Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:05

Vroeger stapte ik nog wel eens zonder cap op mijn verzorgpony, als ik even een rondje wilde rijden zonder optoming. Op een onbekend paard, of een paard dat ik niet, zoals mijn verzorpony, van haver tot gort kende, deed ik wel altijd een cap op. Tegenwoordig rijd ik nooit meer zonder. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren en ik ben zuinig op mijn hoofd.

Pally

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:13

Als ik de bak rij heb ik hem niet altijd op, zodra ik het terrein verlaat draag ik hem wel altijd.
Eerder reed ik altijd zonder, heb ze zelfs zonder cap ingereden.
Maar door een ongelukkige val, waarbij ik mijn arm brak ben ik mij bewuster geworden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:20

Ik rij altijd met cap. A: omdat het moet en B: het is gewoon veiliger. Ik zou zo op mijn bijrij paardje zonder cap weg rijden want die doet geen vlieg kwaat maar omdat je het maar nooit weet en het is verplicht op die stal doe ik um altijd op:) Tuurlijk heb ik wel eens op een paard gezeten zonder cap maar dan is dan alleenmaal 1 rondje stappen en er eventjes in halt op zitten.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:01

Nee nooit!

Ik rij nu zelf (bijna) niet meer, maar heb eens een akkefietje meegemaakt dat ik op de grond lag (van het zgn. 'bomproof'-paard) en ik mankeerde gelukkig niets, maar mijn cap lag in tweeëen (over de hele lengte gescheurd!) en dat zag ik pas toen ik thuis was, dat had dus mijn hoofd kunnen zijn!
Was een goede gekeurde cap, zat prima en met kinband enz. dus lag niet aan 'het goedkope capje'.

DUS!!! CAP OP ALLEMAAL *\o/*

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:17

Ik rij meestal met cap. Maar net als dat ik bij iemand anders ben en dan wordt er gevraagt om er even op te gaan dan is het zonder. Omdat ik hem gewoonweg niet bij me heb, sowieso op paarden waarbij ik een safe gevoel heb (ja die kunnen ook wegperen) dan vind ik dat niet zo'n ramp. Maar net als toen ik een hengst reed die enorm dominant was en ook echt z'n mannetje stond, dan deed ik toch wel m'n cap op met rijden!

Sowieso als ik me cap bij heb gaat hij gewoon op.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:26

Altijd met cap!
Tenzij het voor een foto is of op een shetlander van 1 meter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:27

Sommige antwoorden die ik hier lees vind ik zo dom !!! Een cap dragen heeft niets met de betrouwbaarheid van het paard te maken. Een paard kan ook struikelen waardoor jij gelanceerd wordt en met je kop op de weg of een bakrand knalt. Ben in 10 jaar nooit van mijn eigen paard afgevallen maar rijd altijd met cap, hierom.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:41

Nou het is wel zo jeonohoe als een paard struikeld je niet gelijk gelanceerd hoeft te worden.. Dat vind ik dan weer jammer dat dat zo wordt aangedikt..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:47

Als ik dit zo lees ben ik één van de weinigen, alleen maar goed hoor +:)+ ..
Ik rij zelden met cap, alleen op de jonge paarden.
Ja een ouder paard kan ook struikelen ja een ouder paard kan ook schrikken ja een ouder paard kan ook dit en kan ook dat waardoor je hoofdletsel kunt krijgt. Je kan ook vallen je ribben breken die door je long boort en richting je hart gaat je kan ook je been dusdanig breken dat die en ader door scheurt waardoor je een fikse bloeding krijgt je kan ook vallen en dusdanig op je rug komen en je rug breken je kan ook vallen en dusdanig op je zij vallen dat je je zo een interne bloeding oploopt, en ga zo maar door. Dan kun je maar beter in een pak gaan zitten op je paard want er kan altijd wel wat gebeuren.
Dat het een veiligheid voor je is spreek ik ook zeker niet tegen!! Laat ik dat vooropstellen. Maar het is de keuze voor iedereen voor zich of deze wel of niet met cap rijd.
Mijn mening is dat er te veel gezeurd word in topics over wel of niet met cap rijden en dat wanneer iemand een topic opent met rij foto's zonder cap dat de reacties voor 95% bestaan uit "waar is je cap", "waarom draag je geen cap", "zonder cap rijden is verkeerd" Natuurlijk dat word gezien als verbeter punt! maar toch denk dat de ruiter er wel bewust van is..
Zijn er mensen van jullie die ook bekend zijn met het feit dat er op bepaalde (grote) dressuur stallen word geacht dat er zonder cap word gereden op paarden die boven een bepaalde klasse zijn verreden voor de foto's en filmpjes?.

xRochelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:35

Ik rijd altijd met cap

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:35

@ Newt;

Veel mensen die ik ken reden vroeger zonder cap (als ze zich veilig voelen met hun paard), dan kwamen er kinderen en dan reden ze wél ineens met cap! Ik denk omdat je dan pas écht er over na gaat denken wat er allemaal kan gebeuren en wat voor consequenties vallen van een paard heeft ZONDER cap!

Ik snap dat je ook je been kunt breken, enz. enz. enz. zonder dat ooit je hoofd de grond raakt, maar laten we even eerlijk zijn, risico's zijn in iedere hobby aanvaardbaar, maar je kunt natuurlijk ook die zelfde risico's zoveel mogelijk proberen uit te sluiten, b.v. door het dragen van een cap!

Iedereen mag en moet natuurlijk zelf weten wat hij doet, maar ik rij (als ik rij) nooit zonder cap!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:03

Vroeger reed ik vaak zonder (toen was ik een jaar of 15)... Alleen met rijles ging de cap op.
Tegenwoordig rijd ik altijd met cap.

Ik vind het wel eigen verantwoording. Als een ander zijn nek breekt zonder cap, dan heb ik daar geen last van. Breek ik zelf mijn nek zonder cap, dan heeft een ander daar geen last van (even grof gezegd).

Als iemand anders op mijn pony stapt heb ik wel weer graag dat ze een cap opzetten. Maar wat ze doen met hun eigen paard/pony is hun eigen zaak.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:07

Een paard is nog altijd een dier. Het kan schrikken op elk moment.
Als je aan het paardrijden bent merk je soms niet eens meer dat je een cap ophebt (ik tenminste).

Ik zet hem altijd op.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:08

ik rij ook altijd met cap.
er gebeuren zoveel ongelukken en het blijven dieren hoe trouw je paard of pony ook is
je hoeft maar net verkeerd te vallen of je krijgt nog een hoef tegen je hoofd

Ik mis ook echt iets op me hoofd als ik weg rij zonder cap :)

Sommige rijden in de bak zonder cap moet iedereen zelf weten
maar buiten rijden zonder cap vind ik onverstandig.

Ik weet wel over bepaalde klasse enz zonder cap net zoals met de Z ruiters niet zolang geleden is er ook een vrouw overleden met een hoedje op geen cap.

Ik neem zelf het risico gewoon niet. Vind het zelf geen fijn gevoel en zadel mijn familie en vrienden ook met problemen op als er iets gebeurd. Gewoon voor het geval dat.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 12-09-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:09

Ik rij altijd met een cap.
Het is en blijft een paard ;)

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:10

Bijna nooit met cap hier. Heerlijk met losse haren. Eén met de natuur,

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:12

Ik heb ook altijd een cap op. Maar dat moet ieder zelf weten vind ik.

anoouk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:15

ik heb niet altijd een cap op maar egt alleen geen cap op als het paardje egt is tevertouwen jongen paarden rij ik in het begin altijd met cap gewoon voor de veilighedi maar me verder doogereden paaden heel soms zonder als het heel warm is :o

xxDressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:14

Ik rijd altijd met Cap, Vind het gewoon Veiliger. Heb er geen problemen mee als mensen zonder rijden, Maar erger me er wel aan als van die Manegemeisjes Zonder gaan rijden op hun 'Verzorgpony' en dat dan heel Stoer rond gaan vertellen.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:45

ik reed nooit met cap wantmijn paard is zoooo braaf . . . . nou mooi dat ik er af ben gegooid buiten, die van mij gaat dus standaard op met rijden en er komt niemand meer op mijn paard zonder cap, het weegt niets en is in de winter lekker warm :+

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:20

Ik rij altijd met cap! ;)
Wil gewoon altijd kunnen blijven rijden, en niet ongelukkig neerkomen dat ik bijv. in een rolstoelkom..
Ik hou hem altijd op, ik rij dan ook een pony in, en dat is echt een racemonster, en ze kan ook aardig eigenwijs zijn! xD
Het is namelijk een Fjord!
Ik heb ook een bodyprotector, handig voor het springen, maar heb hem meestal ook om met dressuur.
Misschien overdreven, maar ze kan soms nog wel een raar doen in de galop... :P

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:54

Wij rijden altijd met cap, bak of bos maakt niks uit. Hoe braaf je paard ook is, er kan altijd iets gebeuren en dan heb je de directe omgeving (boom, bakrand, paaltje, asfalt...) maar ook de hoeven van je paard die je onderweg naar beneden nog tegen kunt komen. Ik hou mijn hersenen het liefst zo heel mogelijk :)

Ken ook n verhaal van iemand die mét cap met paard en al in draf is uitgegleden, ze had o.a. een flinke hersenschudding en heeft daar nog steeds last van. Cap was doormidden. Als ze die niet op had gehad, was 't haar schedel geweest...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:41

Sinds ik van mijn verzorgpony ben afgevallen, voorover met met gezicht op een ijzere balk, rij ik nooit meer zonder cap. Ik had gelukkig me cap op en dat is de reden geweest dat ik er nu nog ben.

Waar ik ook ben en hoe "bomproof" het paard ook is, dat kan zo omslaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:11

ik betrap me er welleens op dat ik hem nog welleens vergeet :=
reed eigenlijk heel lang zonder cap,alleen op de manege moest het.
maar heb me voorgenomen hem nu gewoon weer op te gaan zetten,en soms vergeet ik dat dan, dan rij ik ook wel gewoon door ga hem niet halen.
maar probeer hem wel eigenlijk altijd op te zetten.

Riezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:49

ik heb 11 jaar zonder cap mogen rijden op de manege,.. tot de zaken aanpast werden, en denk vooral verzekeringstechnisch.. maar zodra ik ooit (ja ooit) een eigen paard zou hebben... zou ik em weer af doen..
tuurlijk, het helpt zeker tegen bepaalde soorten letsels,.. maar als ik uitglij hier op de stoep,.. en beland met me nek tegen een paal.. ben ik ook de pineut..
ben al tig keer gevallen van me paard,.. en r ook onder gekomen.. had overal pijn, behalve op me kop..

maar again.. ik zou em weer afdoen als ik op eigen paard, op eigen terrein bezig zou zijn..
maar voorlopig draag ik ook zon (spuuglelijke) cap