Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gentle5

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:07

Het blijft toch een kwestie van eigen verantwoording.....

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:59

ja en mensen ervaren het als zeuren als je er naar vraagt. maar de meeste bedoelen het als zorgzaam. Maar er zijn natuurlijk ook mensen di echt zeuren.

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:06

Overal en altijd.
Je kunt eindeloos praten over de voor en zeker ook nadelen van het dragen van een cap. Er zijn verschillende ongelukken bekend waarbij het dragen van een cap heeft beschermd maar ook verwond. Geldt ook voor het dragen van een autogordel (zonder af te wijken van het onderwerp)

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:33

Jaa,
Dat zie ik heel vaak,
Mensen kiezen er zelf voor om zonder bit of cap of wat anders terijden.
Dat maken ze zelf wel uit Knipoog .
Mij maakt het ook niet uit als er iemand zonder cap rijd.
Ze doen het zelf.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:22

Ik vind het eigen verantwoording, als jij je paard genoeg vetrouwt om zonder cap te rijden moet je dat gewoon doen! Ik doe het ook wel eens, als het heel erg warm is bv.
Ik vind dat mensen dat zelf moeten beslissen.

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:34

Ik rijd altijd met cap, voor eigen veiligheid.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:50

Omdat je zonder cap gewoon niet verzekerd bent!
Maar dat is natuurlijk je eigen verantwoording.
Keuze is aan jou!
Maar ik vind dan dat mensen dat ook moeten respecteren als je dat niet doet.

x

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:57

Waarom ik me daar aan kan irriteren? Eerder reed ik ook nooit met cap, puur omdat ik dacht dat de paarden waar ik op reed niks zouden doen. 2 jaar geleden heb ik dat wel gevoeld. Het paard struikelde en viel op mij. En mijn hoofd is er ook niet beter op geworden, maar het had nog veel erger kunnen zijn. Je kunt zeggen dat jou paard te vertrouwen is. Maar elk paard kan struikelen en vallen. 999 van de 1000 keer gaat het goed, maar 1 keer gaat het fout en daar komen nog de andere soorten ongelukken bij. Een paard dat er bokkend vandoor gaat bijvoorbeeld. Ik vind vooral mensen die op een jong paard stappen en geen cap dragen nogal onverantwoordelijk. Zo'n paard is nog onvoorspelbaar. Geloof me als je iets overkomt denk je wel 2 keer na voordat je geen cap opzet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:19

NathalieBerg schreef:

Dat is onjuist!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:54

Cap op beschermt je toch wel als je flink valt.
Als ik vorig jaar geen cap op had gehad nou dan wil ik niet weten wat ik had. Vork Ik vind dat mensen toch wel mogen zeuren ze zeuren dan ook om de veileigheid van iemand. Ze maken er alleen duidelijk mee dat het veiliger is om een cap te dragen ivm met vallen etc.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:05

Ik vind het eigenlijks wel goed dat men hier praten in @work topics er over. Een cap helpt je gewoon en na 2 jaar ben ik ook beter gaan denken, ik zet hem alleen af voor een stilstaande foto om die ooit eens uit te gaan vergroten, meer ook niet.
In oktober 07 heb ik een erge ongeluk gehad en mijn cap zat wel los,maar ik heb zo'n geluk gehad dat ie is opgebleven anders lag ik nu echt onder de grond in een houte kist.
Cap dragen raad ik nu ook gewoon iedereen aan, want als je een keer een groot ongeluk hebt dan bezef je mischien pas hoeveel dat ding jou beschermt. Maar denk er eerder aan, want het blijft een goed gevoel geven om er een te dragen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:07

marijkje1990 schreef:
Ik vind het eigenlijks wel goed dat men hier praten in @work topics er over.
Misschien is het dan nog beter om in elk topic te vermelden dat paardrijden (ook met cap) best een gevaarlijke sport is en dat je het beter helemaal niet kan doen. Pling
Dammen is veel veiliger Ja

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:08

Ik draag een helm, want ik heb mensen om me heen van wie ik houdt.
En ik wil niet dat door een stomme struikelpartij die mensen mij de rest van hun leven moeten missen. Waarbij ze zich af zouden vragen waarom ik toch niet die hele kleine moeite had genomen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:10

Ingriddd schreef:
En ik wil niet dat door een stomme struikelpartij die mensen mij de rest van hun leven moeten missen.

Mijn advies is: stop met paardrijden. Je kunt je nek breken of je rug, en daar helpt geen cap tegen. En ook een bodyprotector niet altijd. Dus als jij echt veilig wilt doen en een garantie dat je niet na een val van je paard komt te overlijden: stap dan niet op een paard.

me_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:11

kijk opzich is het gewoon veiliger als je wel een cap draagt...maar goed ik vind dat iedereen het zelf moet weten.
ieder zijn keus en op zijn eigen verantwoording.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:15

Shadow0 schreef:
marijkje1990 schreef:
Ik vind het eigenlijks wel goed dat men hier praten in @work topics er over.
Misschien is het dan nog beter om in elk topic te vermelden dat paardrijden (ook met cap) best een gevaarlijke sport is en dat je het beter helemaal niet kan doen. Pling
Dammen is veel veiliger Ja

Dat weet ik, daardoor heb ik ook al eens een hersenschudding gekregen, maar ik kan niet zonder paarden. Al zou ik nog in een rolstoel belanden en niet meer kunnen bewegen dan zou ik mezelf nog naar de paarden toe gaan en mischien wel rijden bij de balansruiters. Ik hou van een uitdaging en ik ben nu al 3 keer goed in het ziekenhuis beland, maar stoppen echt niet. Het is niet goed om met of zonder cap te rijden. Maar met Cap kan het toch meer veiliger zijn dan zonder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:21

marijkje1990 schreef:
Dat weet ik, daardoor heb ik ook al eens een hersenschudding gekregen, maar ik kan niet zonder paarden. Al zou ik nog in een rolstoel belanden en niet meer kunnen bewegen dan zou ik mezelf nog naar de paarden toe gaan en mischien wel rijden bij de balansruiters. Ik hou van een uitdaging en ik ben nu al 3 keer goed in het ziekenhuis beland, maar stoppen echt niet. Het is niet goed om met of zonder cap te rijden. Maar met Cap kan het toch meer veiliger zijn dan zonder.

Het kan veiliger zijn met cap. Meestal is het dat. Maar waar het om gaat: jij vindt dat je goeie redenen hebt om bepaalde risico's te nemen Lachen Jij vindt het de gevolgen waard, ondanks dat je al 3 keer in het ziekenhuis gelegen hebt. Andere mensen vinden dat absoluut niet! Maar vind jij dat zij dat elke keer moeten zeggen? Dat ze elke keer als je naar je paard gaat weer zeuren over hoe gevaarlijk het is, en als je dan in het ziekenhuis ligt, ze alleen maar zeggen 'eigen schuld' en 'je verpest onze ziekenfondspremie'? Dat is toch niet fijn? En het helpt ook niet. Als 3 keer ziekenhuis je niet kan weerhouden, dan de opmerkingen van een paar omstanders vermoedelijk ook niet. Lachen Maar het maakt de boel er niet gezelliger op als het steeds wordt herhaald.

Het gaat erom: het is JOUW keuze. JIJ ligt in het ziekenhuis, JIJ vindt de belangen van paardrijden groter dan de nadelen.
En zo geldt dat net zo voor een cap. Iemand kan goede redenen hebben om het risico van geen cap toch te nemen. En dat is zijn/haar EIGEN keuze.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:33

Tuurlijk eigen keuzen, het is ook mijn eigen keuzen dat ik dat doe. De 1e keer was ik mijn cap verloren en de 2e keer had ik hem geneens op. Maar ik zeg het niet in topics. Ik zeg het tegen de mensen als ik ze zelf zie, maar dan zeg ik ook dat het mijn eigenmening is.
En oef ik wil wel even zeggen dat ik nu niet meer goed weet wat ik geschreven heb allemaal en ik snap ook niet alles wat er word gezecht hier. Maar dat gedoe met het "Stoppen van paardrijden" Dat moet die persoon zelf weten en mij is het ook wel gezecht: "Ga je niet stoppen dan? Dat is toch veel veiliger?" Natuurlijk maar ik zie paarden als mijn beste vrienden en die ga ik dus echt niet in de steek laten omdat ik bijna dood ben gegaan, ja ik ben erg geschrokken enzo maar ik vind toch wel prettig als ik paarden om me heen heb, dat is gewoon mijn leven.

Leonie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:10

hOOii,
Ik ben ook wel eens mijn cap vergeten, dan krijg je ook meteen gezijk. Maar aan de ander kant het is wel je eigen verandwoordelijkheid!!
Groetjes LeOnie

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:57

zonder cap ben je niet verzekerd staat hierboven...en daaronder staat dat het niet waar is....

ik weet het niet zeker, aan de ene kant lijkt het me sterk want dan zou het merendeel van de westernruiters onverzekerd zijn tijdens het rijden.

maar ik weet wel dat als mijn bijrijdster gaat rijden zonder cap, terwijl ik heb gezegd dat ze met cap moet rijden, ik dus nergens voor opdraai als het mis gaat....terwijl als ze haar cap wel op heeft dit wel het geval is.

nou in ieder geval, ik ben voor cap! heb zelfs een bodyprotector, ik heb drie kleine kindjes en die wil ik graag groot zien worden! er kan altijd iets gebeuren ook gewoon op straat, dat weet ik, maar waar het mogelijk is bescherm ik me.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:01

het is wel irritant ja ik rij ook zonder cap ik rij met een petje en als je van die mensen hebben van het is gevaarlijk enzooo.......... ik kies er toch zelf voor .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:33

@kekaro: Dit topic gaat eigenlijk over het ruiterbewijs en verzekeringen, maar er wordt ook heel duidelijk uitgelegd hoe het zit met caps en met de aansprakelijkheid als eigenaar, wanneer een ander (particulier of bedrijfsmatig) op je paard rijdt.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:10

Ik vind zonder cap rijden ook onverantwoordelijk! Dan kunnen ze wel zeggen dat je zelf moet kiezen maar als je een lekker tegendraads kind hebt kan die nog niet goed de consequenties ervan inzien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:19

Wendel87 schreef:
Ik vind zonder cap rijden ook onverantwoordelijk! Dan kunnen ze wel zeggen dat je zelf moet kiezen maar als je een lekker tegendraads kind hebt kan die nog niet goed de consequenties ervan inzien.

"Ze" zeggen inderdaad dat het je eigen verantwoordelijkheid is, wanneer je die verantwoordelijkheid kan/mag dragen. Kinderen hebben die eigen verantwoordelijkheid niet, die ligt bij de ouders.

Het feit dat kinderen niet de consequenties van het rijden zonder cap kunnen inzien, wil niet zeggen dat je dan maar iedereen die keuzevrijheid moet ontnemen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:49

NathalieBerg schreef:

Waar heb je dat vandaan? Dan zouden Z-ruiters tijdens een wedstrijd niet verzekerd zijn Tong uitsteken