Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:50

ik heb de 870 voor een vriendinnetje ca 10 cm moeten verlengen :=
(voor een ander vriendinnetje moest die 7 cm korter _O- )

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:19

ik wil ook graag een eigen ruiterjasje laten maken/ontwerpen.
Nu heb ik een hele handige collega diet wel kan en wil doen voor mij dus ben nu aan het verdiepen in wat ik wil etc.
Heb de site van de naaipatronen er ook bij genomen maar klopt het dat er maar 2 verschillende soorten dressuurjasjes zijn? En is de beschrijving alleen in het engels?

Kan iemand hier misschien een opsomming maken van de verschillende modellen ruiterjasjes die je zelf kan maken?

Hoe hebben jullie zelf je jasjes ontworpen; hebben jullie voorbeelden via google gezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:22

cillusion schreef:
Hier de foto's van mijn nieuwste jasje.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb ook gedacht aan soft-shell maar ik vind het toch geen mooie stof. Op de pop is ie heel mooi, maar het kreukt zo snel als je m aan hebt. Vind m wel erg mooi gemaakt!!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:15

Ik denk dat ik het dan ga wagen op de 875 :)

Langs de ene kant ben ik heel erg blij met het mijne nu, was 15 euro in totaal kwijt (5 euro voor jasje, 10 euro voor knopen) Maar aan de andere kant vind ik het helemaal niet zo'n speciaal jasje, simpel zwart, wel leuke knoopjes.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:28

niemand die een "gewoon" patroon van een colbertje gebruikt heeft, uit een maakblad vandaan bedoel ik? als je die aanpast zodat hij iets hoger sluit voor dan is dat toch prima te gebruiken? Scheelt toch weer wat euro's. Mijn plan is het wel om er een patroon uit een knip o.i.d. voor te gebruiken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:05

Daar had ik ook voor gekeken, maar ik vond geen wat me aanstond. En als dan moest die nog heel erg aangepast worden, daar ben ik dus nog niet zo goed in :p

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:18

Voor colbertjes uit de knip of zo: kan heel goed maar je moet zoeken in de oudere boekjes (jaren 80/90). Die sluiten wel hoger namelijk. Bovendien stond er een aantal jaren geleden een complete ruiteruitrusting in een knip; broek en colbert (kind en volwassen). Dat patroon heb ik wel. Ik zou kunnen kijken welk maand/jaar dat was want ze worden regelmatig te koop aangeboden op MP.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:36

patpen schreef:
Voor colbertjes uit de knip of zo: kan heel goed maar je moet zoeken in de oudere boekjes (jaren 80/90). Die sluiten wel hoger namelijk. Bovendien stond er een aantal jaren geleden een complete ruiteruitrusting in een knip; broek en colbert (kind en volwassen). Dat patroon heb ik wel. Ik zou kunnen kijken welk maand/jaar dat was want ze worden regelmatig te koop aangeboden op MP.

Zou je zo'n patroon kunnen laten inscannen bij een copyshop oid?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:58

Volgens mij is het handiger om die knip te kopen (en goedkoper!) waar die ruiteruitrusting in stond. Copyshop zou ik ook niet weten hier in de buurt. Ik kan ook momenteel niet met de auto op pad omdat ik vanwege een hernia aan de morfine zit. Maar ik kan wel kijken voor je of ik kan vinden in welke knip het staat zodat je daar achter aan kunt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:47

patpen schreef:
Volgens mij is het handiger om die knip te kopen (en goedkoper!) waar die ruiteruitrusting in stond. Copyshop zou ik ook niet weten hier in de buurt. Ik kan ook momenteel niet met de auto op pad omdat ik vanwege een hernia aan de morfine zit. Maar ik kan wel kijken voor je of ik kan vinden in welke knip het staat zodat je daar achter aan kunt!

Ik hoef het patroon niet te hebben maar ik vroeg me gewoon af of zoiets mogelijk zou zijn.
Bijvoorbeeld de patronen van Hardy worden hier veel gebruikt en zijn best wel vrij prijzig. Als je zo'n patroon 1 maal in zou kunnen laten scannen dan kunnen meerdere personen hier van profiteren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:06

Probleem is dat een patroon niet op een A4 tje past. Oftewel, je hebt er een plotter-kopier voor nodig. Een gemiddelde copyshop heeft die niet staan, dan moet je naar een bouwtechnische copyshop gaan. En daar zijn er niet zo heel veel van.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:11

yvonnedv schreef:
Ik hoef het patroon niet te hebben maar ik vroeg me gewoon af of zoiets mogelijk zou zijn.
Bijvoorbeeld de patronen van Hardy worden hier veel gebruikt en zijn best wel vrij prijzig. Als je zo'n patroon 1 maal in zou kunnen laten scannen dan kunnen meerdere personen hier van profiteren.

Ja het is een investering. Maar volgens mij maken de meeste van hetzelfde patroon meerdere jasjes. En reken het eens om! Een op maat gemaakt jasje kost rond de 500 euro. Nu koop je 1x een patroon van 20-25 euro maar kun je eindeloos gebruiken. Stof kun je net zo duur maken als je zelf wilt maar in verschillende posts zijn er echt koopjes gescoord wat stof betreft. Dus uiteindelijk haal je de aankoop van een "duur" patroon er ruim uit ;).
En stel dat je zo'n patroon ergens zou kunnen laten scannen. Is het dan handig om dat met 5 personen gezamenlijk te kopen? En het scannen zal ook behoorlijk aan de prijs zijn. Komt dan nog weer het verzenden bij naar de 4 andere personen waar je het patroon gezamenlijk mee hebt gekocht. Ik denk dat je (minstens) net zo duur uit bent als eenmalig zelf het patroon te kopen.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:49

Ja bijvoorbeeld:
Ik heb 1 keer het patroon gekocht voor 22 euro, maar heb nu al 5 jasjes ervan gemaakt!
dus €4,40 per jasje, en alsik er nog een maak: 3.66 enz
Maar wat je ook kan doen is een oud lelijk (wel het goede model) jasje kopen via marktplaats en deze uit elkaar halen en die gebruiken als patroon!
Heb ik ook 1x gedaan :D let wel op dat je meer naadtoeslag knipt!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:37

@lieveislief: dat slopen en knippen heb ik ook al eens gedaan met een rijbroek, want daar is ook geen goed patroon van te vinden. Dus gewoon een heerlijk zittende versleten rijbroek gesloopt en nagetekend. Prima gegaan. Jammer genoeg is goede rijbroekenstof moeilijk te vinden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:58

patpen schreef:
yvonnedv schreef:

Ja het is een investering. Maar volgens mij maken de meeste van hetzelfde patroon meerdere jasjes. En reken het eens om! Een op maat gemaakt jasje kost rond de 500 euro. Nu koop je 1x een patroon van 20-25 euro maar kun je eindeloos gebruiken. Stof kun je net zo duur maken als je zelf wilt maar in verschillende posts zijn er echt koopjes gescoord wat stof betreft. Dus uiteindelijk haal je de aankoop van een "duur" patroon er ruim uit ;).
En stel dat je zo'n patroon ergens zou kunnen laten scannen. Is het dan handig om dat met 5 personen gezamenlijk te kopen? En het scannen zal ook behoorlijk aan de prijs zijn. Komt dan nog weer het verzenden bij naar de 4 andere personen waar je het patroon gezamenlijk mee hebt gekocht. Ik denk dat je (minstens) net zo duur uit bent als eenmalig zelf het patroon te kopen.

dat verzenden kan dan per mail, dan met het digitale bestand weer naar een copyshop en dat daar uit laten printen. Ik was maar wat aan het brainstormen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:28

texelse schreef:
@lieveislief: dat slopen en knippen heb ik ook al eens gedaan met een rijbroek, want daar is ook geen goed patroon van te vinden. Dus gewoon een heerlijk zittende versleten rijbroek gesloopt en nagetekend. Prima gegaan. Jammer genoeg is goede rijbroekenstof moeilijk te vinden.

Ik heb meerdere goede patronen van rijbroeken hoor :j. Mijn ervaring met oude broek gebruiken voor een patroon zijn minder geslaagd dan die van een nieuw patroon. Ik heb patronen voor een broek zonder binnennaad, met bandplooi, gedraaide zijnaad, full-seat, jodhpurbroek. Omdat ik geen wedstrijden rij, maak ik geen rijjasjes maar ik heb wel meerdere broeken gemaakt. Stof is idd niet zo makkelijk te vinden maar een goede bi-stretch voldoet ook prima. Op internet zijn wel een paar winkels die speciale stof verkopen maar dat is schaars. Mijn zelfgemaakte jeans rijbroek vind ik nog altijd super (1e probeersel).

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:07

lekker als je dan een goed patroon hebt, zuinig op zijn!!!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:04

lieveislief schreef:
Ja bijvoorbeeld:
Ik heb 1 keer het patroon gekocht voor 22 euro, maar heb nu al 5 jasjes ervan gemaakt!
dus €4,40 per jasje, en alsik er nog een maak: 3.66 enz
Maar wat je ook kan doen is een oud lelijk (wel het goede model) jasje kopen via marktplaats en deze uit elkaar halen en die gebruiken als patroon!
Heb ik ook 1x gedaan :D let wel op dat je meer naadtoeslag knipt!

echt?? en heb je dan iedere keer net het jasje wat veranderd qua model of zo? Ik neem aan dat je 5 dezelfde jasjes immers hebt? En welk model was dit dan?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:09

Tamarant: met 1 patroon kun je eindeloos variëren. Andere hoofdkleur, andere kleur voor randjes/biesjes, accessoires, noem maar op. Als je eenmaal een goed passend patroon hebt, moet je daar zuinig op zijn. Model verander je dan niet, want je weet tenslotte dat het goed is, maar wel de kleurstelling. Op die manier heb je telkens een ander jasje!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:36

maar welk naaipatroon is nu het meest geschikt als dressuurjasje vd site?
Ik zelf ben abslouut niet handig maar mijn collega wel dus ik wil nu een goed naaipatroon kopen en dan stoffen en alles gaan zoeken. Maar ik heb er dus echt helemaal geen verstand van wat voor stof etc etc

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:42

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:43

Wow, ik lees net hier berichten en ik vind het echt super knap dat jullie dat kunnen!
En ook echt super mooie resultaten! <3
Nou heb ik een vraagje, namelijk: hoelang zijn jullie er ongeveer mee bezig om zo'n jasje te maken?

Curly_sue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:47

mag ik vragen of jullie de stof online kopen?zo ja waar?
Ik laat voor onze dochter een jasje maken.maar welke stof kan ik het beste nemen en hebben jullie nog tips qua knopen enzo?wil nl roze en beetje bling ;-)
liefst een pb berichtje graag.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:07

Stof online kopen lijkt me niet zo slim, ik vind het veel prettiger om gewoon te kunnen voelen hoe de kwaliteit is, gelijk in het echt zien :j

geartsje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:06

Ik heb even een vraagje, mijn moeder gaat een rij jasje voor me maken, de stof hebben we al.. Maar nu het patroon nog! Welk patroon hebben jullie gebruikt van naaipatronen.nl? Vind het een beetje lastig!! En hebben jullie voor mij een foto van het jasje? Alvast bedankt!