Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:16

Super om te horen! Ik heb een stuk zeil besteld.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:33

Achterom schreef:
Waarmee snijden jullie dat tafelzeil? Ik vind het interessant, maar ben bang dat ik dat echt niet netjes krijg

Ik doe het met een schaar, flinke kramp in je hand daarna maar gaat wel netjes, mits een goede schaar natuurlijk. Ik doe zelf de hoeken tussen de flappen in zeg maar nog met een gaatjes tang mooi rond maken zodat de kans op inscheuren zo klein mogelijk is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:01

Hmmmm, doe je dat dan met een grote schaar? Voor tips voor goede grote linkshandige scharen houd ik me aanbevolen :j want met een rechtshandige wordt het sowieso niets :')

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 12:24

Ik ga ook zeil bestellen!! Ben heel benieuwd of het gaat lukken. Hebben jullie die “standaard” maat besteld?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:09

Ik heb 120 x 120 besteld.

Slim om die hoekjes met de gaatjestang te doen!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:45

Ik kom graag meelezen om ervaringen te delen.
Mijn paard heeft artrose en stofallergie.
Ik wil hem verhuizen naar een stal waar hij 6 maanden van het jaar 24-7 buiten staat (strook begrazing). In de winter staat hij overdag buiten en s nachts op stal.

Nu heb ik in het verleden wel een een masker gebruikt.was niet zo'n succes.
De thinline masker lijkt wel een goede optie.
Begrijp ik het goed dat jullie deze nu zelf namaken?
Als je het masker aanschaft inclusief halster en eventueel zachte kussentjes erbij kom je al gauw richting de 200 euro zag ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:52

Ik vind dat halster overigens echt geen meerwaarde hebben.
Ja het is makkelijk dat je er die tie-wrap doorheen kunt steken.
Maar ze drukken door en er komen bobbels in in de onderkant die op de neus drukken. Dus ben je verplicht alsnog een bontje erop te maken.
Ik zou dan eerder een gewoon break away halster kopen.

Ik ga ook nog eens kijken om het na te maken.
Het gat wat er hier inzit is eigenlijk te groot. Of beter gezegd, ze is er zo enorm handig mee geworden :+

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:56

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Dat hij er erg handig mee wordt.
Dank voor de tip.
Heeft iemand een foto hoe je de thinline bevestigd aan een break away halster?
Gaat dat met diezelfde tire wraps? Gaat dat niet schuren of doe je erna nog een Bontje omheen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:16

Dan zou ik er een extra bontje om doen.
Maar dat moet ik met de officiële variant ook.
En daar baal ik van. Dacht dat dat voor dat geld niet nodig was.
Daarom koop ik die geen tweede meer.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:41

Deze foto staat volgens mij al in het topic, ter beeldvorming.

Niet aan een breakaway halster maar de tiewraps breken gewoon bij teveel druk. Wel idd zoals benoemd een bontje onder de neus.
Ik heb gewoon online "tiewraps met platte kop" besteld. Lijken hetzelfde als die van thinline.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:59

Jaja, het seizoen komt er weer aan.
Ik heb nu een "gewoon" graasmasker zoals je ze veel zien (korfje aan tuigje dat als halster dient). Nou is mijn clown nogal handig en haakt de bovenkant van de korf achter alles wat hij tegenkomt en wipt hem dan zo van z'n neus af (dan hangt hij dus los onder zn hoofd). Ook als hij vrij strak zit.
Zou ik dit probleem oplossen door een losse korf aan een halster te hangen? De neusriem van een halster kunnen ze volgens mij onmogelijk over hun neus wurmen. Iemand hier ervaring mee?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:50

FleurSandro schreef:

Niet aan een breakaway halster maar de tiewraps breken gewoon bij teveel druk. Wel idd zoals benoemd een bontje onder de neus.
Ik heb gewoon online "tiewraps met platte kop" besteld. Lijken hetzelfde als die van thinline.

[ Afbeelding ]

Dank!
Ik zal even kijken.
Nog 1 vraag, hoe heb jij het Bontje vast gemaakt?

@dp ik hoopte dat met het halster erbij je klaar zou zijn. Maar ze maken er een sport van om alles uit elkaar te trekken en fors te verkopen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:40

Ik heb ook een foto, nog van het aanpassen, dus de tie wraps zitten er nog niet aan. Maar dan heb je een beeld met een veiligheidshalster.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 18:25

manzano schreef:
Ik heb nu een "gewoon" graasmasker zoals je ze veel zien (korfje aan tuigje dat als halster dient). Nou is mijn clown nogal handig en haakt de bovenkant van de korf achter alles wat hij tegenkomt en wipt hem dan zo van z'n neus af (dan hangt hij dus los onder zn hoofd). Ook als hij vrij strak zit.
Zou ik dit probleem oplossen door een losse korf aan een halster te hangen? De neusriem van een halster kunnen ze volgens mij onmogelijk over hun neus wurmen. Iemand hier ervaring mee?

Ook bij een model als deze?
Daar is dat neusstuk vrij hoog.
https://vanbreden.nl/webshop/paard/paar ... zzle-pony/

En dan heb je nog die van tough-1 met zo'n extra ding bij de neus.
https://www.sstack.com/tough-1-easy-bre ... riant=true

Ik heb geen ervaring verder met de korfjes aan een halster.
Vind juist die alles in 1 dingen wel handig.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:44

Ik heb geen bontje en m’n paard heeft geen last van de tiewraps die erom zitten. De bontjes werden steeds eraf getrokken door een vriendje van hem hahaha

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:18

Syrianda schreef:
FleurSandro schreef:

[ Afbeelding ]

Dank!
Ik zal even kijken.
Nog 1 vraag, hoe heb jij het Bontje vast gemaakt?

@dp ik hoopte dat met het halster erbij je klaar zou zijn. Maar ze maken er een sport van om alles uit elkaar te trekken en fors te verkopen.

Ik gebruik het bontje van Waldhausen, die is met klittenband waardoor je die er gewoon aan vast kan maken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:24

DuoPenotti schreef:
manzano schreef:

Ook bij een model als deze?
Daar is dat neusstuk vrij hoog.
https://vanbreden.nl/webshop/paard/paar ... zzle-pony/

En dan heb je nog die van tough-1 met zo'n extra ding bij de neus.
https://www.sstack.com/tough-1-easy-bre ... riant=true

Ik heb geen ervaring verder met de korfjes aan een halster.
Vind juist die alles in 1 dingen wel handig.

Ik heb nu deze https://www.paardeerlijk.nl/collections ... raasmasker

Zat aan deze te denken: https://www.paardeerlijk.nl/collections ... raasmasker

Dat kleine gaatje is voor hem ideaal.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:28

Ik ga dit jaar ook voor de zelfmaak thinline, mijn pony verbruikt wel 4 a 5 maskers per weideseizoen dus tekens nieuwe kopen is wel erg kostbaar.

Heeft iemand een foto/sjabloon hiervan? Ik heb geen idee aan wat voor formaten en model ik moet denken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:36

Ik wil deze zomer ook weer met graasmasker gaan werken. Daarvoor heb ik die van HH al een aantal keer gebruikt en deze werkt prima.
Enige waar ik tegenaan loop is het om doen en afdoen. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi, tenzij ik verhuis kan ik aan deze huisvesting niets veranderen. En verder ben ik er ook erg blij mee dus zou ook niet willen verhuizen ;) .
Maar dit betekent nu wel dat het graasmasker weer om zal moeten. Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met 24/7 graasmasker om of met soms een paar dagen wel en dan een paar dagen niet?
Het is voor mij niet mogelijk om hem elke ochten/avond om of af te doen. Hier kan ik wel hulp bij vragen van stalgenootjes, maar dat is natuurlijk niet waterdicht.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:40

Josien_ schreef:
Ik wil deze zomer ook weer met graasmasker gaan werken. Daarvoor heb ik die van HH al een aantal keer gebruikt en deze werkt prima.
Enige waar ik tegenaan loop is het om doen en afdoen. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi, tenzij ik verhuis kan ik aan deze huisvesting niets veranderen. En verder ben ik er ook erg blij mee dus zou ook niet willen verhuizen ;) .
Maar dit betekent nu wel dat het graasmasker weer om zal moeten. Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met 24/7 graasmasker om of met soms een paar dagen wel en dan een paar dagen niet?
Het is voor mij niet mogelijk om hem elke ochten/avond om of af te doen. Hier kan ik wel hulp bij vragen van stalgenootjes, maar dat is natuurlijk niet waterdicht.

Geen ervaring met 24/7, maar wel erg belangrijk dat ze er goed mee kunnen drinken iig.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:57

Hier vorig jaar wel 24/7 om gehad, ging prima! Als ik bij de paarden was deed ik hem wel eens lekker af, maar merkte dan geen ander gedrag als met masker.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:02

Wieke schreef:
Ik ga dit jaar ook voor de zelfmaak thinline, mijn pony verbruikt wel 4 a 5 maskers per weideseizoen dus tekens nieuwe kopen is wel erg kostbaar.

Heeft iemand een foto/sjabloon hiervan? Ik heb geen idee aan wat voor formaten en model ik moet denken.

Ik gebruik m’n “officiële” thinline om over te trekken/na te maken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:06

Skessa_ schreef:
Geen ervaring met 24/7, maar wel erg belangrijk dat ze er goed mee kunnen drinken iig.

Klopt inderdaad! Ze hebben water in bakken en ze heeft in het verleden al laten zien dat ze dan prima met graasmasker op kan drinken dus daar verwacht ik ook geen problemen mee nu.

Bedankt voor je ervaring Wieke, fijn om te lezen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:16

Oke, dat is prima! Automatische drinkbakken zijn niet altijd even handig.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:27

Oskarrino schreef:
Wieke schreef:

Ik gebruik m’n “officiële” thinline om over te trekken/na te maken.

Dit