Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 02:24

OMdat het leven bestaat uit risico's nemen... De een neemt meer risico's dan de ander, en ook menen mensen meer of minder risico te hebben dan die ander.

DAt is voor iedereen een eigen keuze. Ik ben zelf mans genoeg om te beseffen wanneer ik een cap op wil zetten, daar heb ik jullie niet voor nodig. Ik kan die keuze zelf maken, en die maak ik ook zelf als IK denk dat het nodig is. Niet wanneer jullie dat denken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:20

Blue_Eyes schreef:
Een verzekering mag van je eisen dat jij er alles aan doet om letsel te voorkomen. Zij hoeven je niet uit te keren als blijkt dat je dat niet gedaan hebt. Werkt hetzelfde als wanneer je in de auto geen gordel draagt of teveel gedronken hebt, dan kun je ook straf in de problemen komen met de verzekering, ook al zijn dat dan dingen die van rechtswege vastgesteld zijn. Ik weet niet of er daadwerkelijk veel verzekeringen zijn die het zo opgenomen hebben, maar het kan wel.

Wees voorzichtig met dit soort antwoorden. Je gooit hier veel te veel op één hoop, waardoor er helemaal niets meer van klopt.
Sorry, t is niet rot bedoeld, maar het schept gewoon erg veel verwarring voor de gemiddelde leek op aansprakelijkheids- en verzekeringsgebied.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:41

Vroeger droeg ik ook geen cap.
Maar door ervaring heb ik geleerd dat het verstandiger is om toch te doen.
En je kan het inplaats van zeuren het ook opvatten dat er mensen zijn die bezorgd zijn om jouw welzijn toch?

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:23

ik rijd altijd met cap want als ik wel val...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:47

Wendyy_ schreef:
ik rijd altijd met cap want als ik wel val...

..... kan je ook je nek, rug, been, ribben enz enz breken doe dan een harnas aan heb je er minder kans op. Knipoog

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:15

Voltigeur schreef:
noudy schreef:
Ik wil en kan wel zeggen waarom ik geen cap opzet, maar wat je verder zegt klopt niet echt
of ik mij keuze kan verantwoorden is niet te bepalen aan anderen, en ik hoef er ook geen goede
argumenten voor te hebben als ik geen cap opzet.
Ik heb nooit een cap op omdat ik vroeger ook nooit een cap op had, zelfs op de manege hoefde
dat toen niet.
Heel wat verzorgpony s gehad ook nooit een cap op, toen ik mij eerste eigen pony had en ermee
naar de ponyclub was het daar ook niet verplicht.
Dus ik zet er geen op omdat ik het nooit gedaan heb dus een goed argument heb ik ook nieteens.
Maar het is en blijft mijn eigen keuze en zolang het niet verplicht is zet ik er geen op.
Met sommige gevallen zal ik hem wel gebruiken zoals dadelijk met mijn jonge paard inrijden,
maar ook alleen omdat ik er zelf dan wel een risico in zie om er eerder af te vallen.
Mijn dochtertje van 6 moet er wel 1 op als ze op haar pony rijd.

Hoe kan jij aan jouw dochtertje van 6 op een normale manier (en zonder dubbele gevoelens) gaan vertellen dat ze een cap op MOET (zoals je zelf zegt), terwijl je er zelf geen opzet en wel om de goeie reden dat je er nooit ene hebt op gehad Verward
Een ouder heeft toch een voorbeeldfunctie naar zijn kind toe? Of zou die althans moeten hebben, maar ik vrees dat je op die manier niet echt geloofwaardig overkomt naar jouw dochtertje toe, ook al is het kind maar 6 jaar.

Ik heb daar echt geen dubbele gevoelens bij naar mijn dochtertje, omdat
zij wel een cap op moet en ik niet.
Zij moet hem gewoon op omdat ze zelf die beslissing niet kan maken van
wel of niet en ze kan gewoon nog niet goed rijden en ziet geen enkel risico
met rijden, ze gaat ook weleens op mijn grote merrie van 1.70 dat vind ze echt helemaal
te gek terwijl die niet echt makkelijk is ik weet hoe ze reageert, maar mijn dochterje
toch echt niet, daarom moet zij er wel 1 op en ik niet.
Ik kan gewoon mijn eigen risico afwegen en mijn dochtertje heeft dat vermogen niet met deze leeftijd.
Als ze 16 is en ze kan fatsoenlijk rijden(wat ik wel aan neem dan tegen die tijd)mag ze ook zelf beslissen
of ze er wel 1 of geen opzet.
Ik zeg niet dat ik er ook welleens af kan vallen maar ja dat kan ik ook over jou zeggen,
terwijl ik bij jou manier van rijden meer risico zie dan op de manier hoe ik rijd.
Maar dat is toch ook jou eigen keuze om dat te gaan doen, wat ik overigens wel schitterend vind om te zien.
Ik heb ook niet gezegt dat ik een goede reden heb om geen cap op te zetten.

effe off topic Mooi paard heb je. Vingers aflikken Vingers aflikken

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:30

Ik vind dat mensen zelf moeten weten of ze een Cap dragen of niet. Ik dacht 1x dat ik wel zonder cap kon rijden...Je kan 't wel raden, juist die keer viel ik dr af! Nou, voortaan heb ik altijd mn cap op Lachen

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:58

Er kan wel gezegd worden dat je jezelf geheel in harnas moet steken om jezelf te beschermen.
Maar ik breek 10000x liever mn arm door een val dan mn hoofd. Die paar weken in het gips overleefd iedereen.
Zie ook mijn verhaal op de vorige pagina. Die vriendin heeft ontzettend veel geluk gehad! Zonder cap was ze gewoon dood geweest.

Nog een voorbeeld van wat er bij ons op de manege echt jaren geleden is gebeurd. Toen was de cap bij ons verplicht onder de 18.
Een man van een jaar of 53 ging met een groepje buitenrijden. Hij had zn paard al 15 jaar en kende hem door en door. Hadden allemaal geen cap op.
Ze galopeerden aan, paard glijdt uit. Man komt met zn hoofd op een put terecht. Dood.

De dingen die ik nu heb beschreven zijn ongelukken. De 1 had haar cap op en kan het navertellen. De man had geen cap op en kan het niet navertellen.

Iedereen moet het zelf weten uiteraard. Maar ik heb al genoeg gezien om te weten dat je zo'n ding gewoon op moet zetten ookal ziet het er niet uit. Moet je een modeshow uitzitten als je op je paard zit dan? Het gaat erom hoe je paard loopt en niet of je haar wel goed zit op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:01

Ik ken 3 mensen met een gebroken rug door een val van een paard...wellicht ook niet geweest door een BP...

Boven de 18 zelf kiezen onder de 18 verplicht.
Dat zou van mij mogen...

Wat me overigens opvalt..heel het topic door heb ik op wat profielen zitten klikken. Verschillende mensen die vinden dat een cap moet, rijden met onveilig schoeisel...
Hangen onder een paard die je overal schopt heb je niet zoveel meer aan een cap...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:21

Nagelbijten / Gniffelen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:12

LDRD schreef:
lottehorse schreef:
Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.
ze kunnen echt zegen wat ze willen maar een paard blijft een paard en die kan toch iets vreemds doen en je zal maar naar terecht komen.
vind het totaal geen zeuren maar juist omzien naar andere mensen Lachen.

(ik heb een keer zo ongelukig zien vallen en die heeft later tehoren gekregen dat de cap haar reding was geweest.)

Paardrijden is al je leven op het spel zetten an sich Tong uitsteken .

ben ik het niet mee eens Lachen.
als ik op een rustig paard ga zitten (dus het risico op vallen kleiner maak)
een cap draag (dus het risico op hoofdletsel kleiner maak)
en gewoone dingen ga doen zet ik mijn leven niet op het spel Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:01

Iedereen mag het zelf weten of hij/zij een schedelbasisfractuur wil riskeren. Ik iig niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:03

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:34

lottehorse schreef:
Paardrijden is al je leven op het spel zetten an sich Tong uitsteken .

ben ik het niet mee eens Lachen.
als ik op een rustig paard ga zitten (dus het risico op vallen kleiner maak)
een cap draag (dus het risico op hoofdletsel kleiner maak)
en gewoone dingen ga doen zet ik mijn leven niet op het spel Lachen[/quote]

Was ook maar een grapje Knipoog .

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:57

Ik rijd soms met en soms zonder, ik weet dat het véél veiliger is met want je weet nooit... Maar toch kan die cap me mateloos irriteren, ik vind het gewoon een irritant gevoel als ik hem op heb en dan vooral in de zomer!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:04

ik ben net vorige week van m'n paard gevallen... op mijn hoofd op het ijs....
Ik zit nu met een hersenschudding thuis.... Zonder cap had ik een schedelbasis fractuur. Ik vind het onveradvoordelijk als je geen cap draagt. Zeker als je buiten rijde. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar. Als jij valt en je kop aan stukken hebt liggen, kan je paard een ongeluk veroorzaaken en zo nog veel meer probleemen op z'n geweeten hebben omdat jij zelf geen cap droeg. Ook ben je een voorbeeld voor andere ruiters en kinderen. Het is geen mode show als je op je paard zit. Je rijd om het rijden, niet om de wereld te laten zien hoe mooi je bent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:05

Een voorbeeld zijn vind ik altijd een raar argument Lachen
Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijheid Lachen

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:50

Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten, net zoals een gordel of een helm op je scootertje die niet harder dan 30 km per uur gaat!

Ik draag alleen een cap als ik na buiten ga, maar wil die soms ook nog wel is vergeten. Heb trouwens niet eens een cap!

Laat het onverantwoordelijk wezen, iedereen doet wat ie zelf wil en zal van zijn fouten leren of niet zoals die 53 jarige man!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:55

Hoe wil jij een cap opzetten naar buiten als je geen cap hebt? Lachen

Gordel of helm mag je niet zelf weten Knipoog

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:21

Zonder cap rijden is een keuze die je zelf maakt. Ik vindt ook niet dat mensen daarom zo over moeten zeiken en doordrammen.
Als je eens een keer ervanaf vliegt, op je hoofd beland en in het ziekenhuis terecht komt kun je je conclusie zelf trekken.

Mensen bedoelen het goed, daar kom je wel achter als je net als ik met een verstuikte nek voor een röntgenapparaat staat en je je hoofd 4 weken niet fatsoendelijk meer kan draaien en je met een band om je nek moet lopen. Voor een meisje loop je dan nog meer voor schut, een stinkend ding om je nek waar je make up aan blijft plakken en je parfumgeur in blijft zitten.

Mensen die met het verhaal komen dat ze weten wat ze doen en dat hun niets gebeurd verdienen om heel hard met stinkende adem recht in het gezicht op 10 cm afstand uitgelachen te worden.

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:23

Danielledm schreef:
Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten, net zoals een gordel of een helm op je scootertje die niet harder dan 30 km per uur gaat!

Ik draag alleen een cap als ik na buiten ga, maar wil die soms ook nog wel is vergeten. Heb trouwens niet eens een cap!

Laat het onverantwoordelijk wezen, iedereen doet wat ie zelf wil en zal van zijn fouten leren of niet zoals die 53 jarige man!

Gordel op je scooter? Dan kun je beter zonder cap van je paard vallen denk ik.. Knipoog

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:25

Ik ga er niets meer over zeggen tegen mensen die geen cap dragen. Maar ik denk alleen bij mezelf: hoe dom ben je om hem niet op te doen en waarom in shemelsnaam niet? Maar goed mij maakt het verder niet uit dat mensen met gaten in hun hoofd rondlopen. Hadden ze hun cap maar op moeten doen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:26

Trennie schreef:
Waar ik mij ontzettend over verbaas is hoe ontzettend veel mensen hameren op het belang van een cap. Heel leuk allemaal, maar zo dom, ongenuanceerd en ondoordacht... Ik zal uitleggen waarom aan de hand van een heel ander voorbeeld, met precies dezelfde strekking:

Ik ben oa werkzaam als horecaportier. Uitsmijter dus in de volksmond. (hoewel ik GEEN gebakken ei ben, maar dat terzijde...)
Ons werk bestaat, mits je het goed wilt doen, voor 80 % uit observeren. Weten welke mensen er zich in je zaak bevinden, observeren van gedrag en inschatting kunnen maken van evt probleemgedrag. Bij probleemgedrag worden wij geacht dit zo veilig en rustig mogelijk op te lossen. Dat betekent dus dat wij moeten beschikken over mensenkennis, daadkracht, om kunnen gaan met agressie en zelf ook moeten kunnen handelen tijdens geweldsescalaties. De kunst is om een probleem al in de kiem te smoren. Dit lukt niet altijd. Soms gaat het gewoon te snel en beland je in een knokpartij... Dan is het handig dat je je vechtsporten beheerst en je alsnog alles tot een goed einde kunt brengen. Maar over het algemeen geld dat je een heftige escalatie door een juiste inschatting al zeer vroegtijdig voor kunt zijn. Dit leer je door veel ervaring te vergaren. Om ons werk zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren, hebben wij een aantal hulpmiddelen tot onze beschikking. Dit zijn bijv portofoons om te communiceren en hierdoor snel te kunnen handelen, het getraint blijven in de vechtsporten en niet in de laatste plaats een kogel- en steekwerend vest. ( in de volksmond kogelvrij vest, wat heel dom klinkt, want er zitten idd geen kogels in... )
Hoe goed je je ook voorbereidt, het kan ALTIJD mis gaan. Dat noemen we dan dus een ongeluk...

Ik draag niet altijd mijn vest. Waarom niet? Omdat het schijnveiligheid is. De veiligheid en mijn bescherming haal ik uit de wijze waarop ik te werk ga, niet uit mijn vest. Wanneer ik mijn vest echt nodig heb, is dat een teken dat ik mijn werk niet goed heb gedaan. Daarbij komt dat mijn vest mij alleen beschermt vanaf mijn schouders tot aan mijn taille. Welliswaar de vitale delen, maar word ik in mijn nek geraakt, heb ik geen bescherming en kan ik evengoed in het ergste geval dood of verlamd zijn.
Dan kan ik maar beter met een harnas aan gaan werken, dan weet ik zeker dat ik maximaal beschermd ben... Ik vraag me dan wel af of ik geschikt voor dit werk ben, als ik me pas met een harnas aan veilig voel...

Een 2e reden is dat niet alle plekken of alle doelgroepen ook risicogroepen zijn. Bij sommige doelgroepen en / of feesten is het verstandig een vest te dragen, bij anderen is het totaal overbodig. Het is nog steeds een hulpmiddel.

Bij het paardrijden is een vergelijkbare situatie. Paardrijden is een populaire sport waarbij je een zeker risico loopt. In de grote groep paardrijminnend nederland, zitten ook veel mensen die weinig of eenzijdige paardrijervaring hebben. Mensen die zichzelf wellicht al gauw overschatten of gewoon niet kundig genoeg zijn of niet heel erg goed kunnen paardrijden. En dat is helemaal niet erg. Temeer als deze groep mensen wel zo veilig mogelijk deze fantastische hobby / sport uitoefenen. Want al doende leer je.

Een cap is niet wettelijk verplicht. Wel wordt op veel plaatsen het dragen van een cap verplicht gesteld. Waarom? Omdat er altijd in grote groepen mensen overmoedige mensen tussen zitten die nog niet zelf de juiste inschatting kunnen maken of bijv jeugd wat het misschien stoer vindt om zonder cap te rijden. (kijk naar de pubers die graag op opgevoerde brommers rijden zonder helm) Om dit te ondervangen en deze mensen tegen zichzelf te beschermen, wordt op plaatsen waar veel verschillende mensen komen 1 lijn getrokken. Ook bij pensionstallen is een cap dragen verplicht, omdat je van een pensioneigenaar niet kan en mag verwachten dat hij hier verantwoordelijk voor is. Denk hierbij in je achterhoofd ook aan de zin: er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen, dan snap je mijn strekking...

Daarnaast is er een groep mensen die zeer bedreven en ervaren zijn in de sport. Van deze mensen mag je verwachten dat zij een inschatting kunnen maken op basis van hun ervaring om er wel of niet voor te kiezen om een cap te dragen. Het is nl nog steeds een hulpmiddel en niet voor niets niet wettelijk verplicht. Deze mensen zullen verstandig genoeg zijn om bij bijv een moeilijk of groen paard wel te kiezen voor een cap, maar bij een rustig en betrouwbaar paard dit wellicht achterwege te laten.
Dit is de keuzevrijheid voor eenieder voor zich en niet aan een ander om daarover een inschatting te maken, want dat kan je niet doen voor een ander.

Ik vind dat je kunt stellen dat iemand met veel ervaring op het gebied van paarden, zelf weet hoe hij zo veilig mogelijk welk paard dan ook dient te berijden. Dit alles is vergelijkbaar met het portiersverhaal wat ik hierboven geschreven heb. Want wanneer je te maken hebt met een zgn risicopaard, dan komt de veiligheid en het verantwoord omgaan met zo'n paard niet aan op het dragen van een cap. Dit is slechts een hulpmiddel Kundigheid en weten waar je mee bezig bent zijn veel belangrijker! Paardrijden heeft, net als het werken in de beveiliging, meerdere facetten die maken of je wel of niet verantwoord en veilig bezig bent.

Wat ik nou juist zo ontzettend stom vind is dat iedereen maar loopt te blaten dat je een cap op moet want anders loop je het risico om hoofdletsel op te lopen met een val. Iedereen roept, maar denkt niet verder na. De voorbeelden (heel vaak 1 en dezelfde) die genoemd worden, zijn op 1 hand te tellen en worden tot in den treure herhaald. Dit zijn dus ook incidenten, uitzonderingen. Incidenten die, hoe banketstaaf het ook klinkt, verwaarloosbaar zijn wat betreft de risico en de veiligheid.

Wat veel erger is, zijn alle andere letsels die voortvloeien uit een val. Heeft iemand enig idee hoeveel ander letsel dan hoofdletsel er ontstaan bij een val van een paard? Die zijn niet op 1 hand te tellen! Ik denk dat we ons daar met zijn allen eerst maar eens druk over moeten gaan maken, want het zou enorm veel leed besparen. Dat is een veel groter omvattend "probleem".
En het is leuk om een cap te dragen, maar met deze redenatie kunnen we dan maar beter een harnas gaan dragen, dan weten we zeker dat we de risico's tot een minimum kunnen beperken. Wat zeer beslist niet wil zeggen dat ik tegen een cap ben!

Als we het er met zijn allen over eens zijn dat paardrijden veiliger zou moeten, dan zou ik in de eerste plaats, (in combinatie met een cap) pleiten voor valbreken. Want ga je vechtsporten, skaten, skieen, of wat dan ook, dan leer je dit als eerste. Door mijn vechtsportachtergrond heb ik leren valbreken. Dit heeft mij al menig maal een letsel bespaart tijdens een val van een paard. Ik vertrouw dus ook eerder hierop, dan op het dragen van een cap, wat in mijn ogen een schijnveiligheid is.

Ik vind het ronduit achterlijk dat je juist bij een sport als paardrijden, waarbij je zeker weet dat je vroeg of laat een keer zult vallen, niet leert te valbreken. Ik ken werkelijk geen enkele ruiter die niet ooit een keer van zijn paard is gevallen.
Dus als we met zijn allen kritisch willen kijken, laten we dat dan ook eerst doen daar waaar het het hardste nodig is...

Wij zijn met z'n allen zéér onder de indruk van jouw professionele bezigheden. Heel stoer om vechtsporten te beheersen en veel mensenkennis te hebben Clown Clown Clown

Als jij een cap als schijnveiligheid wil beschouwen, dan is dat jouw probleem. Feit is dat, wanneer je op jouw kop valt, en een cap op hebt de gevolgen in 99% van de gevallen minder ernstig zullen zijn als wanneer je er geen op hebt.
Dat jij geen keuzebeperkingen wil opgelegd krijgen, dat kan ik nog enigzins begrijpen. Al vind ik dat nogal vreemd klinken als dat komt van iemand die als beroep heeft mensen in hun vrije keuze beperken. Want sta jij niet in eerste instantie aan die deur om mensen te weigeren om welke reden dan ook? Dan beperk jij mensen in hun vrije keuze om in een vrij land ergens iets te gaan drinken of te gaan dansen... Maar dat je een betoog voert om geen cap op te moeten omdat die toch maar schijnveilig is, dat is andere koek. En dan nog eens komen vertellen dat er meer andere blessures als hoofdletsels zijn na een val... Kan goed zijn, maar dat neemt niet weg dat je de kans op een hoofdletsel niet kan proberen te beperken.

Men kan deze discussie herleiden tot 1 simpele vraag: Is het veliger paardrijden met cap?
Men kan bijgevolg ook deze discussie beëindigen met 1 simpel antwoord op die vraag: JA!

Kan je iemand verplichten een cap te dragen? Ik denk het niet.
Kan en mag je mensen op de gevaren wijzen er geen te dragen? Jazeker, dat kan en mag je.
Kan/mag je als overtuigd niet-capdrager het niet dragen van een cap als normaal naar voor schuiven, er vrolijk bij vertellen dat ze toch maar schijnveilig zijn, etc. op een forum waar een pak jongeren zitten mee te lezen? Dat vind ik niet.

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:34

Trennie schreef:
Heel veel blabla..

Sorry maar uh.. Je kan ook té ver gaan..

Bij motorcross leer je ook geen valbreken, probeer dat eens zonder helm. Er zijn zoveel sporten waar je dat niet bij leert. Bij vechtsport leer je dat misschien ja omdat je toch nagenoeg op dezelfde manier land. Buiten je val kun je zonder je cap alleen je nek breken.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:45

Jay_Undo schreef:
Trennie schreef:
Heel veel blabla..

En naast de blabla nogal veel eigenlof... Je kan jezelf graag zien, maar vol zijn van jezelf is niet leuk meer voor de medemensen Clown Haha!