Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:13

Hee misschien moeten we het de volgende keer op wedstrijd gewoon eens vragen aan de desbetreffende ruiters? *D

MyWishMax

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:19

Aan mij mogen ze het altijd vragen, alleen niemand doet dat ooit ;)

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:31

MyWishMax schreef:
Aan mij mogen ze het altijd vragen, alleen niemand doet dat ooit ;)

Nou dan bij deze MyWishMax; wat is de reden van het touwtje? :D
Spannenddd! haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:47

Haha, heb dit al uitgelegd in dit topic, maar speciaal voor jou nog een keer:

Paard heeft heftige singel/zadeldwang en in combinatie met stress/spanning kan dit erg gevaarlijke situaties leveren. Na het opzadelen longeer ik hem 1 a 2 rondjes, dan de sprongen eruit kunnen en de spanning even.

Dan naar de bak en een rondje aan de hand stappen, hij is erg aanhankelijk en vertrouwt heel erg op ons(mams en mij) dus dan kan hij rustig kijken en ontspannen. Dan stap ik op terwijl mams hem vasthoudt. Dan kan zij hem uitgebreid belonen en beetje afleiden en kunnen we gaan stappen. Ik voel de 1e pas al of hij af gaat of braaf is, dus dan kan ze vrij snel weer weg.

Reden dat ze ernaast loopt(want veel mensen vinden dat gevaarlijk nav mijn verhaal) is dat hij afgaat van blinde paniek, en dan nergens meer op reageert, behalve een ruk aan zijn hoofd. Jammer genoeg bokt en springt hij zo gemeen dat ik dat meestal niet meer red ( :+ ) Mams kan hem dan als hij opbolt een rukje aan zijn hoofd geven en even terug naar aarde roepen.

Ik heb liever dat mensen me raar aankijken, want daarna is hij gewoon braaf, dan dat hij in blinde paniek ergens bovenop springt en ik weer opnieuw kan beginnen met he vertrouwen. (Hij is van de week bijna door een ruit gegaan toen ik hem voor het eerst in 2 weken weer opgezadeld had)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:52

Singeldwang kan erg link zijn. :j
Springpaarden hebben dat minder snel, omdat de springsingel met flap de druk op de buik meer verdeeld. Paarden die gevoelig lijken te zijn zadel ik ook met dressuurmatig trainen met springsingel op.
Ik heb ook meegemaakt dat maagproblemen de oorzaak waren van singeldwang, omdat maagpijn uitstraalt precies naar de plaats waar een singel drukt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:35

Ik heb geen flap, maar wel iets wat er op lijkt :j Soort dressuurflap :D Maar hij is compleet nagekeken en is jammergenoeg niet van buikpijn...

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:08

Bedankt voor de uitleg!
Ik had niet alle 24 pagina's even grondig gelezen, dus had het helaas gemist.
Ik vind het een hele logische reden, ik ben zelf ook een dressuurruiter en ga het volgende zomerseizoen voor het eerst starten met mijn 3jarige! Wellicht komt je uitleg dan nog heel goed van pas.