Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:06

Mijn paard zet ook nooit een stap verkeerd, maar laatst ging ik rijden en kwam hij 2 keer omhoog,hij had pijn.Het blijven toch dieren.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:03

Ik rijd altijd met cap, het is ook verplicht hier op de manege dusja.
Vooral na een valpartij een tijdje geleden, waarbij ik had tegen de bakrand aankwam, was ik blij een cap op te hebben. Ik had een lichte hersenschudding, maar zonder cap had dat anders af kunnen lopen...

Ik heb helemaal geen last van mijn cap tijdens het rijden, dat is natuurlijk omdat ik het wel gewend ben, en omdat ik toch wel voorkeur heb voor de wat duurdere types. Na het rijden zweet ik een beetje, maar dat merk ik pas wanneer ik mijn cap af doe :P

Woralo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:56

Ik reed altijd met cap omdat het simpelweg verplicht was in de manege, maar ik vind het tegelijkertijd onzin. Onze veiligheid's utopie is een illusie. Hoever willen we gaan in ons zelf inperken en beveiligen tegen alles. Ooit begonnen we ergens met auto gordels omdat een auto ongeluk logischerwijs gevaarlijk kan zijn en botsinkjes nog wel eens voor komen, maar reflecterende vestjes, fietsers met veiligheidshelmen en caps met paardrijden vindt ik gewoon overdreven. Waar gaat het heen, gaan we uiteindelijk allemaal in een rolstoel over straat omdat je met lopen per ongeluk je enkel kan verstuiken?

Ik heb ooit onder een galopperend paard gehangen, maar bleef met mijn benen in de teugels hangen, gelukkig kon ik er weer terug op klimmen, maar ik kan wel zeggen dat mijn cap me niet zou hebben behoedt mocht ik toch zijn gevallen, misschien dat m'n schedel intact was gebleven, maar mijn kaak was waarschijnlijk alsnog verbrijzeld dus in dat geval had ik beter een rugby outfit aan kunnen doen en kogelwerend vest :P Kortom ik vind het onzin. Als je valt heb je pech.

rhea4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:10

Ik rijd altijd met mijn cap, anders is mijn paard weg!
En ja, ik droom er ook wel eens van om door de wei zonder zadel en zonder cap te galopperen!

Fiefster

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:31

IK heb 'ja, maar niet altijd' aangevinkt, omdat ik er eerst makkelijker over dacht.
Nu ik moeder ben, denk ik daar heel anders over. Safety first, altijd met cap! :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:49

Ik rijd altijd met cap..
Heb een mega betrouwbaar dier die zowiezo in de bak nooit een stap verkeerd zet maar je weet maar nooit. Ik krijg altijd hoofdpijn van mn cap en toch doe ik 'm op.

Ken verhalen van mensen die op het hoofd belandt zijn en vervolgens in coma hebben gelegen enzo, nee dankje!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:43

Ik rijd altijd met cap, er kan maar wat verkeerds gaan en je ligt ernaast..

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:44

Ik rijd meestal met een petje op!
Op buitenrit doe ik gewoon een cap op en bij de jonge pony's ook gewoon een cap!

Nouja,als ik 1.35 ga springen doe ik ook geen cap op :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:49

Ik rijd in principe altijd met cap.. behalve tijdens napoleonistische evenmenten, tja toen hadden ze geen caps, dus zou t plaatje verschrikkelijk verpesten. (Doe m dan vaak wel op als we buiten de veldslag gaan rijden).
En verbieden foto's te plaatsen zonder cap, nee dat is echt veel te betuttelend. Je moet t echt zelf weten, jouw hoofd, jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Ik ben me er in iedergeval van bewust (en hoop alle paardenmensen met goed verstand) dat een paard een vluchtdier is en blijft en er altijd iets kan gebeuren waardoor ie schrikt ('dat doet ie anders nooit...') en een ongeval in een kleinhoekje zit.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:50

Laurahh schreef:
Ik rijd altijd met cap..
Heb een mega betrouwbaar dier die zowiezo in de bak nooit een stap verkeerd zet maar je weet maar nooit. Ik krijg altijd hoofdpijn van mn cap en toch doe ik 'm op.

Ken verhalen van mensen die op het hoofd belandt zijn en vervolgens in coma hebben gelegen enzo, nee dankje!

Past je cap wel goed? misschien een keer een andere halen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:52

Woralo schreef:
Ik reed altijd met cap omdat het simpelweg verplicht was in de manege, maar ik vind het tegelijkertijd onzin. Onze veiligheid's utopie is een illusie. Hoever willen we gaan in ons zelf inperken en beveiligen tegen alles. Ooit begonnen we ergens met auto gordels omdat een auto ongeluk logischerwijs gevaarlijk kan zijn en botsinkjes nog wel eens voor komen, maar reflecterende vestjes, fietsers met veiligheidshelmen en caps met paardrijden vindt ik gewoon overdreven. Waar gaat het heen, gaan we uiteindelijk allemaal in een rolstoel over straat omdat je met lopen per ongeluk je enkel kan verstuiken?

Ik heb ooit onder een galopperend paard gehangen, maar bleef met mijn benen in de teugels hangen, gelukkig kon ik er weer terug op klimmen, maar ik kan wel zeggen dat mijn cap me niet zou hebben behoedt mocht ik toch zijn gevallen, misschien dat m'n schedel intact was gebleven, maar mijn kaak was waarschijnlijk alsnog verbrijzeld dus in dat geval had ik beter een rugby outfit aan kunnen doen en kogelwerend vest :P Kortom ik vind het onzin. Als je valt heb je pech.

Je bovenste alinea begrijp ik niet helemaal.. Hoezo een illusie? Zijn het niet gewoon bewezen feiten dat er met gordel en in dit geval cap heel wat schade en letsel beperkt is gebleven???

Overigens rijd ik ook altijd met cap :j

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:53

Ik rijd altijd met cap. Dat is zowel op de manege als op de pensionstal waar mijn verzorgpony staat verplicht. Vind het daarnaast ook gewoon een veiliger idee.

Heb hem wel een keertje afgedaan voor een 'fotoshoot' met en op m'n pony (voor de stilstaande foto's) maar zodra we gingen rijden ging m'n cap weer op ;)!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:41

@Jorretje, nee waarschijnlijk drukt ie aan de voorkant..
Moet inderdaad nog een x een andere kopen ;)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:50

Ik rijd ook altijd met cap, is op stal verplicht. Teon dat niet zo was dan reed ik wel eens zonder cap, als ik mn haar opgestoken had ofzo. Echt heel stom maar ja. Ik ben nu heel erg blij dat het verplicht is, het is toch veiliger en je kunt dan geen excuusjes meer maken. Ik heb nu 3 caps haha, 1 bruine sportieve cap van BR, een zwarte met steentjes en een bruine mooie cap voor op wedstrijd!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:54

Ik rijd met cap, maar het is ieders eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:56

Ik was laatst op een manege, en daar is een cap eigen keuze vanaf 18 jaar :oo
Schok ik toch wel van toen ik dat las..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:57

ik rij altijd met cap,
nadat ik hier op bokt heb gelzen dat een meisje zonder cap waarschijnelijk erg letsel aan het hoofd had gehad. (reed daarvoor ook altijd met cap) maar na dit bericht dacht ik toch wel ieks.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:12

Laurahh schreef:
@Jorretje, nee waarschijnlijk drukt ie aan de voorkant..
Moet inderdaad nog een x een andere kopen ;)

Uvex zit voor nogal wat ruiters goed en is makkelijk aanpasbaar. Just saying. ;-) Echt goed passen die dingen. De ene helm is de andere niet. En zeker niet verdergaan op de maat van je vorige cap. Ter vergelijking: m'n HH cap is een 55, m'n circuithelm is een 58, m'n vriends circuithelm is ook een 58 en die zit me dan weer van geen kanten (ander merk). Passen is dus echt de enige oplossing: bekijk gerust de halve winkel met zo'n cap op je hoofd. Wat meteen goed zit, zit daarom niet na tien minuten nog goed.

Voor zij die nog steeds niet schijnen te geloven dat een helm een verschil kan maken: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G7D3A0FGV&sectionid=bc2f75e0-ec13-4abb-80d5-c51853bfc9d6 Daarin trouwens ook netjes en éénvoudig uitgelegd voor welke letsels een helm wel en voor welke hij minder / niet kan beschermen. Dit geldt voor alle soorten sporten en helmen. Wouter kon het, zelfs met helm, helaas niet meer navertellen, maar een heel aantal wielrenners traint vandaag de dag wel met helm na vrienden te hebben verloren of zwaar ten val zien te komen. Gelukkig raken meer en meer professionele sporters overtuigd van het belang om je hoofd te beschermen. Hopelijk kunnen ze ook een aantal recreatieve sporters inspireren om hun voorbeeld te volgen.

Dat veiligheid utopie is, is waarheid, maar geen kat die me kan wijsmaken dat het dragen van een cap je zodanig belemmerd dat het je prestaties in de weg zit. Dan heb je eenvoudigweg nog niet de juiste cap voor jouw hoofd. Dat je vb. vragen hebt bij een bodyprotector of airbag voor de huis-, tuin- en keukenruiter kan ik begrijpen, maar neurologische letsels voeren echt wel de lijst aan van de zware traumagevallen binnen de paardensport. Ik kan verdere initiatieven om de veiligheid te verhogen alleen maar toejuichen, want alleen door te blijven innoveren, komen er nieuwe oplossingen voor veelvoorkomende problemen. Kijk maar richting autosport, waar er in de afgelopen decennia enorme vooruitgang geboekt is. Wil daarom nog niet zeggen dat je telkens het laatste nieuwe snufje moet gebruiken, maar een aantal basismaatregelen zouden tweede natuur moeten zijn: zorgen voor goed onderhouden materiaal, veiligheidsstijgbeugels en een degelijke cap is de juiste start om verstandig op je paard te stappen. Je krijgt maar één lichaam en één fout moment is genoeg om het te verwoesten.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:01

Ik rijd altijd met cap.
Er kan altijd iets gebeuren, ook met een ''bomproef'' paard.
en je zal maar net verkeerd vallen... ik denk dat je dan spijt hebt dat je je cap niet op had.

Avaloonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:45

Altijd met cap.
veiligheid voorop toch! :Y)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:47

Altijd met cap! Moet toch het goede voorbeeld geven voor mijn kind. Maar ook zonder kinderen zou ik met cap rijden!

toetjero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:55

Altijd met cap..geen discussie mogelijk voor mijn kinderen..
Maar ja..even off-topic..vinden we dat van een body-protector ook?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:49

Goede vraag, Toetjero. Ik probeerde ze al een paar keer in de winkel - verschillende modellen - maar aangezien ik de reflex heb door te rollen in een val, vrees ik dat de protector me meer zal belemmeren dan wat anders. Jezelf opkrullen lukt niet met zo'n ding. Enne, voor de dames onder ons: iemand tips over hoe je een 95D combineert met een bodyprotector? :roll: Het is echt geen zicht en van bewegingsvrijheid geen sprake meer.

Een airbagvest zit dan weer een pak comfortabeler, maar als wandelruiter heb ik daar ook vragen bij. Hoorde al van verschillende mensen dat paarden tijdens een val extra schrikken van het lawaai op het ogenblik dat het gaspatroon in werking treedt. Klinkt me ook niet erg veilig? Stel dat je paard extra achterna bokt omdat hij schrikt van dat lawaai? Of er dan pas echt vandoor gaat terwijl hij je anders misschien een paar meter verder toch zou opwachten? De schrik van elke wandelruiter: alleen geblesseerd in het midden van het bos en geen idee hebben van waar je paard naartoe zal lopen...

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:13

Ik rij altijd met cap.
De termen 'ik vertrouw mijn paard' en 'ik val nooit' vind ik verschikkelijk slechte redenen, ook je meest vertrouwde paard kan struikelen en kan je alsnog flink te gronden gaan.

LeenC, heb je al eens een how's racesafe geprobeerd, die bestaat uit blokjes (er zijn ook nog wel andere merken die dergelijke modellen hebben)? Vorm zich naar je lijf.

De Airjackets worden vooral gebruikt in de SGW/eventingsport. Meestal als je dan valt ben je 'alleen' in de cross. En dan zijn er natuurlijk, omstanders, hindernisjury's en allemaal andere mensen ter plaatsen en kan het paard uiteindelijk wel gevangen worden. Meeste paarden hebben tijdens zo'n cross zoveel adrenaline in hun lijf, dat ze niet tam zullen blijven staan wanneer er iets geks, zoals een val, gebeurd.
Maar ik heb het idee dat dat geluid wel mee valt, maar daar kan ik niet over oordelen.
Je moet er bij eventing iig verplicht altijd nog een bodyprotector onder aanhouden. Omdat de (kleine) kans er altijd is dat een AJ niet uitgaat, of dat je samen met je paard ten val komt. Dan heb je niks aan een Aj, aangezien die aan je zadel vastzit. Een cap of bodyprotector geven daarentegen als ze ze aan/op heb, altijd bescherming.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:37

Ja, maar niet altijd.
Ik geef toe: Je weet nooit wat er kan gebeuren.