Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebbesje

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:30

Proficiat Cocktail!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:57

Ik meld mij ook in dit topic!

Ik heb gister mijn test gehad wat eigenlijk wel vrij goed ging en 9 Februari ga ik een hele dag lessen en daarna het examen.

Is het nou echt zo moeilijk wat ik zie dat vrij veel mensen ervoor zakken. Soms wel 2x.
Waar zijn jullie op gezakt?

En hebben jullie nog tips voor mij?
Wat moest je tijdens je examen allemaal doen?

Gister heb ik gewoon een beetje rechtuit gereden, Bochten goed nemen, recht achteruit rijden, achteruit keren en achteruit inparkeren (maar dat word niet gevraagd volgens hem)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:56

Ik moest wel achteruit insteken en daar ben ik ook op gezakt -O-

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:23

Hoe langer ik dit topic lees hoe banger ik word! Bijna iedereen zakt!
Mijn test ging gister zo goed dus ik denk dat die ik wel even! Maar ik schijt nu al in mijn broek.

Voor mijn gewone b rijbewijs ben ik 2x gezakt (wat overgens heel oneerlijk was gegaan). Die zenuwen doen het hem! Ik denk dat ik wat kalmerends aan de dokter ga vragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:35

BailyKarlos schreef:
Hoe langer ik dit topic lees hoe banger ik word! Bijna iedereen zakt!
Mijn test ging gister zo goed dus ik denk dat die ik wel even! Maar ik schijt nu al in mijn broek.

Voor mijn gewone b rijbewijs ben ik 2x gezakt (wat overgens heel oneerlijk was gegaan). Die zenuwen doen het hem! Ik denk dat ik wat kalmerends aan de dokter ga vragen.

Wanneer je niet kunt rijden met een aanhanger, dan is het terecht dat je zakt! Het gros kan niet eens met een gewone auto fatsoenlijk door het verkeer, laat staan met 4mtr aanhanger erachter.

Zorg dus dat je WEET wat je doet op het examen, daar zit de crux......
Wanneer iets kalmerends werkt, kun je dat doen, maar ben er wel voorzichtig mee!

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:40

Ik zakte omdat ik zenuwachtig was.

Meerdere foutjes achter elkaar kan er ook voor zorgen dat je zakt.

Recht achteruit rijden tot bepaald punt (verder rijden zak je al), keren achteruit, kentekenpapieren lezen, aankoppelen en een stuk rijden, dat zijn verplichte examenonderdelen.

Bij mij duurde het wel een tijdje voordat ik het onder de knie had, had moeite met wennen aan een wagen achter je, hoe neem je een bocht, en het sturen op je spiegels...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:49

Nou ik ben in een keer geslaagd hoor ;) Ik had een hele leuke examinator en toch 9 uur les gehad. In de eerste instantie was in teleurgesteld omdat ik zoveel lesuren nodig had waardoor ik toch ruim 800 euro heb moeten neerleggen. Dat had ik niet verwacht maar ik heb fantastisch les gehad. In 1 dag zou ik het niet redden omdat het toch veel nieuwe dingen zijn die je leert. Ik heb daar tijd voor nodig om even een paar dagen over na te denken, dan valt het kwartje en doe ik dat de volgende les wel goed.

Ik moest het zelf betalen uiteraard waardoor ike cht bang was dat ik zou zakken. Gelukkig heb ik dat los kunnen laten en laten zien wat ik kan. Ik had ook nog eens een andere examinator er bij zitten die elkaar beoordelen maar die waren zo met elkaar aan het kletsen. 1 examinator die naast mij zat, kwam hier ook niet uit de buurt dus wist de weg niet hihi!

Ik moest keren op de wg door middel van een bochtje achteruit, dat ging niet helemaal zo als het hoorde maar het rustig een keer mogen steken want je mag best corrigeren. Verder heb ik ingevoegd op de snelweg en keren op de weg door middel van een halve draai. Ohja en een stukje achteruit rijden.

Ik vind de dagcursussen alijd een beetje eng, hoevaak haal je die inderdaad niet. Ben blij dat ik het op deze manier gedaan heb bij een hele fijne ervaren rijschool!
een tip die ik zou kunnen geven is rustig nadenken voordat je iets moet gaan doen, duidelijk plan hebben hoe je het gaat doen en je mag best fouten maken als je ze maar goed en veilig op lost daarna, niet te veel fouten maken natuurlijk.
Naja en ik heb over mijn auto 4 keer gedaan en dit in een keer gehaald, ik heb een banaan gegeten van te voren en dat hielp voor mij en me niet al te druk gemaakt over of ik het wel zou halen. als het een ja is hartstikke leuk en fijn als het een nee is dan probeer ik het nog een keer!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:58

Ik heb het wel middels een dagcursus gedaan, naja dag......4 uurtjes.
Voor mij was dat ideaal, wilde er gewoon snel vanaf zijn, maar kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen niet het meest ideale is.

Heeft me rond de € 400,- gekost.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:01

ikke schreef:
Als jij naar links stuurt, wat doet de aanhanger dan?

1) NIET ZWENGELEN!!! (DE klassieke fout, waar de meesten op de mist in gaan!)
2) weet wat de aanhanger doet als je aan je stuur draait.
3) weet hoe je ongewenst gedrag van de aanhanger wegwerkt.
4) zorg ervoor dat je kunt rijden op spiegels, ELKE richting op!!!
5) Kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken.............

En als je nu nog durft, mag je komen oefenen.

Goede tips! Dat zijn inderdaad de punten waar zij op letten!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:05

Winddancer schreef:
Ik heb het wel middels een dagcursus gedaan, naja dag......4 uurtjes.
Voor mij was dat ideaal, wilde er gewoon snel vanaf zijn, maar kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen niet het meest ideale is.

Heeft me rond de € 400,- gekost.

bij mij hetzelfde verhaal alleen 6 uurtjes gereden met 3 x een pauze :D was ook 400 kwijt alles ging lekker moeilijkste vond ik voor een dok achteruit in draaien dat was echt lastig omdat je niet echt een punt had zoals in een straat achteruit de stoep en de weg dus was ook een klein beetje op goed geluk _/-\o_

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:06

jouw lijstje klinkt heel bekend mij instucteur bleef zeggen 'weet wat je aanhanger doet' |(

Marlou_ schreef:
ikke schreef:
Als jij naar links stuurt, wat doet de aanhanger dan?

1) NIET ZWENGELEN!!! (DE klassieke fout, waar de meesten op de mist in gaan!)
2) weet wat de aanhanger doet als je aan je stuur draait.
3) weet hoe je ongewenst gedrag van de aanhanger wegwerkt.
4) zorg ervoor dat je kunt rijden op spiegels, ELKE richting op!!!
5) Kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, kijken.............

En als je nu nog durft, mag je komen oefenen.

Goede tips! Dat zijn inderdaad de punten waar zij op letten!

had deze filmpjes gekeken wat ik kon verwachten
http://www.accuraat.nu/index.php/aanhan ... mpjes.html

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:03

Ik wil er ook gewoon vanaf zijn en ik heb ook met mijn baan en 2 paarden geen tijd voor dat wekenlange geneuzel. Dus vandaar de dagcursus en dan nog met een test vooraf erbij.

Ik vind het dus niet zo wennen. Ik heb niet eens echt het idee dat ik met zo'n lange combinatie rij. En ik heb geen enkele ervaring. Maar die instructeur geloofd er wel in en vind wel dat ik er wel gevoel voor heb.
Het punt is alleen dat ik het in Utrecht doe terwijl ik zelf in Hoofddorp woon. Ik ken daar de weg dus niet, dus ik moet dus wel ver van te voren goed opletten wat de verkeerssituatie is. Maar ik ken 3 personen die ontzettend goede ervaringen hebben met deze rijschool en in 1x geslaagd zijn.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:49

Ik kende de hele omgeving ook niet, maar kan ook niet zeggen dat ik daar problemen mee had.....zal dus wel goed komen ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:44

omgeving moet je je ook niet druk om maken als je alleen met de auto zou zijn veranderd er niet zo heel veel en dan zou je er ook wel gewoon veilig doorheen moeten.
alleen even opletten dat je iets langer bent.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:50

Ik baal ;(
Vandaag om 7 uur begonnen en om 1 uur examen. Alles ging heel de dag al top en mn instructeur was overtuigd dat ik zou slagen en ik zelf had ook wel een goed gevoel. Examen zelf ging ook goed tot 1 ding.
Ik reed een straat in en daar stond links een bus en rechts (dus een wegversmalling idee maar dan dichter op elkaar). Er was ook nog een weg van links dus ik ging er van uit dat ik die straat zou moeten inrijden waardoor ik rechts bleef rijden. (dacht dat ik er niet door zou passen bij die auto's) Was ik naar links gegaan kon ik die weg niet indraaien. Nu moest ik toch tussen die auto's door maar was dus te laat naar links gegaan waardoor ik in de knoop kwam met die 2e auto. Maar normaal ben ik te onzeker dus had nu zo iets van als zij zegt dat ik er door kan, dan zal dat wel... Dus ik rijd heel voorzichtig door maar zag dat het niet kon dus wil remmen maar de examinator was me voor.... Daarop ben ik gezakt omdat ik dus te laat stopte. Ik kon haarfijn uitleggen hoe ik hem moest nemen en als ik meteen zeker had geweten dat ik daar door moest was ik eerder naar links gegaan en had ik er zo door gekunnen. Rest van mn examen was allemaal goed maar baal dus als een stekker.... Nu hopen dat ik heel vlug een nieuw examen kan aanvragen....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:58

Balen Hebbesje :(:)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:01

grrr kan mezelf wel voor mn kop slaan :(
examinator baalde ook, zei nog van ik vind het heel lastig dat ik jou moet laten zakken terwijl ik andere die veel slechter rijden en veel minder gevoel voor de aanhanger hebben wel moet laten slagen.
En ik weet zo goed hoe het moet :(

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:52

Ik heb me E achter B afgelopen Juli gahaald. Heb er 9 uur over gedaan en was € 500,- kwijt.
Ben wel blij dat ik hem gehaald hem. Het is zo makkelijk :)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:26

Ik wil ook!!
14 feb. mag ik weer op.... En nu vind ik het wel eng :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:07

Ik heb het hele topic "even" doorgelezen, staan een hoop bruikbare tips in! Ik heb 4 februari mijn eerste twee lessen, de week erop nog wat lesjes en dan 9 feb mijn examen. Ben benieuwd!

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:13

Vanaf 2013 vervalt het "E-rijbewijs" en krijg je deze kado bij je "B-rijbewijs".

Dus voor de meeste onder ons misschien wat zonde om nu nog zo veel geld uit te geven aan je E-rijbewijs..
Ik zou een jaartje wachten als ik jullie was!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:17

Of juist niet: [TAO] zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Edit: daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat ieder 'trailer-rijder' een E zou moeten halen :o
Het is namelijk zo ontzettend leerzaam! Zoals een heleboel Bokkers in dit topic al hebben ervaren, waaronder ikzelf :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:20

Lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Ik ben blij dat ik gewoon lesse heb gehad, ik weet nu dat ik me prima kan redden op de weg met trailer.
VOelt gewoon een stuk veiliger!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:53

Ik vind de bevestiging dat ik verantwoord kan rijden met aanhanger ook wel fijn :D
Plus dat er alsnog een onderverdeling komt in B rijbewijzen (+ en E), waarbij je dan met een huidige E rijbewijs geen beperkingen opgelegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:17

Ik heb een combinatie waarmee ik wel mag rijden met B, maar dat durf ik sowieso niet aan zonder eerst een paar goede lessen te hebben gehad. En zoals XoNo zegt, het is fijn als je je E hebt omdat er een onderverdeling komt.