Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sentir schreef:Beide zijn eiegenlijk identiek toch? Maar wat zijn de gekende problemen? Tor nu toe ken ik genoeg mensen die content zijn van hun opel vivaro. Maar ik ken ook weinig mensen met een traffic.
Miiej schreef:Ik heb budget tot 15k.
Wat voor geniale inzichten heeft Bokt?
Rex_Rolfo schreef:Sentir schreef:Beide zijn eiegenlijk identiek toch? Maar wat zijn de gekende problemen? Tor nu toe ken ik genoeg mensen die content zijn van hun opel vivaro. Maar ik ken ook weinig mensen met een traffic.
Zo even snel uit het hoofd is een Vivaro inderdaad een Renault met een Opel jasje.
Algemene uitspraken als "ik heb ooit iets met merk X meegemaakt" of "merk Y staat niet zo best bekend" heb je niets aan. Helemaal nul komma nul niets. De vraag gaat met name om de betrouwbaarheid van het motorblok, dan moet je kijken wélk blok erin hangt en hoe de motor met die specifieke motorcode bekend staat.
Het kan zijn dat het verschil alleen het logo en b.v. andere vorm knipperlicht is, het kan ook zijn dat in de 2.5 Traffic (als die bestaat, ik noem maar even iets) een Renault motor ligt terwijl in een 2.5 Vivaro een Opel blok wordt gemonteerd. Maar het kan ook dat in een 2.4 Traffic en een 2.5 Vivaro dezelfde 2450 cc motor ligt. Autofabrikanten kunnen erg creatief zijn
Een distributieriem moet af en toe vervangen worden (na x km of binnen y jaar), zie boekje. Distributieketting zou onderhoudsvrij moeten zijn maar er zijn genoeg gevallen waar de ketting wat oprekt en op die manier problemen veroorzaakt. Inlezen op specifieke motorcodes.
Miiej schreef:Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Toyota Yaris 1.3 uit 2009 die fantastisch zijn werk doet, zuinig is, weinig kost in onderhoud en vooral heel betrouwbaar.
Echter heb ik na een lange tijd weer een paard gekocht en toch de droom om samen op pad te kunnen gaan. Ik heb al meerdere keren georiënteerd op een andere auto + trailer maar schrik toch elke keer van de hoge maandelijkse kosten. Ik heb zelf berekend dat ik nu rond de 500/550 kwijt ben voor mijn Yaris inclusief brandstof en kom tot de conclusie dat dit gaat stijgen naar 800/1000 en dit past niet.
Ik heb een lusitano merrie en ben van plan om te gaan fokken. Ik lees wisselende verhalen over merrie + veulen in een 1,5 trailer. Heb ik echt een 2 paards nodig?
Ik zoek een auto die dus minimaal merrie + veulen kan trekken dus ik gok minimaal 1400 of indien 2 paards minimaal 1550? (Trailer moet nog aangeschaft worden)
Ik rij ongeveer 800 km per week dus ik zoek een auto die enigszins zuinig is en het liefst zo laag mogelijk in wegenbelasting/onderhoud + betrouwbaar. Daarnaast zou ik graag een automaat willen. Ik kom zelf elke keer uit op Mazda X5 of Toyota Rav4 maar die zijn niet goedkoop zowel in aanschaf als maandelijks.
Ik heb budget tot 15k.
Wat voor geniale inzichten heeft Bokt?
Miiej schreef:Dank voor jullie inzichten!. Ik verwacht minimaal 1 keer per maand weg te gaan maar wellicht in de toekomst wel vaker. Het lijkt qua huur niet heel goedkoop plus in mijn hoofd veel gedoe? Maar eigenlijk zou ik beide kosten is goed tegen elkaar weg moeten zetten.
Ik ga de Ford focus station opzoeken dankjewel!
Edit: ik zie nu dit wat wel interessant lijkt.
Focus focus max 1500 kg voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/for ... drs-1e-eig
2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... hatgpt.com
Mocht ik dan ooit in de toekomst toch 2 paarden willen vervoeren kan ik een andere auto huren. Of zie ik dingen over het hoofd.
chat gpt raad trouwens deze aan: Skoda Octavia 1.5 TSI DSG
Miiej schreef:Ik had als zoiets verwacht.
Cerika dank voor je oplettendheid ik had het er beter bij moeten zetten. Wil niet deze auto nu kopen was ter voorbeeld.
Ninalotte schreef:Ik kom even binnen vallen, heb echt advies nodig van ervaringsdeskundigen en die zie ik genoeg in dit topic!
Ik ben opzoek naar een andere auto voor m’n tweepaards trailer. Ik heb ook twee flinke paarden die ik sporadisch samen wil vervoeren. Momenteel rij ik een Kia Sorento, maar de afgelopen maanden heeft hij last van een disco dashboard en de garage weet niet waar het aan ligt. Helemaal klaar met dat ding… nu zoek ik wat “nieuws”. Budget is 30k, wil het liefst benzine en niet al te oud. Zit tot nu toe aan de Mercedes GLC 250 te denken? Is dat een slimme keus?
Miiej schreef:2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... s-trailer/?
ikke schreef:Probeer een Duitse Vito te vinden met een Q4 chassis. Die mogen 2500kg trekken. In NL zul je weinig Vito’s vinden die meer dan 2 ton mogen trekken en dat ook vol houden in de tijd.
Rex_Rolfo schreef:Miiej schreef:2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... s-trailer/?
Dat is kaal gewicht. Tussenschot, zadelkamer, trapbescherming, rubber mat, reservewiel, dat komt er allemaal nog bij. Er zijn weinig tweepaards trailers die gebruiksklaar minder dan 900 kg op de weegschaal brengen.
Aatrox schreef:Cheval valt in mijn ervaring zijn de trailers (nieuwere) steeds meer het gewicht dan op het kenteken, die van mij is zelfs 48kg lichter :-D