Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:15

Voltigeur schreef:
Trennie schreef:
Heb wel degelijk de andere topics doorgelezen en niet enkel alleen juw post.
Heb ook niet gezegd dat je nooit een cap draagt, dus leg me geen woorden in de mond. Verder denk ik dat je even een stukje verder terug moet lezen. Mijn reactie op jou reactie wb het voorbeeld met het portiersverhaal. Dat is nl waar ik op doel en niet de zijdelingse citaten die jij er nu uit pikt, zonder dat gedeelte. Te vinden vanaf pagina 22 om precies te zijn...

Wel, als je ze allemaal volledig gelezen hebt, dan kom jij wel tot héél rare conclusies. Maar soit, als je iemands post gaat lezen met de bedoeling iets te vinden dat je tegen hem/haar kan gebruiken om daar dan te kunnen op reageren in een ander topic, dan begin je volgens mij al niet erg objectief te lezen...
Ik heb jou in mijn laatste post 1 maal geciteerd, en ik denk niet dat het "een uit de context gerukt" citaat is.

Oh, en in sommige van de topics waarin ik post wordt inderdaad al wel eens een opmerking gepost door een moderator, maar ik dacht niet dat ook maar 1 van die reacties aan mij persoonlijk was gericht...

PS: een opmerking als deze die ik hieronder citeer getuigt ook van weinig respect en het uitlokken van reacties. Jij wil laten uitschijnen dat ik mijzelf boven een ander plaats, maar dat is helemaal niet het geval. Misschien hoop je tegelijk ook dat ander bokkers mij door zo'n uitlating van jou minder sympathiek gaan vinden ofzo, maar ik hoop dat de meesten hun objectiviteit behouden...
Citaat:
.( maar tegelijkertijd iedereen er op wijst dat niemand zo anders zo kundig is )

Nogmaals: graag een reactie op de eerste post. ik zal hem nogmaals hieronder quoten, dan weet je welke ik bedoel. Die vind ik nl respectloos en ongenuanceerd. Daar wil ik graag een reactie op en dat heb ik tot dusverre niet gekregen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:17

[quote van Voltigeur]
Wij zijn met z'n allen zéér onder de indruk van jouw professionele bezigheden. Heel stoer om vechtsporten te beheersen en veel mensenkennis te hebben Clown Clown Clown

Als jij een cap als schijnveiligheid wil beschouwen, dan is dat jouw probleem. Feit is dat, wanneer je op jouw kop valt, en een cap op hebt de gevolgen in 99% van de gevallen minder ernstig zullen zijn als wanneer je er geen op hebt.
Dat jij geen keuzebeperkingen wil opgelegd krijgen, dat kan ik nog enigzins begrijpen. Al vind ik dat nogal vreemd klinken als dat komt van iemand die als beroep heeft mensen in hun vrije keuze beperken. Want sta jij niet in eerste instantie aan die deur om mensen te weigeren om welke reden dan ook? Dan beperk jij mensen in hun vrije keuze om in een vrij land ergens iets te gaan drinken of te gaan dansen... Maar dat je een betoog voert om geen cap op te moeten omdat die toch maar schijnveilig is, dat is andere koek. En dan nog eens komen vertellen dat er meer andere blessures als hoofdletsels zijn na een val... Kan goed zijn, maar dat neemt niet weg dat je de kans op een hoofdletsel niet kan proberen te beperken.

Men kan deze discussie herleiden tot 1 simpele vraag: Is het veliger paardrijden met cap?
Men kan bijgevolg ook deze discussie beëindigen met 1 simpel antwoord op die vraag: JA!

Kan je iemand verplichten een cap te dragen? Ik denk het niet.
Kan en mag je mensen op de gevaren wijzen er geen te dragen? Jazeker, dat kan en mag je.
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen? Dat vind ik niet.[/quote][/i]

Dank je dat "jullie" onder de indruk zijn van mijn stoere professionele bezigheden. Maar laat het daar nou net niet over gaan... Wie is jullie trouwens? Of ben je gewend voor anderen te spreken? Je hebt duidelijk niet de strekking van mijn verhaal begrepen... Overigens vind ik vechtsporten helemaal niet stoer, maar wel heel leuk om te doen en heerlijk om je energie in kwijt te kunnen... Jammer hoor, zo'n vooroordeel. Maar zegt iets over jou, (of moet ik jullie zeggen?) niet over mij...

1. Ik heb in de wij-vorm gesproken, waarmee ik juist niet pretendeer dat ik persoonlijk de geweldige horecaportier ben, maar dat het de zaken zijn die wij (is ons bedrijf) willen nastreven om ons werk zo goed mogelijk te doen. Wat dus niet wil zeggen dat wij dat allemaal feilloos beheersen en dus geweldig zijn. Duidelijk jouw invulling en conclusie. Mij heb je dergelijke dingen niet horen beweren...

2. Ik snap niet waarom ik een probleem heb omdat ik een cap schijnveiligheid vind? Kun je me uitleggen wat mijn probleem is?

3. Het doel van ons werk is niet om mensen in hun keuzevrijheid te beperken, maar er voor te zorgen dat mensen een leuke avond hebben en zich veilig voelen / niet lastig worden gevallen. Waar jij het vandaan haalt dat portiers mensen weigeren als hoofdtaak zien in hun werk is me echt een raadsel. Of ben je zelf ergens ooit uitgezet of geweigerd dat je zo reageert? Het zijn wel de mensen die in een gelegenheid hun drankje kopen, waar ook mijn salaris van wordt betaald. Ga natuurlijk niet mijn broodwinning om zeep helpen, evenals de fooi Clown

4. Ik heb nooit gezegd dat ik vind dat mensen geen cap op moeten. Ik heb me er in algemene zin niet over uitgelaten of dit wel of niet moet. Ik heb me er zelfs niet over uitgelaten of ik wel of geen capdrager ben. Lees het stuk nog maar eens goed na! Ik heb met mijn verhaal duidelijk willen maken dat je eerst eens goed na moet denken waar je mee bezig bent en nog belangrijker: waarom je er zo mee bezig bent. De waarom is belangrijk! Gewoon zo goed als niemand komt op het idee dat er meer is om de sport veiliger te maken en dat een cap alleen niet genoeg is om letsel te voorkomen.

5. Ben wel blij dat we het allebei eens zijn wat betreft de jongeren.

6. ben blij dat je gelukkig nog wel ergens iets van mijn verhaal hebt kunnen begrijpen. Want idd naast wat ik nu onder punt 4 duidelijk probeer te maken, had mijn verhaal een 2e strekking, nl de keuzevrijheid. Hier ben ik een groot voorstander van. Dus dat heb je goed opgepikt, chapeau!

Heb geprobeert je in je waarde te laten. Hoop dat me dat gelukt is. Zo niet, dan spijt me dat bij deze, is niet de bedoeling. Zou prettig zijn als jij dat ook bij mij zou doen.
Rest mij nog 1 ding: ik vind het ronduit verbazingwekkend, danwel ongeloofwaardig overkomen dat uitgerekend jij, Voltigeur, met jouw reactie op dit topic, niet alleen op jouw profiel, (die zichtbaar is voor iedereen op bokt en dus ook de jongeren) maar ook ten overstaande van een groot publiek zoals op de foto's te zien is, een demonstratie of show geeft ZONDER CAP OP!?!
[/quote]

Deze dus...
ik stel je hier, naast dat ik met een aantal argumenten kom, ook een aantal vragen. Graag reactie?
Laatst bijgewerkt door Trennie op 07-01-08 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:18

Als het veiligheidscertificaat dan toch ter sprake komt... als er iets is wat mij tegenstaat dan is het dat. Het vangt veiligheid in een aantal regeltjes, en dat is het dan. (En stomme regeltjes ook nog: zo worden chaps als veiligheid-aspect gezien, en ze kunnen niet eens uitleggen waarom.)

Maar ik heb gereden op verschillende maneges, met en zonder veiligheidscertificaat, en de echte veiligheid wordt gemaakt door de inschattingen van de instructeurs bv: wat kan een groep aan, ben je de problemen voor of laat je mensen doormodderen. Op de ene manege werden mensen op paarden gezet die ze niet in de hand hadden. Daar viel geregeld iemand af (elke paar lessen). Op een andere manege wordt dat niet gedaan, daar wordt erg nagedacht over wat kan en verantwoord is, en daar valt misschien 2 keer per jaar iemand af.
Als de ene instructeur merkt dat bij een handgalopje buiten een paar paarden niet meer in de hand te houden zijn, dan worden er even geen galopjes meer gedaan met de groep, of er wordt een andere volgorde gevonden waarin het wel kan. Terwijl andere instructeurs gewoon rustig weer een galopje doen met als gevolg dat er een paar paarden vandoor gaan. Je kon het zien aankomen, en toch doen ze het...

Je kunt niet alles uitsluiten, natuurlijk niet, maar je kunt wel HEEL veel invloed uitoefenen op andere aspecten dan alleen die stomme cap. En die dingen, die dreigen uit het zicht te raken omdat ze niet te vangen zijn in simpele ondubbelzinnige regels, maar ze maken wel veel uit voor de veiligheid.
Veilig en verantwoord paardrijden is een samenspel van heel veel factoren. Het is niet een simpele checklist met 'goed' of 'fout'-regeltjes.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:21

Shadow0 schreef:
Als het veiligheidscertificaat dan toch ter sprake komt... als er iets is wat mij tegenstaat dan is het dat. Het vangt veiligheid in een aantal regeltjes, en dat is het dan. (En stomme regeltjes ook nog: zo worden chaps als veiligheid-aspect gezien, en ze kunnen niet eens uitleggen waarom.)

Maar ik heb gereden op verschillende maneges, met en zonder veiligheidscertificaat, en de echte veiligheid wordt gemaakt door de inschattingen van de instructeurs bv: wat kan een groep aan, ben je de problemen voor of laat je mensen doormodderen. Op de ene manege werden mensen op paarden gezet die ze niet in de hand hadden. Daar viel geregeld iemand af (elke paar lessen). Op een andere manege wordt dat niet gedaan, daar wordt erg nagedacht over wat kan en verantwoord is, en daar valt misschien 2 keer per jaar iemand af.
Als de ene instructeur merkt dat bij een handgalopje buiten een paar paarden niet meer in de hand te houden zijn, dan worden er even geen galopjes meer gedaan met de groep, of er wordt een andere volgorde gevonden waarin het wel kan. Terwijl andere instructeurs gewoon rustig weer een galopje doen met als gevolg dat er een paar paarden vandoor gaan. Je kon het zien aankomen, en toch doen ze het...

Je kunt niet alles uitsluiten, natuurlijk niet, maar je kunt wel HEEL veel invloed uitoefenen op andere aspecten dan alleen die stomme cap. En die dingen, die dreigen uit het zicht te raken omdat ze niet te vangen zijn in simpele ondubbelzinnige regels, maar ze maken wel veel uit voor de veiligheid.
Veilig en verantwoord paardrijden is een samenspel van heel veel factoren. Het is niet een simpele checklist met 'goed' of 'fout'-regeltjes.

Ik sluit me hierbij aan. Het gaan om bewust zijn over veilig paardrijden en wat dit allemaal in houdt. En dat hangt niet elkel af van het dragen van een cap.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:09

Enig idee waarvoor die 3 Clown staan na mijn opmerking over jou professionele bezigheden?
Vooroordeel over vechtsporten? Nee, helemaal niet.

1. Tja, misschien net iets anders geïnterpreteerd als wat de bedoeling was... Kan gebeuren.

2. Ik heb niet gezegd "jij hebt een probleem als...". Ik denk dat je de uitdrukking "dat is dan jouw probleem" kent en ook wel weet dat dat niet per definitie hoeft te betekenen dat iemand effectief een probleem heeft. Maar ja, dat was jouw invulling...

3. Als dat niet 1 van jullie hoofdtaken is, dan hoef je eigenlijk ook niet aan de deur te staan, maar binnen te zijn.

4. Ik heb nooit beweerd dat een cap alleen genoeg is om veilig te rijden of een letstel te voorkomen, hé. Ik stel gewoon het gebruik van een cap niet in twijfel omdat het effectief hoofdletsels kan voorkomen bij een eventuele val. Ik ga dus nooit mensen aanzetten zich vragen te stellen of het eigenlijk wel nuttig is een cap te dragen.

5. Tja, je kan het toch niet over alles oneens zijn, hé?

6. Het begrip keuzevrijheid heb ik echt niet van jou geleerd...

Citaat:
Rest mij nog 1 ding: ik vind het ronduit verbazingwekkend, danwel ongeloofwaardig overkomen dat uitgerekend jij, Voltigeur, met jouw reactie op dit topic, niet alleen op jouw profiel, (die zichtbaar is voor iedereen op bokt en dus ook de jongeren) maar ook ten overstaande van een groot publiek zoals op de foto's te zien is, een demonstratie of show geeft ZONDER CAP OP!?!

Ik denk niet dat ik nog maar eens die uitleg hoef te doen waarom ik tijdens voltige zonder cap rijd? Al snap ik wel dat deze laatste opmerking van jou nogal leuk kan klinken (vandaar misschien ook dat ze blijft komen). Lees nog eens alles wat ik gepost heb, en misschien lees je dan wèl wat ik daarover te zeggen heb.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:25

Voltigeur schreef:
Enig idee waarvoor die 3 Clown staan na mijn opmerking over jou professionele bezigheden?
Vooroordeel over vechtsporten? Nee, helemaal niet.

1. Tja, misschien net iets anders geïnterpreteerd als wat de bedoeling was... Kan gebeuren.

2. Ik heb niet gezegd "jij hebt een probleem als...". Ik denk dat je de uitdrukking "dat is dan jouw probleem" kent en ook wel weet dat dat niet per definitie hoeft te betekenen dat iemand effectief een probleem heeft. Maar ja, dat was jouw invulling...

3. Als dat niet 1 van jullie hoofdtaken is, dan hoef je eigenlijk ook niet aan de deur te staan, maar binnen te zijn.

4. Ik heb nooit beweerd dat een cap alleen genoeg is om veilig te rijden of een letstel te voorkomen, hé. Ik stel gewoon het gebruik van een cap niet in twijfel omdat het effectief hoofdletsels kan voorkomen bij een eventuele val. Ik ga dus nooit mensen aanzetten zich vragen te stellen of het eigenlijk wel nuttig is een cap te dragen.

5. Tja, je kan het toch niet over alles oneens zijn, hé?

6. Het begrip keuzevrijheid heb ik echt niet van jou geleerd...

Citaat:

Ik denk niet dat ik nog maar eens die uitleg hoef te doen waarom ik tijdens voltige zonder cap rijd? Al snap ik wel dat deze laatste opmerking van jou nogal leuk kan klinken (vandaar misschien ook dat ze blijft komen). Lees nog eens alles wat ik gepost heb, en misschien lees je dan wèl wat ik daarover te zeggen heb.

Ik denk dat wij het uiteindelijk over veel dingen best eens zijn.

1. Kan idd gebeuren, ik neem je in deze niets (meer) kwalijk.
2. je hebt dit dus bedoeld als uitdrukking. Mij nu volkomen duidelijk nu, dus ook oke.
3. aan de deur is bij ons de samenvattende term voor alle voorkomende werkzaamheden, dus ook het binnen lopen. Tuurlijk weigeren wij wel bijv mensen die ladderzat zijn, maar we staan er in de eerste plaats om de mensen welkom te heten. (helaas is het nog niet overal zo, dus in die zin kan ik jouw reactie enigzins begrijpen.
4. Ik stel ook het gebruik van een cap niet in twijfel, ik wil duidelijk maken dat het niet zaligmakend is.
5. Gelukkig maar!
6. dat pretendeerde ik ook niet. Ik wilde er mee aangeven dat je uit het verhaal haalde dat ik daar ook een voorstander van ben, net als jij. Dus wederom een punt waarover we het met elkaar eens zijn.

Ben blij dat we deze dialoog / discussie gevoerd hebben. We blijken toch over veel dingen eens te zijn, al leek dat even niet zo. Bedankt voor je reacties.

Groetjes, Trennie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:14

@Shadow0: Hier ben ik het helemaal mee eens.

@Voltigeur&Trennie: Mooi dat jullie meningsverschil nu enigszins opgelost lijkt. Ik ben blij te zien dat Moderatoropmerkingen en OW's niet altijd nodig zijn en dat er ook nog Bokkers zijn die zelf proberen te blijven luisteren naar elkaar om tot een oplossing te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:44

Citaat:
Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.

Ik ook Duivel .

Daarom geniet ik elke dag van mensen op de fiets zonder helm!
Deze mensen zonder helm hebben vaak ook nog kleine kinderen achterop/voorop zitten ..zonder helm.

Ik kijk ook altijd tv enzo...Top gear, Crocodile hunter en Superman.
Leuk...mensen kijken die hun leven op het spel zetten. Al deze mensen namen voorzorgs maatregelen en waren/zijn ervaren in hun onderdeel...echter 1 van de 3 is nog steeds in leven na een ongeluk.

Kom... iedereen neemt in het dagelijkse leven risico's. Dus je irriteren aan mensen die hun leven op het spel zetten slaat nergens op.

Citaat:
Men kan deze discussie herleiden tot 1 simpele vraag: Is het veliger paardrijden met cap?

Geen idee of het veiliger is. Andere aspecten tellen wat mij betreft ook mee. De omgeving waar je rijd, je overige kleding, de combi ruiter en paard en ook: welke tak van de sport beoefen je. samengesteld rijden brengt meer risico's met zich mee als dressuur rijden.

Christopher Reeve was ervaren ruiter en droeg een dikke vette helm op die dag dat ie van zijn paard viel. De meeste weten denk ik wel hoe hij de laatste 10 jaar van zijn leven heeft doorgebracht.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:26

Met cap is nou ook niet bepaald veilig.
Als je ziet wat er met die ondingen op allemaal kan gebeuren.
Ik draag geen cap, ik hang mezelf er mee op! Boos!

veilig of onveilig,.. wat maakt het uit..

Paardrijden op eigen risico Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:17

Voltigeur schreef:
griebels schreef:
@Voltigeur:
nadat ik eens in je profiel heb gekeken moet ik tot de conclusie komen dat jij zonder cap zelfs halsbrekende toeren op je paard beoefend. Hoezo spelen met risico's?

Misschien eerst zelf eens een cap gaan dragen voordat je andere zo de grond in boort Nagelbijten / Gniffelen

En als je alles in dit topic goed had gelezen, dan had je je klavier een aantal aanslagen kunnen besparen, want deze reactie is eigenlijk al vrij overbodig. Want ik heb al -tig keren de uileg gegeven waarom ik geen cap draag op die foto's, dus ik herhaal het niet nogmaals.

Als jij zo fel reageert op het niet dragen van een cap is er geen enkele reden om hem niet te dragen. Hij zit mij ook in de weg Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:04

griebels schreef:
Als jij zo fel reageert op het niet dragen van een cap is er geen enkele reden om hem niet te dragen. Hij zit mij ook in de weg Knipoog

Deze reactie vind ik persoonlijk van weinig volwassenheid getuigen.. En ze slaat zelfs nergens op.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:20

Voltigeur schreef:
noudy schreef:

Hoe kan jij aan jouw dochtertje van 6 op een normale manier (en zonder dubbele gevoelens) gaan vertellen dat ze een cap op MOET (zoals je zelf zegt), terwijl je er zelf geen opzet en wel om de goeie reden dat je er nooit ene hebt op gehad Verward
Een ouder heeft toch een voorbeeldfunctie naar zijn kind toe? Of zou die althans moeten hebben, maar ik vrees dat je op die manier niet echt geloofwaardig overkomt naar jouw dochtertje toe, ook al is het kind maar 6 jaar.

Ik heb daar echt geen dubbele gevoelens bij naar mijn dochtertje, omdat
zij wel een cap op moet en ik niet.
Zij moet hem gewoon op omdat ze zelf die beslissing niet kan maken van
wel of niet en ze kan gewoon nog niet goed rijden en ziet geen enkel risico
met rijden, ze gaat ook weleens op mijn grote merrie van 1.70 dat vind ze echt helemaal
te gek terwijl die niet echt makkelijk is ik weet hoe ze reageert, maar mijn dochterje
toch echt niet, daarom moet zij er wel 1 op en ik niet.
Ik kan gewoon mijn eigen risico afwegen en mijn dochtertje heeft dat vermogen niet met deze leeftijd.
Als ze 16 is en ze kan fatsoenlijk rijden(wat ik wel aan neem dan tegen die tijd)mag ze ook zelf beslissen
of ze er wel 1 of geen opzet.
Ik zeg niet dat ik er ook welleens af kan vallen maar ja dat kan ik ook over jou zeggen,
terwijl ik bij jou manier van rijden meer risico zie dan op de manier hoe ik rijd.
Maar dat is toch ook jou eigen keuze om dat te gaan doen, wat ik overigens wel schitterend vind om te zien.
Ik heb ook niet gezegt dat ik een goede reden heb om geen cap op te zetten.

effe off topic Mooi paard heb je. Vingers aflikken Vingers aflikken[/quote]

Voltigeur ik had hier wel een reactie op verwacht, ik weet dat je al 100x heb uitgelegd waarom jij geen
cap op hebt, maar het klopt toch wel degelijk dat in jou tak van sport meer risico zit dan wat ik doe
gewoon recreatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:23

Moderatoropmerking:
Houden we het wel respectvol over en weer naar elkaar? Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 04:50

@noudy:
Meer risico in mijn tak van sport (die trouwens geen echte sport is...)? Daar ben ik het nou niet mee eens. En ik zal je uitleggen waarom. De paarden hoeven enkel in 1 rechte lijn van punt A naar punt B te lopen, op een (meestal) afgesloten terrein met goede ondergrond. Ze hebben totaal geen schrik van publiek en/of luide muziek (worden ze wel op getraind). Ze lopen tussen 2 linten die door onze mensen vastgehouden worden (elke 5 a 10 meter). Maar jij doelt waarschijnlijk wat wij zelf doen... Dus zal ik dat ook maar uitleggen. Elke figuur die wij doen moet op een welbepaalde manier gedaan worden (met een speciaal zadel trouwens), anders lukt die gewoon niet. Voelen we bij het begin van "een charge" dat we niet klaar zijn, of niet perfect aan een figuur kunnnen beginnen, dan doen we ook geen figuur.
Wat wèl een feit is, aan daar kunnnen we niet omheen, is dat wanneer we vallen (en dan is dat in 99% van de gevallen onze eigen schuld) de kans op ernstige letsels veel groter is. En dan hebben we het over een gebroken nek of rug, en niet zomaar een pols of elleboog, of een hersenschudding. Daar ben ik mij terdege van bewust, maar ik vind die manier van rijden nu eenmaal leuk. Komt er morgen een bedrijf met één of meerdere producten op de markt die mij de bescherming kan/kunnen bieden die ik verlang, terwijl ik er tijdens mijn manier van rijden geen hinder door ondervind, dan zal ik deze zeker kopen en ook werkelijk dragen. Maar tot op heden is er nog niets wat mij bescherming kan bieden tijdens de voltige waarbij ik niet gehinderd wordt in mijn bewegingen. En wanneer ik in mijn bewigingen gehinderd word, dan vergroot ik op dat moment het risico op een val.

PS: bedankt voor het compliment over de paarden, maar die zijn niet van mij. Ik heb 't geluk vrienden te hebben van wie ik paarden mag gebruiken om mee te trainen en shows mee te lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:22

Voltigeur schreef:
Wat wèl een feit is, aan daar kunnnen we niet omheen, is dat wanneer we vallen (en dan is dat in 99% van de gevallen onze eigen schuld) de kans op ernstige letsels veel groter is.

Dat is nou precies wat er bedoeld wordt met 'meer risico'. Risico is niet alleen het aantal vallen, maar ook de gevolgen.

Citaat:
En dan hebben we het over een gebroken nek of rug, en niet zomaar een pols of elleboog, of een hersenschudding. Daar ben ik mij terdege van bewust, maar ik vind die manier van rijden nu eenmaal leuk.

Maar HIER gaat het dus om: jij bent bereid die risico's te nemen en je hebt voor jezelf goede redenen om dat te doen.

Dat mag. Maar realiseer je dan ook dat ook ANDEREN goede redenen kunnen hebben om bepaalde risico's te nemen. Dat het niet alleen voor jou geldt.

En dan is het simpel: jij VINDT misschien dat een cap je hindert bij het voltigeren maar niet bij het rijden, en dus vind je het een reden om kozakkenvoltige zonder cap te doen maar rijden met.
Maar dat maakt dat nog niet tot absoluut feit: als andere mensen vinden dat de cap ze hindert bij het rijden en extra nadeel geeft, dan is dat voor hun een geldige reden om geen cap op te zetten. Hoe jij iets ervaart is alleen voor jou van belang, maar over hoe anderen iets ervaren kun jij niet oordelen.

freek_renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:15

Het is niet veilig Lachen .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:54

freek_renee schreef:
Het is niet veilig Lachen .

Zou je misschien iets uitgebreider en concreter willen zijn in je antwoord? Op deze manier voegt het namelijk niets toe aan de discussie.

Ik zou bijvoorbeeld ook graag weten waarom je vindt dat je mensen ongevraagd moet aanspreken op het niet dragen van een cap.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:01

Voltigeur schreef:
griebels schreef:

Deze reactie vind ik persoonlijk van weinig volwassenheid getuigen.. En ze slaat zelfs nergens op.

Dat kun jij vinden maar zo zie ik het!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:03

Shadow, goed verwoord OK dan!

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:57

Mareeq schreef:
Met cap is nou ook niet bepaald veilig.
Als je ziet wat er met die ondingen op allemaal kan gebeuren.
Ik draag geen cap, ik hang mezelf er mee op! Boos!

veilig of onveilig,.. wat maakt het uit..

Paardrijden op eigen risico Knipoog

Waar slaat dit invredesnaam op?
Wat maakt het uit?
Paardrijden is nooit 100 % veilig met cap dat klopt.
Maar jij moest is weten hoeveel ernstige ongelukken goed zijn afgelopen dankzij het dragen van een cap.
(Ja, ook in mijn naste omgeving heb ik dit meegemaakt)
Ik vindt dat je altijd een cap moet dragen, ook al zit je op een slome tinker
of een haflinger.

Vroeger in mijn jeugd ben ik ook wel is zonder cap op het paard gestapt
maar als je van dichtbij meemaakt wat voor ernstige ongelukken er kunnen gebeuren
zonder cap, zweer je erbij.

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:41

Zoals ik net ook al in een ander topic schreef wat hetzelde is als hier..
Als je een cap draagt word het risico op ernstig letsen BEPERKT maar nooit vermeden, ook met cap kun je gewoon hoofdpijn krijgen. Draag dan wel een fatsoendelijke PASSENDE cap, anders kun je netzogoed geen opdoen anders doet het alleenmaar meer auwa..

Dus pas je cap twee keer voor je er een koopt en breek je nek iets minder snel..

En stop eens met oorlog maken

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:54

Ik ben 16 jaar geleden met paard over de kop gegaan ( had een cap op ) . Een cap van vroeger met een stormbandje die ik ook om had.
Nu mijn cap lag 10 meter in mijn keel een hele snee , 3 nekwervels gekanteld en tot nu toe elke dag hoofdpijn .
Veel nut heeft die cap dus niet gehad.
Nu zijn ze wel wat veiliger maar doe hem nog niet op .
Ik krijg er exceem van op mijn hoofd en op mijn keel .
Daar zullen de fabrikanten ook niet over nagedacht hebben dat er ook mensen zijn die allergische reacties erop hebben.

Vind zelf dat iedereen voor zijn eigen moet beslissen of hij/zij een cap op doen of niet.

En hier ruzies over maken heeft totaal geen nut , je kan daardoor iemand haar/zijn mening toch niet erdoor veranderen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:10

ik erger me er kapot aan als mensen geen cap dragen!

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:39

mij lijkt het ook niet fijn en je moet er zelf voor kunnen kiezen of je dat wil of niet ik rijd wel altijd met cap maar als iemandanders dat niet doet dan ga ik daar niet over liggen zeuren want dat moet je zelf weten

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:39

Tijdje geleden gleed mijn paard buiten uit. Ik had een cap op maar toch een zware hersenschudding. Ik zweer nu echt bij mijn cap! Ik had hersenletsel kunnen hebben op mijn 15de jaar!