Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:50

Ik geloof dat een paard niet voor niets een bepaald gedrag heeft. Dus als hij trapt, heeft hij daar een (goede) reden voor. Ik zou die reden dan heel graag willen weten, uitzoeken en daar iets mee doen. Ik heb vroeger bijvoorbeeld een paard verzorgd die trapte bij de hoefsmid. Terwijl wij (de 3 verzorgmeiden die hij goed kende) rustig zijn hoeven konden verzorgen. Het beestje had een traumatische ervaring met de hoefsmid gehad als jong dier. Die hoefsmid had destijds het geduld niet om wat meer tijd aan hem te besteden, helaas, want wie weet had het dier van zijn trauma af kunnen komen.
De natuurlijk bekappers waar ik nu ervaring mee heb (dat zijn er inmiddels 2) benaderen het paard op een andere manier. Zij trappen niet, hoor. Zij gaan even staan Parelli-en of hun eigen ding doen en ze krijgen het voor elkaar. Echt zo gaaf om te zien, ik heb het nou al diverse keren gezien en ook naar hun ervaringen gevraagd.
Ik geloof niet in het gebruik van geweld bij paarden. Vroeger wist ik niet beter, al had ik er toen wel al veel moeite mee.

Mijn paard heeft trouwens gelukkig geen deep dark side. Hij is nog zo jong. Al had het wel gekund. Want ook in zijn verleden hebben ze met hem lopen rommelen, toen hij nog hengst was. Terwijl dat gewoon de hormonen waren en men hem totaal verkeerd benaderde. Ik word er vooral heel erg verdrietig van als ik me realiseer hoe het met hem af had kunnen lopen. Hij is namelijk ook nog eens een eenmanspaard in principe......... Hij richt zich voornamelijk op 1 persoon. Dat zijn dingen die je gewoon moet weten over je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:23

niet waar, ik heb echt naarlingen geboren zien worden..... die gewoon van karakter vuil waren.

paarden die verkeerd benaderd zijn moeten ook gecorrigeerd worden, en ik vind dat een smid niet zijn lijf en ledenen in de waagschaal moet stellen omdat een eigenaar niet goed met zijn paard omgaat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:22

Van alle paarden die ik heb gekend, die echt naar waren, kan ik zeggen dat ze zo gemaakt waren door de mens. Er zullen best 'verkeerde' paarden geboren worden, maar ik geloof dat dat echte zeldzame uitzonderingen zijn.

Ik had het trouwens in mijn geval niet over een hoefsmid die zijn lijf in de waagschaal moest stellen. Ik weet niet of je het daarover had, hoor, maar ik maak het wel graag even duidelijk. Ik hoopte destijds dat hij bereid zou zijn mee te werken om het desbetreffende paard van een vervelend trauma af te helpen met geduld, wat tijd en energie. Ben blij dat ik nu inmiddels meerdere mensen ken, die daartoe wel bereid zijn tegenwoordig bij moeilijkere paarden. Ik mis dat bij veel mensen, die willen er geen tijd en/of energie aan besteden. Met alle gevolgen van dien. Hoeveel hou je dan echt van paarden, vraag ik me dan af..... Verdrietig

Wat mijn eigen paard betreft; ik ga in principe prima met hem om, volgens mij, en dat eis ik dus ook van anderen. Doet 'ie iets, bijten (is nog nooit gebeurd) of trappen (die ene keer laatst bij mijn NBer is de enige keer dat ik dat meegemaakt hebt met hem) dan mag diegene vooral eerst goed naar zichzelf kijken, want dan geeft mijn paard heel duidelijk een grens aan. Precies ook wat mijn NBer zei. Hij ging gewoon te snel voor Sam (iets wat veel mensen over het algemeen doen als ik zo om me heen kijk) en dan krijg je het op je bord. Terecht. En ik ben trots op de manier hoe die NBer het opgelost heeft. En geloof me, hij is echt geen watje ofzo. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:28

verschil in ervaring dan Lachen

het enige wat ik vroeg is.......... wat als Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:40

Natuurlijk vind ik ook dat een paard iemand niet invalide mag trappen. Maar de stelling van dit topic is: 'Hoefsmid (met een D natuurlijk Haha! ) trapt paard, zeg je er wat van?'
Ja, en ik laat het niet alleen bij 'wat zeggen'.....

Inderdaad verschil in ervaring, al heb ik ook heel wat paarden gezien en meegemaakt in mijn leventje. Lachen
En echte, echte rotte, nee hoor. Wel paarden die totaal messed up waren gemaakt door 'fijne' medemensen. Boos!
Helaas zie ik vaker mensen (o.a. hoefsmeden) die paarden op een rotte manier benaderen dan andersom.
In de andersom gevallen (laat ik het zo even noemen) maakt de mens het er vaak zelf naar. Paarden spiegelen enorm. Leer ervan als mens, zou ik zeggen. Maar ja, mensen zijn zo stronteigenwijs over het algemeen..... Gaaaap

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:39

Nadya schreef:
Natuurlijk vind ik ook dat een paard iemand niet invalide mag trappen. Maar de stelling van dit topic is: 'Hoefsmid (met een D natuurlijk Haha! ) trapt paard, zeg je er wat van?'
Ja, en ik laat het niet alleen bij 'wat zeggen'.....

Inderdaad verschil in ervaring, al heb ik ook heel wat paarden gezien en meegemaakt in mijn leventje. Lachen
En echte, echte rotte, nee hoor. Wel paarden die totaal messed up waren gemaakt door 'fijne' medemensen. Boos!
Helaas zie ik vaker mensen (o.a. hoefsmeden) die paarden op een rotte manier benaderen dan andersom.
In de andersom gevallen (laat ik het zo even noemen) maakt de mens het er vaak zelf naar. Paarden spiegelen enorm. Leer ervan als mens, zou ik zeggen. Maar ja, mensen zijn zo stronteigenwijs over het algemeen..... Gaaaap

En dat is ook onzin. Ik heb echt een schat van een paard! Heb het ontzettend met hem getroffen! Maar hij heeft het 1x geflikt om een meisje van stal een zwaargekneusde heup te trappen en vervolgens nog iemand te trappen terwijl er helemaal NIKS aan de hand was! Maar goed dat je er niet bij was, want hij heeft niet maar 1 trap gekregen wel meerdere! Hoe lief en schattig hij verder is dit accepteer ik absoluut gewoon niet! En nee ik sta me paard niet elke dag af te beulen, maar was toen te zacht voor hem waardoor hij brutaal werdt. Wil wel weten hoe jij reageert als je eenmaal een flinke trap heb gehad.. Denk dat je hem dan ook geen snoepje gaat staan geven! En mag je hoefsmid geen corrigerende trap verkopen ga je toch zelf leren bekappen/beslaan het is tenslotte een vrij beroep.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:52

Wie heeft het hier nou weer over een snoepje geven, Zamiro?? Gatver, word zo moe van dat eeuwige gezeur als je zegt dat je je paard niet met geweld benaderd. Ik zou trouwens ook niet weten waarom ik zelf moet leren bekappen, als ik een zeer kundige bekapper heb en een paard wat zich prima laat bekappen Verward .

Mijn paard krijgt overigens nooit snoepjes. Haha!
Daar doe ik niet aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:49

Wanneer je paard onhandelbaar is en dus een gevaar vormt voor de hoefsmid, mag hij ervoor kiezen het niet te doen....dat hij
dan wel een vergoeding vraagt voor het feit dat hij is komen opdraven lijkt me redelijk.
Een paard in de buik trappen is echter iets waar mijn maag van omdraait.
Als geweld bij kinderen opvoeden niet geaccepteerd wordt, waarom dan wel bij dieren vraag ik me af.....
Of die hoefsmid nu vind dat je paard wel of niet gehoorzaam is, hij mag niet gaan lopen meppen......

Zamiro_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:03

[quote="Nadya"]Wie heeft het hier nou weer over een snoepje geven, Zamiro??

Bij wijze van spreke snuggie!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:18

Citaat:
En mag je hoefsmid geen corrigerende trap verkopen ga je toch zelf leren bekappen/beslaan het is tenslotte een vrij beroep.

Wat is dat nou weer voor een doodoener. Rolleyes Als je niet normaal met een discussie mee kan doen, doe het dan ook niet.

Ik vind ook niet dat heet een smid een trap mag geven aan mijn paard. (herhaal, mijn paard) Dit omdat ik weet dat mijn paard niks om de smid geeft, als de smid opeens kunsjtes uit moet halen om mijn paard te kunnen bekappen dan heb ik serieus mijn vragen.
Tja, en trap in het algemeen. Het geeft een beetje blijk van onmacht en onkunde he. Haha! ik weet niet hoe ik het slimmer aan kan pakken, dus doe ik het zo maar. Daar houd het paard wel van op.
Maar dat is en blijft niet de manier.

en om nog even met Kiwiko mee te gaan; ik dacht ook niet dat veulens vuil geboren werden, maar dit jaar heb ik er eentje meegemaakt waarvan ik zei (en de eigenaresse ook) dat dat veulen het daglicht beter niet gezien had mogen hebben.
Je hoefde je maar om te keren of er hing een veulen in je nek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:18

Zamiro_2004 schreef:
Nadya schreef:
Wie heeft het hier nou weer over een snoepje geven, Zamiro??

Bij wijze van spreke snuggie!

Snuggie Clown ??? Kijk Zamiro; dat eeuwige zwart/wit denken vind ik dus erg jammer. Dan kan jij roepen 'bij wijze van spreken', maar daarmee geef je wel aan dat je niet snapt dat er ook nog een tussenweg is tussen een trap geven of een snoepje geven bij lastig gedrag. Hier op bokt schijnt men dat niet te willen snappen, geloof ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:37

Ben met Nadya eens dat er wel een beetje stront aan de knikker is wanneer een paard je gericht trapt, en dat zich dat niet laat oplossen door terug te schoppen....fighting fire with fire he?
Maar sommige paarden realiseren zich, door onze eigen onduidelijkheid vermoedt ik, niet altijd dat wij mensen geen paarden zijn....en dat communiceren door bijten en trappen dodelijk kan zijn. Als dat gebeurt kun je ontzettend het haasje zijn natuurlijk.
Hoefsmid zijn lijkt me dan ook niet altijd een makkelijk beroep.
Maar dat trappen, schreeuwen en slaan vind ik toch een teken van zwakte....Dat MOET anders kunnen.
Eerlijk is eerlijk; de paardenwereld heeft zich lang gekenmerkt door lomperikken die paarden met pijn en dwang hun wil opleggen....en dan zitten er echt botte boeren tussen vee-artsen en hoefsmeden!
Die moeten allemaal maar een cursusje anger-management doen!
En durven weglopen wanneer een paard zich slecht gedraagt door slechte opvoeding....

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:41

een hoefsmid kiest erzelf voor om paarden te bekappen enzovoort. Dan moet hij ook weten dat het een keer fout kan gaan of hij moeilijke paarden krijgt. Voor sommige paarden is het ook raar dat opeens een vreemde allemaal aan zijn hoeven zitten klooien! En met geduld liefde en respect en natuurlijk duidelijkheid krijg je veel meer voor elkaar dan met een trap onder de kont. Daar krijg je een bang paard mee die niet durft te trappen. Ik wil een paard wat niet wil trappen omdattie mij vertrouwt Knipoog het duurt wat langer maar de band die je erdoor krijgt is super Lachen Die hoefsmid die wij eerst hadden leek in het begin aardig. Tot dat we erachter kwamen dat hij bang voor paarden was en met trappen alleen zo ver kwam. Nou daar willen wij hem niet bij helpen... dus hoefde hij niet meer terug te komen. Onze paarden werden alleen bang en gespannen door deze gast. Nu hebben we een hoefsmid die het op een natuurlijke manier doet. Met liefde en respect en is vreselijk duidelijk. Precies wat paarden nodig hebben. Hij bereikt meer dan de andere. Duurt dan wel wat langer maar je krijgt ook een beter resultaat Lachen
Ik hoor hier mensen zeggen " als je een goede trap geeft doetie het ook meteen niet meer" wat een bullshit! Hier word ik zo kwaad om! dat dier is dan gewoon bang nog zo'n schop te krijgen. Ooit aan een waarschuwing gedacht? en nee niet zomaar ffe een stem waarschuwing. Maar ffe vinger omhoog, stamp op de grond of verzin maar wat. Maar niet meteen gaan lopen schoppen. En dan zeggen dat paarden dat ik de kudde ook doen want dit is ook grote bullshit!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:42

Ninx schreef:
Ben met Nadya eens dat er wel een beetje stront aan de knikker is wanneer een paard je gericht trapt, en dat zich dat niet laat oplossen door terug te schoppen....fighting fire with fire he?
Maar sommige paarden realiseren zich, door onze eigen onduidelijkheid vermoedt ik, niet altijd dat wij mensen geen paarden zijn....en dat communiceren door bijten en trappen dodelijk kan zijn. Als dat gebeurt kun je ontzettend het haasje zijn natuurlijk.
Hoefsmid zijn lijkt me dan ook niet altijd een makkelijk beroep.
Maar dat trappen, schreeuwen en slaan vind ik toch een teken van zwakte....Dat MOET anders kunnen.
Eerlijk is eerlijk; de paardenwereld heeft zich lang gekenmerkt door lomperikken die paarden met pijn en dwang hun wil opleggen....en dan zitten er echt botte boeren tussen vee-artsen en hoefsmeden!
Die moeten allemaal maar een cursusje anger-management doen!
En durven weglopen wanneer een paard zich slecht gedraagt door slechte opvoeding....

Haha! Haha! Haha!
Vind het wel heel goed gesteld van je!! Vooral dat zinnetje dat 'de paardenwereld zich lang heeft gekenmerkt door lomperikken die paarden met pijn en dwang hun wil opleggen....' Heel triest, maar ik ben het wel helemaal met je eens.
Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust hiervan en gaan het anders doen.
Voor mij was het destijds de reden om tijdelijk niets meer met paarden te doen, want ik heb niets met dat soort mensen, hoor er niet tussen en wil er niet tussen horen.
Gelukkig heb ik nu een eigen paard en hou ik de lomperikken (en dat vind ik nog lief gezegd Clown ) ver van ons vandaan. Tong uitsteken

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:46

ben het ook wel met Nadya eens over snoepjes. Met een aai, kriebeltje of gewoon braaf paard gaat het beter en voorkom je dat een paard je zomaar hapt als hij geen snoepje krijgt. toch krijgen ze van mij af entoe wel een snoepje Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:48

Loowis schreef:
ben het ook wel met Nadya eens over snoepjes. Met een aai, kriebeltje of gewoon braaf paard gaat het beter en voorkom je dat een paard je zomaar hapt als hij geen snoepje krijgt. toch krijgen ze van mij af entoe wel een snoepje Haha!

Prima toch Lachen ? Als het bij jou wel werkt..... Die van mij is te gefixeerd op snoepjes/eten, dus ik doe dat liever niet en voorkom daar een hoop gedoe mee, haha. Of moet ik hem dan ook maar een trap gaan geven, als hij gaat bedelen om meer? Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:50

ja bij ons ook.. doe het gewoon af entoe Lachen nioet om te belonen ofzo. en niet altijd op het zelfde moment Lachen werkt goed en ze worden niet zo hebberig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:51

Precies. Maar hier op bokt krijg je, als je zegt dat je je paard niet slaat of schopt, echt altijd naar je hoofd gesmeten dat je snoepjes geeft bij minder prettig gedrag. Ja hoor Slapen .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:03

Wanneer mensen zeggen dat paarden elkaar onderling ook trappen, dat je dus kudde-gedrag moet nabootsen vind ik dat echt boeren-wijsheid van de koude grond.
Ze zeggen dat je dat met een hond dan ook moet doen, dat je dan de Alpha reu uit moet gaan hangen.
Een paard of hond is echter niet gestoord en ziet jou niet als paard, onderdeel van de kudde of de roedel.
Jij bent een nieuw, ander, totaal op zichzelf staand wezen.
Dus alles wat jij doet moet erop gebaseerd zijn dat jij de dienst uitmaakt en dat het dier dient te begrijpen dat kudde of roedel gedrag in een mens/ dier relatie niet werkt....Pavlov effect: goed gedrag heeft goede consequenties (een snoepje zo u wilt), slecht gedrag heeft vervelende consequenties.
Dit is echter iets anders dan het gedrag van dieren leren begrijpen op basis van hun gedrag in de kudde, dat is leerzaam en je kunt er je voordeel mee doen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:06

Ik vind niet dat de hoefsmid dat recht heeft. alhoewel, t ligt ook aan het gedrag van je eigen paard.

Als een paard gewoon wat onrustig is hoort de hoefsmid het paard op zijn gemak te stellen,
door het paard te schoppen werkt het alleen maar averechts en wordt het paard nog onrustiger..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:10

ps: woede uitbarstingen, je paard schoppen, doorlopend slaan met de zweep, hard schreeuwen, werkt ten eerste op de lange duur niet....je kweekt dan hetzelfde in het paard dat jij erin stopt....net als met kinderen. Ouders die kinderen meppen, krijgen meppende kinderen....
Een paard zal je niet direct terug slaan (ofcourse), maar al die negativiteit hoopt zich op en moet ergens in resulteren...werk weigeren, angst, nervositeit, etc...
Als je op een dergelijke manier problemen met je paard te lijf gaat (timmeren als ie niet luistert, of niet snel genoeg...want tijd nemen kan natuurlijk niet), moet je maar eens met iemand gaan praten, mediteren of boeken gaan lezen ofzo....
Vaak zijn mensen frusti wanneer ze zich zo gedragen, en da's helemaal prima...maar daar mag een paard niet het slachtoffer van zijn he?
Soms moet je gewoon ook accepteren dat het tussen jou en een bepaald paard niet werkt, zeker wanneer anderen er probleemloos mee overweg kunnen....komt vaak voor. Wat dat betreft verschilt het niet veel van een huwelijk ; )!

Nou, dat was het....moest ik nog even kwijt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:14

Paarden trappen elkaar ook niet, zoals mensen paarden trappen. Ze geven heel wat signalen van tevoren, spreken een universele lichaamstaal, waar de meeste mensen niets van snappen en weten en bovendien zijn paarden gelijkwaardiger onderling natuurlijk (een mens kan nooit een paard vervangen). Tip: kijk maar eens goed naar kuddes en dan heb ik het niet over de kuddes, waar mensen mee rommelen. Maar echte hechte, stabiele kuddes. Zeer interessant!

Daarbij vond ik de redenen die ik van mijn toenmalige hoefsmeden mocht aanhoren, nergens op slaan. Het feit dat mijn paard onrustig wordt, ligt altijd aan degene die met hem bezig is. Hij neemt altijd stemmingen over en aangezien ik het fijn vind dat mijn jonge paard niet is afgestompt, maar in wezen gewoon zichzelf is, zie ik dat soort momenten als leermomenten voor mezelf. Het zou fijn zijn als andere mensen ook eens bereid waren naar hun eigen tekortkomingen te kijken. Maar daar willen ze niet aan. Dan niet, maar dan kom je ook niet aan mijn paard. Tong uitsteken

Mijn huidige bekapper kan er trouwens wel super mee omgaan. Die bekapt mijn 'o zo onrustige paard bij vreemden', helemaal los zonder problemen. Haha!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:18

Ik vind ook dat het paard anders reageert als de hoefsmid ook rustig is en het paard op zijn gemak stelt.

We hadden een hoefsmid die al wat ouder was en bang om jonge paarden te moeten bekappen,
omdat die altijd zo onrustig waren.. Daardoor werden die paarden ook onrustig..

Nu hebben we een andere hoefsmid en die praat echt even met ze,
stelt ze op hun gemak en nu gaat het veel beter ..

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:19

1 van onze paarden op stal schopte gericht naar de hoefsmid. Echt ook gemeen trappen, zo het been een beetje opzij en dan echt uithalen. Meteen als reactie daarop kreeg het paard een trap van de hoefsmid. Ik zag um verbaasd kijken, dat had ie niet verwacht. Daarna liet ie zich rustig bekappen, dus nee, als mijn paard gemeen is tegen de hoefsmid zeg ik er niks van als de hoefsmid wat terug doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:21

Apart, he, Rianneee. Dat paarden zo anders kunnen reageren op een heel ander persoon.
Sinds ik me daarvan bewust ben, ben ik ook bewuster gaan kiezen qua vee-arts, hoefsmid, tandarts e.d.
Met een prima resultaat. Vaak als ik een nieuw persoon ontmoet, die meegaat naar mijn paard of mijn paard moet 'doen' ofzo, kijk ik heel goed naar wat mijn paard aangeeft. En dat weet je wie je voor je hebt, haha.....
Al hoewel ik mijn eigen intuitie ook niet onderschat, maar toch. Een paard is veel sensitiever dan de mens.....