[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 20327
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:44

Dusters mogen toch niet zoveel trekken? Heb er ooit ook naar gekeken maar dat viel vies tegen.
En inderdaad alles van plastic en cheapo geproduceerd. Als je een deur dicht deed hoorde je klienk ipv KLOENK! :D

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:14

Macs schreef:
Dees schreef:
Er zijn betere auto's voor je geld te vinden.
Kwa trekken zal het wel mee vallen, maar wij vonden die Duster echt plastic fantastic met stoelen waar je iedere bocht vanaf glijdt. Duidelijk goedkoop gefabriceerd.
Dan nog liever een Renault.

Heb je dan suggesties?
Wij zijn opzoek naar een gebruiksauto. Met een moestuin, eigen stuk land vd paarden en een hond hoeven we geen luxe interieur. Vooral praktisch. Onze auto blijft niet lang schoon zegmaar :+
Ik hoef geen gekke fratsen, cruise control en airco is voor ons voldoende.

Bijna 500 benzine-gestookte voertuigen die op basis van de filters goed in staat zouden moeten zijn om een 1,5 paards te trekken.
https://www.gaspedaal.nl/benzine?pmin=1 ... 1&srt=pr-a

Hoeveel keuze had je dan gewild?

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:42

Macs schreef:
Ik hoef geen gekke fratsen, cruise control en airco is voor ons voldoende.


Dat zegt je. Maar als je eenmaal een fijne auto hebt mogen rijden, dan wil je liever niet meer terug in comfort. Dat zit hem ook in het gewicht van de wagen en het vermogen.
Het is dus ook maar net wat je nu rijdt. Is dat een Opel Corsa 1.2 uit 1997 oid, dan zul je vast snel blij worden.

Zelf had ik voor de 1,5prds een Ford Sierra (o man, die was gaaf! :D ), een Mazda Premacy, een Volvo S60, een Audi A4 en een Mazda CX-5. Konden het allemaal makkelijk. De Premacy was het goedkoopst, de Volvo het duurst. (Allemaal 2.0+ liter motoren trouwens).

Als je gering budget hebt en het dus zoekt in het oudere segment auto-aanbod, zou ik gaan kijken bij Ford, Mazda en Audi. In naam lijken ze duurder, in praktijk betaal je hetzelfde als voor Franse wagens maar koop je veel meer kwaliteit. Zeker als je de auto echt gaat gebruiken.

Silly1972

Berichten: 14989
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:25

Ik was voor een 1,5 paards super blij met mijn Saab 9-3 2.0 en Subaru Legacy 2.0.(beide op LPG) wat een hoop geld scheelde.

Toen ik de trailer wegreed heb ik de Subaru ook weg gedaan voor een corsaatje.
Reed prima hoor maar miste de Subaru wel.

Nu van de Corsa over gestapt op de Bmw x3, djeeezzz wat een luxe, allemaal opties erop die ik niet nodig heb, maar oh zo fijn zijn :D

pillow
Berichten: 8112
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:04

Als je een echte gebruiksauto die alles kan wilt is de Nissan XTrail een optie.

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:53

Rex_Rolfo schreef:
Dees schreef:
Heb mijn ogen gericht op de Volvo XC60 T6 recharge.
Is dat een excuus hybride?

https://www.autoweek.nl/auto/104226/vol ... scription/
Er zijn hybrides waarbij de elektrische range nog minder voor stelt, maar de 54-78 km die deze zou hebben gaat ie in de praktijk écht niet waar maken.

Volgens mij slaat een verbuiksmeting bij een plug-in de plank redelijk mis. Alles wat in de accu zit is gratis, het benzineverbruik wat nodig is om de test af te maken telt. Bij onze V60 D6 zie je dan ook dat de accu net groot genoeg is om onder de 50 gram CO2 te komen, want dat was fiscaal veel voordeliger.

De XC60 T6 Recharge een brandstofverbruik van 1,1 liter per 100 km? Alleen onder precies die omstandigheden. Als je elke 30-40 km kunt laden (en dat is bij woon-werk gebruik niet zo heel ver gezocht) kun je op 0 l. / 100 km uitkomen. Stekker je nooit gaat ie aan 1,1 liter echt niet genoeg hebben. En aan 4 of 5 liter ook niet.


Even een update. Sinds plm 4 weken staat er hier een XC60 long range plugin hybride op de stoep. De T6, 18kWh.

Ja. Die haalt echt 70 km op elektrisch. Op plattelandswegen wil het wel 80km in totaal zijn. In B-stand, met 1-pedal rijden.
Tuurlijk, het is zomer dus optimaal voor elektrisch, maar toch, hij doet het echt zoals Volvo beloofde.
Past erg goed bij mijn rijgedrag, dagelijks een 60km.

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:01

Naar die dusters heb ik welgeteld 2 minuten naar gekeken ... grote nope.

Een lijst vinden met alle autos die 2 ton + 2 paards trailers kunnen trekken is gewoon nket te vinden het is een ramp. Om de 5 bot veranderd mijn keuze omdat alles continue veranderd ik wordt het beu. :')

De auto moet

- mij geen fortuin kosten dis graag onder 15k
- 2dehands
- min 2k trekken.
- geen kogeldruk van 75, graag wat hoger.
- min euro 5.

Alles wat ik vindt is euro 4 of euro 4 maar dan tmveel te duur voor iets van 2014. De benzine vivaros zijn dan weer met bijna 4000 euro goedkoper in duitsland. Terwijl ze hier voor een afgereden vivaro van 2012 nog rondt de 10k vragen :') ik wil graag nog rondt kunnen rijden em me niet vlauw betalen aan lez zones en dergelijke kleine regels die elk jaar bijgevoegd worden. En het moet ook nog betaalbaar blijven... vooral dat.

Mijn laatste optie is een mazda of mercedes vito... want ik zie het niet meer zitten. Ik geef het op dat het een bestelbus moet zijn zodat we hem in het bedrijf kunnen gebruiken. Je vidnt gewoon niks dat je ook nog ergens makkelijk kan parkeren.

Faya__

Berichten: 2983
Geregistreerd: 09-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:53

Ik ben zelf erg tevreden met mijn Vito uit 2011 voor de trailer. Opzich zijn die wel voor op of rond de 15k te vinden toch? Uit 2011 is wel euro 4, maar volgens mij is euro 5 niet veel duurder.

Moska

Berichten: 3885
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:16

Sentir schreef:
Naar die dusters heb ik welgeteld 2 minuten naar gekeken ... grote nope.

Een lijst vinden met alle autos die 2 ton + 2 paards trailers kunnen trekken is gewoon nket te vinden het is een ramp. Om de 5 bot veranderd mijn keuze omdat alles continue veranderd ik wordt het beu. :')

De auto moet

- mij geen fortuin kosten dis graag onder 15k
- 2dehands
- min 2k trekken.
- geen kogeldruk van 75, graag wat hoger.
- min euro 5.

Alles wat ik vindt is euro 4 of euro 4 maar dan tmveel te duur voor iets van 2014. De benzine vivaros zijn dan weer met bijna 4000 euro goedkoper in duitsland. Terwijl ze hier voor een afgereden vivaro van 2012 nog rondt de 10k vragen :') ik wil graag nog rondt kunnen rijden em me niet vlauw betalen aan lez zones en dergelijke kleine regels die elk jaar bijgevoegd worden. En het moet ook nog betaalbaar blijven... vooral dat.

Mijn laatste optie is een mazda of mercedes vito... want ik zie het niet meer zitten. Ik geef het op dat het een bestelbus moet zijn zodat we hem in het bedrijf kunnen gebruiken. Je vidnt gewoon niks dat je ook nog ergens makkelijk kan parkeren.


Hoeveel zitplaatsen wil je hebben? Wij hebben een grijs kenteken Mercedes ML, weet zo even niet of dat al euro 5 is, maar aan de rest voldoet ie wel

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 09:44

Zitplaatsen liefst degene met maar 3. Maar het mogen ook personenwagens zijn. Maar liefst geen autos met 7 of meer zit plaatsen we zijn maar met 2 hier thuis.

Even snel gekeken die ML van voor +- 2010 is euro 4, daarna is euro 5. De prijs is ongeveer hetzelfde als de vitos.

Bestaan er zelfs benzine autos die mogen trekken of zijn het enkel en alleen al de diesels?

Edit: net even besproken en het werd mij afgeraden om een mercedes GL aan te schaffen. :') iets van dure onerhoud en gaan snel stuk.

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:58

Ook even snel gekeken naar wegenbelasting. Enorm verschil tussen vito en cx5 wow. Ik verschoot wel even. Ik denk dat ik toch maar bij de vivaro of vito blijf jeetje.

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:49

Sentir schreef:
Zitplaatsen liefst degene met maar 3. Maar het mogen ook personenwagens zijn. Maar liefst geen autos met 7 of meer zit plaatsen we zijn maar met 2 hier thuis.

Even snel gekeken die ML van voor +- 2010 is euro 4, daarna is euro 5. De prijs is ongeveer hetzelfde als de vitos.

Bestaan er zelfs benzine autos die mogen trekken of zijn het enkel en alleen al de diesels?

Edit: net even besproken en het werd mij afgeraden om een mercedes GL aan te schaffen. :') iets van dure onerhoud en gaan snel stuk.

Ja, bij bosjes, ik heb er 4 op de dam staan :D
Vrienden hebben van ellende een Dodge Nitro gekocht, 6-pitter op lpg want dat was bijna het enige soort van betaalbare wat ze konden vinden.

Skyla
Berichten: 414
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:38

Ik had hier een tijdje terug ook zitten posten omdat we op zoek waren naar een vervanger voor onze ranger. Na ontdekt te hebben dat mijn huidige Hyundai 2e hands echt amper nog wat waard is dan maar besloten deze te houden en eerder richting een camionette te zoeken. Die hebben we uiteindelijk onverwacht gevonden bij een collega fokker die stopte en zijn renault master ingericht voor het vervoeren van miniatuurpaarden weg deed. Hij mag 2t trekken, niet de 2,5t die we in het begin wilden maar we zijn wel aan het kijken of we eventueel ook een grote er in krijgen. Maar wel heel blij dat ik met de kleintjes al een tripje veearts kan doen zonder een trailer nodig te hebben.

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:42

Ben ik weer.

Wat is het verschil tussen Opel vivaro en Mercedes Vito? De ups en downs van beide wagens?

Heb een heel leuke vivaro van 2017 gezien. Maar met in te lezen las ik net dat je onmogelijk achter zulke busjes een ifor kan hangen. Ik heb 0 idee hoe dit in de praktijk werkelijk is. Anders heb ik geen keus en moet ik voor de duurdere vito gaan, maar ik ken geen andere degelijke trailers die alu vloeren hebben die je 2dehands nog goed en intact vindt. (Geen cheval liberte)

Probleem is de vitos hier in België zijn allemaal afgereden mer 300k op de teller die van 2004 zijn en enkel nog weggaan voor 5k. En als je eentje wilt die wat jonger is betaal je al snel 15k terwijl de vivaro ronst de 5 a 10k zit van een jong bouwjaar.

carika
Berichten: 1980
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:09

Sentir schreef:
Ben ik weer.

Wat is het verschil tussen Opel vivaro en Mercedes Vito? De ups en downs van beide wagens?

Heb een heel leuke vivaro van 2017 gezien. Maar met in te lezen las ik net dat je onmogelijk achter zulke busjes een ifor kan hangen. Ik heb 0 idee hoe dit in de praktijk werkelijk is. Anders heb ik geen keus en moet ik voor de duurdere vito gaan, maar ik ken geen andere degelijke trailers die alu vloeren hebben die je 2dehands nog goed en intact vindt. (Geen cheval liberte)

Probleem is de vitos hier in België zijn allemaal afgereden mer 300k op de teller die van 2004 zijn en enkel nog weggaan voor 5k. En als je eentje wilt die wat jonger is betaal je al snel 15k terwijl de vivaro ronst de 5 a 10k zit van een jong bouwjaar.



Beckmann alu, ook de wanden en ik ben er heel blij mee. 2d hands gekocht en geen spijt van.

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:14

Sentir schreef:
Ben ik weer.

Wat is het verschil tussen Opel vivaro en Mercedes Vito? De ups en downs van beide wagens?

Heb een heel leuke vivaro van 2017 gezien. Maar met in te lezen las ik net dat je onmogelijk achter zulke busjes een ifor kan hangen. Ik heb 0 idee hoe dit in de praktijk werkelijk is. Anders heb ik geen keus en moet ik voor de duurdere vito gaan, maar ik ken geen andere degelijke trailers die alu vloeren hebben die je 2dehands nog goed en intact vindt. (Geen cheval liberte)

Probleem is de vitos hier in België zijn allemaal afgereden mer 300k op de teller die van 2004 zijn en enkel nog weggaan voor 5k. En als je eentje wilt die wat jonger is betaal je al snel 15k terwijl de vivaro ronst de 5 a 10k zit van een jong bouwjaar.

Volstrekte onzin. Je kunt geen types vergelijken zonder te weten welke motoren erin liggen.
Met name de Vito heeft een range motoren van slak tot formule 1 en daarnaast heb je een Vito ook in 4200kg-versie (Q4 chassis) die je in NL op 3500kg TMM kunt zetten maar wel 2500kg aan de haak!

Maar datzelfde verhaal bestaat ongetwijfeld ook voor de Vivaro, kwestie van goed zoeken, ook in Duitsland!

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:18

ikke schreef:
Sentir schreef:
Ben ik weer.

Wat is het verschil tussen Opel vivaro en Mercedes Vito? De ups en downs van beide wagens?

Heb een heel leuke vivaro van 2017 gezien. Maar met in te lezen las ik net dat je onmogelijk achter zulke busjes een ifor kan hangen. Ik heb 0 idee hoe dit in de praktijk werkelijk is. Anders heb ik geen keus en moet ik voor de duurdere vito gaan, maar ik ken geen andere degelijke trailers die alu vloeren hebben die je 2dehands nog goed en intact vindt. (Geen cheval liberte)

Probleem is de vitos hier in België zijn allemaal afgereden mer 300k op de teller die van 2004 zijn en enkel nog weggaan voor 5k. En als je eentje wilt die wat jonger is betaal je al snel 15k terwijl de vivaro ronst de 5 a 10k zit van een jong bouwjaar.

Volstrekte onzin. Je kunt geen types vergelijken zonder te weten welke motoren erin liggen.
Met name de Vito heeft een range motoren van slak tot formule 1 en daarnaast heb je een Vito ook in 4200kg-versie (Q4 chassis) die je in NL op 3500kg TMM kunt zetten maar wel 2500kg aan de haak!

Maar datzelfde verhaal bestaat ongetwijfeld ook voor de Vivaro, kwestie van goed zoeken, ook in Duitsland!



Ik had een vivaro gezien die 2200 kon trekken en een vito die 2800 kon trekken. Ze zeggen dat je naar het kogelgewicht moet kijken maar dan moet ike echt fysiek die boekjes opentrekken en de modelnummers gaan opzoeken denk ik?

MarjanB

Berichten: 18010
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:36

Maar al die dingen worden gebruikt als bedrijfsbus en daar pleuren ze ook gewoon een dikke aanhanger achter.. dus kan me niet voorstellen dat kogeldruk een probleem is.

Hier is de Renault austral besteld. Mag 1800 trekken

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:09

Nee, dat geloof ik ook niet. Een kogeldruk van 100 zal het probleem niet zijn.
Meestal hebben die busjes de trekhaak ook iets lager zitten, wat binnen de marges best gunstig is.

Ik was nooit onder de indruk van een Vito. Maar moet zeggen, een Opel bedrijfswagen hebben wij ook nooit gekocht. Wij zaten vooral in de Fiats en Fords kwa bedrijfsbus. En die kunnen ook met relatief lichte motor (2,5l diesel) makkelijk een volgeladen 2 paards meeslepen. VW Transporter busjes doen dat ook prima.

Betaalbare occasion trailers met Alu vloer? Böckmann.

MarjanB

Berichten: 18010
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:18

Ik heb trouwens een atec aluminium trailer, wel wat ouder al maar dat ding is gewoon goed. Onafhankelijke vering enz. Ding is niet stuk te krijgen

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:03

De fiat en Ford busjes hier zijn bijna niet te vinden 2dehands. Op wedstrijd zie ik veel traffics, vivaro's, grote iveco cammionettes of gewoon suv's (en dan die dodge rams)

Ik wil gewoon zeker zijn dat zon busje een zware trailer kan trekken, geld voor een trailer is geen probleem.

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:15

Ik vind het al knap dat je benzine busjes kunt vinden. Die werden in NL tot 5-6 jaar geleden amper verkocht.

Zelf zou ik nooit een busje kopen voor privé. Het rijcomfort is echt een stuk minder dan een personenauto. Je zit toch meer op de voor-as, ipv midden op het chassis.

Ik lees dat je ook zakelijk wilt gaan rijden. Zat je in NL, dan was mijn advies: Ga naar de dealer en koop een nieuwe. BTW krijg je zakelijk terug, kosten zijn aftrekposten en je krijgt dan ook investeringsaftrek. Om deze financiële redenen is de tweedehands markt voor busjes hier niet groot.
Kan me niet voorstellen dat dit in BE heel anders zit.

Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:26

Dees schreef:
Ik vind het al knap dat je benzine busjes kunt vinden. Die werden in NL tot 5-6 jaar geleden amper verkocht.

Zelf zou ik nooit een busje kopen voor privé. Het rijcomfort is echt een stuk minder dan een personenauto. Je zit toch meer op de voor-as, ipv midden op het chassis.

Ik lees dat je ook zakelijk wilt gaan rijden. Zat je in NL, dan was mijn advies: Ga naar de dealer en koop een nieuwe. BTW krijg je zakelijk terug, kosten zijn aftrekposten en je krijgt dan ook investeringsaftrek. Om deze financiële redenen is de tweedehands markt voor busjes hier niet groot.
Kan me niet voorstellen dat dit in BE heel anders zit.



Moet er mss bijzetten dat het bedrijfswagen is haha sorry! De vivaro is diesel hier. De benzine is alleen Duitsland nog te vinden. Ik ben smid dus heb de laadruimte nodig. Niet O groot als de bestelbusjes maar ik wil wel in de prive een trailer trekken. We hebben zelf al een corsa voor persoonlijk gebruik.

Hier moeten we de btw betalen, ik wil ook niets lenen. En 60k en meer ligt hier niet aan de kant voor een auto. Plus, ik ken mn rijstijl (ik zit af en toe wel eens ergens tegen een paaltje of dergelijke, geef ik eerlijk toe.) En dan is nieuw zonde. Ik had een mazda cx5 gekocht, maar die taks is te hoog gegrepen voor mij budget wijs. Vandaar de trugval op deze busjes. Lage taks en mag trekken.


Had het liefst idd benzine gehad wegens milieu, en kosten. Maar dan wacht ik liever nog een jaartje of 5 wanneer die mazdas zijn afgeschreven en ik me het kan permiteren.

Edit: even bijzetten dat ik geen ijzers (meer) doe maar toekomstgericht plakbeslag en hoefschoennen. Dus de laadruimte moet niet gigantisch zijn.

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:13


Sentir

Berichten: 673
Geregistreerd: 15-03-24

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:12

Ja moment dat het een personenwagen wordt heb je enorme taks :')