Gaaf Marliez!
Eners zijn ook heel lastig, meer dan 5 achter elkaar vind ik moeilijk qua mijn eigen ritme 
Zijgangen neem ik ook vanaf het begin mee, het is een fijne manier om ze spelenderwijs aan te sterken/soepel te houden en uiteindelijk ook rechter te krijgen.
Wissels probeer ik ook al jong aan te leren omdat het dan makkelijker is, maar ik vind het ook fijner om de contragalop pas te doen nadat ze een wissel snappen want dan springen ze zonder commando niet zo snel over.
Fijn dat Luna gezond dragend is en leuk dat het zo goed gaat met de jonkie!
Bij ons thuis is het even rustig geweest. Roz is in November verkocht naar een junior 
De I1 prep ging op zich wel goed, maar ik kon het aanvoelen dat het eigenlijk gewoon iets te veel voor haar werd. Nu mag ze lekker een tiener de hogere oefeningen aanleren op haar tempo en dat is een job die ze super leuk lijkt te vinden 
Helaas had mijn andere ZZL paard Vic (Viscount x Escudo) een beetje te hard gespeeld in de wei dus die heeft 3 maanden op rust gestaan en mag nu weer beginnen met rijden. Hij is niet kreupel geweest, maar de dierenarts was bang dat hij het check ligament toch een beetje ingescheurd had dus we hebben hem extra gebabied om te zorgen dat hij helemaal top is voordat we verder trainden.
Gelukkig was dat niet zo heel erg want vooral januari was echt bizar koud hier. Het is vandaag eindelijk "warm" want het is "maar" -6...
Ik heb sowieso nog nooit zo veel sneeuw gezien: november - 26.2cm, december - 47.6cm, en januari 88.2cm
Paarden hebben vooral wat training gehad door in de wei door de hoge sneeuw te wandelen
We hebben ook extra verwarming aan moeten leggen in het waterhok, iets wat voor ons irritant was maar de stalkatten in ieder geval wel fijn vonden

Verder is Gus (Total US x Tuschinski) ook weer terug in training, hij wordt nu 8 en de eigenaresse wil graag dat hij dit jaar klaar is voor het Z. Ik heb hem in 2023 van zadelmak tot L getraind, dus ik ben benieuwd hoe hij nu aanvoelt. Hij is pas gisteren aangekomen dus ik heb er nog niet opgezeten.