paardrijden met een maatje meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:50

Hier een maatje 46/48... :(:)

Ik rijd wedstrijden en alles, broeken vinden is soms niet makkelijk, maar tis tot nu toe altijd nog gelukt :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:02

Ik heb nu niet écht "een maatje meer", maar misschien wel een tip :). Ik heb bovenaan gewoon maatje 36/38, maar onderaan heb ik heel lang aan maat 42 gezeten. Gezegend met een 'vrouwelijk lichaam' zeggen ze dan, maar eigenlijk heb ik gewoon heel zware benen en een heel stevige (en brede) kont. Allesinds, ik heb ooit gigantisch gevloekt op het vinden van rijbroeken. In gewone broeken pas ik in een 42, in rijbroeken (die altijd zo heerlijk strak zijn) paste ik dus niet in een 42. De 44 (als ze die al hadden) was zelfs nipt (en dan ook meteen te lang, vermits ik niet bepaald groot ben). Wat past wel? Mannenbroeken :Y). De mannenmodellen, waarbij de bovenkant ruim groot en los is.... die zitten bij mij mooi aansluitend, zonder té vast te zijn (zoals de vrouwenmodellen wel zijn).

Dus, dé tip voor zij met een kont: probeer eens een mannenmodel....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:04

Heb ik inderdaad in mijn wedstrijdbroek ;) Doe de bovenkant dan gewoon vast met een riem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:13

pluisje88 schreef:
voor mij ook niet hoor. Ik kan best aardig rijden (tja wanneer rij je goed he... relatief begrip). Maar tegenwoordig wordt er zon ophef over gemaakt. Alle mensen met maat vanaf 40 worden gewoon geboycot. ik vind het persoonlijk nergens op slaan maar het is een trend. Op maneges gaan ze het ook steeds meer doen.

Jep, gewichtsgrens van 85 kilo. En terecht. Zag van de week een filmpje op TV, mevrouw niet eens zo dik stapte op, paard zakte door zijn achterbenen. Hier op de manege rijdt iemand met een eigen paard, dat beest loopt altijd me de rug weggedrukt vanwege het gewicht van de ruiter. Denk datje reeel moet wezen, niet voor niets wijzen topruiters erop dat je zelf ook goed fit en in vorm moet wezen om goed te kunnen paardrijden. En boven maat 44... sorry maar ik vind het niet kunnen. Dan zou je naar mijn mening dingen met je paard moeten doen waarbij je er niet op gaat zitten. Zelf heb ik momenteel 42, door knieblessure aangekomen en lang niet gereden. Nu druk bezig om weer in vorm te komen en gewicht te verliezen en dan weer rijden. Nogmaals, dit is alleen maar mijn mening (en die hoef je niet te delen); iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil, ieder paard zal ook anders zijn wat betreft het dragen van gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:16

Blackbinky schreef:
Valt mij op dat er in dit topic steeds reacties tussenstaan van jonge meiden zoals xBiondaa hierboven. Die de moeite nemen om ons, de 'maatje meer' vrouwen een hart onder de riem te steken. En laten weten dat ook wij van ons paardje mogen genieten. En dat ze ook zien dat wij juist heel erg met de gezondheid van ons paard bezig zijn.
Vind het echt helemaal top van die meiden. BEDANKT!!!!!!

Ja maar dat mag toch ook ??? Dat je een maatje meer hebt betekent niet dat je niet van je paard mag en kunt genieten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:47

Ikkeweer, heeft die weggedrukte rug dan te maken met het gewicht van de ruiter, of met de rijderij of gesteldheid van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:55

__PSM__ schreef:
Ikkeweer, heeft die weggedrukte rug dan te maken met het gewicht van de ruiter, of met de rijderij of gesteldheid van het paard?

In dit geval is de ruiter niet bepaald talentvol moet ik eerlijk zeggen, maar bij haar vorige paard (oud klassiek zwaar paard) was dat minder, alleen verhipte die op een gegeven moment te springen, was dat gebonk in zijn rug zat, ook dikke blessure in de rug daarna.

Zelf weet ik hoe het is om dikker te zijn. Door het vet aan de binnenkant van de benen en knieen kun je gewoon veel minder goed voelen en rijden, nog afgezien van het gewicht. Als het kan (dus dat geldt niet voor mensen die ziek zijn of door een andere lichamelijke oorzaak slecht kunnen afvallen) moet je naar mijn mening gewoon serieus proberen om lichter te worden. De ruiter waar het hier om gaat zag je rustig 3 broodjes hamburger opeten. Heb ooit een vriendin gehad die mij veel had geholpen in barre tijden en die op mijn paard wilden rijden. Haar kont was net zo breed als de rug van het paard. Haar eigen paard (dat ze verkocht heeft) zag je elke keer inzakken als ze ging zitten. Ik heb dus nee gezegd op een nette manier, voor de gezondheid van mijn paard. Ze werd verschrikkelijk boos en we zijn geen vriendinnen meer.

Weet je, eigenlijk vind ik dat ook iemand met een maatje meer gewoon lekker moet kunnen genieten van zijn paard, ook rijden. Maar ik heb zoveel voorbeelden gezien van en dikke en prutsende ruiters (arme paarden), dat ik zoiets heb van "Dik ? Niet rijden". Heb eigenlijk geen goede voorbeelden gezien van dikkere mensen die wel goed rijden en hun paard niet in de weg zitten. En dat kun je niet zien vanaf een foto, alleen vanaf een filmpje of in het echt. Daarom zal ik ook nooit meer commentaar geven in een fototopic, je kunt niets van de manier van rijden zeggen vanaf een foto behalve misschien basis dingen als de houding.

En aan de dikkere ruiters: laat ze maar lekker banketstaaf aan de kant. Als je je paard niet in de weg zit, je paard kan je goed dragen en is niet zo fijntjes gebouwd, gewoon lekker rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:59

ikkeweer schreef:
pluisje88 schreef:
voor mij ook niet hoor. Ik kan best aardig rijden (tja wanneer rij je goed he... relatief begrip). Maar tegenwoordig wordt er zon ophef over gemaakt. Alle mensen met maat vanaf 40 worden gewoon geboycot. ik vind het persoonlijk nergens op slaan maar het is een trend. Op maneges gaan ze het ook steeds meer doen.

Jep, gewichtsgrens van 85 kilo. En terecht. Zag van de week een filmpje op TV, mevrouw niet eens zo dik stapte op, paard zakte door zijn achterbenen. Hier op de manege rijdt iemand met een eigen paard, dat beest loopt altijd me de rug weggedrukt vanwege het gewicht van de ruiter. Denk datje reeel moet wezen, niet voor niets wijzen topruiters erop dat je zelf ook goed fit en in vorm moet wezen om goed te kunnen paardrijden. En boven maat 44... sorry maar ik vind het niet kunnen. Dan zou je naar mijn mening dingen met je paard moeten doen waarbij je er niet op gaat zitten. Zelf heb ik momenteel 42, door knieblessure aangekomen en lang niet gereden. Nu druk bezig om weer in vorm te komen en gewicht te verliezen en dan weer rijden. Nogmaals, dit is alleen maar mijn mening (en die hoef je niet te delen); iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil, ieder paard zal ook anders zijn wat betreft het dragen van gewicht.

Dus wat ik hieruit begrijp is dat je als je niet het ''standaard''figuur hebt je niet op je paard mag zitten?! Belachelijk.. Er zijn ook mensen die erg lang zijn en daardoor meer als 85 kilo wegen.. Ook niet meer paardrijden dan? en niet iedereen is gezegend met een slanke bouw.. Ik bijvoorbeeld ook niet, ik snoep en ik snaai niet, ik sport drink veel water.. maar ook ik heb een maatje meer..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:01

ikkeweer schreef:
__PSM__ schreef:

In dit geval is de ruiter niet bepaald talentvol moet ik eerlijk zeggen, maar bij haar vorige paard (oud klassiek zwaar paard) was dat minder, alleen verhipte die op een gegeven moment te springen, was dat gebonk in zijn rug zat, ook dikke blessure in de rug daarna.

Zelf weet ik hoe het is om dikker te zijn. Door het vet aan de binnenkant van de benen en knieen kun je gewoon veel minder goed voelen en rijden, nog afgezien van het gewicht. Als het kan (dus dat geldt niet voor mensen die ziek zijn of door een andere lichamelijke oorzaak slecht kunnen afvallen) moet je naar mijn mening gewoon serieus proberen om lichter te worden. De ruiter waar het hier om gaat zag je rustig 3 broodjes hamburger opeten. Heb ooit een vriendin gehad die mij veel had geholpen in barre tijden en die op mijn paard wilden rijden. Haar kont was net zo breed als de rug van het paard. Haar eigen paard (dat ze verkocht heeft) zag je elke keer inzakken als ze ging zitten. Ik heb dus nee gezegd op een nette manier, voor de gezondheid van mijn paard. Ze werd verschrikkelijk boos en we zijn geen vriendinnen meer.

Weet je, eigenlijk vind ik dat ook iemand met een maatje meer gewoon lekker moet kunnen genieten van zijn paard, ook rijden. Maar ik heb zoveel voorbeelden gezien van en dikke en prutsende ruiters (arme paarden), dat ik zoiets heb van "Dik ? Niet rijden". Heb eigenlijk geen goede voorbeelden gezien van dikkere mensen die wel goed rijden en hun paard niet in de weg zitten. En dat kun je niet zien vanaf een foto, alleen vanaf een filmpje of in het echt. Daarom zal ik ook nooit meer commentaar geven in een fototopic, je kunt niets van de manier van rijden zeggen vanaf een foto behalve misschien basis dingen als de houding.

En aan de dikkere ruiters: laat ze maar lekker banketstaaf aan de kant. Als je je paard niet in de weg zit, je paard kan je goed dragen en is niet zo fijntjes gebouwd, gewoon lekker rijden.

Dus eigenlijk trek je alle "dikke mensen" over één kam... omdat je nog nooit een goed voorbeeld hebt gezien? Jammer :(:) al snap ik het zeker wel ergens :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:01

Als je een maatje meer hebt, hebben je acties op je paard meer invloed op je paard. Het maakt verschil of er iemand van 10 of van 100 kilo op zit te hotsen. Daarom vind ik wel dat je zorgvuldig met je rijgedrag om moet gaan en extra op moet letten of je je paard niet in de weg zit. Als een paard door zijn benen zakt bij het opstijgen lijkt het me sowieso einde verhaal :P

Overigens geldt dit voor iedereen, iedereen zou goed moeten opletten of hij zijn paard in de weg zit. :). Maar de mensen met een maatje meer weten dat het een probleem kan zijn en letten dus vaak wel goed op. Maar dan nog... hotsen voorkom je niet altijd en dan zal een paard liever iemand van 10 dan iemand van 100 kilo hebben, denk ik :P.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:02

Moderatoropmerking:
het vraagstuk "kun je met een maatje meer wel op een paard of is dat niet oké" is een discussie die al vaak gevoerd is vast ook nog wel zeer vaak gevoerd zal worden. Echter in dit topic is er geen plaats voor. Het gaat hier over een maatje meer hebben en hoe dan aan juiste kleding te komen zodat je er ook met een maatje meer gewoon netjes uitziet en rijkleding weer mooi in plaats van een straf wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:06

__PSM__ schreef:
Dus eigenlijk trek je alle "dikke mensen" over één kam... omdat je nog nooit een goed voorbeeld hebt gezien? Jammer :(:) al snap ik het zeker wel ergens :P

Ja eigenlijk wel, als je het zo stelt. Natuurlijk rijden er meer of even veel slankere mensen hondberoerd, maar dikkere mensen vallen meer op. Maar de moderator heeft gelijk, sorry, ik zal ontopic blijven.

Vind de rijbroeken van Huppa geweldig en hoop voor mijn maatje 40 met dikke kuit (43) en ik heb korte pootjes daar ook een geschikte rijbroek te kunnen kopen. Wat ze hier laten zien is in elk geval erg leuk (en ze zitten bij mij om de hoek :-)).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:08

Moderatoropmerking:
offtopic verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:09

_Arwen_ schreef:
Au :P

Maar om bij het topic terug te komen: waarom ik het soms niet mooi vind om mensen met een maatje meer op een paard te zien zitten, is omdat ze de bewegingen niet goed volgen. Als zij mooi rechtop zitten en het paard niet in de weg zitten, en niet grof zijn in de hand (wat vaak zo lijkt), dan ziet het er toch mooi uit :)

AMEN !!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:10

Waar is mijn reactie heen? Die was toch helemaal ontopic?
:(:)
Edit: hee, daar is hij weer in de quote van Ikkeweer :P

Ik zei dat, als het er niet mooi uitziet, het vaak te maken heeft met de houding en zit van de ruiter en niet zozeer met het maatje meer. Als iemand mooi met zijn paard meegaat en een leuke combinatie vormt ziet het er toch goed uit? Kleding die de houding benadrukken vind ik dus meestal mooi :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:11

er is ook amazone XL, daar heb ik toen nog naar een jasje gekeken :)

Arwen, maar een slanke ruiter die de bewegingen van een paard niet volgt, ziet er ook niet uit :P

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:14

Ik ben erg benieuwd naar de rijbroeken van Huppa.. Vind ze helemaal geweldig!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:15

@PSM: klopt. :) Ik heb zelf geen ervaring met 'dik' zijn (lukte dat maar') maar ik kan me voorstellen dat het dan soms wel iets lastiger is om goed te blijven zitten omdat je misschien minder flexibel bent? Of wat meer moeite met bewegen hebt?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:17

_Arwen_ schreef:
@PSM: klopt. :) Ik heb zelf geen ervaring met 'dik' zijn (lukte dat maar') maar ik kan me voorstellen dat het dan soms wel iets lastiger is om goed te blijven zitten omdat je misschien minder flexibel bent? Of wat meer moeite met bewegen hebt?

Nee, niet echt. Tenminste, dat gaat voor mij niet op :n Ik rij zeker niet perfect, maar kan niet zeggen dat ik moeite heb met (mee)bewegen omdat ik een maatje meer heb.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:18

Hmm dat is ook maar hoe je je opstelt, ik ben een gezonde op welvaren varende hollandse meid :P en mijn probleem is eigenlijk nooit dat ik kwa vetjes ergens niet inpas maar wel gewoon qua bouw....

Zo verplicht ik mezelf altijd om op een bepaalde manier te bewegen om de boel soepel te houden... Maar ik ken ook stevige mensen die alleen maar stil zitten... Tja die hebben daar moeite mee....

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:19

:n ik heb er ook geen last van dat ik minder zou kunnen meezitten.. en naar mijn idee mijn pony ook niet..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:21

Mee eens PSM :j Ik volg Centered Riding lessen en bij die lessen wordt er sowieso in eerste instantie op de ruiter en zijn houding/bewegingen gefocussed. CR biedt een aantal oefeningen voor de ruiter om het lichaam soepel te maken voor het rijden. Die oefeningen doe ik en ik merk ook het verschil wanneer ik de oefeningen (een tijdje) niet gedaan heb. Zie dat ook meteen terug aan mijn paard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:31

_Arwen_ schreef:

Door het vet aan de binnenkant van benen en knieen kun je minder goed zitten en hulpen geven. Wat trouwens wel eens wil helpen zijn dan rijbroeken met leer, dan zit je vast als een huis. Flexibiliteit en bewegen valt wel mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-10 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:33