Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:59

En wederom ben ik het met je eens, Oomens!

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:48

bij ons op de manege is er gelukkig geen keus als je wilt rijden. cap op verplicht, dat van de val , mijn kind heeft een paar jaar op judo gezeten en als hij weer eens van zijn pony duikelt weet hij altijd zijn val goed op te vangen en door te rollen, hij heeft dan op blauwe plekken na nog nooit iets gehad ( gelukkig, kan altijd anders aflopen natuurlijk),

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:02

ik rij soms met cap en soms niet ligt er aan op wie ik zit en waar maar irriteer me ook aan steeds de zelfde vraag waarom draag je geen cap:O
moet je zelf weten tog?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:07

@Voltigeur:
nadat ik eens in je profiel heb gekeken moet ik tot de conclusie komen dat jij zonder cap zelfs halsbrekende toeren op je paard beoefend. Hoezo spelen met risico's?

Misschien eerst zelf eens een cap gaan dragen voordat je andere zo de grond in boort Nagelbijten / Gniffelen

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:09

ik denk gewoon dat de meeste mensen je willen waarschuwen dat het veiliger is

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:53

marleen_usar schreef:
Het is geen zeuren, tenminste zo zie ik het niet.Als iemand zelf geen verantwoording neemt dan moet een ander dat maar voor ze doen.

Dan moet een ander dat maar voor ze doen??? Dus als ik niet mijn verantwoordelijkheid neem, dan zet jij voor mij een cap op? Of ik wel of geen cap draag: daar heeft een ander niets, maar dan ook helemaal niet over te zeggen, laat staan er verantwoording over te nemen. Het klinkt behoorlijk bemoeiziek en arrogant...

Maarre, ff een ander voorbeeld als paralaire vergelijking: als ik nou niet de verantwoordelijkheid neem om mijn rekeningen te betalen, kom jij dan mijn bankzaken overnemen en ga jij me dan op de vingers tikken? Of neem je mijn verantwoordelijkheden daarin over? Dan stop ik direct met betalen, want dat vind ik eigenlijk wel lekker, scheelt me weer geld Clown

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:04

griebels schreef:
@Voltigeur:
nadat ik eens in je profiel heb gekeken moet ik tot de conclusie komen dat jij zonder cap zelfs halsbrekende toeren op je paard beoefend. Hoezo spelen met risico's?

Misschien eerst zelf eens een cap gaan dragen voordat je andere zo de grond in boort Nagelbijten / Gniffelen

Ik vermoed[ dat Voltigeur zich onder de categorie ervaren mensen beschouwd die ik genoemd heb in mijn stuk, die zelf een inschatting kunnen maken of zij wel of niet een cap dragen. Wat ik prima vind en waarvan ik ook vermoed dat hij hiertoe ook echt capabel is.( maar tegelijkertijd iedereen er op wijst dat niemand zo anders zo kundig is Clown )
Voltigeur: ik wil je niet beoordelen of veroordelen, maar hoe zit dat nu precies bij jou? Waarom reageer je zo fel op het wel dragen van een cap, maar doe je dit zelf niet? Waarom laat je de ander niet in zijn waarde en kun je zelf weinig tot geen kritiek incasseren? Waarom kom je met tegenstrijdige argumenten waarin je jezelf tegen spreekt? En een laatste vraag: Ik heb je post via je profiel eens door zitten lezen. Het is opvallend hoevaak een discussie met jou eindigd in respectloze reacties die kort door de bocht en ongenuanceerd zijn. Zelf moderators moeten er zo her en der aan te pas komen. Zou je jezelf eens niet een keer achter de oren krabben en je afvragen of het niet toch ook een heeeel klein beetje, ietsiepietsie aan jezelf ligt ipv het steeds bij de ander neer te leggen of een ander af te zeiken?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:07

Trennie en Griebels - als jullie dat denken over Voltigeur, dan hebben jullie zijn eerdere posts niet goed gelezen! Even teruglezen, Griebels? Knipoog

Oomens - ik veroordeel niemand als ik wijs op het dragen van een cap - ik wijs er alleen op dat het veiliger is! Daar zit een heel verschil in, vind je zelf ook niet?

lartjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:57

ik vind dat je eht zelf mag bepalen!! ik rij opo sommige paarden/ pony's wel met cap en andere niet maar heeft iemand daar wat mee te maken?? mijn risico of niet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:23

Blue_Eyes schreef:
Trennie en Griebels - als jullie dat denken over Voltigeur, dan hebben jullie zijn eerdere posts niet goed gelezen! Even teruglezen, Griebels? Knipoog

Oomens - ik veroordeel niemand als ik wijs op het dragen van een cap - ik wijs er alleen op dat het veiliger is! Daar zit een heel verschil in, vind je zelf ook niet?

Wat denk ik over Voltigeur??

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:55

ik rij zelf ook met cap op. Mijn opa was vorige keer op het nieuws ook aan het kijken over dat een meisje was gevallen van der paard en dat ze verongelukt was omdat ze geen cap op had. Maar mijn cap was toen kapot ik moest gelijk een nieuwe van hem gaan halen als hij mij ooit eens zonder cap ziet rijden ben ik nog niet jarig zegt ie dan Knipoog Maar het is iemand zijn eigen keuze om met of zonder cap te rijden al ben ik er niet zo'n voorstander van zonder cap rijden Sigaar

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:06

Misschien omdat ook heel veel mensen bang zijn dat er wat met jou gebeurd.
je hoord heel vaak dat mensen een hoofdletles hebben door het niet dragen van hun (veiligheids)Cap.
en ik denk dat de mensen die het zeggen gewoon ongerust zijn,het zou niet leuk zijn om te horen dat jij van je paard bent afgevallen en een hoodletsel hebt omdat je geen cap droeg.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:47

Ik heb zo'n beetje bijgelezen wat er de afgelopen weekjes bjgekomen is aan commentaar. toch "mooi" om de duidelijke verdeling in twee kampen te blijven zien Knipoog

ik vind het nog steeds "touching" te lezen dat er een aantal mensen speciaal door mijn verhaal een cap zijn gaan dragen. Ik heb ook veel kaartjes en brieven van bokkers gehad met hierin hetzelfde verhaal. Erg mooi. maar besef wel dat het dragen van een cap niet iets is wat je voor MIJ moet doen (als een soort eerbetoon zeg maar Haha! ) maar dat je het uitsluitend voor JEZELF kunt doen. Niet voor wie of wat dan ook ter wereld.

Ik zeg eerlijk, was mij dit niet overkomen, dan had ik waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds geen cap gedragen, nog steeds een betweter en te arrogant Knipoog Ik zag het niet en/of wilde het niet zien, wie kan het zeggen? Daarom kan ik ook niet boos zijn op anderen, die geen cap dragen of willen dragen. Het is hun leven, hun keuze. Net zoals het mijn keuze was, is het nu ook mijn leven en de gevolgen die ik moet dragen, simpel. Ik had alleen gewild dat ik beter had nagedacht over de gevolgen, misschien had ik dan langer stil gestaan over mijn keuze, die cap destijds NIET te dragen.

Zoveel " als...." het heeft ook geen zin om daarbij te lang stil te staan.

17 Januari word ik weer opgenomen in Hamburg, en mag ik weer verplicht met "cap" rondlopen, 24 uur per dag - wat een straf Haha!

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:06

Het is gewoon gevaarlijk Scheve mond .

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:12

Iedere zijn eigen keuze toch!!
dat is net t zelfde als op een scooter rijden met of zonder helm,
met 35 a 40km/p kun je ook vallen en slecht terecht komen.
maar dat is ook de keuze van de gene of hij/zei er een met helm koopt of zonder.
Niet dan!!
dus ik vind ieder zijn eigen keuze. Boos!

ps rijd zelf wel met een cap Bloos

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:38

neutje schreef:
Iedere zijn eigen keuze toch!!
dat is net t zelfde als op een scooter rijden met of zonder helm,
met 35 a 40km/p kun je ook vallen en slecht terecht komen.
maar dat is ook de keuze van de gene of hij/zei er een met helm koopt of zonder.
Niet dan!!
dus ik vind ieder zijn eigen keuze. Boos!

ps rijd zelf wel met een cap Bloos

Op een (brom-)scooter is het verplicht om een helm te dragen en is het nu juist geen eigen keuze.

Waarom spreekt bijna niemand een willekeurige helmloze scooterrijder aan op zijn gedrag, terwijl de caploze ruiters (in ieder geval hier op Bokt) wel worden aangesproken op het feit dat ze geen cap dragen.

Bij de scooterrijder zonder helm ben je getuige van een overtreding, dus als er iemand moet worden aangesproken (door dezelfde mensen die ook in dit topic over hun "burgerplicht" begonnen) is het die helmloze scooterrijder, en niet de ruiter die gewoon het recht heeft om zonder cap te rijden.

De meeste brommerhelmen bieden meer bescherming aan een groter deel van het hoofd (vooral ook aan het gezicht) dan de meeste "veiligheidscaps". Zoals je al zei, is er op een scooter vaak sprake van veel hogere snelheden en (dus) hardere vallen dan op een paard.
Het verschil in veiligheid/bescherming tussen wel/geen brommerhelm op een scooter is dan ook veel groter dan dat tussen wel/geen veiligheidscap op een paard. Dit is nog een reden waarom je (als je al iemand moet/wilt aanspreken) eerder de helmloze scooterrijder zou moeten aanspreken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:59

MiloFriendly schreef:

ROFL Haha! Clown Ja hoor!! Cool

Als jij dat vindt, hoor je niet op een paard! Bloos Ook niet mét helm.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:02

Tja, een paard blijft natuurlijk een dier. En dieren kunnen altijd onverwachte dingen doen, ookal ben je nog zo ervaren. En daarom vind ik het belangrijk dat men een cap draagt. Ookal ben je nog zo ervaren, er kan altijd iets gebeuren waar je niet op gerekend had.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:18

sflj schreef:
MiloFriendly schreef:

ROFL Haha! Clown Ja hoor!! Cool

Als jij dat vindt, hoor je niet op een paard! Bloos Ook niet mét helm.

Rijden zonder cap blijft objectief gezien gevaarlijker dan rijden met cap. Alle tegenwerpingen ten spijt - die dingen zijn er niet voor niets. Denk dat een certificaat 'veilig paardrijden' niet voor niets alleen wordt uitgereikt aan paardensportbedrijven waar het rijden met een veiligheidscap verplicht is...

Ik vind overigens dat je wel ietsjes respectvoller mag reageren.

Dames, heren, het was mij een genoegen, maar ik trek mij terug uit deze discussie - heb het gevoel hier wel zo'n beetje alles gezegd te hebben... Doei, doei

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:05

griebels schreef:
@Voltigeur:

En als je alles in dit topic goed had gelezen, dan had je je klavier een aantal aanslagen kunnen besparen, want deze reactie is eigenlijk al vrij overbodig. Want ik heb al -tig keren de uileg gegeven waarom ik geen cap draag op die foto's, dus ik herhaal het niet nogmaals.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:28

Trennie schreef:
Ik vermoed[ dat Voltigeur zich onder de categorie ervaren mensen beschouwd die ik genoemd heb in mijn stuk, die zelf een inschatting kunnen maken of zij wel of niet een cap dragen. Wat ik prima vind en waarvan ik ook vermoed dat hij hiertoe ook echt capabel is.( maar tegelijkertijd iedereen er op wijst dat niemand zo anders zo kundig is Clown )
Voltigeur: ik wil je niet beoordelen of veroordelen, maar hoe zit dat nu precies bij jou? Waarom reageer je zo fel op het wel dragen van een cap, maar doe je dit zelf niet? Waarom laat je de ander niet in zijn waarde en kun je zelf weinig tot geen kritiek incasseren? Waarom kom je met tegenstrijdige argumenten waarin je jezelf tegen spreekt? En een laatste vraag: Ik heb je post via je profiel eens door zitten lezen. Het is opvallend hoevaak een discussie met jou eindigd in respectloze reacties die kort door de bocht en ongenuanceerd zijn. Zelf moderators moeten er zo her en der aan te pas komen. Zou je jezelf eens niet een keer achter de oren krabben en je afvragen of het niet toch ook een heeeel klein beetje, ietsiepietsie aan jezelf ligt ipv het steeds bij de ander neer te leggen of een ander af te zeiken?

- Ik reken mezelf tot geen enkele categorie mensen, en al zeker niet tot die categorie die jij denkt.
Oh, en ik dacht niet dat ik ooit gezegd, of zelfs maar geïnsinueerd zou hebben dat niemand anders zo "kundig" zou zijn.

Citaat:
Voltigeur: ik wil je niet beoordelen of veroordelen, maar hoe zit dat nu precies bij jou? Waarom reageer je zo fel op het wel dragen van een cap, maar doe je dit zelf niet? Waarom laat je de ander niet in zijn waarde

- Had je alle berichten in dit topic gelezen ipv al mijn post in andere topics, dan had je mij bovenstaande vraag niet eens hoeven te stellen. Op mijn profiel staan trouwens enkel foto's van kozakkenvoltige... Wie zegt dat ik tijdens dressuurrijden of een wandeling geen cap op heb?

- Ik begrijp niet echt wat reacties van mij in een ander topic hiermee te maken hebben, en al helemaal niet hoe jij door het lezen van enkel mijn post en niet volledige topics mij durft te beschuldigen van respectloze reacties en kort door de bocht en ongenuanceerd (de pot verwijt de ketel...?)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:31

Blue_Eyes schreef:

Dank je Blue_Eyes.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:38

Voltigeur schreef:
Trennie schreef:

- Ik reken mezelf tot geen enkele categorie mensen, en al zeker niet tot die categorie die jij denkt.
Oh, en ik dacht niet dat ik ooit gezegd, of zelfs maar geïnsinueerd zou hebben dat niemand anders zo "kundig" zou zijn.

Citaat:
Voltigeur: ik wil je niet beoordelen of veroordelen, maar hoe zit dat nu precies bij jou? Waarom reageer je zo fel op het wel dragen van een cap, maar doe je dit zelf niet? Waarom laat je de ander niet in zijn waarde

- Had je alle berichten in dit topic gelezen ipv al mijn post in andere topics, dan had je mij bovenstaande vraag niet eens hoeven te stellen. Op mijn profiel staan trouwens enkel foto's van kozakkenvoltige... Wie zegt dat ik tijdens dressuurrijden of een wandeling geen cap op heb?

- Ik begrijp niet echt wat reacties van mij in een ander topic hiermee te maken hebben, en al helemaal niet hoe jij door het lezen van enkel mijn post en niet volledige topics mij durft te beschuldigen van respectloze reacties en kort door de bocht en ongenuanceerd (de pot verwijt de ketel...?)

Heb wel degelijk de andere topics doorgelezen en niet enkel alleen juw post.
Heb ook niet gezegd dat je nooit een cap draagt, dus leg me geen woorden in de mond. Verder denk ik dat je even een stukje verder terug moet lezen. Mijn reactie op jou reactie wb het voorbeeld met het portiersverhaal. Dat is nl waar ik op doel en niet de zijdelingse citaten die jij er nu uit pikt, zonder dat gedeelte. Te vinden vanaf pagina 22 om precies te zijn...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:00

Trennie schreef:
Heb wel degelijk de andere topics doorgelezen en niet enkel alleen juw post.
Heb ook niet gezegd dat je nooit een cap draagt, dus leg me geen woorden in de mond. Verder denk ik dat je even een stukje verder terug moet lezen. Mijn reactie op jou reactie wb het voorbeeld met het portiersverhaal. Dat is nl waar ik op doel en niet de zijdelingse citaten die jij er nu uit pikt, zonder dat gedeelte. Te vinden vanaf pagina 22 om precies te zijn...

Wel, als je ze allemaal volledig gelezen hebt, dan kom jij wel tot héél rare conclusies. Maar soit, als je iemands post gaat lezen met de bedoeling iets te vinden dat je tegen hem/haar kan gebruiken om daar dan te kunnen op reageren in een ander topic, dan begin je volgens mij al niet erg objectief te lezen...
Ik heb jou in mijn laatste post 1 maal geciteerd, en ik denk niet dat het "een uit de context gerukt" citaat is.

Oh, en in sommige van de topics waarin ik post wordt inderdaad al wel eens een opmerking gepost door een moderator, maar ik dacht niet dat ook maar 1 van die reacties aan mij persoonlijk was gericht...

PS: een opmerking als deze die ik hieronder citeer getuigt ook van weinig respect en het uitlokken van reacties. Jij wil laten uitschijnen dat ik mijzelf boven een ander plaats, maar dat is helemaal niet het geval. Misschien hoop je tegelijk ook dat ander bokkers mij door zo'n uitlating van jou minder sympathiek gaan vinden ofzo, maar ik hoop dat de meesten hun objectiviteit behouden...
Citaat:
.( maar tegelijkertijd iedereen er op wijst dat niemand zo anders zo kundig is )

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:08

En nu misschien terug on topic? Clown Haha!