Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:13

Ik kom even binnen vallen :evaw:

Ik heb nog niet alle pagina's doorgelezen maar wat een gave jasjes komen er voorbij zeg! Ik wil het ook eens gaan proberen. Heb altijd wel wat dingetjes gedaan op de naaimachine van mijn moeder maar nog nooit zoiets. Nu heb ik zelf ook geen naaimachine maar wil er wel één aanschaffen maar waar moet ik op letten? Of weet iemand een goed type?

patpen

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:51

Squawk: het ligt er natuurlijk aan wat je te besteden hebt ;). Naaimachines van de Lidl, Kruidvat of de V&D bijvoorbeeld zijn goedkoop maar naar mijn mening (!) niet geschikt om goed kleding te maken. Zelf maak ik al zo'n 35 jaar kleding dus ik ben niet echt onervaren te noemen...
Bernina, Yuki, Brother en Pfaff zijn goede merken. De betere naaimachines hebben een metalen behuizing, een sterke motor en metalen spoeltjes. Alleen zijn die nieuw niet meer te koop en val je in een 2e hands machine. Nadeel daarvan is weer dat je niet weet wat de voorgeschiedenis is. Voor een redelijke naaimachine moet je toch wel rekenen op zo'n €300 en hoger.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:40

Ik heb vandaag een wit jasje gekregen van mijn tante, perfect de maat voor stalgenootje.
Deze had ik ervoor gemaakt (gewoon ingemaakt en 'gepimpt', maar uiteindelijk vond ik hem niet mooi zitten)
Afbeelding
Afbeelding
Zij is die op het zwarte paard, hier stonden de steentjes er wel nog niet op.

Het plan is dus om het witte jasje te verven, een randje kant aan de binnenkant van de kraag te zetten. Voor een wat chiquere look, en dan steentjes op de zakken en buitenkant kraag. Vanachter wil ik er een split in maken als dat lukt.
Afbeelding

Ik moet wel weten hoe het precies bij haar zit dus ik ga van de week haar blinddoeken, het aandoen en dan kijken hoe het zit. Ik wil dat ze deze keer echt van niets weet, plan is om dit als kerstcadeau te geven. Maarja, ze weet dat ik een blauwe wou maken, dus misschien als ik het haar laat passen dat ze het wel weet.

Of we moeten foto's maken en dan heb ik toevallig dat jasje in de auto liggen oid :P Het gaat me nog wat worden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:18

Ik lees al een tijdje mee, en wat een mooie en bijzondere jasjes komen er toch voorbij. Respect voor de mensen die ze helemaal zelf maken.
Nu heb ik zelf een goedkoop, maar prima zittend zwart rijjasje, die ik graag wil pimpen.
De rode accenten die Cillusion in het grijze jasje heeft zitten vind ik echt super mooi.
Zou graag zoiets in het roze ofzo op mijn jasje hebben en heb al super mooie knopen gezien op de markt.

Alleen nu is mijn vraag, denken jullie dat als ik biesjes op de kraag en bij de zakken wil hebben, ik die naden eerst helemaal los moet halen, zodat de biesjes er netjes in genaaid kunnen worden? Of zal het ook lukken met het er netjes aan te naaien en goed af te werken? En hebben jullie tips wat voor breedte, dikte, materiaal, etc. ik het beste kan gebruiken voor de biesjes?
Oja, m'n moeder is vrij handig met naaimachine en naald en draad, maar zal het grootste gedeelte wel zelf moeten doen.

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:11

Hier even een stipje.

Wat komen hier mooie jasje voorbij! :D
Ik wil graag een op maat gemaakt wedstrijdjasje maar dan iets speciaals. Ik heb nu een heel mooi wedstrijdjasje van Pikeur Diana geloof ik.
Maar wil graag dit jasje of nou ja dit model
Afbeelding
Paar jaar geleden zag ik het model van dit jasje al eens en toen dacht ik al wauw! En nu zag ik laatst iemand op wedstrijd ermee rijden en toen dacht ik wil dat! haha

Weet iemand of hier ook een patroon voor te vinden is? Mijn moeder is wel handig heeft eerder toen ik kleiner was ook wel een jasje voor mij gemaakt. Maar zonder patroon lukt het haar niet.

Ik zag wel in het topic dat iemand al hier al eerder om vroeg. Kan je dan gewoon het model van de slipjas gebruiken en deze dan inkorten? Dat zal wel ideaal zijn!

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:25

Ik kende wel al het topic van bijzondere/aparte wedstrijdtenues, maar wat een leuk topic is dit! Er komen heel mooie jasjes voorbij.. en ik heb nu al ideeën voor nog een nieuw jasje! :D

Ik heb sinds juli van dit jaar een jasje gemaakt door mama. Zij doet de opleiding tot coupeuse, dus daar heb ik natuurlijk meteen 'gebruik' van gemaakt. Afgelopen weekend nog op concours geweest en kreeg weer heel leuke reacties. "welk merk is jouw jasje?" ik: "merk mama" haha! :)

Afbeelding Afbeelding

Heb nog steeds geen foto te paard maar die komt snel!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:37

Wauw, mooi jasje dat laatste!

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:03

RivellaLight schreef:
Ik kende wel al het topic van bijzondere/aparte wedstrijdtenues, maar wat een leuk topic is dit! Er komen heel mooie jasjes voorbij.. en ik heb nu al ideeën voor nog een nieuw jasje! :D

Ik heb sinds juli van dit jaar een jasje gemaakt door mama. Zij doet de opleiding tot coupeuse, dus daar heb ik natuurlijk meteen 'gebruik' van gemaakt. Afgelopen weekend nog op concours geweest en kreeg weer heel leuke reacties. "welk merk is jouw jasje?" ik: "merk mama" haha! :)

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Heb nog steeds geen foto te paard maar die komt snel!

Was jij niet dat meisje op de schimmel met de Niro laarzen? Zo ja, vroeg mijn zusje het je inderdaad haha...

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:49

_Lot_ schreef:
Was jij niet dat meisje op de schimmel met de Niro laarzen? Zo ja, vroeg mijn zusje het je inderdaad haha...
Haha dat is toevallig :D klopt!
Edit: heb je nog lekker gereden?

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:42

Nogmaals de complimenten voor je jasje, prachtig gedaan door je moeder! Ik had twee winst met tweemaal 184, niet slecht voor een eerste keer zonder voorbereiding hihi. Hoe heb jij gereden qua punten?

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:48

_Lot_ schreef:
Nogmaals de complimenten voor je jasje, prachtig gedaan door je moeder! Ik had twee winst met tweemaal 184, niet slecht voor een eerste keer zonder voorbereiding hihi. Hoe heb jij gereden qua punten?
Thanks :) ik heb er een plastron bij laten maken door geblingt. Die is net binnen :D
Helemaal niet slecht! Goed gedaan! Wij hadden 188 en 189.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:42

Sabine_95 schreef:
Hier even een stipje.

Wat komen hier mooie jasje voorbij! :D
Ik wil graag een op maat gemaakt wedstrijdjasje maar dan iets speciaals. Ik heb nu een heel mooi wedstrijdjasje van Pikeur Diana geloof ik.
Maar wil graag dit jasje of nou ja dit model
[ Afbeelding ]
Paar jaar geleden zag ik het model van dit jasje al eens en toen dacht ik al wauw! En nu zag ik laatst iemand op wedstrijd ermee rijden en toen dacht ik wil dat! haha

Weet iemand of hier ook een patroon voor te vinden is? Mijn moeder is wel handig heeft eerder toen ik kleiner was ook wel een jasje voor mij gemaakt. Maar zonder patroon lukt het haar niet.

Ik zag wel in het topic dat iemand al hier al eerder om vroeg. Kan je dan gewoon het model van de slipjas gebruiken en deze dan inkorten? Dat zal wel ideaal zijn!

Zie pagina 20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:47

Moooi Rivella :)

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:01

Ik ben vandaag naar een atelier geweest om een jasje te laten maken.
Nu vroegen we ons af hoe lang een jasje mag wezen aan de achterkant.
In het reglement kan ik hier niks over vinden.
Weten jullie dit toevallig?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:31

Sabine_95 schreef:

Zijn geen regels meer voor. Vorig jaar moest het nog het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekken

Nu staat er dit

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. een veiligheidshoofddeksel met norm NEN - EN-1384. Alleen in de rubrieken voor Young Riders, Future Test en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:09

Joolien schreef:
Moooi Rivella :)
Dankjewel :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:32

Sabine_95 schreef:

Tot halverwege je kont ongeveer, je moet er niet op zitten als je zit, maar te kort is niet mooi. Gewoon even op t puntje van je stoel gaan zitten, je benen wat af laten hangen en dan ongeveer even kijken. Dan liever te lang dan te kort natuurlijk, een stuk eraf kan nog, maar er aan niet meer.. Bij mij wordt het meestal nog wel aangepast als het jasje al grotendeels in elkaar zit.

AC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:40

Omg echt supermooie jasjes zitten erbij !
Balen dat ik niet goed kan naaien -O-

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 01:10

Wat een hoop tips en ideeën komen hier langs!
Helaas kan ik niet met een naaimachine overweg en hoewel ik jullie werk benijd.. heb ik het geduld er niet voor. Mijn moeder daarentegen kan wel met een naaimachine overweg *\o/* Maar ze wilde geen jasje voor me naaien (te veel werk 8-) ) en nu ben ik via mijn vader aan een coupeuse gekomen die straks een jasje voor me gaat maken.

Nu heb ik een Eurostar Vanessa http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg3N ... ~60_82.JPG en die gaat mijn moeder pimpen. Ik vind het jasje meer een springjasje dan een dressuurjasje maar ik ga beide rijden, dus hij moet bij beide takten van sport passen :P
Ik hou zelf niet van hotfix of te erge blingbling, ik zat te denken aan zo'n Eskadron Platinum satin dekje en dat te verwerken in het jasje of 'gewoon' rood verwerken in het jasje. Roze vind ik ook heel gaaf, alleen past dat niet echt bij mij :P

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:31

Leuk topic...ga zo alles even doorlezen :j

Ik loop met zo veel ideeën in mijn hoofd voor rijjasjes, maar durfde steeds de stap niet te nemen om er een te gaan maken. Maar ik heb besloten om toch een poging te wagen :D Eerst eentje en dan kan kijken of mensen het wat vinden en wie weet kan ik op deze manier een eigen lijn op zetten.

Heb ook al genoeg ideeën voor rijbroeken, rijblouses en -shirts...

Ik hoop binnenkort mijn eerste versie hier te kunnen showen :D

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:25

Weet iemand of het verplicht is om een split in je jasje te hebben?
zo ja, kan je dit zelf doen of laten doen? en als je het laat doen hoe duur is dit dan ongeveer? :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:50

6 reacties boven je staan de reglementen -die zeer makkelijk op te zoeken zijn- nogmaals.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:00

daar staat niks over, dus je hoeft dus niet perse een split?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:52

Inderdaad.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:58

oke dankjewel :)