Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laura1986 schreef:Ah zo, maar dan heb je dat pinnetje wat nu aan de gesp zit dus eigenlijk ook niet nodig?
manishdra schreef:@Huertecilla : wie volgens jou "leert" hedentendage volgens jou de middeleeuwse rijtechnieken?
manishdra schreef:Goh ik stuikel zomaar over dit forum, wist helemaal niet dat dit er was.
Even enkele dingen:
@Huertecilla: Ik vind dat jij veel dingen korrect uitlegt over de middeleeuwen en zijn wapens! CHapau! Die kennis kom ik zelden tegen buiten het reanactmentwereldje of de MEK-wereld.
Een volledig harnas uit de 15e eeuw woog max 25 kilo. Onze harnassen die we over 2 weken gaan ophalen![]()
![]()
wegen ook zoveel. Dit zijn ook toernooiharnassen (het verschil is enkele schouderstukken die je extra plaatst tijdens het toernooi) Dit is weer een heel groot verschil met de toernooiharnassen voor later die niet meer te gebruiken waren in het slachtveld omdat ze te zwaar waren of de bewegingsvrijheid dermate geblokkerd werd dat je ze voor niks anders kon gebruiken.
Jammer genoeg zijn 9 van de 10 "middeleeuwse" toernooien niet authentiek. En dan heb ik het over onjuiste bepansering, kledij, paarden (hoogte en bouw) ed. Vaak is er ook onduidelijkheid over welke tijd een toernooi gaat. Een toernooi uit de vroege middeleeuwsen is immers heel anders dan eentje uit de 15e eeuw of zelfs late middeleeuwen.
Ik ben ook niet geheel correct, ik ben immers een vrouw. Nu zijn er wel schilderijen van vrouwen in harnas te paard. Maar zelden weet men wie het was. Ik rij thuis verder niet in authentieke kledij. Enkel als ik een toernooi heb of figureer.
Er is een zadelmaker bezig authetiek zadels voor ons aan het maken. Dit gaat alleen niet zo snel aangezien hij dat voor ons is zijn vrije tijd maakt![]()
Hier 2 foto's van mij en mijn vriend te paard.
Bit is toevallig wel correct, maar verder is het een omgebouwd engels hoofdstel en het siertuig is geleend en zou authentiek moeten zijn. Zadel is het niet
http://iloapp.langenort.nl/data/_galler ... esized.jpg
http://iloapp.langenort.nl/data/_galler ... esized.jpg
manishdra schreef:En wat denk jij wat betreft de hogere dresuur sprongen ed die volgensmij niet terug komen bij doma vaquera en die op het strijdveld wel gebruikt werden volgens enkelen? We hebben het immers niet alleen over de joust
manishdra schreef:klopt, maar over het algemeen werd er wel correct geschildert (men schilderde wat men zag en verzon meestal niks, tenzij je het over reisdagboeken hebt waar ander nav tekst de plaatsjes schilderden) en daar zie je toch aardig wat paarden kunstjes doen, die nu tot "hoge school" behoren.
manishdra schreef:waneer de Renaissance begint en de middeleeuwen eindigt is een hele discussie.
Rivano schreef:Aansluitend bij HC´s stukje over Marketing mbt symboliek:
Op (bijna) elke afbeelding met romeinse krijgers wordt het paard afgebeeld zonder hoefijzers.... maar die gebruikte ze dus wel degelijk! Maar dat was niet stoer, dus beveelde ze de schilder/tekenaar om dat weg te laten. Plaatjes van toen zijn dus niet zo betrouwbaar als het lijkt en slechts leidraad. (Als ze destijds toch eens Photoshop gehad zouden hebben...)
Rivano schreef:Aansluitend bij HC´s stukje over Marketing mbt symboliek:
Op (bijna) elke afbeelding met romeinse krijgers wordt het paard afgebeeld zonder hoefijzers.... maar die gebruikte ze dus wel degelijk!
Huertecilla schreef:De romeinen kenden de hipposandalia. Deze is in veterinaire contxt gevonden en is ongeschikt om mee te rijden.
Huertecilla schreef:De zadels zijn anno nu onkomfie maar waren state-of-the-art in deze tijd. De stijgbeugel zou nog ééuwen op zich laten wachten en de vier steunen op de hoeken gaven de krijger relatief veel steun, dus mogelijheid tot wapengebruik.
Rivano schreef:Huertecilla schreef:De romeinen kenden de hipposandalia. Deze is in veterinaire contxt gevonden en is ongeschikt om mee te rijden.
Nou...hihi.. daar gaan we dan nog even gezelli over discussieren, HC en Bandida.![]()
Ben nu een beetje onthand zo duizende km´s van mijn boeken vandaan. Maar volgende week kom ik erop terug. Of het inderdaad een hipposandaal of iets ander was... kan kloppen. Maar ik zou toch wel erg teleurgesteld zijn in mijn geheugen als ik er 100% naast zou zitten. Dus: Wordt vervolgd!
Citaat:Huertecilla schreef:De zadels zijn anno nu onkomfie maar waren state-of-the-art in deze tijd. De stijgbeugel zou nog ééuwen op zich laten wachten en de vier steunen op de hoeken gaven de krijger relatief veel steun, dus mogelijheid tot wapengebruik.
Inderdaad, 4 van die omhoogstekende paaltjes waar je tussenzat. Wel lekker stevig, maar om daar nou honderden kilometers mee rond te hobbelen. <Auw>. En even iets lekker praktisch... die rode en bronze versieringen geven af in de regen... Hoe zouden ze dat destijds toch opgelost hebben?!?
Bandida schreef:Offtopic, goeie kans dat ik je vader ken als ik dat zo lees![]()
En ook offtopic, wat zit jij daar op een geweldige plek zeg!
Laat maar komen, de discussie![]()
Rivano schreef:Offtopic mbt discussie:
Heb het toetsenbord al geslepen en geolied!! Het was zeldzaam die hoefijzers, maar ze gebruikten ze wel..
Huertecilla schreef:Bronnen?
Rivano schreef:Ik zal eind volgende week de fotos plaatsen in authentiek romeinse stijl voor de geinteresseerden die er een naaipatroon van willen fabriceren, of van oud kreupelhout een zadel willen knutselen.
laura1986 schreef:Rivano schreef:Ik zal eind volgende week de fotos plaatsen in authentiek romeinse stijl voor de geinteresseerden die er een naaipatroon van willen fabriceren, of van oud kreupelhout een zadel willen knutselen.
Lijkt me heel leuk om ook eens foto´s met deze stijl te zienWie weet vind ik er wel wat moois/handigs tussen (altijd handig zo´n eclectische stijl)