Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:51

meld me ook even in dit topic, ga zo even alles doorspitten.

ik ben gek op een barokke nette stijl en een casual stijl met een twitch.
gelukkig weet ik een beetje om te gaan met een naaimachine en ben ik erg dankbaar voor kringloop winkels anders werdt het een dure hobby :Y) :7

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:26

Tja, we zijn hier gek op dure hobby's. :o :P :D

Over het rijden in stijl:
Ik heb mijn moeder gevraagd of ze me wil helpen met het maken van een lange 'piratenjas' van spijkerstof. Zij kon zich er nog niet veel bij voorstellen maar ze wil me wel helpen!
Nu nog op zoek naar mooie materialen en het simpelweg in plannen! (ik woon in Zeeland en mijn moeder in Noord Holland sus dat is niet altijd even makkelijk).
Ik denk dat het een mooie middeloplossing is voor bij mijn westernzadel. Dat ik overigens een erg stijlvol zadel vind. :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:39

Ik ben benieuwd Malenka!

Ik wil uiteindelijk gewoon een strak en stijlvol rijkostuum van dit type:

Afbeelding
Afbeelding

Kort jasje met wat borduurwerk, klassieke grijze rijbroek, mooi hemd er onder en dure :$ hoge laarzen. Een kruising tussen functioneel een sjiek.

Deze zijn het uniform van http://www.acadequestre.fr

caj2008

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:45

huertecilla waar haal jij al deze kennis vandaan... boeken veel internet gedult als ik op internet kijk en het staat er in het duits of engels heb al zo iets van pfff

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:46

Bandida,
Dat zijn mooie kostuums ja. Ik heb daar ook al eens naar gekeken. Het is heel erg haalbaar en ik vind het inderdaad stijlvol. Alleen past zo iets niet bij mijn zadel. Ik voel mij daar daarintegen wel prettig bij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:02

Malenka schreef:
Bandida,
Dat zijn mooie kostuums ja. Ik heb daar ook al eens naar gekeken. Het is heel erg haalbaar en ik vind het inderdaad stijlvol. Alleen past zo iets niet bij mijn zadel. Ik voel mij daar daarintegen wel prettig bij.

Rij jij Western? Dat kan ook stijlvol..
Ik vind deze wel wat hebben (gewoon omdat het allemaal superkwaliteitsdingen zijn :D )
Alleen de jeans mag voor mij wat strakker en donkerder :Y)

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:11

Bandida,
Ja, dit zijn ons zadel en hoofdstel:
Afbeelding

Ik heb ook al hele mooie patronen gevonden voor westernkleding. Maar zo heel veel ervaring heb ik helaas niet met kleding maken.

Ik heb wel al bedacht hoe ik een mooie showpad kan maken. Dat zal er mooier uitzien dan alleen deze trainingspad.

Helaas ben ik momenteel met rijden niet stijlvol maar alleen praktisch gekleed. Dat vind ik erg jammer en dit topic inspireerd mij wel om daar iets aan te doen. Ik denk dat ik me dan nog prettiger ga voelen bij de paarden.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 08:23

Malenka schreef:
dit topic inspireert mij wel om daar iets aan te doen. Ik denk dat ik me dan nog prettiger ga voelen bij de paarden.

De essentie samengevat +:)+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:04

Leuk dat hier ook eens een topic over is :)

Ik heb nog steeds geen ideaal zadel gevonden voor mij en mn pony. Hij heeft een wat lastige bouw voor een zadel en ik ben veeleisend ;)

Mijn ´stijl´ kan ik alleen omschrijven als eclectisch, ofwel een samenraapsel van vanalles en nogwat. Ik kies dingen voornamelijk op basis van gebruikscomfort (voor paard en ruiter). Die Omega zadels lijken mij ook intressant. Ben er al een tijdje naar aan het kijken. Ze komen gratis aan huis om te passen, maar ik wil eerst mn andere zadel verkocht hebben voor ik weer iemand laat komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:17

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 13:39

Mooi +:)+
Stijlvol en praktisch voor NL-winters paardrijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:15

hmmmmn wacht even, het model klopt niet helemaal, zitten geen gleuven in zodat je er een riem doorheen kan doen :n wel zoon soort kraag en knopen. Zal na het weekend eens een foto maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:14

Hmmmnn hoop interesse :+ dat is grappig :D
Zal van het weekend eens fatsoenlijke fotos ervan maken :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:16

ik ook geinteresseerd!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:59

Ondertussen de knoop nóg niet doorgehakt over welk ´accessoire´ bij mijn stijl.
Een colichemarde degen

Afbeelding

is heel elegant en een écht burgerzwaard doch minder ruíteraccessoire dan
een jachtzwaard

Afbeelding

Schilderij van burgerruiter met jachtzwaard laat 18de eeuw:

Afbeelding

Het jachtzwaard was heel gebruikelijk in de schede uitgerust met een klein mes en prikker(vork) als eetgerei. De ´schelp´ aan de stootplaat toonde ze wel, maar borgde ze tegen verlies.

Beiden zijn als replica te koop en (met eetkit in het jachtzwaard) hetzelfde geprijsd dus dat helpt ook niet ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:25

Ik zou gaan voor het jachtzwaard. Dat vind ik persoonlijk vele malen mooier. Het is wat 'robuuster' en oogt daardoor natuurlijker en rustiger. Ik houd over het algemeen niet zo van hele opzichtige en fijngevormde spullen op en rondom de paarden. Ik kan niet exact benoemen waarom.

Prachtig schilderij trouwens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:12

Malenka schreef:
Prachtig schilderij trouwens.

De ruiter is George Washington.
Hij had een duelleerdegen voor te voet en een jachtzwaard voor alles te paard.
Een degen is, ongeacht Hollywood, namelijk een totaal, maar dan ook totáál onruiterding want onbruikbaar te paard.

Het hele punt is dat ik de colichemarde zóóóó mooi vind:
http://www.myarmoury.com/review_ggg_ss.html

De balans slaat waarschijnlijk door naar de eetkit.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:20

Huertecilla schreef:
Ik heb hier de publicatie van Sergei Rudenko over de opgravingen :wow:

Heel indrukwekkend idd! :j Een inspiratiebron. Qua esthetiek vind ik dat het ongeëvenaard is.

En je avatar had ik al eens eerder gespot, hihi.
De ontwerpen van de tattoo's zijn idd prachtig en hoorde bij hun manier van leven. Opvallend is dat het paard in die mystiek een heel andere rol had dan bijvoorbeeld het hert dat ook prominent aanwezig was in de tattoo's.

@KDS: voorbeelden van Scythisch tuig zijn de vinden in de link(s) die ik gaf (voorbij de mummies. Je kunt ze ontwijken door van beneden naar boven te scrollen omdat ze alleen bovenin staan). ;)

Persoonlijk zou ik eerder voor het jachtzwaard gaan HC. Is ook handig voor nachtelijke tochten (er liepen toch grote boze zwijnen rond?) :P Voor gebruik tegen mensen moet je toch een afgestompte hebben dus qua functionaliteit (maar goed, we gaan ook voor stijl, toch?)

Bandida: mooie borduursels. Functioneel en toch heel mooi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:24

JoSav schreef:
Persoonlijk zou ik eerder voor het jachtzwaard gaan HC. Is ook handig voor nachtelijke tochten (er liepen toch grote boze zwijnen rond?) :P Voor gebruik tegen mensen moet je toch een afgestompte hebben dus qua functionaliteit (maar goed, we gaan ook voor stijl, toch?)

Ga met zoonlief vrij regelmatig ´op avontuur´ de bergen in. We krijgen altijd ruimschoots :9 van Madame mee en eetgerei dus nuttig, elementair voor enigzins beschaafd eten ;)
Een stevig mes is daarbij logischerwijze functioneel.
Een jacht´zwaard´ alleen in romantische zin, want je hebt echt niet veel praktische intelligentie nodig om een conflict met zwartwild te ontwijken en dat is véél slimmer. Op de schedelfoto kan je zien waarom:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSLSS4LR.jpg

Te paard heb je, theoretisch, tegen en zwijnen meer aan een speer. Dat rijmt dus het is zo ;)
Dat is echter nogal, ahum, onpraktisch rijden dus ik red me wel met op zwijnbestendig gemaakte paarden ontwijken van nachtelijk wild.

Inmiddels heb ik een EINDELIJK een bestelling geplaatst voor twee bijpassende sets:
- Voor zoonlief een stevig mes met vork/eetmes in het foedraal.
- Voor mezelf een hartsvanger met idem. De hartsvanger heeft een dubbelrol als rijzwaard.
Om de kosten wat te beperken maak ik de ophanging voor bevestiging aan lijf en zadel zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:11

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:19

Ik snap hem niet, waar zit dat bestek dan in? In het gevest?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:24

Bandida schreef:
Ik snap hem niet, waar zit dat bestek dan in? In het gevest?

Het bestek gaat in de zwaardschede, zitten twee kleine schedes naast elkaar óp de zwaardschede, een stukje lager.
Het versierde deel van de handgrepen blijft zichtbaar en de schelp van de hartsvanger voorkomt dat ze ongewenst omhoog uit hun schede kunnen tijdens het rijden.

Hier een plaatje van een 16de eeuwse ´duitse´ (jacht)messenset waar het principe uit duidelijk is:

http://www.todsstuff.co.uk/pics/Hunting%20knife.JPG

Trouwens, eind 17de eeuw zijn er nog meer varianten van meeneem-eetsetjes die historisch verantwoord zijn voor trekking in stijl:
http://www.hessink.nl/Webalbum/amos/jacht/4558.jpg

Ik heb geen plaatje, maar er is ook een versie waarbij mes én tweepuntsvork inklap-uitgevoerd zijn.

Hoewel de lepel wel in gebruik was, zijn er geen historische voorbeelden van reissets met lepel bekend.
Wellicht waren die er wel en gewoon niet overgebleven of niet gecatalogiseerd.
Ik kan me er wel een réden bij voorstellen dat deze er eventueel niet waren; de lepel is een onhandige vorm. Om diezelfde reden blijven prikkers in gebruik in reiskits in plaats van vorken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:15

even op naaipatronen.nl gespit. zowieso om de patronen voor een jurk en cape te bestellen die ik ga maken voor de midwinterfair in het archeon. en toen vanwege dit topic eens gezocht naar mooie rijblousjes ( totdat er een comfortabel alternatief komt voor de rijbroek in "stijl" hou ik het bij mn broek :P )
en toen heb ik deze gevonden
Afbeelding
deze vond ik erg lief, al vind ik de hals een beetje onpraktisch, en vast een beetje fris nu :D
Afbeelding
hier ben ik echt helemaal weg van! zoooo mooi!!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:06

Wow supermooie blousepatronen! Kan je me de codes van het patroon doorgeven (ben nu nog met een jas bezig, waarna een jurk moet volgn maar daarna dan misschien een blous?), kan ook via PB.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 09:11

abeltje_xx schreef:
en toen heb ik deze gevonden

Oogt Edwardian. Kan je érg fraai combineren met een broekrok; líjkt een rok, maar is toch praktisch. Hoed(je) met band/strik onder de kin, mooie korte ´laarsjes´ eronder. Zoú je dan prima normaal mee kunnen rijden.
Veel voorpret met maken alvast.