De spaanse schimmel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:41

spokie79 schreef:
Wat een commentaar zeg.
De zit van de man is verre van perfect, maar ik heb zitten genieten.
En mijn vriend vond het zelfs leuk om te kijken, was tenminste een beetje leven in de brouwerij.
Ik vind het heerlijk om naar dresuur te kijken. Helemaal als ik dit zie.
Soto mag van mij blijven hoor.

Precies hetzelfde hiero! Michiel vindt nooit wat aan dressuur, maar voor Soto en Invasor bleef hij toch even zitten.
Misschien heeft hij er dan wel geen snars verstand van, maar hij vond het een schitterend paard wat 'mooie pasjes' kon maken Lachen
Mooi toch, dat Soto zelfs iemand kan boeien die er normaal gesproken helemaal niets aan vindt!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:48

Lovely schreef:
De beste paarden houden ze daar wel zelf hoor .

Nederlanders zijn daar niet zo sterk in, die verkopen ook makkelijk hun beste dieren. Er lopen genoeg Nederlandse paarden zeer verdienstelijk mee in buitenlandse dienst.

Toch weet ik er sowieso al 1 in Nederland te staan die de huidige eigenaar heeft 'mogen' kopen en die in Spanje kampioen van Europa is geworden. Zegt toch wel iets over de kwaliteit lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:49

Lisette schreef:
Toch weet ik er sowieso al 1 in Nederland te staan die de huidige eigenaar heeft 'mogen' kopen en die in Spanje kampioen van Europa is geworden. Zegt toch wel iets over de kwaliteit lijkt me...

"1" is niet hetzelfde als "allemaal".

De paarden zelf maken me niet zo veel uit, een paard is voor mij een paard en mesten doen ze allemaal.

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:56

Ja volk, jullie hebben gelijk dat Rafael Soto niet de mooiste zit heeft. Maar toch, ik heb genoten van Invasor. Want onthou wel, dat dit nog maar het begin is van deze kanjer. Want buiten de GP om, beheerst hij ook nog de hoge school: Levade, pessade, courbette, capriole, Spaanse pas etc. En ja, daar kunnen die hete warmbloedpaarden nog wat van leren. Tuurlijk een warmbloedpaard heeft betere gangen, maar Invasor heeft het niet voor niks zo ver geschopt allemaal, hij laat het allemaal toch maar weer allemaal zien. Kom op volk, even wat positiever allemaal. Iemand afkraken is gemakkelijk, nu wordt het tijd dat iedereen weer eens wat positiever wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:11

stalQuoVadis schreef:
Ja volk, jullie hebben gelijk dat Rafael Soto niet de mooiste zit heeft. Maar toch, ik heb genoten van Invasor. Want onthou wel, dat dit nog maar het begin is van deze kanjer. Want buiten de GP om, beheerst hij ook nog de hoge school: Levade, pessade, courbette, capriole, Spaanse pas etc. En ja, daar kunnen die hete warmbloedpaarden nog wat van leren. Tuurlijk een warmbloedpaard heeft betere gangen, maar Invasor heeft het niet voor niks zo ver geschopt allemaal, hij laat het allemaal toch maar weer allemaal zien. Kom op volk, even wat positiever allemaal. Iemand afkraken is gemakkelijk, nu wordt het tijd dat iedereen weer eens wat positiever wordt.

Dan wordt het tijd om bij de spaanse rijschool te solliciteren als eerste niet Lipizaner.... alleen een probleem voor hem.... Die rijden zonder beugels.... Misschien wel goed voor zijn zit. Haha! Knipoog

tijdens zijn optreden in Aken zat ik me steeds af te vragen wanneer de stier de arena zou betreden. Toegegeven, hij maakt er wel een show van en dat vind ik wel weer humor *LOL* OK dan! Hij is gewoon de joker bij de dressuurruiters, ik vind het wel verfrissend maar of dat nou zo hoog gepunt moet worden Scheve mond

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:21

Hij zou in het circus moeten gaan werken of in Amerika bij Arabian Nights (een Dinnershow) Daar houden ze wel van een beetje show. Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:23

annegti schreef:
Dan wordt het tijd om bij de spaanse rijschool te solliciteren als eerste niet Lipizaner.... alleen een probleem voor hem.... Die rijden zonder beugels.... Misschien wel goed voor zijn zit. Haha! Knipoog

Soto èn Invasor rijden bij de rijschool van Jerez Haha!
Allemaal PRE's Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:02

Al bij al is het toch super dat Spanje een dergelijk paard en ruiter naar de OS laat gaan. Een paard wat de hoogste graad van africhting heeft bereikt, een ruiter die gewend is het showelement mee te nemen. Het paard beheest ook de GP oefeningen en kan ze kennelijk heel netjes uitvoeren.

Maar het plaatje past niet. Het paard heeft een bouw wat we niet gewend zijn te zien, de ruiter zit niet kaarsrecht en doodstil. Nou lijkt het net of we zo bekrompen zijn om dan met z'n allen te roepen, Bah. Wat de boer niet kent dat lust hij niet.

Kennelijk roept hij niet de reakties op, goh wat leuk wat knap, nee: bah wat een dikke worst, wat een smurf die man. Vind ik niet sportief. Dit paard is in Spanje een kanjer en zeer gewaagd om deze combinatie mee te laten doen tussen de oerconservatieve dressuursporters, hoe strakker en stijver hoe liever.

Ik vind het nog steeds amusant hoe fel sommige mensen reageren. Doet me ook denken aan een vriendin van mij die met haar haflinger in de L1 regelmatig 1e werd. De reakties kunnen jullie invullen. In de M1 is het haar nog niet gelukt 1e te worden, maar nog 2 puntjes en ze is M2. *LOL*

Iedereen weer gerustgesteld dat hij niet 1e is geworden.

Ben benieuwd hoe het beestje zou bewegen als Anky hem een tijdje zou rijden. Misschien vallen we van onze stoel.

Maar onze weergaloze Anky heeft iedereen weer het licht uit de ogen gereden. Zij heeft iets met paarden, weet zeker dat ze Invasor nog beter kan laten lopen dan hij heeft gedaan en dat zegt ook wat van het kunnen van het paard. Maar ja Sjef wil het niet Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:24

russel schreef:
Kennelijk roept hij niet de reakties op, goh wat leuk wat knap, nee: bah wat een dikke worst, wat een smurf die man. Vind ik niet sportief.

Ik denk dat iedereen recht heeft op een persoonlijke mening en als die man zulke gevoelens oproept vind ik niet dat je dat onsportief kunt noemen.
Dressuur is voor een groot gedeelte nu eenmaal emotie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:37

frunnik schreef:
Je richt je op niemand persoonlijk, maar als er dan iemand normaal terug reageert is het niet tegen haar gericht, maar in het algemeen. Dan is het toch logisch dat er iemand reageert. Beetje krom om dan te zeggen "wie de schoen past trekt hem aan" Verward

Precies. Ik hoop ook niet dat er maar íémand is die denkt dat ík me aangesproken voel? Mooi niet dus. Haha! Knipoog

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:05

Heeft nou niemand een filmpje van deze combinatie op de computer staan want nu wil ik ook wel eens zien waar iedereen het over heeft?
Niet dat ik er verstand van heb want ik ben echt een recreatieruiter.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:26

Nou ik vind het erg leuk om naar hem en zijn paard te kijken. Het is weer eens wat anders als allemaal dezelfde paarden.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:33

Ik vond hem ook aardig aan de dikke kant maar er liepen ook niet allemaal de dunste paarden mee. En als die wit waren geweest was het beeld van dikke worst daar hetzelfde bij geweest.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:56

Vooropgesteld dat goed goed is en fout gewoon fout, daarmee doelend op de proeven van Rafael do Soto die kennelijk belabberd rijd in een ieders ogen, wil ik toch proberen een lans te breken voor het type paard waar hij op rijdt.

Zelf ben ik een meer dan trotste eigenaresse van een klein aantal Lusitano's, die zo goed als niet verschillen van een Andalusier, en een kwpn'er met een flinke scheut holsteiner bloed, die in zijn goede tijd al menig maal van eigenaar had kunnen wisselen omdat het een topper was, ik heb dus ook wel wat met nederlands en duits gefokt paardenspul. Waar ik me de laatste jaren over verbaas is dat er kennelijk alleen nog maar waardering is voor een hoop spektakel in de ring, hoe heter die dieren overkomen, hoe hoger de punten, de benen worden op een dermate wijze naar voren gegooid in de uitgestrekte draf dat het er werkelijk belachelijk uitziet, zo heb ik nog nooit een paard in al zijn vrijheid zien lopen. Bovendien ken ik maar zeer weinig kwpn'er die zo bestendig tussen hun oren zijn dat ze voor velerlei doeleinden geschikt zijn.
Wat een iberier beslist voorheeft op een aantal andere rassen is zijn bereidheid om mee te werken en mee te denken met de berijder, van de kant van de berijder wordt een enorme hoop geduld en gevoel gevraagd, anders zal het je nooit lukken om met zo'n dier veel te bereiken. En wat de omvang betreft, het zijn zeer sobere rassen die heel zuinig met aangeleverde energie omgaan, met een minimum aan voer en wat simpel basiswerk groeien jonge, weinig bespierde iberiers in een mum van tijd uit tot ware bodybuilders, dat bereik je met bijv. een kwpn'er alleen als je de nodige voedingsupplementen, en weet ik wat nog meer geeft. De term dikke worst is in mijn ogen niet helemaal terecht. Bovendien spelen deze paarden met moeilijke oefeningen alsof ze niet anders weten, ze laten keer op keer maar weer merken dat ze zo graag wat voor je willen doen en dat ze zo bereid zijn om iets nieuws op te pakken.
Dat er weinig lengtebuiging wordt getoond klopt, ten eerste kan een paard al helemaal niet in de lengte buigen, wel vanaf de halsaanzet, en daarnaast heeft een iberier een veel kortere en dikkere bespierde hals als menig ander paard, de buiging in de hals zit er wel degelijk maar is nauwelijks zichtbaar. Voor diegene die het niet gelooft; stap eens op zo'n dier en rijd er maar eens mee, ik durf te wedden dat er een wereld voor je opengaat.

De kritiek op het rijden van die man zal zondermeer terecht zijn, maar het afkraken van een ras vind ik niet fair, wat mij betreft rijden er de volgende spelen ook minder voor de hand liggende rassen mee, zoals fjorden of haflingers, tinkers, etc. Ook deze dieren zijn prima in staat een technisch uitstekende proef neer te zetten, maar worden niet gewaardeerd omdat ze te braaf overkomen.

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:14

Labe, ik vind dat je helmaal gelijk hebt! Ik heb zelf OOK kritiek gegeven op het paard en ruiter, maar dat is een MENING van DAT moment, inderdaad, in emotie zeggen mensen soms dingen die je eigenlijk niet kunt maken.

Maar zoals jij het uitlegd kan ik er wel in komen dat het eigenlijk gewoon erg knap is wat hij doet en dan heb ik het niet over wat het PLAATJE zegt, dan bedoel ik de combinatie ruiter + paard, want daar veranderd mijn mening niet over, die vind ik zelf gewoon niet mooi (Mijn mening dus)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:26

De kritiek op het paard is idd niet eerlijk. Zelf vind ik het onwijs mooi paard en zou er graag zo een hebben. Wat een uitstraling. En wat betreft dat dikke worst: Ik heb liever een paard dat er een beetje gezond uitziet. Mijn mening: Superpaard.
En wat betreft Rafael: Ik zou willen dat ik zoals hij kon rijden. Ik zit dan mooi netjes rechtop, maar ik kan echt niet met een paard wat hij wel kan. Zijn zit was inderdaad niet mooi, maar ik had niet het idee dat hij zijn paard stoorde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:37

Olé olé olé olé ...... we are the champions.....

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:46

Lisette schreef:
Ik vond hem ook aardig aan de dikke kant maar er liepen ook niet allemaal de dunste paarden mee. En als die wit waren geweest was het beeld van dikke worst daar hetzelfde bij geweest.

Maar ik begrijp het woord worst niet goed in deze context, het is namelijk een erg compact paard. Frikandel zou dan beter zijn imo Haha!

Ik vind hem prachtig!!!
Laatst bijgewerkt door Idra op 27-08-04 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:48

Idra schreef:
Maar ik begrijp het woord wordt niet goed in deze context, het is namelijk een erg compact paard. Frikandel zou dan beter zijn imo Haha!

Ik vind hem prachtig!!!

Verward Frikandel voor een compact paard?? Leg eens uit Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:52

Vasthi schreef:
:? Frikandel voor een compact paard?? Leg eens uit Lachen

In Vlaams Brabant is een frikandel een gehaktbal, of hoe noemen jullie dat?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:54

Hier is een frikandel een langgerekt ding Haha! Haha! Een soort kroket, maar dan langer en dunner. Vandaar de verwarring, maar nu is het me duidelijk Tong uitsteken

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:54

Hij zit er dan wel op als een dronken droppie, maar onderschat de rijkunst van deze man niet. Deze man kan echt wel rijden en africhten. Het is niet de mooiste stijl van de wereld, maar hij kan echt wel wat.
Een mooie correcte zit wil nog niet altijd zeggen dat iemand goed kan rijden. Oke het is mooier om naar te kijken, maar iemand die niet netjes zit wil niet zeggen dat hij niet kan rijden.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:46

Labe ik sluit me helemaal bij je aan. Wat je zei over eens op een iberisch paard rijden is waar. Er zijn meerdere mensen met vooroordelen op mijn PRE gaan zitten en ze waren allemaal om. Reacties van wat een supermondje, werkwillig en wat zit hij zalig. Dus mensen.... hierbij nodig ik jullie uit om eens op mijn PRE te komen rijden. hahahaha

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:24

windhond schreef:
Reacties van wat een supermondje, werkwillig en wat zit hij zalig.

Volgens mij is dit met een KWPN'er/Duitser ook allemaal mogelijk Verward

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:25

ik heb de proef van onze jolige spanjaard helaas gemist
iemand een linkje naar een filmpje?

maar wat ik wel weer heel typisch en jammer vind is dat er gelijk geroepen word over het paard, hij is vet blablablablablabla

het komt er dus op neer dat je alleen met een warmbloed in de ring mag verschijnen
erg jammer en bekrompen
het maakt naar mijn mening geen reet uit met wat voor paard je in de ring verschijnt
als je de oefeningen maar neerzet
het is en blijft dressuur
het africhten! van een paard en op wedstrijden laat je het africhtings niveau zien en laat je die toetsen door een jury
niet meer en niet minder