Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loowis

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:40

idd nadya eerst heel wat waarschuwingen. Dat moet ik hier iedereen ook weer vertellen... ik kan ook vaak zien wanneer een paard een ander paard nu echt gaat trappen of nog een waarschuwing. of bij mensen Knipoog snoepjes geven doe ik ook niet bij slecht gedrag. Ik geef ze alleen wat lekkers als ik iets bij me heb. Lachen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:48

xKatleentjex schreef:
Hangt er maar vanaf hoe verdient het is.
Mijn vorige hoefsmid gaf mijn vorig paard flinke trappen en vijlslagen omdat ze in paniek was en nog nooit ijzers had gehad. Paard wist gewoon niet wat haar overkwam en was altijd helemaal over de rooie. Die hoeft ook nooit meer te komen.

Maar mijn huidige hoefsmid heeft datzelfde paard ook een keer een enorme rotslag met een vijl verkocht, en het was niet meer dan terrecht. Moet haar achterbeen maar niet naar hem achteruitslaan. Paardje schrok zich even te pletter en besloot toen maar de rest van de behandeling heel braaf te blijven staan Haha! .

Wanneer het geoorloofd is hangt gewoon volledig van de situatie af. Een bang paard die een tussen het bekappen door eens een pasje links of rechts zet een rotschop verkopen is wat teveel van het goede. Maar als je als smid een onopgevoede knol hebt die het gewoon uit arrogantie vertikt stil te staan, mag die serieus op zijn donder krijgen. Een smid moet zijn werk ook goed kunnen doen, en als hij de hele tijd achter het paard moet blijven aangaan gaat dat niet zo goed Haha! .

helemaal mee eens.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:52

sorry hoor katleentje maar waarom denk je dat het paard het niet mee rdoet? Omdattie bang is ja! Wil jij dat? een paard wat te bang is om wat te doen? Lijkt me vreselijk! Veel leuker om alles te vertrouwen. Dit paardje krijgt zo ook geen vertrouwen in de hoefsmid alleen maar angst. En met een vijl nog wel Bloos!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:21

Als de hoefsmid in kwestie er geen vertrouwen in heeft moet hij gewoon naar huis gaan, dan berekent hij alleen zijn voorrijkosten....
Zo'n paard met een vijl gaan hengsten is bijna iets om aan te geven als ik eerlijk mag zijn.

Hoe ziet een arrogant paard er eigenlijk uit vraag ik me dan af? Is dat 1 van de weinige paarden die wel kan praten en je van banketstaaf repliek dient? Of heeft hij z'n neus dan in de lucht en wil alleen gouden bitjes in zijn mondje?
Nee, als je met een vijl beukt of in buiken trapt kun je niet meer spreken van een "corrigerende tik", dat noem ik mishandeling....

Als een man zijn vrouw mept heet dat toch ook gewoon mishandeling? Of had ze dan niet "zo arrogant" moeten doen?
Sorry, heb zo snel even geen beter voorbeeld....
No offence, maar dat gaat me echt te ver.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:22

vind het een goed voorbeeld Ninx Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:23

hahaha, ik had een woord gebruikt dat blijkbaar niet mag....
Waar banketstaaf staat, bedoel ik dus dat je paard je van vervelende repliek dient....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:56

Als de eigenaar zijn paard goed opvoed met voetje geven en erbij blijft en zelf ervoor zorgt dat het goed gaat, moet het niet nodig zijn dat de hoefsmit ingrijpt.
Ik kreeg mijn mini's toen ze één jaar waren en vreselijk bang voor alles. Ik ben rustig begonnen met het leren voetje geven en de eerste keer bekappen is in goed overleg met een smit gebeurd, die wist dat ze nog niets gewend waren en dat ik wilde dat het rustig aan gebeurde. Het is prima gegaan.
Natuurlijk kunnen ze nog wel eens wat dwars zijn als ze er geen zin in hebben, maar dan ben ik erbij en zeg ik hen even de wacht aan. Verder help ik daar waar ik kan. Op die manier hoeft mijn smit zich niet bezig te houden met opvoeding en kan ze gewoon haar werk doen. Als ze mijn paarden zou slaan, hoefde ze trouwens niet terug te komen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:46

Mijn paard staat altijd te slapen bij de smid, dus dat speelt allemaal niet. Maar als mijn paard zich wel zo misdragen zou ik een corrigerende tik niet onterecht vinden. Maar er is zo een verschil tussen een corrigerende tik en een paard bang maken of ´afrossen´. Als je in het wild kijkt leren paarden elkaar ook door middel van tikkies. Het is niet meer dan natuurlijk dan door lichamelijk contact communiceren. Maar dat is geen misbruik maken van je macht positie of er gewoon maar op los slaan. Een tik met respect heeft een paard soms nodig om te weten waar de grens ligt.

De vergelijking met kinderen en paarden van de vorige bladzijde vind ik erg scheef. Je kunt met een kind toch ook praten. Bovendien werkt het bij een paard minder als je zegt, nou ga jij maar even in het hoekje van de wei staan afkoelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:49

Mijn paard kreeg laatst 3 keer een lel onder zijn buik,hij haalde gericht uit naar de smit.Dus in zo,n situatie vind ik het niet erg.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:07

zucht... nog steeds niemand die erop reageerd of er aan denkt! Waarom denk je dat een paard zoiets doet?
Krips, jou paard slaapt altijd zeg je. Wat als hij/zij nu opeens vervelend begint te doen. Dan is het niet zomaar. en in het wild leven ze niet van "tikjes" Verward snap niet heo je daar bij komt hoor.
paarden leven met lichaamstaal en waarschuwingen. Geen tikjes dus.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:39

Loowis schreef:
zucht... nog steeds niemand die erop reageerd of er aan denkt! Waarom denk je dat een paard zoiets doet?
Krips, jou paard slaapt altijd zeg je. Wat als hij/zij nu opeens vervelend begint te doen. Dan is het niet zomaar. en in het wild leven ze niet van "tikjes" Verward snap niet heo je daar bij komt hoor.
paarden leven met lichaamstaal en waarschuwingen. Geen tikjes dus.

Je hebt paarden die gewoon braaf zijn en als ze dan een keertje vervelend zijn is een strenge waarschuwing meestal wel voldoende. We hebben hier op stal echter ook een paar vreselijk slimme draken gehad, die gewoon écht, écht heel lastig waren bij de smid. En ja, die konden af en toe een best (terecht) oplawaai verwachten.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:07

Paarden die draken zijn zijn om een reden Lachen ook zijn ze het altijd geweest. Blijk is het niet duidelijk wie de leider is. Dat kan heel snel gebeureh hoor (dat het duidelijk is wie de leider is bedoel ik he) maar zeker niet met een tik.

hoeft niet aan het wezen mens te liggen...... ik had een 3 weken oud veulen die moeders besprong......... gruwelijk brutaal ding, naar moeders toe en mensen toe, en toen was ze nog geen 3 weken oud......... karakter zit er ook dan al in

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:09

Loowis schreef:
Paarden die draken zijn zijn om een reden Lachen ook zijn ze het altijd geweest. Blijk is het niet duidelijk wie de leider is. Dat kan heel snel gebeureh hoor (dat het duidelijk is wie de leider is bedoel ik he) maar zeker niet met een tik.

En het kan ook met een tik Knipoog, dan hebben ze het meestal ook zo door. Het misschien is het niet 'paardvriendelijk' oid, maar wel smidvriendelijk. En ik vind de smid toch écht iets belangrijker.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:21

Ik vind het niet normaal als een hoefsmid dat doet. Mijn paard heeft ook een keer een klap met een vijl gehad van de hoefsmid. Alleen maar omdat hij niet meteen zijn hoef op wou tillen. Paard in paniek en de hoefsmid stond alleen maar te schreeuwen tegen hem. Dit pikte ik dus echt niet en die hoefsmid heeft die vijl zelf ook in zijn nek gehad van mij. Is hij helemaal besodemieterd. Heb mijn paard gepakt en gezegt dat ik hem nooit meer wou zien in de buurt bij mijn paard. Nu 4 jaar later heeft hij eindelijk weer vertrouwen en kan de hoefsmid die ik nu heb hem heel makkelijk doen. Hiervoor had ik een andere en die was ook heel goed en heeft hem als hetware weer hoefsmid mak gemaakt zo als hij het zelf noemde. Helaas verhuisde hij niet mee naar mijn nieuwe stal. Maar over deze hoefsmid heb ik ook geen klagen

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:23

mijn paard geeft er niks om maar vindt dat een hoefsmid dat niet hoeft te doen... Als hij vindt dat zijn eigen veiligheid in gevaar komt moet hij lekker weggaan..

en een schop vindt ik helemaal achtelijk. dat had ik never nooit gepikt..
Niemand raakt mijn paard op die manier aan....

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:27

Ik zou gelijk een andere hoefsmid nemen en hem direct zegen dat ik hier echt niet genient van ben Kom nou een pony corrigerren mag best maar gelijk een schop in de buik? Nee dat gaat mij te ver.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:54

Sunrise als je fan bent van hoefsmeden moet je naar een hoefsmid forum gaan. Hier zijn mensen die paardengek zijn en niet hoefsmidgek. Ik vind dat mijn paard toch belangrijker is dan die gene die zun hoeven doet. Kan ik net zo goed een andere nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:10

[quote="Sunrise_"
En het kan ook met een tik Knipoog, dan hebben ze het meestal ook zo door. Het misschien is het niet 'paardvriendelijk' oid, maar wel smidvriendelijk. En ik vind de smid toch écht iets belangrijker.[/quote]

Dat mag je vinden, maar ik zie dat heel anders. Ik vind mijn paard zo belangrijk, dat ik alleen een hoefsmid (ik heb een NBer) duld die op een juiste, paardvriendelijke manier met hem weet om te gaan. Daarbij corrigeert hij ook rustig, hoor, maar dan zonder tik of schop. En anders kan de smid meteen vertrekken. De eerste die ik had, is ook zo gegaan. Tong uitsteken

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:12

Loowis schreef:
Sunrise als je fan bent van hoefsmeden moet je naar een hoefsmid forum gaan. Hier zijn mensen die paardengek zijn en niet hoefsmidgek. Ik vind dat mijn paard toch belangrijker is dan die gene die zun hoeven doet. Kan ik net zo goed een andere nemen.

Jammer dat als ik mijn mening geef, ik beter meteen een ander forum op kan zoeken Knipoog . Nu komt het net over alsof ik geen paardengek ben, wat ik dus wel degelijk ben! Jij vindt dit, ik vind dat, ieder zijn of haar mening Lachen .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:14

marleen_usar schreef:
Mijn paard kreeg laatst 3 keer een lel onder zijn buik,hij haalde gericht uit naar de smit.Dus in zo,n situatie vind ik het niet erg.

Tja, mijn paard haalde de een-a-laatste keer ook een keer gerichgt uit naar mijn bekapper. Weet je wat mijn bekapper zei? Dat hij zelf een fout had gemaakt door over mijn paard's grens te gaan. Hij ging te snel voor Sam. Kijk, dat vond ik nou echt te gek van die man Lachen . Hij kent paarden zo goed en is bereid ook goed naar zichzelf te kijken. Daarom vind ik hem zo geweldig met mijn paard. Overigens; mijn paard trapt geen mensen, hoor. Tenzij jezelf iets verkeerd doet blijkbaar. Haha!
En in zulke gevallen sta ik toch echt achter mijn paard. Ja

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:47

Ben ik het niet mee eens, mijn paard kan ook anders aangeven dat het niet goed is.
Laatst had ik een hoefzweer, als je daar druk opzette trok ie heel hard zijn hoef terug, maar hij sloeg niet. Dat vind ik een eerlijker reactie.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:53

Heb 4 paarden waarvan 3 lief bij de hoefsmid, alleen mijn hengst is echt vervelend bij de hoefsmid die heeft de vorige keer ook een flinke schop gehad van de smid daarna was het afgelopen.
Afgelopen week is hij weer bekapt en niets mee te doen gehad
dus waarschijnlijk heeft die schop hem toch wel geholpen.
Bang is die er zeer zeker niet van geworden, maar heeft nu wel respect wat ie de vorige keren niet had.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:53

als het nodig is krijgt hij eerst een waarschuwing,
tikje met iets? rasp oid en als dat niet helpt
dan krijgt hij een trap, klaar.
t is nu een keer of 4 nodig geweest en toen was het
geklier afgelopen en nu is er niks meer aan de hand!
zelf doe ik het ook weleens, ze moeten per slot van rekening wel luisteren en als ze gericht trappen/bijten dan
ben ik niet degene die ze met stem waarschuwd of een tikje geeft maar dan krijgen ze terug wat ze mij geven..

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:07

Wat is dit voor een hoefsmit zeg !!

Ik zou hem idd de deur ook wijzen...wat een Koe zeg !!
Kan je dit niet ergens melden??

Liefs nathalie

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:20

NathalieBerg schreef:
Wat is dit voor een hoefsmit zeg !!

Ik zou hem idd de deur ook wijzen...wat een Koe zeg !!
Kan je dit niet ergens melden??

Liefs nathalie

Jij hebt zeker nog nooit een erggggggggg vervelend paard bij de hoefsmid gehad.
Tjezus zeg ik zal mijn paarden nooit een schop geven maar gaf de hoefsmid groot gelijk,
nee plat laten drukken en getrapt worden door mijn paard dat is lekker.
Hij heeft het ook maar 1 x gedaan en alleen maar bij mijn hengst en het geklier is over,
van de week was hij echt zoooo rustig.