Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:30

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
...enneh.... GELUKT *D

Haha geweldig :D Ziet er helemaal goed uit *\o/* .
Normaal gezien komen er geen splinters aan te pas, gewoon knal die bovenkant er in één stuk af ;)

Het was erg goed voelbaar dat het de gasdruk is welke de bovenrand losbreekt en echt lancéért.
Het is natuurkundig volstrek logisch en niets anders dan het principe van een glassnijder, maar hoe iemand in vredesnaam op het idéé komt?! Dat vind ik eigenlijk nog indrukwekkender dan de best indrukwekkende lancering van de bovenrand.
Zonder meer een stijlvol huzarenstukje.

Voor de volgende trip naar Málaga staat een stukje kwaliteitsrundvlees op het lijstje; voor échte huzarensalade :9
Uiteraard kan daar dan weer een fles bubbel bij open *D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:31

Wow wat een leuke topic! Interessant die links die hier geplaatst zijn!
Ik heb me onlangs deze tenue aangeschaft:
http://i38.tinypic.com/240yw55.jpg
Afbeelding

Komt van deze site:
http://kanthara.com/

Ik volg een cursus zadel- en gareelmaker en mijn doel is om naast het herstellen, ook Middeleeuws geïnspireerd tuig te maken voor shows en voorstellingen, naast iets modieuzere lederen motorkledij voor dames.
Mijn vriend werkt met metaal en samen zouden we zaken willen maken voor oldtimermotoren en paardetuig.
Ben gek van speciale kledij en daarom vind ik deze topic om van te smullen ;-).

@huertecilla: zou u soms een site kennen waar ik zo'n versiering kan vinden voor op het hoofdstel aub?
Ik zou voor m'n eindwerk een bitloos hoofdstel willen maken, versierd op deze manier:
Afbeelding

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:49

en wat vinden jullie van deze stijl

Afbeelding

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:25

Super al die mensen die helemaal in aparte stijl gaan!
Helaas is mijn pony niet meer geschikt om op te rijden, dus doe ik de klusjes in mn oude kloffie en wandel in mijn normale kleding met haar op de openbare weg :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:13

Cambiar schreef:
@huertecilla: zou u soms een site kennen waar ik zo'n versiering kan vinden voor op het hoofdstel aub?

Hoofstelversieringen:

http://www.quietpress.com/ maakt t/m Suttton Hoo replica met emaille, ik zou er bijna een hoofdstel voor willen ;)

http://www.hr-replikate.de/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:54

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Hoofstelversieringen:

http://www.quietpress.com/ maakt t/m Suttton Hoo replica met emaille, ik zou er bijna een hoofdstel voor willen ;)

http://www.hr-replikate.de/

Heel erg bedankt om deze links te plaatsen!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:00

Cambiar schreef:
Heel erg bedankt om deze links te plaatsen!!

De nada.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:53

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Het verkrijgen van het zwaard wat ik wil loopt telkens vast....

Stom, maar is een zwaard ook niet zoiets als een zadel.. je kan het wel over internet kopen, maar als je eerst even kan proefzitten is het toch heel wat anders. Proef.. euh zwaardvechten (?).

Bedankt voor dit argument.
Met mijn jian http://www.swordfactsbenelux.nl/jian kan ik overweg, dus een jian-in-andere-stijl is dan de beste keuze.
Het type jachtzwaard in tweesnijdende uitvoering biedt dan een naadloze mogelijkheid.

Hier een dergelijk jachtzwaard (met bijbehorend bestek)
http://www.dhm.de/magazine/jagdwaffen/H ... .html#obj4
Hier een jian
http://img.chinaa2z.com/uploadpic/kungf ... 591337.jpg
Na veel overleg nu hopelijk écht de boel op de rit. Levertijd 8 weken |( máárrrrrrr daardoor wel volgens míjn specificaties *D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:56

Heb gisteren al een vraag gesteld in het "liefhebbers van niet engelse zadels" topic, maar het is hier beter op zijn plaats, mag je in Spanje met zo´n jachtzwaard rondrijden/lopen?
Dat zou hier zwaar illegaal zijn (een mori scandi is vanwege het vaste lemmet al niet toegestaan).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:37

Kuggur schreef:
Heb gisteren al een vraag gesteld in het "liefhebbers van niet engelse zadels" topic, maar het is hier beter op zijn plaats, mag je in Spanje met zo´n jachtzwaard rondrijden/lopen?
Dat zou hier zwaar illegaal zijn (een mori scandi is vanwege het vaste lemmet al niet toegestaan).

Is hier niet anders.
Strikt genomen mag je zelfs niet met je dagelijkse mes/zakmes een bak koffie in de kroeg drinken.

Het project met de hoefraspen ligt nog gewoon in de rij.
Nu echter weer eerst ruim 250 meter stalen omheining voor de paarden.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:32

Huertecilla schreef:
Het project met de hoefraspen ligt nog gewoon in de rij.
Nu echter weer eerst ruim 250 meter stalen omheining voor de paarden.....

Dat gevoel ken ik; dringenste hier is de inloopstal klaar te hebben voor de winter serieus wordt (geen probleem, bijna af), vorige bewoner had ook koeien; de inloopstal is op de plaats van de kalvermest boxen gemaakt, dan moeten we de schapen tussendoor nog geschoren krijgen...geen verveling mogelijk...
Terug on topic, als ik hier "in stijl" zou optomen zou ik een ijslands scharenbit uit nieuw zilver in m´n paardenbekkies moeten hangen, doe ik ze toch maar niet aan... ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:48

Kuggur schreef:
Terug on topic, als ik hier "in stijl" zou optomen zou ik een ijslands scharenbit uit nieuw zilver in m´n paardenbekkies moeten hangen, doe ik ze toch maar niet aan... ;)

Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen, heb je toevallig ergens een afbeelding van traditioneel IJslandse kleding en paardenoptoming? Ik ben benieuwd of daar wat Middeleeuws 'Viking' in te herkennen is :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:19

Kuggur schreef:

Ach, alles is relatief; als je zoals erbij hoort met indirecte teugel rijdt is een ongebroken stang het minst brute bit wat je er in kan hangen.
Ook de sporen van de vikingen zijn zo lomp niet als je zou kunnen denken; de evt. schade is zíchtbaar en vanwege de verhouding beenlengte paardformaat is per ongeluk of bovenmatig gebruik uitgesloten.
De vikingen reden trouwens met gebroken trens als je de grafvondsten als uitgangspunt neemt.
Voorbeeld: http://www.hurstwic.org/history/article ... _stuff.gif

Er zijn van deze bitten en sporen, zelfs beslag van optoming, erg fraaie replicas te koop.

Ik vraag me wel af in hoeverre dit typerend is voor het doorsnee gebruiker destijds. Het is tenslotte gevonden in de graven van de top.
Van een touw vind je normaal gesproken niet zo snel wat terug na zeg 1000 jaar en ook zal een boer geen touwhalster als grafgift meegekregen hebben ;)

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:35

Kuggur schreef:

In nederland is een zwaard niet per definitie verboden.

Een zwaard is een slagwapen klasse 4 (net zo als een hockeystick). Het is toegestaan het zwaard te vervoeren mits het met niet minder dan drie handelingen gebruiksklaar gemaakt kan worden.

Wanneer je het voor reeanctment gebruikt kan je bij de korpschef van de politie in jouw regio een dispensatie aanvragen voor het dragen van het wapen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:12

Mag ik binnenkomen vallen in dit topic???

Heb een erg leuke uitdaging maar kan wel wat hulp gebruiken.
Voor een show is het de bedoeling om 2 kostumen te maken van rond 1890, eingelijk zouden we van rond 1900 moeten hebben maar ik vind de Jugendstil echt helemaal niets en hebben we gekozen voor de Fin-de-siècle.

Ik heb al een aantal patronen winkels gevonden maar wil eigenlijk een beetje over de top met de kleding.
Wie weet heeft er iemand in dit topic enig idee of er patronen te koop zijn van onderstaande kledingstukken (hoeft natuurlijk niet exact maar vind het zo gaaf):

Afbeelding
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:23

Destigado schreef:

Een zwaard is een slagwapen klasse 4 (net zo als een hockeystick). Het is toegestaan het zwaard te vervoeren mits het met niet minder dan drie handelingen gebruiksklaar gemaakt kan worden.

Interessant, gezien de vele hockeydames die ik in mijn studententijd met een hockeystick vóór op de fiets (in zo´n handige klem op de voorvork) langs heb zien komen, ik denk dat oom agent meer bezwaren zou maken als daar een sabel zou zitten...
Maar goed ik had het over een zwaard in de context zoals hier in dit topic voorbijkwam; gebruiksklaar in een schede aan het zadel.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:28

Kuggur schreef:
Destigado schreef:

Interessant, gezien de vele hockeydames die ik in mijn studententijd met een hockeystick vóór op de fiets (in zo´n handige klem op de voorvork) langs heb zien komen, ik denk dat oom agent meer bezwaren zou maken als daar een sabel zou zitten...
Maar goed ik had het over een zwaard in de context zoals hier in dit topic voorbijkwam; gebruiksklaar in een schede aan het zadel.

ik heb het zwaard in een schede. om die er uit te trekken is al 1 handeling.
daarbij nog 2 riempjes om het zwaard vast te houden in de schede zo dat het niet in 1 handeling getrokken kan worden maar dat beide riempjes appart los gemaakt moeten worden. Dit zijn dan drie handelingen.

Inderdaad oom agent zal meer aan stoot nemen aan een zwaard. Tot slagwapen klasse 4 behoort bijvoorbeeld ook een honkbal knuppel.

kijk voor historische kleding en gebruiksvoorwerpen ook eens op http://www.celticwebmerchant.com

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:14

@ Zahlina. Als ik jou was zou ik naar www.enterharmony.nl gaan daar hebben ze de meeste patronen die ook fijn zijn om mee te werken.
En anders Nehalenia als ik het goed schrijf die verkoopt ook veel patronen.

Heel veel succes met de jurk, ik vind hem erg mooi :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:11

Destigado schreef:
Kuggur schreef:

Wanneer je het voor reeanctment gebruikt kan je bij de korpschef van de politie in jouw regio een dispensatie aanvragen voor het dragen van het wapen.

Dat is hier hetzelfde.
Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen slagwagen en ´blank´ wapen doch niet mbt de scherpte van het lemmet en ook niet mbt de ervoor geldende bepalingen.
Idem voor mijn vuursteenslot zadelgeweer. Omdat het een vuurwapen is heb je er een vuurwapen-vergunning voor nodig maar vervoer/gebruik is het als boven.
Verder is het in de nacht in de bergen hier, stík-donkere-nacht ;) allemaal relatief die wetgeving.

Nét mijn zwaard nog weer even ceremonieel gebruikt. In één handeling :o uit de schede en met één zwaai de champagnefles onthoofd, In stijl *D

Ter viering van het nieuwe hekwerk.
Poeh wat een klus, maar de paardens staan achter een nieuw hek. Compleet met slot en grendel. Wie er nu bij wil heeft een radiaal slijptol nodig :D
Morgen nog wat boren en schroefdraad tappen, maar op zich is het klaar.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:26

Huertecilla schreef:
Dat is hier hetzelfde.
Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen slagwagen en ´blank´ wapen doch niet mbt de scherpte van het lemmet en ook niet mbt de ervoor geldende bepalingen.
Idem voor mijn vuursteenslot zadelgeweer. Omdat het een vuurwapen is heb je er een vuurwapen-vergunning voor nodig maar vervoer/gebruik is het als boven.
Verder is het in de nacht in de bergen hier, stík-donkere-nacht ;) allemaal relatief die wetgeving.

Nét mijn zwaard nog weer even ceremonieel gebruikt. In één handeling :o uit de schede en met één zwaai de champagnefles onthoofd, In stijl *D

Ter viering van het nieuwe hekwerk.
Poeh wat een klus, maar de paardens staan achter een nieuw hek. Compleet met slot en grendel. Wie er nu bij wil heeft een radiaal slijptol nodig :D
Morgen nog wat boren en schroefdraad tappen, maar op zich is het klaar.

Ik gebruik mijn zwaard vooral om in volle galop een witte kool te klieven die op een paal geprikt is.
Verder hebben we een quintain gebouwd om ook met lans op een doel in te rijden dat rond draait

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:41

Destigado schreef:
[Verder hebben we een quintain gebouwd om ook met lans op een doel in te rijden dat rond draait

:wow:
Dát vraagt vaardigheid +:)+

Nuttig stuk gereedschap bij training. Gewoon voor zadelvastheid.
Ook voor het paard érg nuttig trouwens zo´n bruusk bewegend ding.

In het werk van Gaspard de Saunier staat het als basisgreedschap in de rijhal van de Hooge School te Leyden. De mensa zit daar nu in meen ik.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:20

Huertecilla schreef:
Destigado schreef:
[Verder hebben we een quintain gebouwd om ook met lans op een doel in te rijden dat rond draait

:wow:
Dát vraagt vaardigheid +:)+

Nuttig stuk gereedschap bij training. Gewoon voor zadelvastheid.
Ook voor het paard érg nuttig trouwens zo´n bruusk bewegend ding.

In het werk van Gaspard de Saunier staat het als basisgreedschap in de rijhal van de Hooge School te Leyden. De mensa zit daar nu in meen ik.

We doen het met kwpner's en friezen. Wat blijkt: De KWnpers die het doen vinden het leuker dan de friezen.

hier een paar foto's

Afbeelding
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:03

Héh, maar jij speel vals!!! Waar is de goedendag aan de draaipop? ;)

Nu nog een erbij passend zadel trouwens. Het engels type zadel is voor een heel andere vorm van líchte cavallerie bedoeld dan de schok-taktiek van de zwáre cavallerie van je uitrusting.
Van de makkelijk verbrijgbare zadels is de camargue het meest bijpassend.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:04

Huertecilla schreef:
Héh, maar jij speel vals!!! Waar is de goedendag aan de draaipop? ;)

Nu nog een erbij passend zadel trouwens. Het engels type zadel is voor een heel andere vorm van líchte cavallerie bedoeld dan de schok-taktiek van de zwáre cavallerie van je uitrusting.
Van de makkelijk verbrijgbare zadels is de camargue het meest bijpassend.

Tja we hebben met een stuk lood de quintaine verzwaard en nog niet met de goedendag of de zak zand er aan.

Zadel is inderdaad een gewoon modern dressuur zadel. Zo'n uitrusting zoals ik hem aan het opbouwen ben kost een paar centen. Daarom heb ik besloten hem in fases op de bouwen. Als je goed kijkt draag ik ook gewoon moderne laarzen en een gewone rijbroek

Het gewicht wat ik bij elkaar nu draag is inclusief schild en zwaard rond 20 kilo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:42

Destigado schreef:
Het gewicht wat ik bij elkaar nu draag is inclusief schild en zwaard rond 20 kilo.

Sodeju, dat is aardig wat meer dan de hele uitrusting van de compleet ingeblikte ridders. Maar goed, hun uitrusting was dan ook het high-tech van hun tijd en duurder dan zeg een BMW M-serie nu.
Het kost nu 15.000 euro plus om het van vergelijkbare kwaliteit door een expert te laten maken.
Niet iets voor een ´leuke hobby´.