Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Blue_Eyes schreef:Een verzekering mag van je eisen dat jij er alles aan doet om letsel te voorkomen. Zij hoeven je niet uit te keren als blijkt dat je dat niet gedaan hebt. Werkt hetzelfde als wanneer je in de auto geen gordel draagt of teveel gedronken hebt, dan kun je ook straf in de problemen komen met de verzekering, ook al zijn dat dan dingen die van rechtswege vastgesteld zijn. Ik weet niet of er daadwerkelijk veel verzekeringen zijn die het zo opgenomen hebben, maar het kan wel.
Wendyy_ schreef:ik rijd altijd met cap want als ik wel val...
Voltigeur schreef:noudy schreef:Ik wil en kan wel zeggen waarom ik geen cap opzet, maar wat je verder zegt klopt niet echt
of ik mij keuze kan verantwoorden is niet te bepalen aan anderen, en ik hoef er ook geen goede
argumenten voor te hebben als ik geen cap opzet.
Ik heb nooit een cap op omdat ik vroeger ook nooit een cap op had, zelfs op de manege hoefde
dat toen niet.
Heel wat verzorgpony s gehad ook nooit een cap op, toen ik mij eerste eigen pony had en ermee
naar de ponyclub was het daar ook niet verplicht.
Dus ik zet er geen op omdat ik het nooit gedaan heb dus een goed argument heb ik ook nieteens.
Maar het is en blijft mijn eigen keuze en zolang het niet verplicht is zet ik er geen op.
Met sommige gevallen zal ik hem wel gebruiken zoals dadelijk met mijn jonge paard inrijden,
maar ook alleen omdat ik er zelf dan wel een risico in zie om er eerder af te vallen.
Mijn dochtertje van 6 moet er wel 1 op als ze op haar pony rijd.
Hoe kan jij aan jouw dochtertje van 6 op een normale manier (en zonder dubbele gevoelens) gaan vertellen dat ze een cap op MOET (zoals je zelf zegt), terwijl je er zelf geen opzet en wel om de goeie reden dat je er nooit ene hebt op gehad![]()
Een ouder heeft toch een voorbeeldfunctie naar zijn kind toe? Of zou die althans moeten hebben, maar ik vrees dat je op die manier niet echt geloofwaardig overkomt naar jouw dochtertje toe, ook al is het kind maar 6 jaar.
LDRD schreef:lottehorse schreef:Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.
ze kunnen echt zegen wat ze willen maar een paard blijft een paard en die kan toch iets vreemds doen en je zal maar naar terecht komen.
vind het totaal geen zeuren maar juist omzien naar andere mensen.
(ik heb een keer zo ongelukig zien vallen en die heeft later tehoren gekregen dat de cap haar reding was geweest.)
Paardrijden is al je leven op het spel zetten an sich.
.
lottehorse schreef:Paardrijden is al je leven op het spel zetten an sich.
.
[/quote]
. 

Danielledm schreef:Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten, net zoals een gordel of een helm op je scootertje die niet harder dan 30 km per uur gaat!
Ik draag alleen een cap als ik na buiten ga, maar wil die soms ook nog wel is vergeten. Heb trouwens niet eens een cap!
Laat het onverantwoordelijk wezen, iedereen doet wat ie zelf wil en zal van zijn fouten leren of niet zoals die 53 jarige man!
Trennie schreef:Waar ik mij ontzettend over verbaas is hoe ontzettend veel mensen hameren op het belang van een cap. Heel leuk allemaal, maar zo dom, ongenuanceerd en ondoordacht... Ik zal uitleggen waarom aan de hand van een heel ander voorbeeld, met precies dezelfde strekking:
Ik ben oa werkzaam als horecaportier. Uitsmijter dus in de volksmond. (hoewel ik GEEN gebakken ei ben, maar dat terzijde...)
Ons werk bestaat, mits je het goed wilt doen, voor 80 % uit observeren. Weten welke mensen er zich in je zaak bevinden, observeren van gedrag en inschatting kunnen maken van evt probleemgedrag. Bij probleemgedrag worden wij geacht dit zo veilig en rustig mogelijk op te lossen. Dat betekent dus dat wij moeten beschikken over mensenkennis, daadkracht, om kunnen gaan met agressie en zelf ook moeten kunnen handelen tijdens geweldsescalaties. De kunst is om een probleem al in de kiem te smoren. Dit lukt niet altijd. Soms gaat het gewoon te snel en beland je in een knokpartij... Dan is het handig dat je je vechtsporten beheerst en je alsnog alles tot een goed einde kunt brengen. Maar over het algemeen geld dat je een heftige escalatie door een juiste inschatting al zeer vroegtijdig voor kunt zijn. Dit leer je door veel ervaring te vergaren. Om ons werk zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren, hebben wij een aantal hulpmiddelen tot onze beschikking. Dit zijn bijv portofoons om te communiceren en hierdoor snel te kunnen handelen, het getraint blijven in de vechtsporten en niet in de laatste plaats een kogel- en steekwerend vest. ( in de volksmond kogelvrij vest, wat heel dom klinkt, want er zitten idd geen kogels in... )
Hoe goed je je ook voorbereidt, het kan ALTIJD mis gaan. Dat noemen we dan dus een ongeluk...
Ik draag niet altijd mijn vest. Waarom niet? Omdat het schijnveiligheid is. De veiligheid en mijn bescherming haal ik uit de wijze waarop ik te werk ga, niet uit mijn vest. Wanneer ik mijn vest echt nodig heb, is dat een teken dat ik mijn werk niet goed heb gedaan. Daarbij komt dat mijn vest mij alleen beschermt vanaf mijn schouders tot aan mijn taille. Welliswaar de vitale delen, maar word ik in mijn nek geraakt, heb ik geen bescherming en kan ik evengoed in het ergste geval dood of verlamd zijn.
Dan kan ik maar beter met een harnas aan gaan werken, dan weet ik zeker dat ik maximaal beschermd ben... Ik vraag me dan wel af of ik geschikt voor dit werk ben, als ik me pas met een harnas aan veilig voel...
Een 2e reden is dat niet alle plekken of alle doelgroepen ook risicogroepen zijn. Bij sommige doelgroepen en / of feesten is het verstandig een vest te dragen, bij anderen is het totaal overbodig. Het is nog steeds een hulpmiddel.
Bij het paardrijden is een vergelijkbare situatie. Paardrijden is een populaire sport waarbij je een zeker risico loopt. In de grote groep paardrijminnend nederland, zitten ook veel mensen die weinig of eenzijdige paardrijervaring hebben. Mensen die zichzelf wellicht al gauw overschatten of gewoon niet kundig genoeg zijn of niet heel erg goed kunnen paardrijden. En dat is helemaal niet erg. Temeer als deze groep mensen wel zo veilig mogelijk deze fantastische hobby / sport uitoefenen. Want al doende leer je.
Een cap is niet wettelijk verplicht. Wel wordt op veel plaatsen het dragen van een cap verplicht gesteld. Waarom? Omdat er altijd in grote groepen mensen overmoedige mensen tussen zitten die nog niet zelf de juiste inschatting kunnen maken of bijv jeugd wat het misschien stoer vindt om zonder cap te rijden. (kijk naar de pubers die graag op opgevoerde brommers rijden zonder helm) Om dit te ondervangen en deze mensen tegen zichzelf te beschermen, wordt op plaatsen waar veel verschillende mensen komen 1 lijn getrokken. Ook bij pensionstallen is een cap dragen verplicht, omdat je van een pensioneigenaar niet kan en mag verwachten dat hij hier verantwoordelijk voor is. Denk hierbij in je achterhoofd ook aan de zin: er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen, dan snap je mijn strekking...
Daarnaast is er een groep mensen die zeer bedreven en ervaren zijn in de sport. Van deze mensen mag je verwachten dat zij een inschatting kunnen maken op basis van hun ervaring om er wel of niet voor te kiezen om een cap te dragen. Het is nl nog steeds een hulpmiddel en niet voor niets niet wettelijk verplicht. Deze mensen zullen verstandig genoeg zijn om bij bijv een moeilijk of groen paard wel te kiezen voor een cap, maar bij een rustig en betrouwbaar paard dit wellicht achterwege te laten.
Dit is de keuzevrijheid voor eenieder voor zich en niet aan een ander om daarover een inschatting te maken, want dat kan je niet doen voor een ander.
Ik vind dat je kunt stellen dat iemand met veel ervaring op het gebied van paarden, zelf weet hoe hij zo veilig mogelijk welk paard dan ook dient te berijden. Dit alles is vergelijkbaar met het portiersverhaal wat ik hierboven geschreven heb. Want wanneer je te maken hebt met een zgn risicopaard, dan komt de veiligheid en het verantwoord omgaan met zo'n paard niet aan op het dragen van een cap. Dit is slechts een hulpmiddel Kundigheid en weten waar je mee bezig bent zijn veel belangrijker! Paardrijden heeft, net als het werken in de beveiliging, meerdere facetten die maken of je wel of niet verantwoord en veilig bezig bent.
Wat ik nou juist zo ontzettend stom vind is dat iedereen maar loopt te blaten dat je een cap op moet want anders loop je het risico om hoofdletsel op te lopen met een val. Iedereen roept, maar denkt niet verder na. De voorbeelden (heel vaak 1 en dezelfde) die genoemd worden, zijn op 1 hand te tellen en worden tot in den treure herhaald. Dit zijn dus ook incidenten, uitzonderingen. Incidenten die, hoe banketstaaf het ook klinkt, verwaarloosbaar zijn wat betreft de risico en de veiligheid.
Wat veel erger is, zijn alle andere letsels die voortvloeien uit een val. Heeft iemand enig idee hoeveel ander letsel dan hoofdletsel er ontstaan bij een val van een paard? Die zijn niet op 1 hand te tellen! Ik denk dat we ons daar met zijn allen eerst maar eens druk over moeten gaan maken, want het zou enorm veel leed besparen. Dat is een veel groter omvattend "probleem".
En het is leuk om een cap te dragen, maar met deze redenatie kunnen we dan maar beter een harnas gaan dragen, dan weten we zeker dat we de risico's tot een minimum kunnen beperken. Wat zeer beslist niet wil zeggen dat ik tegen een cap ben!
Als we het er met zijn allen over eens zijn dat paardrijden veiliger zou moeten, dan zou ik in de eerste plaats, (in combinatie met een cap) pleiten voor valbreken. Want ga je vechtsporten, skaten, skieen, of wat dan ook, dan leer je dit als eerste. Door mijn vechtsportachtergrond heb ik leren valbreken. Dit heeft mij al menig maal een letsel bespaart tijdens een val van een paard. Ik vertrouw dus ook eerder hierop, dan op het dragen van een cap, wat in mijn ogen een schijnveiligheid is.
Ik vind het ronduit achterlijk dat je juist bij een sport als paardrijden, waarbij je zeker weet dat je vroeg of laat een keer zult vallen, niet leert te valbreken. Ik ken werkelijk geen enkele ruiter die niet ooit een keer van zijn paard is gevallen.
Dus als we met zijn allen kritisch willen kijken, laten we dat dan ook eerst doen daar waaar het het hardste nodig is...
Trennie schreef:Heel veel blabla..
Jay_Undo schreef:Trennie schreef:Heel veel blabla..