Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

Ik heb niet alles gelezen.
Ik heb mijn hele leven al gesprongen, ben nu 24 en rijd sinds een jaar ook dressuur. En ja mijn dressuurpaard gaat vanaf het parkeerterrein aan een touwtje naar het losrijterrein. SImpelweg omdat het paard bang is voor auto's/vrachtwagens/linten/dranghekken en andere bijzondere omstandigheden. Wanneer hij niet aan een touwtje loopt vlieg ik het hele terrein over. Typisch een dressuurpaard dus :Y) Ik spring ook nog steeds en wanneer ik een springpaard zou hebben die hetzelfde gedrag vertoont zou ik hem ook aan een touwtje doen. Je kan wel net zo lang gaan martelen totdat hij braaf is, maar ik vind het belangrijker dat het paard zo ontspannen mogelijk is op concours en als een touwtje daarbij helpt maak ik daar geen probleem van.

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:42

dressuur ruiters doen dat wel vaker met een jonge pony
vaak zijn die wat banger de spring ruiters hebben vaak meer
lef hun maakt het niet zo veel uit hun rijden gewoon die zien wel
waar ze eindegen

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:19

Ja, ik ben dressuurruiter en ik vind het af en toe ook een beetje onzin. Net als dat een heleboel mensen hun paard eerst longeren en dan erop gaan. Maar ga me er niet zo druk om maken, als die mensen zich er prettig bij voelen als het paardje aan een touw loopt, waarom niet. Als ze maar niet in de weg lopen op het inrijterrein.
Ik heb een haflinger, dus die is altijd wel koel in het hoofd, maar heb ook tuigers gereden en die waren soms net een tijdbom op het inrijterrein. Ik liet ze dan gewoon werken en lopen en zelf geen aandacht besteden aan wat er om je heen voor "enge" dingen gebeuren.
Soms denk ik wel dat ruiters hun paard banger voorstellen dan dat ie is. Dan praat je een keer met iemand over de paarden en dan praten ze erover alsof het paard onbetrouwbaar is.
Ik ben dan van mening dat je lekker door moet rijden en doen alsof je neus bloed, want als jij al bang bent dan maakt je paard daar vanzelf misbruik van.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:37

Rosanna1990 schreef:
Ja, ik ben dressuurruiter en ik vind het af en toe ook een beetje onzin. Net als dat een heleboel mensen hun paard eerst longeren en dan erop gaan. Maar ga me er niet zo druk om maken, als die mensen zich er prettig bij voelen als het paardje aan een touw loopt, waarom niet. Als ze maar niet in de weg lopen op het inrijterrein.
Ik heb een haflinger, dus die is altijd wel koel in het hoofd, maar heb ook tuigers gereden en die waren soms net een tijdbom op het inrijterrein. Ik liet ze dan gewoon werken en lopen en zelf geen aandacht besteden aan wat er om je heen voor "enge" dingen gebeuren.
Soms denk ik wel dat ruiters hun paard banger voorstellen dan dat ie is. Dan praat je een keer met iemand over de paarden en dan praten ze erover alsof het paard onbetrouwbaar is.
Ik ben dan van mening dat je lekker door moet rijden en doen alsof je neus bloed, want als jij al bang bent dan maakt je paard daar vanzelf misbruik van.

Ik ben het met je eens voor de rest, maar van een klein kindje die voor het eerst op wedstrijd gaat met een pony die eigenlijk niet bang is kan je het niet vragen vind ik :P

Nimber

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:24

Ik doe het ook.
Of ik een angsthaas ben? Ik maak een kleine 15 paarden per jaar zadelmak, krijg regelmatig correctie paarden waar mensen zelf niet meer op durven (en ja ook van springruiters)

Als ik op een jonge hengst zit waarvan ik weet dat er een kans is dat hij gaat ontploffen en er een mogelijkheid is dat ik er naast kan gaan, hij los komt en zo mogelijk paarden en andere ruiters kan verwonden dan ga ik eerst aan een ketting. Kijken hoe hij aanvoelt, of de eerste druk eraf kan en zoja dan ga ik los. Zonee dan blijf ik nog even aan een touwtje.
het heeft mij iig al enkele keren gered dat zo'n hengst wel af ging en ik mede door de begeleider kon blijven zitten.

Jullie mogen mij dan een schijtert vinden. Ik vind het verstandig en verantwoordelijk naar mijn mede ruiters toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:00

Nimber, ik ben het helemaal met je eens, heeft niets te maken met een angsthaas zijn maar alles met je verantwoording nemen.
Niemand heeft er wat aan als een hengst los over het terrein dendert met alle gevolgen van dien...

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:01

CasanovaLY schreef:
Rosanna1990 schreef:

Ik ben het met je eens voor de rest, maar van een klein kindje die voor het eerst op wedstrijd gaat met een pony die eigenlijk niet bang is kan je het niet vragen vind ik :P

Dat ben ik helemaal met je eens:P Ik heb het hier ook wel over de paarden, en de kleine kinderen vind ik het eerlijk gezegt niet helemaal vreemd als er een touwtje aan zit.
Toen ik klein was ik ook nog niet zop'n held:P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:10

Springruiters hebben meer lef :P Moet ook wel als je over torenhoge hindernissen wil springen. Veel mensen zijn gewoon bang voor hun paard, dus die moeten aan een lijntje begeleid worden, longeren hun paard eerst een uur voor ze erop stappen en zodra het paard een stapje zet, gaan ze gelijk gillen en slaan. Omdat ze bang zijn dat er wat engs gaat gebeuren. :+ Ik zie zulke mensen ook vaak genoeg voorbij komen...

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:29

antje_vip schreef:
Springruiters hebben meer lef :P Moet ook wel als je over torenhoge hindernissen wil springen. Veel mensen zijn gewoon bang voor hun paard, dus die moeten aan een lijntje begeleid worden, longeren hun paard eerst een uur voor ze erop stappen en zodra het paard een stapje zet, gaan ze gelijk gillen en slaan. Omdat ze bang zijn dat er wat engs gaat gebeuren. :+ Ik zie zulke mensen ook vaak genoeg voorbij komen...

Niet iedereen die aan een touwtje begeleid word is zo hoor :P want ben zelf ook de eerste keer begeleid en dat zal misschien nog wel een paar keer gebeuren omdat mijn pony 5 is en altijd heel nieuwsgierig is en we gaan ook naar wedstrijden waar die eerder nog nooit geweest is :) maar ik ga niet gillen of slaan als mijn pony gek doet :P

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:31

Dat ben ik helemaal met je eens:P Ik heb het hier ook wel over de paarden, en de kleine kinderen vind ik het eerlijk gezegt niet helemaal vreemd als er een touwtje aan zit.
Toen ik klein was ik ook nog niet zop'n held:P[/quote]

ik ben nooit een held geweest en ben ik nog steeds niet echt, maar ik ben ook weer niet zo'n schijterd :P en ik snap wel dat kleine kindjes bang zijn zeker de eerste keer :P ik weet zeker dat iedereen op wedstrijden wel nerveus, bang of zenuwachtig is of geweest is (maar er zijn natuurlijk uitzonderingen) :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:33

Ik zag dit topic afgelopen week en ik dacht dat heb ik hier nog nooit gezien in het hoge noorden. ;)
Maar gister op de Hippiade zag ik echt veel lopen aan een touwtje/longe oid, en eigenlijk was het bij 90% zo dat het paard er als een 'dooie' bij liep. Volgens mij is het gewoon een beetje ene trend die wel weer overwaaid

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:55

Er wordt hier maar steeds gedaan alsof voorzichtig / bang zijn iets negatiefs is. Alsof je je ervoor moet schamen dat je liever niet op een stuiterend paard een vreemd terrein over gaat. Alsof je beter bent dan anderen wanneer je als (sping)ruiter lekker zonder lijntje rond durft te rijden.

Ik snap dat allemaal niet zo. Sommige mensen zijn wat voorzichtiger? Nou en, wie heeft daar dan last van? Ik heb zelf (dressuurruiter) nog nooit aan een lijn gezeten, maar als ik het gevoel zou hebben dat dat nodig is, maakt me dat echt niets uit.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:49

Je leest hier steeds dat dressuurhengsten anders andere paarden bespringen. In de springsport zie je veel meer hengsten, maar daar heb ik ze nooit achterop een merrie zien springen. Als ik ze uit de vrachtwagen haal zijn ze soms wat heet, maar op het moment dat er een ruiter op zit zijn ze met hun koppie bij het werk en niet bij het dekken.
heeft nu weer het plaatje in gedachten dat ik pas op hotmail heb ontvangen van 2 olifanten met hun rug vol toeristen die elkaar aan het dekken waren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:52

Zoveel lees ik dat niet? :=
Wel dat men er rekening mee houd dat het risico groter is en dat is IMO enkel verstandig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:54

Ik ben die opmerking hier al regelmatig tegengekomen. Maar dan over de laatste 23 pagina`s :=
Jeez, wat gaat zo`n discussie lang door. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:56

niemand verplicht je om te blijven lezen en als je je aan alles gaat ergeren wat de afgelopen 23 pagina's veel voorbij gekomen is ga je werk hebben. Dus waarom ergert dit specifiek je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:58

Ik lees juist overal dat ze ze liever aan een touwtje hebben, om te voorkomen dat ze losbreken en mogelijk andere paarden bespringen. Niet dat ze zonder touwtje andere paarden gaan denken. Imo houden ze gewoon rekening met de kans en daarom met het voorkomen en de veiligheid van iedereen op het terrein.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:02

Ik hink op 2 gedachten.

Aan de ene kant is het natuurlijk een belachelijk verschijnsel dat je een paard wel keurig een proef kunt laten lopen maar het stukje van losrijden naar ring je 'hulpen te boven gaat'.

Aan de andere kant is het ook wel een andere (mentale) inspanning. Bij dressuur is het paard introverter, afwachtend op wat jij gaat doen en 'mag' niet naar zijn omgeving kijken. Een verassing ligt dan op de loer.
Een springpaard is veel meer extrovert (gereden) Die moet voorruit kijken en denken naar de volgende sprong en zal dus ook niet zo snel verrast worden.

Ik merk dit verschil heel sterk bij mijn eigen paard. Tussen zijn reactie op de omgeving bij dressuur of crossen/springen zit een wereld van verschil. Vlak lang een wapperend lint galopperen terwijl de speaker schalt is geen enkel probleem. Datzelfde lint zou in de dresuurring voor meer afleiding kunnen zorgen.

Ik denk dat het uiteindelijke verschil hem toch zit in een stukje opvoeding. Er wordt onvoldoende waarde gehecht aan een paard iets te laten zien buiten de eigen sport. Ik vind veel dressuurpaarden een beetje 'wereldvreemd' ondanks dat ze genoeg concours terreinen gezien zullen hebben.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:20

@polo13: Daar heb je een heel belangrijk punt. Ikzelf ben nu met mn jonkie een aantal maal jonge paarden rubrieken gestart in de dressuur. Achteraf denk ik dat het voor haar koppie veel beter was geweest om eerst een aantal maal een rubriek voor jonge paarden mee te springen. En dat om die reden van jou en omdat je dan lekker aan een lang teugeltje kunt rondgaloperen door de ring om zo te leren ontspannen op wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:21

pol013 schreef:
Ik hink op 2 gedachten.

Aan de ene kant is het natuurlijk een belachelijk verschijnsel dat je een paard wel keurig een proef kunt laten lopen maar het stukje van losrijden naar ring je 'hulpen te boven gaat'.

Aan de andere kant is het ook wel een andere (mentale) inspanning. Bij dressuur is het paard introverter, afwachtend op wat jij gaat doen en 'mag' niet naar zijn omgeving kijken. Een verassing ligt dan op de loer.
Een springpaard is veel meer extrovert (gereden) Die moet voorruit kijken en denken naar de volgende sprong en zal dus ook niet zo snel verrast worden.

Ik merk dit verschil heel sterk bij mijn eigen paard. Tussen zijn reactie op de omgeving bij dressuur of crossen/springen zit een wereld van verschil. Vlak lang een wapperend lint galopperen terwijl de speaker schalt is geen enkel probleem. Datzelfde lint zou in de dresuurring voor meer afleiding kunnen zorgen.

Ik denk dat het uiteindelijke verschil hem toch zit in een stukje opvoeding. Er wordt onvoldoende waarde gehecht aan een paard iets te laten zien buiten de eigen sport. Ik vind veel dressuurpaarden een beetje 'wereldvreemd' ondanks dat ze genoeg concours terreinen gezien zullen hebben.

Hier kan ik me inderdaad heel erg in vinden, goed uitgelegd ook.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:42

Wel grappig deze topic, eerlijk gezegd denk ik dat het ook een beetje een mode verschijnsel is. Soms is het heel verstandig om extra begeleiding te hebben, vooral jong Paard/Pony eerste x wedstrijd even kijken naar reactie. Maar onze eerste Pony was (bleek achteraf )een klop hengst! Nou dat was drama op wedstrijd terrein. Maar voor hem maakte het echt niks uit hoor als je hem ook nog aan ketting had! Hij werd juist rustiger als ruiter alleen met hem bezig was. Maar goed dan moet je dus niet een angstige ruiter hebben!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:56

Ik vind het onzin. Als je wedstrijd gaat rijden neem ik aan dat je minimaal je paard goed onder controle hebt. Ook als hij iets spannends ziet. Even er naast lopen als het paard ergens niet langs durft oke. Maar niet de hele tijd vast houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:52

Elise95 schreef:
Ik vind het onzin. Als je wedstrijd gaat rijden neem ik aan dat je minimaal je paard goed onder controle hebt. Ook als hij iets spannends ziet. Even er naast lopen als het paard ergens niet langs durft oke. Maar niet de hele tijd vast houden.

thuis controle betekent niet altijd controle op vreemd terrein en al zeker niet met wedstrijd. :D Dan zijn er heul veul dingen te zien en het zijn geen fietsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:16

Wedstrijdsituaties zijn heel moeilijk te simuleren vind ik. Je kunt ze meenemen naar je trainer, naar een les van je rijvereniging, naar een clinic... en toch kun je op je eerste wedstrijden ineens verrast worden door de reactie van je paard (positief en negatief! ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:15

En behoorlijk ook! := Kben pas op wedstrijd gegaan toen ik mijn merrie in de lessen onder controle had maar tijdens wedstrijd stond ze ineens terug recht overeind. Sja, vertel mij maar eens hoe ik dat had moeten weten als ze in de les op vreemd terrein tussen andere paarden niet zo reageert. :+ Vind het altijd zo makkelijk om t zeggen "als je je paard niet onder controle hebt moet je niet op wedstrijd komen"