningen ook heel sterk wisselend.
Ik denk dat mensen met een paard dat lange manen heeft (Fries of Haflinger ofzo) hier ook regelmatig wel eens mee te maken hebben. De ene jury ziet het liefst mooi gevlochten manen, de andere losse.

Hoewel ik zelf wel echt van mening ben dat er niet teveel gewisseld moet worden in de punten, gebeurd dit toch nog best vaak. Ik vind persoonlijk dat iedereen die z'n best heeft gedaan zijn paard te poetsen, vlechten en toiletteren en daarnaast zelf voldoet aan de regels op het gebied van kleding, een gelijk punt moet krijgen. Maar ja, wie ben ik :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:44

Mening zou eigenlijk geen plaats moeten hebben. Het is ook wat past bij jou. (Ik ben voor de hele basissport voor om te punten vanuit een 10 terug, dat zou hier ook beter passen).

Overigens start ik in het bruin/beige. Bruine cap/jasje/schoenen/chaps, beige rijbroek. Maar met een zwart dekje. De juiste kleur bruin of beige voor een dekje heb ik nog niet gevonden, dus blijft het voorlopig ook echt zwart. Wit vind ik niet mooi (en niet alleen omdat ik een schimmel heb). Dus zou ik daar nooit voor kiezen, welke jury het ook mooier vind. Ik moet er mee rond rijden.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:51

Ja, ik ben het wel met je eens hoor Veulen84. Daarom ook mijn onderste deel van mijn post:

Citaat:
Hoewel ik zelf wel echt van mening ben dat er niet teveel gewisseld moet worden in de punten, gebeurd dit toch nog best vaak. Ik vind persoonlijk dat iedereen die z'n best heeft gedaan zijn paard te poetsen, vlechten en toiletteren en daarnaast zelf voldoet aan de regels op het gebied van kleding, een gelijk punt moet krijgen. Maar ja, wie ben ik :=

Maar dat is wel de rede dat het gebeurd. Dat probeerde ik alleen uit te leggen.
En ik snap dat je niet voor wit gaat, als de rest allemaal bruin/beige is. Dan is dat ook geen geheel en kun je inderdaad beter kiezen voor zwart. Dat past dan een stuk mooier als wit (in mijn ogen).

Tip :o : bij Esperado en Equest kun je zelf dekjes samenstellen in kleuren en biezen die passen bij je set. Je kunt dat bijvoorbeeld je jasje meenemen naar de winkel en dan vergelijken met kleurstalen. Dan weet je zeker dat het helemaal past..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:06

Ik geef bij de pony's standaard een 8. Bij de paarden een 7.

Maar wanneer er bij de paarden niet fatsoenlijk gepoetst is of het tuigage is vies ga ik terug naar een 6 of zelfs 5

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:07

Begrijpelijk!
Maar even een vraagje dan. Vanwaar het verschil tussen de pony's en paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:13

Geen idee. Vind een 7 meer dan genoeg. Een wp moet niet af gaan hangen van dit punt.

Kinderen doen het vaak zelf. Met de bijbehorende knutsel knotten en vlechten. Dat vind ik altijd erg knap en te waarderen

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:20

Ik kreeg met deze outfit regelmatig een 9.
Alleen heb ik er een wit dekje met grijze bies bij ipv die op de foto.
Afbeelding

Zadel is donkerbruin en hoofdstel donkerbruin lak.
Alleen mijn laarzen matchen niet, die zijn zwart.

Ik heb nu een zwart Couture Hippique Round jasje met grijs detail gekocht, zwart lakhoofdstel en mijn zadel moet verkocht om een zwarte weer te kopen.
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 26-01-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:29

xLindy91, van welk merk is jou jasje? :)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:32

Kentucky :D

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:33

Heel mooi!

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:35

Helemaal mee eens dat het winstpunt daar niet vanaf moet hangen. Van mij zou het ook best helemaal weggelaten mogen worden, ook in de lagere klassen. Maar vroeg me gewoon af waarom er verschil zat tussen de paarden en pony's.

Ik kom juist steeds vaker tegen, ook bij mij op stal, dat de meiden tussen de 11 en 15 ongeveer, helemaal niks meer zelf doen voor ze op wedstrijd gaan. Ouders vlechten en poetsen de pony, poetsen het tuig etc etc. Niks op tegen want dat moet iedereen voor zich weten, maar ik vind het juist ook altijd heel leuk om te zien dat de kinderen op maneges vaak nog de leukste creaties maken.
Al snap ik ook wel dat je dat voor een selectie of kampioenschap beter niet kan doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:38

Wat mij betreft halen ze morgen dat verzorgingspunt er af :=

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:39

Ik zal de volgende keer een foto maken van mijn setje trouwens! Ik heb nu een grijze HH challenge cap met een aan de achterkant wat langer jasje van PK en laarzen van DeNiro. Ik wil nog graag een grijs jasje :)

Altijd alles zelf voor wedstrijd, behalve het knotten want dat kan ik echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:42

Ik vind een 9 voor verzorging echt not done. Waarom de een een 7 geven en de ander een 9? Dan laat je echt je eigen voorkeur meetellen.

Wat mij betreft ook helemaal eraf.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:51

Ja een 9 vind ik ook echt te hoog. En zeker omdat het niks speciaals is ofzo. Kijk super netjes hoor! Mooi jasje en mooi geheel, maar zo rijden er zoveel... Maar goed, dat bedoelde ik dus met eigen mening en dat ik dat niet helemaal 'eerlijk' vind. Iedereen doet moeite om goed voor de dag te komen. Als te zien is dat iedereen er tijd en moeite in heeft gestoken, vind ik dat iedereen ook hetzelfde punt verdient. Losstaand van of je het mooi vind of niet....

Maaaar, ik heb ook nog wel iets leuks. Tenminste ik ben heel enthousiast.
Heb een paar weekjes terug een gaaf, klassiek, jasje gekocht. Het was wel vrij 'standaard' dus heb me bedacht dat ik het jasje wilde laten pimpen.
Heb het jasje 2 weken geleden weggebracht. Heb foto's gemaakt van hoe hij was en deze ga ik plaatsen, samen met de foto's van hoe het is geworden als hij klaar is. Ben nu alleen wel heeeel benieuwd naar het eindresultaat! Het jasje is lichtgrijs met een babyblauw en donkerblauw krijtstreepje. Op het jasje komen in donkerblauw elleboogstukken, een rugstuk, een biesje langs de kraag en een biesje langs de zakjes. Daarnaast worden de knopen bekleed met datzelfde blauw.

EN, dan komen als het goed is binnen nu en 2 weken mijn nieuwe wedstrijdlaarzen binnen: donkerblauwe laklaarzen. Spannend! Zal een foto plaatsen van het geheel als alles binnen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:53

Spannend. Ben benieuwd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:19

Een 7 is toch een normaal punt....als je punten van dat ene puntje af moeten hangen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:25

Ik kan ook begrijpen als je er een 6 voor krijgt. Dan haal je je punten echt uit de rijvaardigheid ipv je vermogen te kunnen combineren of poetsen ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:31

Ik geef standaard een 8, zonder onderscheid tussen paarden en pony's.
Maar van mij mag het ook weg en dan mogen ze ook gelijk de rijvaardigheid en het effect van de hulpen uitelkaar halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:32

Geef het aan bij de knhs Karin.
Lijkt me een heel goed idee!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:35

6jes vind ik ook niks voor verzorging hoor. Als ik 's ochtends een uur heb staan vlechten en nog is een uur heb staan wassen en poetsen... Ja dan wil ik daar wel wat van terug zien.
Van mij hoeft ie dan ook niet weg :o
Denk dat dan acuut mensen stoppen met vlechten en wassen en dat vind ik dan ook weer zonde van de allure van wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:36

Vanaf het M staan mensen nog steeds te poetsen/wassen etc. Daar wordt het ook niet meer beoordeeld.

Nog nooit iemand ongevlochten, gekamd of gewassen in de ring gehad...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:42

Ongevlochten wel, ongewassen ook wel.