Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:37

absque_dubio: 10 cm is te veel om in te nemen. Daarmee haal je het model uit je jasje.
Optioneel zou je elastiek in de taille kunnen zetten als het jasje goed om de schouders zit. Maar als de schouders ook te breed zijn, moeten de mouwen opnieuw ingezet worden. Als het jasje overal te ruim is, zou je eigenlijk dus het hele jasje uit elkaar moeten halen en met een nieuw patroon (of binnenstebuiten laten spelden terwijl jij het jasje aanhebt) het jasje weer in elkaar zetten. Dat is meer werk dan een nieuw jasje maken! En dan nog is het de vraag of het goed komt....
Knap balen maar ik denk dat je op zoek kunt gaan naar een ander jasje -O-.

Edit: met alleen de achterkant innemen kom je er niet!

absque_dubio

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:45

Het jasje hoeft niet perfect te zitten (jong paard, groot valrisico, dus had al bedacht dat ik beter een tweedehands jasje kon dragen de eerste keren ipv een duur nieuw jasje). De schouders kunnen er nog mee door, maar de taille is echt niks. Elastiek erin zal dat helaas ook niet oplossen. :\
Nouja, dan maar weer een nieuwe zoektocht naar een jasje.. Mocht iemand een blauw jasje over hebben in maat 36 dan hoor ik het graag. Andere optie is dagelijks naar de mac gaan, maar dat is ook weer zo wat he.

Ik volg dit topic al een tijd en vind het zo gaaf al die zelfgemaakte rijjasjes. Ik moet toch maar eens leren om met de naaimachine overweg te kunnen. Ik wordt echt jaloers van al die jasjes hier!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:26

Ik begrijp de redenatie voor je keuze om een "niet perfect zittend" duur jasje te kopen. En met dagelijks naar de mac wordt het alsnog duur :=. Maar 10 cm alleen in de taille red je gewoon niet. Een tunnel met elastiek zou in dit geval nog de beste oplossing zijn als de rest wel goed/redelijk zit. Dat is echter een keuze die je zelf moet maken!
Helaas kan ik je niet helpen aan een blauw jasje in 36. Ik heb wel ooit een blauw jasje in 38 gemaakt wat mij niet meer past maar het is officieel geen wedstrijdjasje; het is een "gewoon" colbert.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:33

absque_dubio schreef:
Het jasje hoeft niet perfect te zitten (jong paard, groot valrisico, dus had al bedacht dat ik beter een tweedehands jasje kon dragen de eerste keren ipv een duur nieuw jasje). De schouders kunnen er nog mee door, maar de taille is echt niks. Elastiek erin zal dat helaas ook niet oplossen. :\
Nouja, dan maar weer een nieuwe zoektocht naar een jasje.. Mocht iemand een blauw jasje over hebben in maat 36 dan hoor ik het graag. Andere optie is dagelijks naar de mac gaan, maar dat is ook weer zo wat he.

Ik volg dit topic al een tijd en vind het zo gaaf al die zelfgemaakte rijjasjes. Ik moet toch maar eens leren om met de naaimachine overweg te kunnen. Ik wordt echt jaloers van al die jasjes hier!

Ik koop altijd gewoon colberts op internet of in de kringloopwinkel. Ik betaal er maximum 10 euro voor en tot nu toe heb ik 3 jasjes elk voor 5 euro kunnen kopen. Heb er wat leuke knoopjes opgezet, bij eentje wat blingbling. Niemand die er op let of het echt een ruitersjasje is en zeker voor paarden waar het wel eens mis kan lopen (zoals de mijne) is het zonde om met een duur jasje het risico te lopen dat het stuk gaat.
Daarbij heb ik enkel nog maar complimenten gekregen op mijn jasjes.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:14

Een colbert gebruiken, waarom kom ik daar zelf niet op. Ik heb belachelijk veel (goedkope) colbertjes. Ik ga morgen eens op internet zoeken waar een wedstrijdjasje aan moet voldoen en kijken of ik iets daarvoor heb hangen. Ik neem aan dat je niet zomaar elk jasje kan gebruiken. Dat vind ik een heel goed idee zeg!

Ik denk dat het met elastiek niks wordt omdat het om behoorlijk wat stof gaat. Zeker wel een idee om te onthouden voor evt een ander jasje die net wat te groot is oid. Mac zal wel wat te duur worden ja _O-

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:37

Een rijjasje moet enkel een colbert model zijn, platte kraag en knopen hebben en het zitvlak deels bedekkend.
Dus denk dat de meeste jasjes er wel mee door kunnen :) Al maken ze tegenwoordig vaker korte colberts.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:26

mariekepiet schreef:
@Trendylover:

je hebt daar een speciaal apparaatje (applicator) voor, lijkt op een soort mini soldeerboutjes. Hier kun je verschillende maten opzetstukjes opzetten voor verschillende soorten steentjes.
Je hebt deze applicators al vanaf 19,95 geloof ik!
en ik vind dat de steentjes best goed blijven zitten! Ik heb er ook al simpele zwarte truitjes mee opgevrolijkt en blijft ook door het wassen goed op zijn plek.

Bij de action 7,95 met 100 steentjes

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:18

Leen_ schreef:
Een rijjasje moet enkel een colbert model zijn, platte kraag en knopen hebben en het zitvlak deels bedekkend.
Dus denk dat de meeste jasjes er wel mee door kunnen :) Al maken ze tegenwoordig vaker korte colberts.

Ik was ook op zoek naar een nieuw wedstrijdjasje en zou graag een langer grijs wedstrijdjasje willen hebben.
Zou dit geschikt zijn?
http://www.bonprix.nl/product/blazer-gr ... rd-961407/

Dan ben ik wel van plan om er andere knopen op te zetten.

Ik wil zelf ook 1 maken, maar door tijdgebrek is dit misschien een mooie tijdelijke oplossing.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:08

Ik denk zeker dat die geschikt is! Lang, platte kraag en knopen. En een mooi kleurtje, haha.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:12

nate schreef:
Ik was ook op zoek naar een nieuw wedstrijdjasje en zou graag een langer grijs wedstrijdjasje willen hebben.
Zou dit geschikt zijn?

Ik wil zelf ook 1 maken, maar door tijdgebrek is dit misschien een mooie tijdelijke oplossing.

Leuk en betaalbaar jasje! Die ga ik even onthouden. Mocht je een aan foto hebben binnenkort te paard dan zie ik die graag. :)
Waar ik dan alleen vaak mee zit, is dat de meeste colbertjes kort zijn, geen split hebben, of maar 2 ipv 3 knopen hebben. Is het te doen om met een kort colbertje te rijden zonder split? Je ziet ze wel steeds meer voorbij komen op wedstrijd, maar ik dacht dat je jasje altijd wat langer moest?

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:27

Daarom vond ik deze ook mooi, dit is wat een langer model.
Mocht er geen split in zitten, dan kan ik deze er zelf in fabriceren.
Denk dat een langer jasje niet mooi is zonder split, denk dat het dan raar gaat vormen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:16

Een langer jasje zonder split ga je boven op zitten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:23

En is een split makkelijk zelf te maken in een jasje? (Of betaalbaar te laten maken?) En worden de kortere jasjes door de vingers gezien oid? Want ik vind dat veel korte jasjes die je ziet nou niet echt kont bedekken. :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:58

Een jasje moet het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekken dus het ligt er aan hoe kort het jasje is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:03

yvonnedv schreef:
CalvinenGino schreef:
Zijn knopen verplicht yvonne? Wist ik niet..
Ik heb oook knopen ;) maar het is een mooi jasje..

Yep. Zo staat het in de regelementen artikel 117

Citaat:
een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.

Er hoeven dus ook geen drie knopen op te zitten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:13

Dat zijn alweer de oude reglementen.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:45

hoi allemaal!
even een vraagje..
ik zit er over te denken dit jasje te kopen en dan een zwart biaisbandje over het kraagje te zetten.
dit is het jasje: http://www.bonprix.nl/product/stretchbl ... rt-913568/ in middenbruin (dus niet die bloemenprint) alleen.. kan je dat makkelijk zelf doen? zo nee, hoe duur is het om te laten doen bij een kleermaker?
ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:46

galopje2000 schreef:
hoi allemaal!
even een vraagje..
ik zit er over te denken dit jasje te kopen en dan een zwart biaisbandje over het kraagje te zetten.
dit is het jasje: http://www.bonprix.nl/product/stretchbl ... rt-913568/ in middenbruin (dus niet die bloemenprint) alleen.. kan je dat makkelijk zelf doen? zo nee, hoe duur is het om te laten doen bij een kleermaker?

Als je wat overweg kan met een naaimachine lukt dat wel hoor. Gewoon wat oefenen op stukjes restjes zodat je het netjes kan doen.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:50

Leen_ schreef:
galopje2000 schreef:
hoi allemaal!
even een vraagje..

Als je wat overweg kan met een naaimachine lukt dat wel hoor. Gewoon wat oefenen op stukjes restjes zodat je het netjes kan doen.

oke dankjewel! :) :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:01

Nies_ schreef:
Dat zijn alweer de oude reglementen.

Ok nog simpeler geworden dus

2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. een veiligheidshoofddeksel met norm NEN - EN-1384. Alleen in de rubrieken voor Young Riders, Future Test en in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte, Midden en Zware Tour mag met een dressuurhoed of bolhoed gereden worden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:34

Oh dus niet eens meer zitvlak bedekkend?
Wel jammer eigenlijk, straks blijft er niets meer over van de klassieke outfit.

Roh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:43

[/quote]Zou dit geschikt zijn?

Ik wil zelf ook 1 maken, maar door tijdgebrek is dit misschien een mooie tijdelijke oplossing.[/quote]

Heb alle pagina's doorgeleven over het zelf maken/ pimpen van de rij jasjes. Er zitten echt hele mooie tussen. Knap hoor!
Nu zag ik ook bovenstaande blazer, en dit was precies wat ik zocht qua kleur en model. Mijn moeder kan best goed naaien, maar volgens haar was het wel moeilijk/ bijna onmogelijk om daar een dubbele split in te maken.

heeft iemand ervaring met het maken van splitten in een bestaand jasje? Zou graag een voorbeeld zien of tips krijgen, hoe mijn moeder dat moet aanpakken.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:24

Citaat:
Heb alle pagina's doorgelezen over het zelf maken/ pimpen van de rij jasjes. Er zitten echt hele mooie tussen. Knap hoor!
Nu zag ik ook bovenstaande blazer, en dit was precies wat ik zocht qua kleur en model. Mijn moeder kan best goed naaien, maar volgens haar was het wel moeilijk/ bijna onmogelijk om daar een dubbele split in te maken.

heeft iemand ervaring met het maken van splitten in een bestaand jasje? Zou graag een voorbeeld zien of tips krijgen, hoe mijn moeder dat moet aanpakken.

Wij hebben een jasje van de markt gepimpt en hier ook splitten in gemaakt.

Als er in het jasje al naden zitten is het niet al te moeilijk:
Maak eerst de naden open waar je de split wil.
Naai dan een onderslag (reep stof) aan de buitenstof.
Vouw het naar binnen
Verstevig de bovenkant van de onderslag met een gestikte driehoek
Naai de voering hier weer tegenaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het jasje in zijn geheel:
Afbeelding

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 19:12

Erg mooi gedaan hierboven :j

Roh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:52

Het jasje ziet er mooi uit.
Zal dit aan mijn moeder laten zien. Kan ze vast wel wat mee. Thanks!