Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:06

jan_ineee schreef:
Vanaf 2013 vervalt het "E-rijbewijs" en krijg je deze kado bij je "B-rijbewijs".

Dus voor de meeste onder ons misschien wat zonde om nu nog zo veel geld uit te geven aan je E-rijbewijs..
Ik zou een jaartje wachten als ik jullie was!

Doe eens wat artikelen waaruit dat blijkt!

Lotteettol

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:23

Geloof er niks van dat E komt te vervallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:25

Het lijkt me ook niet logisch eigenlijk..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:28

Je gaat met meerdere combinaties met een B kunnen rijden. Maar zelfs met de nieuwe regels, zijn het slechts een paar uitzonderingen waarbij je genoeg hebt aan een B.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:31

Ik heb aanstaande maandag de intake voor mijn BE, ik hoop dan in de voorjaarsvakantie mijn BE te kunnen behalen.

Maar klopt het echt dat het vervalt? Want dan heeft het geen zin om mijn BE te gaan doen.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:32

ik moet van mijn vader ook eens mijn (B)E rijbewijs gaan halen zodat ik zelf met onze trailer kan rijden, maar ben echt een ramp
met inparkeren, kan je nagaan met een trailer erachter! :+

hoeveel kost zoiets eigenlijk? kan dat ook via die 3daagse cursus vd ANWB?

* ik kan me trouwens niet voorstellen dat BE gaat vervallen
met B mag je nu alleen enkel assen rijden tot 750kg
Laatst bijgewerkt door Juuls_ op 25-01-12 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:33

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:33

martina1 schreef:
Ik heb aanstaande maandag de intake voor mijn BE, ik hoop dan in de voorjaarsvakantie mijn BE te kunnen behalen.

Maar klopt het echt dat het vervalt? Want dan heeft het geen zin om mijn BE te gaan doen.

[TAO] zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Ik zou me niet gek laten maken door verhalen die niet met betrouwbare artikelen kunnen worden onderbouwd.
Ik wacht nog steeds op een link naar een betrouwbare site waar dit te vinden zou zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:37

Ik heb destijds één les genomen om te leren rijden met de trailer. Daarna gewoon 15 jaar rondgereden zonder e. Is risicovol: je bent niet verzekerd namelijk. Een tijd lang kon dat trouwens wel, omdat mijn aanhangercombinatie toch geen e rijbewijs vereiste. Maar sinds ik een tweepaardstrailer heb, gaat dat niet meer op. en die heb ik al ettelijke jaren. Dat e rijbewijs heb ik geloof ik inmiddels ruim een jaar. Of slechts eigenlijk. Maar wel handig: heb handigheid en ervaring opgedaan, heb nog wat lessen genomen en ik kon op voor mijn e.

Tegen de zenuwen voor het examen at ik een aantal bananen. Die schijnen kalmerend te werken.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:46

Voor een zware caravan of boottrailer is het rijbewijs BE verplicht, terwijl voor een lichte aanhanger rijbewijs B genoeg kan zijn.

Ik snap niet waaruit je hier kan halen dat een BE rijbewijs vervalt of niet meer nodig is??? Het is notabene de eerste dikgedrukte zin.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:48

ikke schreef:
martina1 schreef:

[TAO] zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Ik zou me niet gek laten maken door verhalen die niet met betrouwbare artikelen kunnen worden onderbouwd.
Ik wacht nog steeds op een link naar een betrouwbare site waar dit te vinden zou zijn.

zoek bij http://www.anwb.nl op e rijbewijs.
Zij weten wel wat de voorwaarden zijn.

Je mag zonder e rijbewijs halen als je een auto hebt die zwaarder is, dan de aanhanger INCLUSIEF MAXIMUM laadvermogen (dat is meestal zwaarder dan het werkelijke laadvermogen). MAAR de combinatie mag SAMEN weer niet zwaarder zijn dan 3500 kilo incl. maximum laadvermogen.

Dit houdt in, dat een tweepaardstrailer altijd een e rijbewijs vereist. Maar een anderhalfpaardstrailer zal incl. max laadvermogen nog wel kunnen (die komt neer op een kleine 1300 kilo) en dan moet je dus een auto hebben van zeg maar 1400 kilo. Dat wordt dan samen 2700 kilo en dan zit je dus onder die 3500 als combinatie.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:49

precies, zie bovenstaande.

Nee, bij B.. mag je in 2013 tot 3500 kilo in totale combinatie trekken. Dus auto plus bv trailer incl paard. Als dat totaal 3500 of eronder is mag je met B gewoon legaal rijden met B.
Dat is hoe ik het begrijp!
Als je dus BE rijbewijs hebt dan veranderd alleen de regel. Dan mag je tot 7500 trekken. Dus niet erg dat je hem haalt denk ik dan! Mag je wel meer trekken... maar of je het dat dan nodig hebt is een andere vraag.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:55

Ik zal het maandag ook nog wel even bij de rijschool navragen. Maar ik denk wel dat ik er mee door ga, al is het alleen al voor de ervaring.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:20

Nivada schreef:
precies, zie bovenstaande.

Nee, bij B.. mag je in 2013 tot 3500 kilo in totale combinatie trekken. Dus auto plus bv trailer incl paard. Als dat totaal 3500 of eronder is mag je met B gewoon legaal rijden met B.
Dat is hoe ik het begrijp!
Als je dus BE rijbewijs hebt dan veranderd alleen de regel. Dan mag je tot 7500 trekken. Dus niet erg dat je hem haalt denk ik dan! Mag je wel meer trekken... maar of je het dat dan nodig hebt is een andere vraag.

Het is niet altijd eenvoudig om een auto te vinden die helemaal voldoet aan gewicht. En dan ben je daar dus minder afhankelijk van. Aan de andere kant is het wel extra veilgheidsmarge inbouwen als je auto zwaarder is dan trailer met paard er in (en dan heb ik het dus niet over max. laadvermogen).

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:15

Misschien dat de mensen hier me een beetje advies kunnen geven? :d
Ik wil ook binnenkort me E rijbewijs gaan halen alleen ik zit nog te zoeken naar een goede en niet al te dure rijschool.. Iemand doe iets weet?
Zag er wel 1 op marktplaats... €350,- p.p. En aks je met meer dan 2 mensen bent €300,- p.p.. Ik weet alleen geen andere mensen die ook hun E rijbewijs willen gaan halen helaas.
En het is behoorlijk ver rijden dus om alleen te gaan... Dan ben ik nog bijna €400 kwijt..
Help! :d

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:17

Haha.. 400.. Dat is echt niks joh!! Ik heb er bijna 1500 voor betaald!! (Dan ben ik wel een keer gezakt en heb ik vrij veel lessen gehad.. maar toch! :o ) 400 is echt heel goedkoop ;) Hoeveel lessen zitten daar bij in?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:22

Als je voor een dagcursus gaat dan even de tijd nemen en gaan bieden via vakantie veilingen. Ik heb hem tot 2 keer toe voor €260,- gehaald daar. Dus echt goedkoop :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:28

Leuk om t lezen al die BE-mensen. Voor mij is het ondertussen alweer 6 jaar geleden dat ik hem heb gehaald. En nog steeds erg blij :j

De regels veranderen idd per 2013, zoals hierboven staat vermeld. Maar goed, als je al met 2paards rijdt hebben 99 van de 100 er dus niets aan en moet je alsnog op voor je BE.

Overigens zie ik hier wel veel verschillen in de bedragen langskomen :oo Ik was destijds 400euro kwijt en heb daarvoor denk 5 uurtjes gelesd en toen opgegaan. Moet ik wel zeggen dat ik Alie Illegalie wel heel vaak al met de trailer de weg op was geweest.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:30

Ja ik had nog nooit met trailer gereden, vond het best pittig in het begin dus flink wat lessen genomen.
Vervolgens flinke pech hebben.. een mentor examen! Gezakt dus, tweede keer gelukkig gehaald.

Het was veel geld, maar ik heb het nu een half jaar en ben er echt heel blij mee :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:36

Toch heeft het eigenlijk altijd baat als je thuis iig oefent met de trailer. Aankoppelen, achteruit rijden etc etc. Ik deed dat thuis al vanaf dat ik 12 ofzo was :o

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:17

€1500? Wow dat vind ik echt veel te duur pff.
Ik zal inderdaad vakantieveilingen in de gaten houden maar ik was het eigenlijk op korte termijn van plan en bij vakantieveilingen kan het wel ff duren voordat je het hebt..

Ik ga ook nog hier in de buurt kijken of ik een trailer of aanhanger kan lenen, kan ik tenminste het achteruit rijden enzo oefenen! :d

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:21

Ik ben net glansrijk geslaagd voor mn E achter B :D :D :D :D :D :D :D *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ze hadden er niks op aan te merken _O- ik had nu een andere instructeur en die stond versteld hoe ik achteruit reed :') Ik was de eerste vrouw die dat zo goed deed hahaha

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:29

Gefeliciteerd Hebbesje :D

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:44