Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) trapt paard, zeg je er wat van?'
Nadya schreef:Natuurlijk vind ik ook dat een paard iemand niet invalide mag trappen. Maar de stelling van dit topic is: 'Hoefsmid (met een D natuurlijk) trapt paard, zeg je er wat van?'
Ja, en ik laat het niet alleen bij 'wat zeggen'.....
Inderdaad verschil in ervaring, al heb ik ook heel wat paarden gezien en meegemaakt in mijn leventje.![]()
En echte, echte rotte, nee hoor. Wel paarden die totaal messed up waren gemaakt door 'fijne' medemensen.![]()
Helaas zie ik vaker mensen (o.a. hoefsmeden) die paarden op een rotte manier benaderen dan andersom.
In de andersom gevallen (laat ik het zo even noemen) maakt de mens het er vaak zelf naar. Paarden spiegelen enorm. Leer ervan als mens, zou ik zeggen. Maar ja, mensen zijn zo stronteigenwijs over het algemeen.....
. 

Citaat:En mag je hoefsmid geen corrigerende trap verkopen ga je toch zelf leren bekappen/beslaan het is tenslotte een vrij beroep.
Als je niet normaal met een discussie mee kan doen, doe het dan ook niet.
ik weet niet hoe ik het slimmer aan kan pakken, dus doe ik het zo maar. Daar houd het paard wel van op.
Zamiro_2004 schreef:Nadya schreef:Wie heeft het hier nou weer over een snoepje geven, Zamiro??
Bij wijze van spreke snuggie!
??? Kijk Zamiro; dat eeuwige zwart/wit denken vind ik dus erg jammer. Dan kan jij roepen 'bij wijze van spreken', maar daarmee geef je wel aan dat je niet snapt dat er ook nog een tussenweg is tussen een trap geven of een snoepje geven bij lastig gedrag. Hier op bokt schijnt men dat niet te willen snappen, geloof ik.
het duurt wat langer maar de band die je erdoor krijgt is super
Die hoefsmid die wij eerst hadden leek in het begin aardig. Tot dat we erachter kwamen dat hij bang voor paarden was en met trappen alleen zo ver kwam. Nou daar willen wij hem niet bij helpen... dus hoefde hij niet meer terug te komen. Onze paarden werden alleen bang en gespannen door deze gast. Nu hebben we een hoefsmid die het op een natuurlijke manier doet. Met liefde en respect en is vreselijk duidelijk. Precies wat paarden nodig hebben. Hij bereikt meer dan de andere. Duurt dan wel wat langer maar je krijgt ook een beter resultaat
Ninx schreef:Ben met Nadya eens dat er wel een beetje stront aan de knikker is wanneer een paard je gericht trapt, en dat zich dat niet laat oplossen door terug te schoppen....fighting fire with fire he?
Maar sommige paarden realiseren zich, door onze eigen onduidelijkheid vermoedt ik, niet altijd dat wij mensen geen paarden zijn....en dat communiceren door bijten en trappen dodelijk kan zijn. Als dat gebeurt kun je ontzettend het haasje zijn natuurlijk.
Hoefsmid zijn lijkt me dan ook niet altijd een makkelijk beroep.
Maar dat trappen, schreeuwen en slaan vind ik toch een teken van zwakte....Dat MOET anders kunnen.
Eerlijk is eerlijk; de paardenwereld heeft zich lang gekenmerkt door lomperikken die paarden met pijn en dwang hun wil opleggen....en dan zitten er echt botte boeren tussen vee-artsen en hoefsmeden!
Die moeten allemaal maar een cursusje anger-management doen!
En durven weglopen wanneer een paard zich slecht gedraagt door slechte opvoeding....
) ver van ons vandaan.
Loowis schreef:ben het ook wel met Nadya eens over snoepjes. Met een aai, kriebeltje of gewoon braaf paard gaat het beter en voorkom je dat een paard je zomaar hapt als hij geen snoepje krijgt. toch krijgen ze van mij af entoe wel een snoepje
? Als het bij jou wel werkt..... Die van mij is te gefixeerd op snoepjes/eten, dus ik doe dat liever niet en voorkom daar een hoop gedoe mee, haha. Of moet ik hem dan ook maar een trap gaan geven, als hij gaat bedelen om meer?
nioet om te belonen ofzo. en niet altijd op het zelfde moment
werkt goed en ze worden niet zo hebberig.
.