Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:37

Tja, ik denk dat het goed bedoeld is Lachen
Ik moet eerlijk toegeven dat het mij eigenlijk niets meer doet. Ieder kan zijn eigen keuze bepalen om met of zonder cap te rijden.
Maar medelijden zal ik niet hebben als de cap goed van pas had kunnen komen Lachen

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:44

Het is inderdaat goed bedoeld! Het is hun eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het heel normaal als mensen er wat van zeggen als iemand in een topic zonder cap rijd! ze hoeven zich er toch niks van aan te trekken!

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:48

omdat het bloedlink is zonder cap, die mensen dat waarschijnlijk op de een of sndere manier in werkelijkheid hebben ondervonden en de niet-cap dragers daarvoor willen waaqrschuwen. Het is goedbedoeld dus niet zeuren. Waarom zeuren sommige mensen die geen cap dragen zo erg als ze daar commentaar op krijgen, kan je je ook afvragen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:07

Renee87 schreef:
Het is goedbedoeld dus niet zeuren.

Dat is natuurlijk niet zo'n sterk argument he Lachen Ook 'goedbedoeld' kunnen mensen echt enorm zeuren. Daarnaast heeft iedereen een eigen invulling van wat het beste is...
Stel dat elke keer dat jij op het paard klimt, iemand ernaast staat: "paardrijden is gevaarlijk want ik ken een nicht van de vriend van de dochter van de buurvrouw en die heeft daar een hartstikke erg ongeluk mee heeft gehad". Goedbedoeld, maar wel ontzettend irritant.

Ik snap niet waarom vaak volkomen onbekende omstanders zich continu met de keuzes van anderen moeten bemoeien. Ik rook niet, maar rijd wel paard. Anderen roken. Weer anderen werken veel te hard, eten ongezond, gaan op wintersport, drinken teveel, etc... Iedereen doet dingen met risico's en vaak nog onverstandige dingen: NOU EN! Dat hoort bij het leven. Mensen moeten bij zichzelf te rade gaan wat zij wel en niet willen. De grens ligt volgens mij waar je ook anderen daadwerkelijk gevaar bezorgt. (En dus is 'onverantwoord verkeersgedrag' niet echt iets wat eigen keuze is, maar veel andere dingen wel.)

En verder: het heeft gewoon GEEN ZIN om de hele tijd hetzelfde te herhalen. Waarom verwacht je dat mensen die 341 keer een bepaalde opmerking negeert bij de 342ste keer ineens denkt: "oh, nu je het zegt, nog nooit zo over nagedacht!" Het verpest alleen de sfeer, maar maakt niemand minder vastbesloten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:11

Citaat:
Net als iemand bitloos rijd buiten "Het is wel erg gevaarlijk zo".
Hun kiezen er toch zelf voor?

Geen cap op, en kop kapot eigen schuld. Het is te hopen voor je dat je nooit zn smakkert maakt dat je als kasplantje eindigd!

Over bitloos buiten rijden DAT vind ik veel onverantwoordelijker, want je kunt er andere per ongeluk iets mee aan doen. Paard hoeft maar een keer op hol te slaan of in paniek te raken. En dan heb je met een bit toch net was meer te zeggen. Stel je voor dat je over iemand heen denderd op een auto knalt..!Kan natuurlijk ook met bit maar de kans in aanzienlijk kleiner!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:22

ik snap gewoon niet waarom mensen zonder rijden als ze weten hoe gevaarlijk het is. maar goed zo heeft ieder zijn mening. Ik heb zoiets van als mensen een gat in hun hoofd willen vallen vind ik het prima.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:29

randie schreef:
Geen cap op, en kop kapot eigen schuld. Het is te hopen voor je dat je nooit zn smakkert maakt dat je als kasplantje eindigd!

Over bitloos buiten rijden DAT vind ik veel onverantwoordelijker, want je kunt er andere per ongeluk iets mee aan doen. Paard hoeft maar een keer op hol te slaan of in paniek te raken. En dan heb je met een bit toch net was meer te zeggen. Stel je voor dat je over iemand heen denderd op een auto knalt..!Kan natuurlijk ook met bit maar de kans in aanzienlijk kleiner!

Haha dat is alweer zoiets Vork
Al hang je een paard prikkeldraad is zn mond, als ie gaat, gaat ie toch wel Sigaar

Verder sluit ik me helemaal aan bij Shadow. Goedbedoeld of niet, irritant kan het dan alsnog zijn en als ieder zich nou eens een tikkie minder met elkaar zou bemoeien en die 'goedbedoelde' adviezen eens heerlijk achterwege zou laten, zou het al een stuk fijner zijn Knipoog

jolientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:42

Ergens snap ik het wel dat ze zo antwoorden,ze bedoelen het vaak ook niet slecht maar het blijft natuurlijk je eigen keuze. Als je zonder cap rijd weet je zelf wat de gevolgen ervan kunnen zijn en uiteindelijk kies je er toch echt zelf voor...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:00

Daarom!
Als roker wil je toch ook niet steeds horen hoe ongezond dat is? Of als je lekker bij de Maccie D zit te schransen? Of met een lekker koel biertje voor je neus?
Kom op zeg!

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:21

iedereen moet alles zelf weten wat hij doet

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:09

randie schreef:
Citaat:
Net als iemand bitloos rijd buiten "Het is wel erg gevaarlijk zo".
Hun kiezen er toch zelf voor?

Als een paard op hol slaat (écht op hol slaat, dus niet zomaar één of enkele sprongen maakt van schrik), dan zijn pijnprikkels niet de manier om het tot bedaren te brengen. Wél de manier om een paard nog meer in de "overlevingsstand" te zetten.

Verder is een bit niet de enige manier waarop je gericht pijnprikkels of druk kunt geven. Zowel met bit als zonder bit zijn er "hardere" en "zachtere" optomingen, maar uiteindelijk is het de vaardigheid van de ruiter en de combinatie als geheel die bepaalt hoe veilig of gevaarlijk je bent in het verkeer.

Een ervaren en vaardige ruiter met kennis van de verkeersregels en een goed getraind en verkeersmak paard en met een bitloze optoming en zonder cap, is volgens mij een véél kleiner gevaar dan een beginner zonder kennis van de verkeersregels, op een paard zonder verkeerservaring, maar mét cap en bit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:41

oomens schreef:
Als een paard op hol slaat (écht op hol slaat, dus niet zomaar één of enkele sprongen maakt van schrik), dan zijn pijnprikkels niet de manier om het tot bedaren te brengen. Wél de manier om een paard nog meer in de "overlevingsstand" te zetten.

Terzijde: ik heb persoonlijk dan wel weer het idee dat mensen ook wel weer geneigd zijn om snel te zeggen 'hij sloeg op hol, en dan kun je er niets aan doen' terwijl het toch gaat om gebrek aan controle. (Of een combinatie van, paarden die eerst een paar sprongen in echte schrik wegrennen, en dan blijven rennen omdat het ook wel goed bevalt, of omgekeerd, zichzelf al tijdens het normale rijden zo opnaaien dat er vroeg of laat wel iets móet komen waar ze van schrikken.)
En een bit is niet de manier om controle te krijgen, maar bij het gros van de normaal ingereden paarden toch wel zeker een manier, dus ik vind dat er soms ook wel weer erg lichtzinnig met bitloos omgegaan wordt.

Maar die discussie is wel wat off-topic. Lachen

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:55

ik denk ook dat het goedbedoeld is maar als de zelfde persoon er telkens maar weer over "zeurt" dan zou ik iets zeggen, van ja ik weet het maar dit is mijn eigen keus... maar ik zou gewoon die cap dragen, is voor de veiligheid en niet voor niets Knipoog

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 07:52

Bij mij hebben ze nooit wat te zeuren want ik draag altijd een cap!

Misschien is dat wel de oplossing als je van het gezeur af wilt zijn, gewoon dat ding op je hoofd zetten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:48

fiislief schreef:

Misschien is dat wel de oplossing als je van het gezeur af wilt zijn, gewoon dat ding op je hoofd zetten.

Misschien moeten de "zeurders" eens bedenken dat mensen hele goede redenen kunnen hebben om geen cap te dragen, en dat ze die redenen ook mogen hebben.
Waarom zouden ze ondanks hun eigen, bewuste keuze om geen cap te dragen dan toch een cap moeten dragen om van het gezeur af te zijn? Waarom kunnen mensen niet gewoon de keuzes van een ander respecteren, zeker als ze niets van de overwegingen van die ander afweten?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:16

Shadow0 schreef:
Renee87 schreef:
Het is goedbedoeld dus niet zeuren.

Dat is natuurlijk niet zo'n sterk argument he Lachen Ook 'goedbedoeld' kunnen mensen echt enorm zeuren. Daarnaast heeft iedereen een eigen invulling van wat het beste is...
Stel dat elke keer dat jij op het paard klimt, iemand ernaast staat: "paardrijden is gevaarlijk want ik ken een nicht van de vriend van de dochter van de buurvrouw en die heeft daar een hartstikke erg ongeluk mee heeft gehad". Goedbedoeld, maar wel ontzettend irritant.

Ik snap niet waarom vaak volkomen onbekende omstanders zich continu met de keuzes van anderen moeten bemoeien. Ik rook niet, maar rijd wel paard. Anderen roken. Weer anderen werken veel te hard, eten ongezond, gaan op wintersport, drinken teveel, etc... Iedereen doet dingen met risico's en vaak nog onverstandige dingen: NOU EN! Dat hoort bij het leven. Mensen moeten bij zichzelf te rade gaan wat zij wel en niet willen. De grens ligt volgens mij waar je ook anderen daadwerkelijk gevaar bezorgt. (En dus is 'onverantwoord verkeersgedrag' niet echt iets wat eigen keuze is, maar veel andere dingen wel.)

Het is ook maar waar je je aan irriteert natuurlijk. Mijn man zegt ALTIJD als ik wegga naar mijn paard - 'doe je wel voorzichtig?' Kun je je aan ergeren, je kunt ook denken 'wat lief dat hij zich zorgen maakt over mijn welzijn'.
Soms raken mensen ook wel wat snel geirriteerd...

Overigens past ook roken in je laatste zinnetje over onverantwoordelijk gedrag - daarmee kun je ook anderen behoorlijk schaden.... maar das weer een andere discussie.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:27

oomens schreef:
fiislief schreef:

Misschien moeten de "zeurders" eens bedenken dat mensen hele goede redenen kunnen hebben om geen cap te dragen, en dat ze die redenen ook mogen hebben.
Waarom zouden ze ondanks hun eigen, bewuste keuze om geen cap te dragen dan toch een cap moeten dragen om van het gezeur af te zijn? Waarom kunnen mensen niet gewoon de keuzes van een ander respecteren, zeker als ze niets van de overwegingen van die ander afweten?

Nou nou, een beetje minder mag wel hoor!!

Waarom dragen we allemaal wel een autogordel? Er is zijn tig argumenten aan te voeren waarom we dat niet zouden doen, maar we doen het toch. Met een cap zou het net zo moeten zijn Knipoog
Voor je eigen veiligheid

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:38

Citaat:
ik snap gewoon niet waarom mensen zonder rijden als ze weten hoe gevaarlijk het is. maar goed zo heeft ieder zijn mening. Ik heb zoiets van als mensen een gat in hun hoofd willen vallen vind ik het prima.

Dan kun je ook stellen:" Ik snap niet dat mensen rijden als ze weten hoe gevaarlijk het is" Want je kunt ook je nek of rug breken (helpt cap niet echt bij), je ribben breken, die dan je longen perforeren, een scherpe tak in je oog krijgen die tot in je hersens doorschiet enz.......
Dus iid gewoon ieder de consequenties van zijn eigen keuzes laten dragen en ervan uitgaan dat hij/zijzelf genoeg heeft nagedacht over eventuele gevolgen van die keuze.
De verantwoordelijkeheid van ieder bij zichzelf terugleggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:13

fiislief schreef:
Nou nou, een beetje minder mag wel hoor!!

Waarom dragen we allemaal wel een autogordel? Er is zijn tig argumenten aan te voeren waarom we dat niet zouden doen, maar we doen het toch. Met een cap zou het net zo moeten zijn Knipoog
Voor je eigen veiligheid

Er is één belangrijke reden waarom het bij het wel/niet dragen van een autogordel per definitie niet hetzelfde is als bij het wel/niet dragen van een cap. Bij de keuze voor een cap heb je het recht om een eigen afweging te maken (want niet verplicht), en tellen alle argumenten die jij vindt tellen. Bij de keuze voor een autogordel heb je die keuzevrijheid niet (want wettelijk verplicht), en tellen die "tig argumenten" dus niet.

Als je geen autogordel draagt ben je in overtreding, en hebben mensen het recht je daarop aan te spreken. In dat geval is het dus ook geen "zeuren".

Het argument dat alles gezegd/gedaan/verboden mag worden, zolang je erbij zegt dat het "voor iemands veiligheid" is, vind ik gevaarlijk.

Mensen hebben in Nederland het recht om keuzes te maken, en gelukkig hebben we ook het recht om keuzes te maken die niet of minder veilig zijn voor ons. Zolang je niet (of in zeer beperkte mate) gevaarlijk bent voor anderen, mag je zelfs gevaarlijke hobby's (zoals paardrijden) of eetgewoontes hebben. Wees blij met dat recht, en respecteer ook dat van anderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:33

fiislief schreef:

En als ze allemaal gaan zeuren daat we in de sloot springen, springen we in de sloot? Nou nee Lachen Ik neem liever mijn eigen beslissingen dan me te voegen naar anderen alleen om 'van het gezeur af te zijn'. Als ik, in mijn ogen, goede reden heb om iets te doen, dan zijn die redenen er. En dan zou ik moeten luisteren naar omstanders die zich niet verdiept hebben in de situatie, er ook niets vanaf weten en niets mee te maken hebben?

Nee dank je Lachen

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:19

de beslissing ligt bij jezelf of je je cap opzet
ik heb hem eigenlijk als ik eerlijk ben alleen op als ik de pony-paard niet vertrouw Bloos

ik vind dat je mensen niet moet dwinge om een cap te dragen het is je eigen keuze

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:59

"Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?"

Omdat ze misschien geen zin hebben om je hersenen van de straat af te moeten schrapen.....Dat doe je niet nog even zelf wanneer je net je schedel hebt gebroken denk ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:14

Ninx schreef:
"Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?"

Omdat ze misschien geen zin hebben om je hersenen van de straat af te moeten schrapen.....Dat doe je niet nog even zelf wanneer je net je schedel hebt gebroken denk ik.

Ik heb ook geen zin om jou kermend van de pijn van straat te rapen als je er mét cap bent afgevallen maar een andere blessure hebt opgelopen. Dus wil je alsjeblieft helemaal niet meer gaan paardrijden?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:26

Een gebroken been wil nog wel helen, een arm naaien ze er ook nog wel weer aan, maar je hersenen terug scheppen in je pannetje gaat een stuk lastiger.
Ik vind het een beetje kinderachtig allemaal. Wat is er nu toch mis mee om gewoon dat ding op je ei te zetten? Je paard zal het worst zijn dat je haar een beetje banketstaaf zit daarna.....
Enfin, ik begrijp dat dit een gebed zonder einde is. Het was de moeite van het proberen waard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:36

Maar wie heeft het recht om een ander er op aan te spreken?

Inderdaad. Zet jij dat ding maar op als je het geen probleem vindt.
Ik wil het liever zelf bepalen en zet m wel of niet op, zo het mij belieft. (en wens daar geen commentaar op te krijgen, goedbedoeld of niet Knipoog )