[***] schreef:Ik heb helemaal geen problemen met die klap als het paard bijt of op je springt of weet ik het, maar ik vraag me dan wel af of dergelijk gedrag niet voorkomen had kunnen worden .. Volgens mij worden heel vaak eerdere signalen vanuit het paard gemist en gaat het paard steeds een stapje verder, totdat het uiteindelijk hard tegen de lamp loopt en dan gaat het weer terug naar af. Een paard zal altijd blijven proberen als de rangen niet duidelijk zijn, waarom dan niet zorgen dat deze wel duidelijk worden en blijven? Dan zullen dat soort "éénmalige" momenten niet meer voorkomen en zijn ook die klappen niet meer nodig. Waarmee ik niet zeg dat je alles met "aai, lief paardje" moet doen, want die fase 4 voelen ze heus wel hoor. Op zich is een fase 4 net hetzelfde als een flinke klap of schreeuw, met als verschil dat er eerst nog 3 fases geweest zijn die je paard genegeert heeft ... (tenzij je paard echt een zware 'overtreding' doet, dan ga je meteen naar fase 4 maar dit is dan net hetzelfde als een tik of klap of .. en dan moet je gaan bedenken waarom dat gebeurde in mijn ogen, waarom het nodig was en hoe je het kan voorkomen in de toekomst).
Fase 4 kan nog heel wat meer zijn dan "een flinke klap of schreeuw", fase 4 is in principe zodanig hard dat er niet meer genegeerd KAN worden. Indien nodig gebruik je daar dus een eind hout voor... Het hangt van het paard af wat dus je fase 1 t/m 4 is, dat kan varieren van ademhaling tot dat eind hout, bij sommige paarden is fase 1 datgene wat bij een ander paard fase 4 is. Als je dat onderscheid kunt maken, ben je een eind op weg naar "paardenmens"
En ja, sommige paarden zijn monsters, maar dat zijn er niet veel en de meesten daarvan zijn ook door mensen zo gemaakt. Maar er zijn er die gewoon met een "fout" karakter worden geboren.