Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:50

runningkawa schreef:
Een voorbeeld zijn vind ik altijd een raar argument Lachen
Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijheid Lachen

Tuurlijk, maar een kind is een ander verhaal, vind ik.
Ik rij sowieso altijd met cap, maar zou ik dat niet doen dan zou het geen goed voorbeeld zijn voor het meisje dat altijd op mijn pony komt rijden. Ze is 9, kan je dan spreken over eigen verantwoordelijkheid? Ik vind dat ik verantwoordelijk voor haar ben als zij op mijn pony zit. En het is nou eenmaal zo dat (jonge) kinderen vaak tegen een ouder iemand opkijken, dus ook klakkeloos nadoen wat die persoon doet.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:50

RedPassion schreef:
runningkawa schreef:
Een voorbeeld zijn vind ik altijd een raar argument Lachen
Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijheid Lachen

Tuurlijk, maar een kind is een ander verhaal, vind ik.
Ik rij sowieso altijd met cap, maar zou ik dat niet doen dan zou het geen goed voorbeeld zijn voor het meisje dat altijd op mijn pony komt rijden. Ze is 9, kan je dan spreken over eigen verantwoordelijkheid? Ik vind dat ik verantwoordelijk voor haar ben als zij op mijn pony zit. En het is nou eenmaal zo dat (jonge) kinderen vaak tegen een ouder iemand opkijken, dus ook klakkeloos nadoen wat die persoon doet.

Oh, maar de meeste niet-capgebruikers hebben al meerdere malen aangegeven (letterlijk gezegd) dat ze helemaal geen voorbeeldfunctie hebben tov iemand anders en ook geen voorbeeld willen zijn voor anderen...

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:07

Ik snap best dat je dat vervelend vind. Maar het is best wel gevaarlijk. Je kunt je paard voor 100% vertrouwen maar nog kan hij/zij wegspringen. Dus ik kan begrijpen dat mensen zo reageren. Maar ook dat je je daar aan ergert. Zeker als je er bij zet Cap is eigen keuze oid. Dan is het nog frustrerender.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:41

Voltigeur schreef:
Kan je iemand verplichten een cap te dragen? Ik denk het niet.
Kan en mag je mensen op de gevaren wijzen er geen te dragen? Jazeker, dat kan en mag je.
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen? Dat vind ik niet.

Dat kan en mag ook indd, zolang de ander dat niet als vervelend ervaart.Ik kan het best hebben als iemand tegen mij zegt dat het beter is om een cap te dragen etc etc...
Maar niet 3 pagina's lang op een @work topic van 3 pagina's lang Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:04

Ik vind ook dat je iemand op de gevaren mag wijzen van het niet dragen van een cap.

Ik ben fervent cap drager, stap niet op zonder!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:40

griebels schreef:
Dat kan en mag ook indd, zolang de ander dat niet als vervelend ervaart.Ik kan het best hebben als iemand tegen mij zegt dat het beter is om een cap te dragen etc etc...
Maar niet 3 pagina's lang op een @work topic van 3 pagina's lang Knipoog

Tja, ik (en ik zal heus wel niet de enige zijn) moet mij dagelijks aan bepaalde zaken, opmerkingen of wat dan ook ergeren of als vervelend ervaren. So what?
@work topics? Moet je eens heel goed gaan zien wat men tegenwoordig als "@work" beschouwd... en als "@work" wordt aanvaard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:26

Dan moet je er niet meer komen
Ik plaats er ook niets omdat ik niet op het commentaar zit te wachten dat ik geen cap maak. Keuze is makkelijk gemaakt hoor, zou jij ook kunnen als je je daar aan ergert Knipoog

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:37

Ik rij met en zonder...
Laatste tijd meer met.
Wand ik had het gelukje ondanks dat mijn cap los zat dat het is opgebleven.. anders kon ik het ook niet na vertellen.
Maar dat betekend helemaal niet dat een cap veilig kan zijn.. of beter gezecht hoofdbeschermer. Er is namelijk iemand die een ongeluk heefd gehad, helemaal niet ernstig.. maar toen diegene zijn helm af deed viel hij dood neer..

Voor mij maakt het dus niet uit, het is je eigen keuze en daar moeten mensen gewoon niet reageren. Ja oke mensen kunnen dood gaan en daarom zeggen ze dat ze wel een cap moeten dragen.. maar helpt het om te zeggen hier? Hoeveel mensen luisteren daar na?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:03

Citaat:
Wat veel erger is, zijn alle andere letsels die voortvloeien uit een val. Heeft iemand enig idee hoeveel ander letsel dan hoofdletsel er ontstaan bij een val van een paard? Die zijn niet op 1 hand te tellen! Ik denk dat we ons daar met zijn allen eerst maar eens druk over moeten gaan maken, want het zou enorm veel leed besparen. Dat is een veel groter omvattend "probleem".
En het is leuk om een cap te dragen, maar met deze redenatie kunnen we dan maar beter een harnas gaan dragen, dan weten we zeker dat we de risico's tot een minimum kunnen beperken. Wat zeer beslist niet wil zeggen dat ik tegen een cap ben!

Zo kan je alles over één kam gaan scheren. Als je netjes in de gordel zit en een vrachtwagen dendert over je heen helpt ie ook niet.

Wat zo jammer is en wat je gewoon iemand die het niet voelt niet uit kan leggen, is hoe je leven eruit ziet als je dus inderdaad hersenletsel oploopt.
Om van gezond mens ineens een minder goed werkend brein te hebben, tegen blokkades aan te lopen, de rest van je leven rond te lopen als een tijdbommetje omdat de energie, de rek in het brein zo klein geworden is dat af en toe het brein staakt, door elkaar loopt.
Hoe een ander springend en vliegend door het leven rent en jij het maar met een kwart van die energie mag doen, dat het schrijven van een berichtje eigenlijk teveel 'hersenactiviteit' verlangt en dat aardig knabbelt aan het tankje.

En dan kom ik weer bij wat ik eerder gezegd heb. Als je weet wat de consequenties zijn en je weigert een cap te dragen, dan ben je, net als ik dat was, een egoïst omdat je het feit dat je de rest van je leven de mensen tot last zou kunnen zijn negeert.

Maar van alle mensen die geen cap dragen zullen er gelukkig maar een paar zijn die het ook een keer zullen ervaren dus het risico is vrij klein maar wel aanwezig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:00

Ik vind jullie egoistisch als je door blijft zeuren over het feit dat iemand geen cap wil dragen. Degene vind dat uiterst vervelend en wil dat je daarmee ophoudt. Toch ga je door...
Ook lekker egoistisch toch!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:04

Het is geen zeuren, tenminste zo zie ik het niet.Als iemand zelf geen verantwoording neemt dan moet een ander dat maar voor ze doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:24

marleen_usar schreef:
Het is geen zeuren, tenminste zo zie ik het niet.Als iemand zelf geen verantwoording neemt dan moet een ander dat maar voor ze doen.

Kinderen zijn inderdaad niet altijd in staat zelf hun verantwoordelijkheid te nemen, en daarom zijn er anderen die voor hen mogen beslissen of ze wel een cap moeten dragen of niet.

Van geestelijk "gezonde" volwassenen zou je moeten kunnen verwachten dat ze hun eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Ze mogen in dit land gewoon deelnemen aan verkiezingen en zitting nemen in het parlement en ze mogen zelfs kinderen krijgen en opvoeden. Die zelfde volwassen mensen zijn ook verantwoordelijk genoeg om te beslissen over het wel of niet dragen van een cap.

Als jij het, op basis van jouw afweging van voor- en nadelen, nodig of nuttig vindt om een cap te dragen, dan mag dat.
Als ze na afweging van de voor hen belangrijke argumenten beslissen om geen cap op te zetten, dan mag dat ook. Hún keuze is misschien niet jóuw keuze, maar juist daarom is het ook hun keuze en niet die van jou.

Ik vind het respectloos en getuigen van een grove onderschatting van je medemensen, wanneer je hen alleen voor vol aanziet als ze jouw keuzes maken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:49

Voltigeur schreef:
Kan en mag je mensen op de gevaren wijzen er geen te dragen? Jazeker, dat kan en mag je.

Is het goed om mensen te blijven "waarschuwen" voor de gevaren, wanneer ze herhaaldelijk hebben aangegeven die waarschuwingen niet op prijs te stellen en/of de gevaren al te kennen? Nee, dat vind ik niet.
Voltigeur schreef:
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen?

Als jij voor jezelf kunt verantwoorden waarom je geen cap draagt, en je kunt dat ook onder woorden brengen, dan kun je dat ook op een openbaar forum zetten.
Als jij ervan overtuigd bent dat een cap voor een deel schijnveiligheid biedt, en als je dat ook kunt onderbouwen, dan mag je dat ook op een openbaar forum zetten.
Als jij duidelijk kunt maken, waarom je geen cap draagt, en waarom je vindt dat kinderen er wel een moeten dragen, dan mag je dat ook op een openbaar forum zetten.

Hoeveel kinderen er meelezen maakt daarbij niet uit. Ik vind het persoonlijk veel erger, wanneer slechts één visie op een bepaald onderwerp geuit mag worden op een openbaar forum, "omdat er kinderen mee kunnen lezen."

Daarbij komt nog, dat die kinderen helemaal niet de beslissingsvrijheid hebben om wel of geen cap te dragen, maar dat die beslissing bij de ouders of andere verantwoordelijken ligt. Als de ouders vinden dat hun kinderen wel zelf die beslissing mogen nemen, dan vind ik dat ze dat beter goed geïnformeerd kunnen doen, en niet op basis van eenzijdige informatie. Zowel de argumenten voor een cap, als die tegen het dragen van een cap, moeten gehoord kunnen worden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:20

Ik denk anders ook dat er veel mensen zijn die gewoon niet nadenken over het gebruik van een cap te ja of te nee. Die moet je er wel even op wijzen - vind ik - voor hun eigen veiligheid, zodat ze er tenminste over na kunnen denken.
En ja, daar zijn er ook een hoop bij die vantevoren al roepen van 'ik hoef geen commentaar over mijn cap' want zegt dat dat ze er al over nagedacht hebben?
Als je geen commentaar wilt op het niet dragen van een cap, zet dan geen foto's op HAW...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:37

ik vind dat je het zelf moet weten...
maar ik zal wel altijd gewoon een cap dragen, hoe erg ik een paard ook vertrouw.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:14

misschien omdat het anders levensgevaarlijk is?
Mensen zeggen altijd ''mijn paard is voor 100% te vertrouwen, en springt nooit weg'' maar het blijven dieren.
Ik rijd ook altijd mét cap, en voel me ook niet veilig als ik zonder rijd.
Heb geen bezwaar tegen mensen die zonder cap rijden, zeg er ook nooit iets van. Eigen leven, eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:49

Ach, ik denk dat de mensen het wel goed bedoelen.. het is nu eenmaal gevaarlijk om zonder cap te rijden.
Persoonlijk vind ik dat iedere persoon voor zichzelf moet bekijken of ze met cap of zonder cap willen rijden. Tuurlijk heb ik mijn mening, maar die houd ik voor me. Mensen kunnen nadenken en weten dat het gevaarlijk is.
Lachen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:55

Ik heb de rest van het topic maar heel vluchtig gelezen, maar ik hoorde laatst iemand mopperen over het feit dat mensen een cap dragen (ja, je leest het goed). Volgens hem hoefde dat alleen bij jonge en onbetrouwbare paarden en als je fatsoenlijk kon rijden was het niet nodig. Want als je paard zich netjes gedraagt dan val je er niet af en heb je dus geen cap nodig was zijn redenatie. En hij bleef volhouden! Omgekeerd gezeur dus, ook wel eens leuk om te horen. Ik heb er niks op gezegd, maar wel iets gedacht: volgens mij had ie al een keer zonder cap gereden en is toen met zijn hoofd tegen de bakrand gevlogen, anders zou hij niet zo drammerig zijn over zijn niet-cap. Ik rijd altijd met, maar als anderen zonder willen rijden moeten ze dat zelf weten, ik zal er niks van zeggen (wel denken).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:15

[/quote]
Wij zijn met z'n allen zéér onder de indruk van jouw professionele bezigheden. Heel stoer om vechtsporten te beheersen en veel mensenkennis te hebben Clown Clown Clown

Als jij een cap als schijnveiligheid wil beschouwen, dan is dat jouw probleem. Feit is dat, wanneer je op jouw kop valt, en een cap op hebt de gevolgen in 99% van de gevallen minder ernstig zullen zijn als wanneer je er geen op hebt.
Dat jij geen keuzebeperkingen wil opgelegd krijgen, dat kan ik nog enigzins begrijpen. Al vind ik dat nogal vreemd klinken als dat komt van iemand die als beroep heeft [i]mensen in hun vrije keuze beperken
. Want sta jij niet in eerste instantie aan die deur om mensen te weigeren om welke reden dan ook? Dan beperk jij mensen in hun vrije keuze om in een vrij land ergens iets te gaan drinken of te gaan dansen... Maar dat je een betoog voert om geen cap op te moeten omdat die toch maar schijnveilig is, dat is andere koek. En dan nog eens komen vertellen dat er meer andere blessures als hoofdletsels zijn na een val... Kan goed zijn, maar dat neemt niet weg dat je de kans op een hoofdletsel niet kan proberen te beperken.

Men kan deze discussie herleiden tot 1 simpele vraag: Is het veliger paardrijden met cap?
Men kan bijgevolg ook deze discussie beëindigen met 1 simpel antwoord op die vraag: JA!

Kan je iemand verplichten een cap te dragen? Ik denk het niet.
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen? Dat vind ik niet.[/quote][/i]

Dank je dat "jullie" onder de indruk zijn van mijn stoere professionele bezigheden. Maar laat het daar nou net niet over gaan... Wie is jullie trouwens? Of ben je gewend voor anderen te spreken? Je hebt duidelijk niet de strekking van mijn verhaal begrepen... Overigens vind ik vechtsporten helemaal niet stoer, maar wel heel leuk om te doen en heerlijk om je energie in kwijt te kunnen... Jammer hoor, zo'n vooroordeel. Maar zegt iets over jou, (of moet ik jullie zeggen?) niet over mij...

1. Ik heb in de wij-vorm gesproken, waarmee ik juist niet pretendeer dat ik persoonlijk de geweldige horecaportier ben, maar dat het de zaken zijn die wij (is ons bedrijf) willen nastreven om ons werk zo goed mogelijk te doen. Wat dus niet wil zeggen dat wij dat allemaal feilloos beheersen en dus geweldig zijn. Duidelijk jouw invulling en conclusie. Mij heb je dergelijke dingen niet horen beweren...

2. Ik snap niet waarom ik een probleem heb omdat ik een cap schijnveiligheid vind? Kun je me uitleggen wat mijn probleem is?

3. Het doel van ons werk is niet om mensen in hun keuzevrijheid te beperken, maar er voor te zorgen dat mensen een leuke avond hebben en zich veilig voelen / niet lastig worden gevallen. Waar jij het vandaan haalt dat portiers mensen weigeren als hoofdtaak zien in hun werk is me echt een raadsel. Of ben je zelf ergens ooit uitgezet of geweigerd dat je zo reageert? Het zijn wel de mensen die in een gelegenheid hun drankje kopen, waar ook mijn salaris van wordt betaald. Ga natuurlijk niet mijn broodwinning om zeep helpen, evenals de fooi Clown

4. Ik heb nooit gezegd dat ik vind dat mensen geen cap op moeten. Ik heb me er in algemene zin niet over uitgelaten of dit wel of niet moet. Ik heb me er zelfs niet over uitgelaten of ik wel of geen capdrager ben. Lees het stuk nog maar eens goed na! Ik heb met mijn verhaal duidelijk willen maken dat je eerst eens goed na moet denken waar je mee bezig bent en nog belangrijker: waarom je er zo mee bezig bent. De waarom is belangrijk! Gewoon zo goed als niemand komt op het idee dat er meer is om de sport veiliger te maken en dat een cap alleen niet genoeg is om letsel te voorkomen.

5. Ben wel blij dat we het allebei eens zijn wat betreft de jongeren.

6. ben blij dat je gelukkig nog wel ergens iets van mijn verhaal hebt kunnen begrijpen. Want idd naast wat ik nu onder punt 4 duidelijk probeer te maken, had mijn verhaal een 2e strekking, nl de keuzevrijheid. Hier ben ik een groot voorstander van. Dus dat heb je goed opgepikt, chapeau!

Heb geprobeert je in je waarde te laten. Hoop dat me dat gelukt is. Zo niet, dan spijt me dat bij deze, is niet de bedoeling. Zou prettig zijn als jij dat ook bij mij zou doen.
Rest mij nog 1 ding: ik vind het ronduit verbazingwekkend, danwel ongeloofwaardig overkomen dat uitgerekend jij, Voltigeur, met jouw reactie op dit topic, niet alleen op jouw profiel, (die zichtbaar is voor iedereen op bokt en dus ook de jongeren) maar ook ten overstaande van een groot publiek zoals op de foto's te zien is, een demonstratie of show geeft ZONDER CAP OP!?!
Laatst bijgewerkt door Trennie op 03-01-08 00:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:20

Trennie schreef:
Heel veel blabla..
[/quote]

En naast de blabla nogal veel eigenlof... Je kan jezelf graag zien, maar vol zijn van jezelf is niet leuk meer voor de medemensen Clown Haha![/quote]

Ik vraag me echt af hoe je er bij komt wb eigenlof... Ik spreek in wij vorm, niet specifiek over mijzelf. Lees aub ook mijn voorgaande reactie. Je kent me niet eens en dan gelijk oordelen... Wel eens bedacht dat dat niet leuk is voor de medemens?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:24

oomens schreef:
Voltigeur schreef:

Is het goed om mensen te blijven "waarschuwen" voor de gevaren, wanneer ze herhaaldelijk hebben aangegeven die waarschuwingen niet op prijs te stellen en/of de gevaren al te kennen? Nee, dat vind ik niet.
Voltigeur schreef:
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen?

Als jij voor jezelf kunt verantwoorden waarom je geen cap draagt, en je kunt dat ook onder woorden brengen, dan kun je dat ook op een openbaar forum zetten.
Als jij ervan overtuigd bent dat een cap voor een deel schijnveiligheid biedt, en als je dat ook kunt onderbouwen, dan mag je dat ook op een openbaar forum zetten.
Als jij duidelijk kunt maken, waarom je geen cap draagt, en waarom je vindt dat kinderen er wel een moeten dragen, dan mag je dat ook op een openbaar forum zetten.

Hoeveel kinderen er meelezen maakt daarbij niet uit. Ik vind het persoonlijk veel erger, wanneer slechts één visie op een bepaald onderwerp geuit mag worden op een openbaar forum, "omdat er kinderen mee kunnen lezen."

Daarbij komt nog, dat die kinderen helemaal niet de beslissingsvrijheid hebben om wel of geen cap te dragen, maar dat die beslissing bij de ouders of andere verantwoordelijken ligt. Als de ouders vinden dat hun kinderen wel zelf die beslissing mogen nemen, dan vind ik dat ze dat beter goed geïnformeerd kunnen doen, en niet op basis van eenzijdige informatie. Zowel de argumenten voor een cap, als die tegen het dragen van een cap, moeten gehoord kunnen worden.

Oomens: Dank je en ben het volledig met je eens.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:50

Jay_Undo schreef:
Trennie schreef:
Heel veel blabla..

Sorry maar uh.. Je kan ook té ver gaan..

Bij motorcross leer je ook geen valbreken, probeer dat eens zonder helm. Er zijn zoveel sporten waar je dat niet bij leert. Bij vechtsport leer je dat misschien ja omdat je toch nagenoeg op dezelfde manier land. Buiten je val kun je zonder je cap alleen je nek breken.

Dat je bij zo veel sporten niet leert om je val te breken, wil nog geen argument zijn om het dan ook maar niet te doen. Misschien wordt he juist wel eens tijd om het op meer sporten toe te gaan passen. Lijkt me een gezonde en logische redenatie om bij een sport waar het risico bestaat tot vallen, te leren valbreken. Uiteraard ingepast binnen de mogelijkheden Clown

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:28

ik vindt het eigen verantwoording
ik ben 21 jaar, rijd dit paard nu 3 jaar en rijd dit paard zonder cap.
rijd alleen zonder cap in de bak dressuur
met springen en buitenritten zet ik een cap op, en als ik ergens anders heen ga ook. ik vertrouw dit paard in de bak

vindt dat iedereen het zelf moet weten, maar buitenritten zonder cap vindt ik wel een heel groot risico, je weet nooit wat je tegen komt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:45

Trennie schreef:
Oomens: Dank je en ben het volledig met je eens.

Graag gedaan.

Na het lezen van jouw uitgebreide toelichting op je eerste post, ben ik blij dat er meer mensen zijn die eerst nadenken over het waarom van bepaalde keuzes, voordat ze anderen gaan veroordelen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:51

Trennie schreef:
Jay_Undo schreef:
Sorry maar uh.. Je kan ook té ver gaan..

Bij motorcross leer je ook geen valbreken, probeer dat eens zonder helm. Er zijn zoveel sporten waar je dat niet bij leert. Bij vechtsport leer je dat misschien ja omdat je toch nagenoeg op dezelfde manier land. Buiten je val kun je zonder je cap alleen je nek breken.

Dat je bij zo veel sporten niet leert om je val te breken, wil nog geen argument zijn om het dan ook maar niet te doen. Misschien wordt he juist wel eens tijd om het op meer sporten toe te gaan passen. Lijkt me een gezonde en logische redenatie om bij een sport waar het risico bestaat tot vallen, te leren valbreken. Uiteraard ingepast binnen de mogelijkheden Clown

Ik heb zelf ook 7 jaar aan judo gedaan en heb daar verschillende valtechnieken en het nut daarvan geleerd. Ik denk dat het niet verkeerd is wanneer men ook bij het paardrijden aandacht besteedt aan die (of andere) valtechnieken. Het meeste letsel bij paardrijden is immers nog steeds het gevolg van een val.
Die valtechnieken kunnen natuurlijk nog steeds niet alle soorten letsel voorkomen, maar dat kan een cap ook niet.