Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:01

Xantaatje schreef:
Je moet jezelf af en toe kietelen he :D Waar woon je in spanje?

In het bergachtige hart van andalucía.

Al dat onderbouwen van de vrouw als krijger ;(
Wees blij dat het historische uitzonderingen zijn; het is al erg genoeg dat mannen er zo mee belast zijn |(
Verkleden is leuk en verder is http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CMD3ID4F.jpg voor love not war.
Wil het graag de anno-nu vrouw leren als uiting van de heldhaftigheid van de vrouw in het kader van gekieteld wórden is veel gezelliger :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:09

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-12-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:11

Huertecilla schreef:
Wees blij dat het historische uitzonderingen zijn; het is al erg genoeg dat mannen er zo mee belast zijn |(

Vrouwen te paard, dat is wat anders. Als ik af en toe eens iets -inderdaad uitzonderlijk- als chinese hofrijkunst voor dames tegen kom, vind ik dat net zo fascinerend om te zien als wanneer jij iets uit de cavalerie tegen komt wat je nog niet wist.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:12

Huertecilla schreef:
Gini schreef:
Dus misschien moeten wij dan maar in een Pictische outfit ronddraven, dames. ;)

Da´s goedkoop.
Pot blauwe bodypaint en je hebt het meeste in huis....

Ik wilde ook al zeggen.. :P
Op z'n Pictisch is voor de zomer (op een droge dag, anders loopt je kostuum uit) :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 14:19

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Vrouwen te paard, dat is wat anders. Als ik af en toe eens iets -inderdaad uitzonderlijk- als chinese hofrijkunst voor dames tegen kom, vind ik dat net zo fascinerend om te zien als wanneer jij iets uit de cavalerie tegen komt wat je nog niet wist.

China <-> ruitervolken en het paardrijden in China zijn verweven uiteraard en op verschillende punten razend interessant, zelfs romantisch intrigerend.

Een fascinerend verhaal vind ik dat van de chinese gouverneursdochter die ´overgenomen´ wordt door een mongoolse vorst, kinderen krijgt met deze en uiteindelijk teruggaat. Hartverscheurend voor alle betrokkenen.
Zijn práchtige chinese illustraties van.
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eighteen_S ... omad_Flute

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 16:35

Afbeelding

18 stukjes poëzie uit de 2de eeuw BC met 18 illustraties gemaakt in de 12de eeuw AD.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:10

Hee :)

Ik ga meestal in bepaalde setjes op pad.
Die verschillen dan weer per week.
Ik koop meestal zadeldekjes en peesbeschermers in de uitverkoop.
En koop dan in een andere winkel weer een bijpassend shirtje er bij.
:)

Die foto op de eerste pagina is trouwens heel mooi :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:36

Huertecilla schreef:
Een fascinerend verhaal vind ik dat van de chinese gouverneursdochter die ´overgenomen´ wordt door een mongoolse vorst, kinderen krijgt met deze en uiteindelijk teruggaat. Hartverscheurend voor alle betrokkenen.
Zijn práchtige chinese illustraties van.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:CaiWe ... i90%25.jpg
Hier heb je zo eentje..zegt alles toch :+:
Beetje een Chinese Romeo en Juliet, onmogelijke liefde (al begint het anders..met een ontvoering nl.), veel heimwee, en het eindigt triest voor iedereen..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:17

Huertecilla, kan je misschien een foto maken als je de laarzen heb? Ik vind ze echt geweldig :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:13

Bandida schreef:
Hier heb je zo eentje..zegt alles toch :+:

Jep, ontroerend, snif.....

De chinese maatschappij zit trouwens tot en met de dag van vandaag boordevol met dergelijke dramas. Dat is realiteit dus de overweldigende vertegenwoordiging in de poëzie weerspiegelt dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:17

martina1 schreef:
Huertecilla, kan je misschien een foto maken als je de laarzen heb? Ik vind ze echt geweldig :D

Bandida wil dat vast doen. Ik ben zelf van de kiekjes, zíj maakt fotos.

Laarzen aan, hoed op stoer fles bubbelspul onthoofdend; vaseline op de lens zodat het wat glamour wordt.
Daarna fotoshoppen :P en *D

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:20

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:04

Destigado schreef:
Huertecilla schreef:
@Destigado: nu aanbeiding voor 189 euro...

http://www.thetimeseller.com/product/30 ... madura.htm

Hoi Huertecilla

Ziet er goed uit maar helaas niet het tijdperk wat ik ambieer. Ik zit toch echt wat vroeger.

Is een voorbeeld.
Staat van alles uit verschillende tijdvakken op de site.
Ze betrekken uit China t/m Tjechië.

Verder zit er van de zeg 11de tm 14de eeuw weinig verschil in het blik. De regionale verschillen zijn groter dan die tgv technische ontwikkeling. Kijk naar het ´ridderzwaard´ bijvoorbeeld. Je moet al een heel specifieke pommel uitzoeken wil het waarschijnlijk vroeg of zeker laat in deze periode gedateerd zijn.

Kijk, mijn stijl wordt ook gedicteerd door wat in móóí vind en anno nu ook praktisch is.
Wat de historische periode regio/volk betreft hebben de Franken en Merovingers mijn symphatie.
Dit vat hen wel zo heerlijk samen: ´The Church seems to have had a somewhat uneasy relationship with the Merovingian kings, whose claim to rule depended on a mystique of royal descent that the Church had not yet come to terms with, and who tended to revert to the polygamy of their pagan ancestors.´
Uit pragmatische redenen christenen maar zelfs daarin gewoon zichzelf +:)+

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:16

Tja en uit dat zinnetje maken hedendaagse complottheoristen ook hun verhalen van de sang real (heilig bloed).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:11

Destigado schreef:
Tja en uit dat zinnetje maken hedendaagse complottheoristen ook hun verhalen van de sang real (heilig bloed).

Nee, die knopen er het christendom aan vast en dat is een tíkje anders:

´Over Merovech zelf is weinig bekend, en hij geldt daarom als een half-mythische figuur. Hij was waarschijnlijk de zoon van Chlodio. Volgens de legende werd hij verwekt toen zijn moeder bij het baden een zeemonster tegenkwam. ´

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:29

Ben gister een beetje thuisgekomen *\o/*
Heerlijk rond een kamp/kookvuurtje gezeten op de Midwinter Fair in het Archeon. Ondanks dat het een themapark is, met nagemaakte dingen en kraampjes vond ik het echt heel leuk, leuker dan ik verwacht had! Voorals de vuurtjes, ambachten (en dan vooral het middeleeuws(?) koken), LARPridders (woehoe), loslopende kippen, muziek :D Keek de heel dag mn ogen uit.

Helaas het riddergevecht met paarden gemist. Het lijkt me wel moeilijk om dat rijkunstig goed te krijgen (zouden ze wat mij betreft Bent Branderup of iemand uit moeten nodigen). Of verkijk ik me daarin?

Moet iig beter leren naaien ;) En er ook tijd voor nemen, want ik heb alweer 101 dingen bedacht die ik wel zou willen/kunnen maken. Afwerken met een lockmachine is vast niet middeleeuws verantwoord? Heb zo´n ding namelijk een keer in een (heel erg zeldzame) ik-verveel-me-bijna bij gekocht, maar kan er nog steeds niet fatsoenlijk mee omgaan :o Wel jammer, het leek me zo makkelijk voor het naaien van interlock katoenstoffen.

HC wat gaaf dat je zo bij een groothandelaar binnen kunt lopen, kale bomen kunt bekijken en er nog wat kunt kopen ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:48

laura1986 schreef:
Helaas het riddergevecht met paarden gemist. Het lijkt me wel moeilijk om dat rijkunstig goed te krijgen (zouden ze wat mij betreft Bent Branderup of iemand uit moeten nodigen). Of verkijk ik me daarin?

Branderup bepaald niet; die is meer leunstoelridder _O-

Er zijn verschillende kampioenschappen in en ook serieuze schermscholen waar je per tijdvak westerse ´martial art´ wapenvaardigheden kan studeren.

Ik experimenteer zelf ´archeologisch´ met historische wapentechnieken te paard.
Dit om de historische bronnen een praktische context te geven én om zelf rijvaardigheid verder te ontwikkelen.
Hier een kiek van testen van de tekst van Xenophon over speergooien te paard (met zelfgemaakte speer):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZTJ4LLN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXEAX6MO.jpg
Xenophon is tot op de letter correct en ik kan uitleggen hoe en waarom. Dat vind je alleen uit door doén.

Heb ook middeleeuwse boeken van ´fechtmeister´ mbt paardrijden, het werk van Koning Duarte en vooral de (vertalingen van) furusya-handboeken van de mameluken zijn :wow: -:)

Heb nog stééds een Mindelheim-zwaard en idem schede-einde liggen om af te maken voor experimenteren daarmee :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:11

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:

Branderup bepaald niet; die is meer leunstoelridder _O-

Leunstoelridder... Hoe bedoel je dat precies HC? Ik dacht dat die man juist (ook historisch gezien) zo goed bezig is al het gaat om correct gereden paarden..

Dat vechten laat ik trouwens mooi aan de mannen over ;) Heel mooi om te zien, ook dat er eens een andere uitlaatklep is dan voetbal (daar vind ik nl echt niks aan). Vond het wel grappig om te zien dat de LARP vrouwen (die echt onderdeel uit maakten van de ´show´), eigenlijk weinig meer deden dan toekijken. Dan is meedoen wel te doen ;) Wat dat betreft is er eigenlijk ook weinig veranderd, en das soms maar goed ook. Van de andere kant ook weer niet ofzo, maar dat is weer een ander topic

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:22

laura1986 schreef:
Ik dacht dat die man juist (ook historisch gezien) zo goed bezig is al het gaat om correct gereden paarden..

Dat roept hij graag doch dat is al ongefundeerd door zijn eigen uitspraken; zijn stijl is eclectisch zegt hij. Dus van alles wat = niets historisch correct/consequent.

Verder heeft dat niets met strijd te paard van doen en daar vroeg je naar :)*

Hij is verder ridder in een zelfs als pseudo-orde obscure orde = leunstoelridder.

Maar goed dat is off-topic.

Citaat:
Dat vechten laat ik trouwens mooi aan de mannen over ;)

Grootdeels historisch correct doch een gotspe anno nu :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:04

Huertecilla schreef:

Ja dat vind ik ook, nu wij vrouwen eindelijk eens kunnen doen waar we zin in hebben te paard gaan we ons toch niet inhouden om historische redenen? Je leeft maar één keer, als ik morgen echt zin krijg om met een groot zwaard door het bos te rijden ga ik dat vooral doen *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:44

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Ja dat vind ik ook, nu wij vrouwen eindelijk eens kunnen doen waar we zin in hebben te paard gaan we ons toch niet inhouden om historische redenen? Je leeft maar één keer, als ik morgen echt zin krijg om met een groot zwaard door het bos te rijden ga ik dat vooral doen *\o/*

Leve de De Haagse Pocahontas *\o/*

Ondertussen is 'Voor de veiligheid' een briljant politiek correct argument voor hekjes om het gedrag van het individu.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:36

Ah zo, ok dan snap ik dat ook weer ;) Het verschil tussen zijn rijstijl en jou ´a la brida´ was me ookal opgevallen, maar het duurt soms even voordat ik het wie wat waar waarom en hoe ook doorheb ;)

Ik hou me wat vechten betreft ook bepaald niet in, heb er normaal gesproken alleen geen behoefte aan :)

Ben wel heeeel erg blij met dit soort topics, omdat zo met betrekkelijk weinig inspanning toch meer inzicht verkregen kan worden in het hoe en waarom +:)+

Hopelijk is het in de toekomst nog veel gewoner om ´anders´ met paarden om te gaan dan op de gangbare manege/wedstrijd manier, dat lijkt me echt een verrijking

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:03

De bestelling (van de laarzen) is bevestigd.

Moet me érnstig bedwingen met bestellen van deze site thetimeseller.es ;)

Dit is cadeau van schoonpa.

Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:24

Huertecilla schreef:
Moet me érnstig bedwingen met bestellen van deze site thetimeseller.es ;)

:~ http://www.thetimeseller.com/list/24/4/ ... amento.htm Die laarzen!!
En dat kookspul is ook echt geweldig!

HC leuke schoonpa heb je zeg ;) Maar vraag me even af, die riem heeft maar 1 gat, en past dus of wel of niet? Of is het de bedoeling dat je in het leer nog gaten gaat steken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:37

De riem heeft géén gat ;)
Het uiteinde is .... het uiteinde.
Deze riem is ´middeleeuws´ dus erg lang na hedendaagse maatstaven.
Je kán zelf gaatjes ponsen waar je wil, maar je kan deze riem ook zonder gaatjes door, over, door de gesp lussen en dan bengelt het einde naar beneden. Daar is het messing einde als verzwaring voor bedoeld.