[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:47

Bestaat de Fiat Ducato nog?

Wij hadden zon ding. Was een super bak, beest in het trekken!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:18

Renault's staan niet zo best aangeschreven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:37

Sentir schreef:
Beide zijn eiegenlijk identiek toch? Maar wat zijn de gekende problemen? Tor nu toe ken ik genoeg mensen die content zijn van hun opel vivaro. Maar ik ken ook weinig mensen met een traffic.

Zo even snel uit het hoofd is een Vivaro inderdaad een Renault met een Opel jasje.

Algemene uitspraken als "ik heb ooit iets met merk X meegemaakt" of "merk Y staat niet zo best bekend" heb je niets aan. Helemaal nul komma nul niets. De vraag gaat met name om de betrouwbaarheid van het motorblok, dan moet je kijken wélk blok erin hangt en hoe de motor met die specifieke motorcode bekend staat.

Het kan zijn dat het verschil alleen het logo en b.v. andere vorm knipperlicht is, het kan ook zijn dat in de 2.5 Traffic (als die bestaat, ik noem maar even iets) een Renault motor ligt terwijl in een 2.5 Vivaro een Opel blok wordt gemonteerd. Maar het kan ook dat in een 2.4 Traffic en een 2.5 Vivaro dezelfde 2450 cc motor ligt. Autofabrikanten kunnen erg creatief zijn :+

Een distributieriem moet af en toe vervangen worden (na x km of binnen y jaar), zie boekje. Distributieketting zou onderhoudsvrij moeten zijn maar er zijn genoeg gevallen waar de ketting wat oprekt en op die manier problemen veroorzaakt. Inlezen op specifieke motorcodes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 20:35

Dees schreef:
Bestaat de Fiat Ducato nog?

Wij hadden zon ding. Was een super bak, beest in het trekken!

Nee, volgens mij is dat allemaal Iveco geworden.
Maar evengoed is Iveco niet slecht, zolang je roest de baas kunt blijven.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:44

Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Toyota Yaris 1.3 uit 2009 die fantastisch zijn werk doet, zuinig is, weinig kost in onderhoud en vooral heel betrouwbaar.

Echter heb ik na een lange tijd weer een paard gekocht en toch de droom om samen op pad te kunnen gaan. Ik heb al meerdere keren georiënteerd op een andere auto + trailer maar schrik toch elke keer van de hoge maandelijkse kosten. Ik heb zelf berekend dat ik nu rond de 500/550 kwijt ben voor mijn Yaris inclusief brandstof en kom tot de conclusie dat dit gaat stijgen naar 800/1000 en dit past niet.

Ik heb een lusitano merrie en ben van plan om te gaan fokken. Ik lees wisselende verhalen over merrie + veulen in een 1,5 trailer. Heb ik echt een 2 paards nodig?

Ik zoek een auto die dus minimaal merrie + veulen kan trekken dus ik gok minimaal 1400 of indien 2 paards minimaal 1550? (Trailer moet nog aangeschaft worden)

Ik rij ongeveer 800 km per week dus ik zoek een auto die enigszins zuinig is en het liefst zo laag mogelijk in wegenbelasting/onderhoud + betrouwbaar. Daarnaast zou ik graag een automaat willen. Ik kom zelf elke keer uit op Mazda X5 of Toyota Rav4 maar die zijn niet goedkoop zowel in aanschaf als maandelijks :(.

Ik heb budget tot 15k.

Wat voor geniale inzichten heeft Bokt?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:16

Ik had een hele grote merrie (1.81+) en een 1 3/4 paards (bockmann uno) en dat ging prima met een veulentje erbij in. Kentekengewicht 1.600kg.

Kwa autokosten. Mijn benzine Mazda CX-5 heeft 7 liter nodig voor 100 km rijden. Ik rij rustig. Met een trailer erachter is het iets minder zuinig.

Goedkoop autorijden is imo utopie. Het is gewoon duur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:56

Miiej schreef:
Ik heb budget tot 15k.

Hoe vaak denk je daadwerkelijk op stap te gaan?

Mijn tip: zoek eens uit of je in jouw omgeving simpel een bus en trailer kunt huren en weeg die kosten eens af tegen je wensen.
Eventueel koop je wel een trailer maar huur je die bus ervoor.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:40

Rex_Rolfo schreef:
Sentir schreef:
Beide zijn eiegenlijk identiek toch? Maar wat zijn de gekende problemen? Tor nu toe ken ik genoeg mensen die content zijn van hun opel vivaro. Maar ik ken ook weinig mensen met een traffic.

Zo even snel uit het hoofd is een Vivaro inderdaad een Renault met een Opel jasje.

Algemene uitspraken als "ik heb ooit iets met merk X meegemaakt" of "merk Y staat niet zo best bekend" heb je niets aan. Helemaal nul komma nul niets. De vraag gaat met name om de betrouwbaarheid van het motorblok, dan moet je kijken wélk blok erin hangt en hoe de motor met die specifieke motorcode bekend staat.

Het kan zijn dat het verschil alleen het logo en b.v. andere vorm knipperlicht is, het kan ook zijn dat in de 2.5 Traffic (als die bestaat, ik noem maar even iets) een Renault motor ligt terwijl in een 2.5 Vivaro een Opel blok wordt gemonteerd. Maar het kan ook dat in een 2.4 Traffic en een 2.5 Vivaro dezelfde 2450 cc motor ligt. Autofabrikanten kunnen erg creatief zijn :+

Een distributieriem moet af en toe vervangen worden (na x km of binnen y jaar), zie boekje. Distributieketting zou onderhoudsvrij moeten zijn maar er zijn genoeg gevallen waar de ketting wat oprekt en op die manier problemen veroorzaakt. Inlezen op specifieke motorcodes.

Klopt helemaal. Mijn persoonlijke omgeving die tenault problemen had was een talisman (eerdere versie niet de nieuwe) en de kangoo van 2017. W verschillende motoren als ik het goed heb. Allebei problemen.

Nu last ik wel dat zowel de fiat, Renault als opel versies van zo een bestelwagen gewoon allemaal dezelfde Renault motor hebben omdat die alle 3 ontworpen zijn door Renault (volgens wikipedia)

Nou :') ik ben dan maar even gaan kijken naar een mercedes vito busje maar die prijzen...

Ik zoek iets wat comfortabel een 2 paards trailer kan trekken. (Liefst een ifor, of iets anders degelijks met alu bodem) maar ik denk alleen de nieuwe vivaro van opel kan dit. Ik dacht de elektrische versie ? Kan zijn dat ik dit verkeerd gelezen heb.

Dus heel eerlijkhet aanbod is te groot, elke auto/motor heeft wel een probleem, of kan net niet genoeg trekken, enz enz. Dus ik weet het niet meer :') wat kan ik dan nu het beste pakken. Ik wil de optie hebben om 2 paarden te trekken met de wagen, moet een busje zijn vanwege mn job, maar geen grote camionette. Mag 4x4 maar moet niet is maar een tusseninwagen. Mijn budget is alles dat onder de 20k is 2dehands. Geen nieuwe wagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 22:43

Probeer een Duitse Vito te vinden met een Q4 chassis. Die mogen 2500kg trekken. In NL zul je weinig Vito’s vinden die meer dan 2 ton mogen trekken en dat ook vol houden in de tijd.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 06:41

Miiej schreef:
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Toyota Yaris 1.3 uit 2009 die fantastisch zijn werk doet, zuinig is, weinig kost in onderhoud en vooral heel betrouwbaar.

Echter heb ik na een lange tijd weer een paard gekocht en toch de droom om samen op pad te kunnen gaan. Ik heb al meerdere keren georiënteerd op een andere auto + trailer maar schrik toch elke keer van de hoge maandelijkse kosten. Ik heb zelf berekend dat ik nu rond de 500/550 kwijt ben voor mijn Yaris inclusief brandstof en kom tot de conclusie dat dit gaat stijgen naar 800/1000 en dit past niet.

Ik heb een lusitano merrie en ben van plan om te gaan fokken. Ik lees wisselende verhalen over merrie + veulen in een 1,5 trailer. Heb ik echt een 2 paards nodig?

Ik zoek een auto die dus minimaal merrie + veulen kan trekken dus ik gok minimaal 1400 of indien 2 paards minimaal 1550? (Trailer moet nog aangeschaft worden)

Ik rij ongeveer 800 km per week dus ik zoek een auto die enigszins zuinig is en het liefst zo laag mogelijk in wegenbelasting/onderhoud + betrouwbaar. Daarnaast zou ik graag een automaat willen. Ik kom zelf elke keer uit op Mazda X5 of Toyota Rav4 maar die zijn niet goedkoop zowel in aanschaf als maandelijks :(.

Ik heb budget tot 15k.

Ik had een vergelijkbare vraag en kwam uit op een Ford focus station. Voldoet hier prima. Wel de 1.5 motor en niet 1.0. benzine.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:25

Dank voor jullie inzichten!. Ik verwacht minimaal 1 keer per maand weg te gaan maar wellicht in de toekomst wel vaker. Het lijkt qua huur niet heel goedkoop plus in mijn hoofd veel gedoe? Maar eigenlijk zou ik beide kosten is goed tegen elkaar weg moeten zetten.

Ik ga de Ford focus station opzoeken dankjewel!

Edit: ik zie nu dit wat wel interessant lijkt.
Focus focus max 1500 kg voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/for ... drs-1e-eig
2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... hatgpt.com

Mocht ik dan ooit in de toekomst toch 2 paarden willen vervoeren kan ik een andere auto huren. Of zie ik dingen over het hoofd.

chat gpt raad trouwens deze aan: Skoda Octavia 1.5 TSI DSG

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:08

Miiej schreef:
Dank voor jullie inzichten!. Ik verwacht minimaal 1 keer per maand weg te gaan maar wellicht in de toekomst wel vaker. Het lijkt qua huur niet heel goedkoop plus in mijn hoofd veel gedoe? Maar eigenlijk zou ik beide kosten is goed tegen elkaar weg moeten zetten.

Ik ga de Ford focus station opzoeken dankjewel!

Edit: ik zie nu dit wat wel interessant lijkt.
Focus focus max 1500 kg voorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/for ... drs-1e-eig
2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... hatgpt.com

Mocht ik dan ooit in de toekomst toch 2 paarden willen vervoeren kan ik een andere auto huren. Of zie ik dingen over het hoofd.

chat gpt raad trouwens deze aan: Skoda Octavia 1.5 TSI DSG

Kijk even goed of de distributieriem al vervangen is. Anders moet je daar rekening mee houden kwa kosten. Is prijzig bij de focus.

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:18

Ik kom even binnen vallen, heb echt advies nodig van ervaringsdeskundigen en die zie ik genoeg in dit topic!

Ik ben opzoek naar een andere auto voor m’n tweepaards trailer. Ik heb ook twee flinke paarden die ik sporadisch samen wil vervoeren. Momenteel rij ik een Kia Sorento, maar de afgelopen maanden heeft hij last van een disco dashboard en de garage weet niet waar het aan ligt. Helemaal klaar met dat ding… nu zoek ik wat “nieuws”. Budget is 30k, wil het liefst benzine en niet al te oud. Zit tot nu toe aan de Mercedes GLC 250 te denken? Is dat een slimme keus?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:21

Chat GPT heeft geen verstand van auto’s.
DSG-bakken moet je ver van weg blijven in relatie tot trailer trekken.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:23

Ik had als zoiets verwacht.

Cerika dank voor je oplettendheid ik had het er beter bij moeten zetten. Wil niet deze auto nu kopen was ter voorbeeld :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:30

Miiej schreef:
Ik had als zoiets verwacht.

Cerika dank voor je oplettendheid ik had het er beter bij moeten zetten. Wil niet deze auto nu kopen was ter voorbeeld :).

Overigens hoor ik over die Focus ook niet zoveel lovende berichten. Bedenk dat als je 150pk uit een 1500cc trekt dat je dat alleen bij een fors toerental voor elkaar krijgt!

Moest vorige week een helling van 23% te lijf met de arme V70 met de caravan aan de haak. In 2 en aan 3000 toeren kreeg ie ‘m prima omhoog, maar derde versnelling was geen optie…..
Bedenk dat je dan 2500kg combi omhoog zeult bij een geschat vermogen van ca 180pk (210pk bij 5000 toeren.
Bij die focus moet je 6000 toeren draaien om die 150 paarden wakker te maken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:32

Ninalotte schreef:
Ik kom even binnen vallen, heb echt advies nodig van ervaringsdeskundigen en die zie ik genoeg in dit topic!

Ik ben opzoek naar een andere auto voor m’n tweepaards trailer. Ik heb ook twee flinke paarden die ik sporadisch samen wil vervoeren. Momenteel rij ik een Kia Sorento, maar de afgelopen maanden heeft hij last van een disco dashboard en de garage weet niet waar het aan ligt. Helemaal klaar met dat ding… nu zoek ik wat “nieuws”. Budget is 30k, wil het liefst benzine en niet al te oud. Zit tot nu toe aan de Mercedes GLC 250 te denken? Is dat een slimme keus?

Ik ben naar hetzelfde op zoek en kom op diezelfde mercedes uit, de BMW X3 en de Audi Q5. Mijn budget is dan 25k

Ik heb nog niet proefgereden, mar ik vermoed dat het een beetje hetzelfde kaliber is.
Ik denk dan hoe meer pk's hoe beter.
Maar geen idee welke het beste is.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:12

Ik denk niet dat meer pks beter is uit ervaring maar wel de cilinders en koppel, vooral in de bmw kwam ik veel varianten tegen. Mijn voorkeur zou dan toch terug gaan naar de 6 cilinder X3 met ruim 300 pk en 630 koppel. Maar nu rijd ik er eentje getuned 4 cilinder met ruim 250 pk en 400 koppel denk ik, en ook die trekt de 2400 kg prima weg.

De Q5&7 heb ik geen ervaring mee met de trailer, evenals de Mercedes.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 07:29

Miiej schreef:
2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... s-trailer/?

Dat is kaal gewicht. Tussenschot, zadelkamer, trapbescherming, rubber mat, reservewiel, dat komt er allemaal nog bij. Er zijn weinig tweepaards trailers die gebruiksklaar minder dan 900 kg op de weegschaal brengen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:05

ikke schreef:
Probeer een Duitse Vito te vinden met een Q4 chassis. Die mogen 2500kg trekken. In NL zul je weinig Vito’s vinden die meer dan 2 ton mogen trekken en dat ook vol houden in de tijd.

Er zijn er enkelen maar die zijn wel nogal duur vindt ik.

Het is eerder een 2 paardstrailer die voornamelijk 1 paard zal vervoeren en af en toe 2.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:21

Cheval valt in mijn ervaring zijn de trailers (nieuwere) steeds meer het gewicht dan op het kenteken, die van mij is zelfs 48kg lichter :-D

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:01

Aatrox schreef:
Cheval valt in mijn ervaring zijn de trailers (nieuwere) steeds meer het gewicht dan op het kenteken, die van mij is zelfs 48kg lichter :-D

Geen fan van chevals :') genoeg op bokt gelezen dus daarvoor opt ik uit.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:05

Rex_Rolfo schreef:
Miiej schreef:
2 paardstrailer: eigen gewicht 750: https://www.aanhangwagens-westbrabant.n ... s-trailer/?

Dat is kaal gewicht. Tussenschot, zadelkamer, trapbescherming, rubber mat, reservewiel, dat komt er allemaal nog bij. Er zijn weinig tweepaards trailers die gebruiksklaar minder dan 900 kg op de weegschaal brengen.

Ah dus toch! Dank dat zet ik een 2 paards trailer uit mijn hoofd.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:47

Ik heb een Ifor trouwens, ik vergat een woordje in mijn zin, Cheval valt in de nieuwe uitvoeringen mee wat ze afwijken van daadwerkelijk gewicht. Ik heb zelf een ifor HBX511 die dus 48kg lichter is dan op kenteken staat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:40

Aatrox schreef:

Ben ik benieuwd welke jij hebt een wat het gewicht op kenteken is. Bij iFor ligt papier en gewogen ook vrij dicht bij elkaar maar daar is het leeggewicht op kenteken dan ook hoger dan bij veel andere merken (en niet alleen met voor uitloop)