De spaanse schimmel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:27

Dit waren zomaar wat voorbeelden hoor fitzroy.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:32

Oke dan, ik was al bang dat er wat vooroordelen tussen PRE-liefhebbers waren dat alle warmbloeden stug in de mond zijn, lui zijn en niet lekker zitten Knipoog *LOL*

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:39

ik heb zelf ook een KWPNer schat van een dier. Maar uiteindelijk houden we hier op bokt toch allemaal van paarden! Of ze nu dik of dun groot of klein zijn whatever

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:41

windhond schreef:
Labe ik sluit me helemaal bij je aan. Wat je zei over eens op een iberisch paard rijden is waar. Er zijn meerdere mensen met vooroordelen op mijn PRE gaan zitten en ze waren allemaal om. Reacties van wat een supermondje, werkwillig en wat zit hij zalig. Dus mensen.... hierbij nodig ik jullie uit om eens op mijn PRE te komen rijden. hahahaha

Ik kan me nog goed herinneren ... een sterrenslag uitzending met allemaal sporters dat Annemarie Sanders (wie kent haar nog? ) op een westernpaard een opdracht moest uitvoeren.
Ze was toen ook erg verrast door de fijngevoeligheid van het dier.

Dus mensen ga eens shoppen!
PRE, western,IJsco's,Fries, Lippizaner etc en ervaar iets waar je- meen ik- altijd van kunt leren

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:44

windhond schreef:
ik heb zelf ook een KWPNer schat van een dier. Maar uiteindelijk houden we hier op bokt toch allemaal van paarden! Of ze nu dik of dun groot of klein zijn whatever

Jij hebt nou eens helemaal gelijk. OK dan!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:04

Moet zeggen dat Rafael en Invasor bij de os niet erg top waren, ze waren allebei een beetje snel afgeleid en letten ze op alles behalve het rijden zelf. Spijtig was dat heb ze namelijk vaker zien rijden en toen waren ze echt top. Vooral kur op muziek kunnen ze beiden heel goed. Hij maakt daar een show van en krijgt altijd wel het publiek op zijn hand en in de lach en na afloop staande ovatie. Jammer dat hij dat bij de os niet kon laten zien. Misschien een andere keer. Ik kan niet wachten om die twee weer goed in aktie te zien. OK dan!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:29

draumpje schreef:
ik heb de proef van onze jolige spanjaard helaas gemist
iemand een linkje naar een filmpje?

maar wat ik wel weer heel typisch en jammer vind is dat er gelijk geroepen word over het paard, hij is vet blablablablablabla

het komt er dus op neer dat je alleen met een warmbloed in de ring mag verschijnen
erg jammer en bekrompen
het maakt naar mijn mening geen reet uit met wat voor paard je in de ring verschijnt
als je de oefeningen maar neerzet
het is en blijft dressuur
het africhten! van een paard en op wedstrijden laat je het africhtings niveau zien en laat je die toetsen door een jury
niet meer en niet minder

OK dan! OK dan! OK dan!

En niet vergeten natuurlijk dienen ze allemaal bruin te zijn met 4 gelijke witte sokken en een smalle bles. Ohjee, Ohjee, als je met wat anders de ring in durft te komen!! Dan krijg je domme opmerkingen van nog dommere juryleden als........een Fries is geen dressuurpaard maar hoort voor de kar of ....hoe haal je het in je hoofd te denken dat Arabieren kunnen dressuren, zet em maar lekker thuis op wei en kijk er naar!!! Cool

Annemarie Sanders kennen we nog wel, iemand van haar niveau zou toch beter moeten weten............ helaas is in veel gevallen de dressuur sport erg "narrow minded".

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:27

ben het er weer eens roerend mee eens!
Ik heb heel erg vaak te maken met dat soort voor oordelen. Neem mijn koudbloed nou, die heeft net de piaffe geleerd. Denk maar niet dat ik daar mee in de ring hoef te verschijnen. Nee dan heeft hij sokken, hij is dik, vet en groot. Maar de oefeningen die hij laat zien zijn zuiver en perfect uitgevoerd. Geen hond die daar nog wat om geeft als je paard er zo uit ziet. Jammer. Maar ik heb goede hoop dat heel nederland eens tot deze bovenstaande conclusie komt. Dan is iedereen gelijk in de ring, of je nu met een shet of een shire de ring in komt, een arabier of een pre, maakt niet meer uit.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:48

Sherwood ik begrijp dat jij een shire hebt?! gaaf zeg. Hoe groot?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:01

labe schreef:
Bovendien ken ik maar zeer weinig kwpn'er die zo bestendig tussen hun oren zijn dat ze voor velerlei doeleinden geschikt zijn.

Dat ligt niet aan de paarden, maar aan de eigenaren.

Mijn 4 jarige KWPN dressuurprikkerpaard van Gribaldi was ook behoorlijk spooky, maar ik heb er maling aan en neem hem jùist overal mee naar toe.
Zo heb ik dit voorjaar o.a. een gezamelijke westerntraining bijgewoond mat allerlei trailoefeningen, tussendoor heb ik geprobeerd hem naar zoveel mogelijk dingen mee te nemen en vandaag werd hij tijdens het Volkspaarden feest in Soest uitgekozen om het vaandel te dragen en de parade te leiden omdat hij zo braaf was.
En hij ging hoor, 4 jaar oud, langs het springkussen, de schietbaan, tenten met keiharde muziek, applaudiserend publiek, met achter hem aan een enorm lange stoet shetjes, aanspanningen, pony's en paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:05

Sjuimpje schreef:
Dat ligt niet aan de paarden, maar aan de eigenaren.

Mijn 4 jarige KWPN dressuurprikkerpaard van Gribaldi was ook behoorlijk spooky, maar ik heb er maling aan en neem hem jùist overal mee naar toe.
Zo heb ik dit voorjaar o.a. een gezamelijke westerntraining bijgewoond mat allerlei trailoefeningen, tussendoor heb ik geprobeerd hem naar zoveel mogelijk dingen mee te nemen en vandaag werd hij tijdens het Volkspaarden feest in Soest uitgekozen om het vaandel te dragen en de parade te leiden omdat hij zo braaf was.
En hij ging hoor, 4 jaar oud, langs het springkussen, de schietbaan, tenten met keiharde muziek, applaudiserend publiek, met achter hem aan een enorm lange stoet shetjes, aanspanningen, pony's en paarden.

Keihk das rije Haha! Haha! Haha! Haha!

Dikke pluim voor Sjuim! OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:11

gijsenkim schreef:
Dikke pluim voor Sjuim! OK dan!

Vooral veel spierpijn voor Sjuim Nagelbijten / Gniffelen

Tjees wat is zo'n vaandel moeilijk in bedwang te houden. Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:28

wij gebruiken daarvoor een speciaal stukkie dat aan de stijgbeugel vastzit !

en rij dan maar eens een lekkere kurkentrekker.
hoezo, zouden die warmbloeden niet goed tussen de oren zijn?

hangt er allemaal van af wàt je dermee doet.

neem verdorie ook die dressuurbeessies eens mee naar een plaats buiten de ring. of zal ie dan z'n beentjes breken? Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:38

Ik had ook een speciale beugel, maar het waaide best wel wat en je moet het ding met je hand toch in balans houden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:45

ja, als je dat niet iedere week hoeft te doen is dat wel een karwei. Haha!

als je dan nog eens tussen een heleboel andere paarden bvb een kurkentrekker dient te rijden : mijn hoed af als je dat netjes doet.

ach, jong geleerd is oud gedaan.
en aan't baasje om t'beestje zoveel mogelijk te laten zien, heb je later maar voordeel bij.

denk maar aan paraplu's nabij de ring, plassen in 't bos, tractors op de weg , ..........

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 01:59

Dat is idd waar dat het voor een groot deel aan de ruiter ligt Lachen
In Spanje nemen ze hun wedstrijdpaarden ook gewoon mee naar feria's enzo, daar worden die beesten gewoon bomproof van. Veel dressuurruiters hier (maar gelukkig niet allemaal, top Sjuimpje!) laten hun paard enkel de box en de bak zien.
Mijne is ook compleet bomproof (behalve applaus, want daarvan zakt hij bijna in de grond van het schrikken Tong uitsteken) omdat hij in Ronda stad is ingereden en ze met de jonge paarden onmiddellijk in het drukke verkeer gaan rijden. Niks op de baan vindt hij dus eng, het zijn de kleine dingen in het veld (zoals fazanten) waar hij nog wel eens van kan schrikken. Ik heb echt een stadspaard Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:06

windhond schreef:
Sherwood ik begrijp dat jij een shire hebt?! gaaf zeg. Hoe groot?

yep, een aantal, maar de gene waar ik het over had is een hengst van 1.90m hoog.
Dat wordt niet zo graag gezien in de ring, en vreem genoeg wel heel erg graag gezien in de showring! Dus men vind het wel mooi.... maar waarom dan niet in de wedstrijdring?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 12:15

Waarschijnlijk omdat er bij een showring meer leken zitten die het rijtechnische aspect niet zo goed bekijken?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:14

En een 'kunstje' leren zoals de piaffe is nog steeds niet een kwaliteitsvolle dressuurproef.
Maar de hoogst gekwalificeerde shire loopt toch M-dressuur?
Wij hebben vorig jaar de shire keuring bij ons op de manege gehad, maar het is toch vaak meer spektakel dan technisch rijden, al zaten er inderdaad een aantal correct gereden paarden bij. Ik geloof idd van Sherwood. Maar dat is al weer zo lang geleden, dat durf ik niet met zekerheid te stellen. Werd gereden door een dame met een spaanse rode jurk.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:40

De hoogst gekwalificeerde Shire loopt momenteel M2 en werd idd verleden jaar gereden door een dame met een jurk (dat is niet Sherwood overigens Knipoog ). Zij is een uitzondering, niet eens zozeer vanwege de kwaliteit van de Shires, die zouden best het basisniveau allemaal aankunnen, meer om dat de gemiddelde Shire-eigenaar niet echt dressuur of wedstrijd gericht is.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:50

Fitzroy schreef:
Waarschijnlijk omdat er bij een showring meer leken zitten die het rijtechnische aspect niet zo goed bekijken?

had even moeite om dit niet verkeerd op te vatten, maar het is wel waar. Al denk ik niet dat dat de reden is dat men het graag ziet in de ring.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:55

frunnik schreef:
En een 'kunstje' leren zoals de piaffe is nog steeds niet een kwaliteitsvolle dressuurproef.
Maar de hoogst gekwalificeerde shire loopt toch M-dressuur?
Wij hebben vorig jaar de shire keuring bij ons op de manege gehad, maar het is toch vaak meer spektakel dan technisch rijden, al zaten er inderdaad een aantal correct gereden paarden bij. Ik geloof idd van Sherwood. Maar dat is al weer zo lang geleden, dat durf ik niet met zekerheid te stellen. Werd gereden door een dame met een spaanse rode jurk.

Het "kunstje" piaffe wat mijn paard kent is alleen niet aangeleerd als een "kinstje". En daar schuilt het hele verschil. Max was er aan toe. De gene die het hem heeft geleerd was zeer te spreken over max. Hij was fijner te rijden dan die warmbloeden die ze doorgaans op stal kreeg. Deze dame is ook niet zo maar iemand, maar de trainer van de paarden van coby van baalen. Dat wil toch wel wat zeggen dacht ik. Iemand die echt kijkt naar het rijtechnisch vermogen van een dier, en hem niet zo maar even een "kunstje" aanleerd. Dit kunstje is van kwaliteit, en ik ben er trots op.
Overigens waren wij 1e en 2e met de keuring bij jullie op de manege. Ik reed niet in een rode jurk, maar in een wedstrijd outfit.
Helaas zijn er weinig shire eigenaren die de shires serieus trainen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 20:59

frunnik schreef:

moet ik nog even op reageren.
Ik zei dus dat max de oefeningen perfect en zuiver uitvoerde. En niet dat dat kwam doordat hij de piaffe kent. Die kent hij namelijk nog maar pas, en die is nog niet perfect. Heeft ook echt helemaal niks te maken met de rest van de oefeningen.
daarbij is het ook nog eens zo dat de piaffe in de GP wordt gevraagd en niet in de Z. Dus een Z proef kan hij wel met kwaliteit lopen.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:21

Gerrie schreef:
Ik kan me nog goed herinneren ... een sterrenslag uitzending met allemaal sporters dat Annemarie Sanders (wie kent haar nog? ) op een westernpaard een opdracht moest uitvoeren.
Ze was toen ook erg verrast door de fijngevoeligheid van het dier.

Dus mensen ga eens shoppen!
PRE, western,IJsco's,Fries, Lippizaner etc en ervaar iets waar je- meen ik- altijd van kunt leren

AMEN

Toch jammer dat dit paard nu ook nog eens dubbel raar aangekeken wordt door zijn ruiter. Dat geeft de Nederlander weer iets om af te kraken. Dit paard alleen al is een grote schok voor vele 'ruimdenkende' paardenliefhebbers maar er was zo weinig op aan te merken. Door die ruiter heeft men toch weer iets gevonden om lekker tegen aan te schoppen. Oh ja...en hij is te dik ! Verward
*zucht*

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:00

als jullie die schimmel dus niks vinden, wat vinden jullie dan van adel ? deze fries loopt immers ook grand prix. is dit dan ook taboe ?