[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:54

Ikke, kijk nog eens goed naar dat lijstje van Ponytante.
Daar staan vooral auto's op van heel andere kwaliteit. Ook motorisch. Veel van die auto's zullen met moeite de 250k halen.

xMyrth

Berichten: 3134
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:57

Heeft hier iemand ervaring met de RAV4? Mij lijkt het totaal niet handig als achterklep niet open kan met een trailer of caravan erachter. Dat is wel jammer!

Ponytante

Berichten: 407
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:06

Leuk, alle enthousiaste (en afkrakende) reacties op mijn scenario's *\o/* .

Ikke, ik rijd niet in zulke extreme omstandigheden die je beschrijft. Er is géén 15% helling in de buurt (en met ijzel ga ik als het maar kan níet de weg op) en ook bij regen rijd ik zelden 130 (in NL kan dat haast niet eens). Dus ik hoef niet per se de Toyota Land Cruiser die een oorlog overleeft :') .

Verder, 10 jaar uitrekenen is uiteraard idioot, daarom kijk ik ook naar gewoon kosten per jaar (tabel 2). Elk auto kan morgen total loss zijn. Ooit een diesel Mondeo gekocht (10k), na 1,5 jaar waslijst van 3500 euro bij servicebeurt. Wat voor veiligheid nodig was gemaakt en verder verkocht voor 3000 euro. Toen nog kosten / km in dat 1,5 jaar uitgerekend, werd je niet blij van.

Het idee is: iets met max 100k op de teller in de hoop dat die met 20k/jaar 10 jaar volhoudt (en met benzine is hij met 300k vast wel op, daarom geen restwaarde). De rest is geluk of niet (Volvo 440 was met maar 125k op de teller nog maar 250 e waard :') . Maar was ook een prutauto, alleen na het verlies bij de Mondeo dacht ik ik koop niets duurs meer :') ).

Dat stopcontact kan met hybride is wist ik niet. Moet alsnog aangelegd, dat dan wel. Of ik trek hem door het raam.

Qua verbruik & gebruikskosten (op de 19000 normale km's) ga ik sowieso wel onder de 2.0 zitten.

Nou ff langs bij de 1 pk en dan kijk ik vanavond wel weer :).

Rex_Rolfo

Berichten: 5519
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:51

Aatrox schreef:
Mijn garage raadde hybride af icm de trailer.

Want? De ene hybride is de andere niet. Volvo V60 D6 mag 1800 aan de haak en is een hele fijne trekauto. Alleen dat de wegenbelasting naar 3/4 tarief is gegaan is minder grappig (zware diesel).

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:58

Maar wat raden jullie dan aan voor een benzine auto die minimaal 2200kg mag trekken?
Qua prijs rond de 20k en uiteraard een klein beetje zuinig haha
Al weet ik heus wel dat dit soort auto's geen 1 op 15 zullen rijden

cissy

Berichten: 20248
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:25

eilleen333 schreef:
Pfffft, waarom is het zo lastig een goeie auto te vinden?

Ik ben op zoek naar iets wat minimaal 1800kg trekt, liever 2000kg, omdat er een tweepaardstrailer (die ik ook nog moet aanschaffen) achter komt te hangen.
De keuze is reuze, maar ik zoek specifiek grijs kenteken. Scheelt een blubs in de wegenbelasting. Maar dan is het aanbod vrij klein.
En dan heb je iets gevonden en dan staat de verkopende garage niet al te best bekend volgens Google.

Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te speuren?
Eisenlijstje:
- grijs kenteken diesel
- minimaal 1800 trekken, liever 2000
- moet in parkeergarages etc passen, het is mijn enige auto, en ik ga graag door de mcdrive en moet er ook gewoon mee in de stad zijn. Een Transporter oid gaat hem niet worden
- ik ben gek op pick-ups, maar dat is onhandig, maar landrover modellen zijn ook erg leuk om naar te kijken
- verbruik vind ik wat ondergeschikt. Maar 1 op Shell hoeft ook niet perse.


Heb wel wat kandidaten gezien:
- Toyota RAV4 diesel uit 2017, mag 1800 trekken. Vind ik net iets krap, of valt dat mee? Is wel een particuliere verkoper.
- landrover freelander 2.2 diesel uit 2014. Mag 2000 trekken, maar ik hoor slechte verhalen over de freelander. Is dit ook zo voor de freelander 2?
- landrover discovery sport 2.0 diesel uit 2017. Maar die garage heeft niet zulke goede recensies. Auto heeft aan de buitenkant wat krassen en lichte deukjes. Ziet er uit of iemand niet zo goed kon parkeren, maar staat me wel tegen.


Ik neig zelf het meest naar de freelander. Daar zijn 2 vergelijkbare auto’s van te koop op het moment, maar ik ben dus wat huiverig omdat ik jaren terug ook heb gekeken naar een freelander, en toen zaten er een hoop “kinderziektes” in en kon je ze met x aantal kilometers (niet eens zo hoog) gewoon afschrijven. Hoe is dat nu? Weet iemand dat?



Als het je enige auto gaat zijn hou er dan rekening mee dat je er waarschijnlijk de stad niet mee in kan qua milieuzones. De boetes zijn niet mals (helaas ervaring met oude diesel en per ongeluk even de zone aangetikt voor 5 minuten)

eilleen333

Berichten: 12965
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 14:11

cissy schreef:
eilleen333 schreef:
Pfffft, waarom is het zo lastig een goeie auto te vinden?

- moet in parkeergarages etc passen, het is mijn enige auto, en ik ga graag door de mcdrive en moet er ook gewoon mee in de stad zijn. Een Transporter oid gaat hem niet worden
-
- landrover freelander 2.2 diesel uit 2014. Mag 2000 trekken, maar ik hoor slechte verhalen over de freelander. Is dit ook zo voor de freelander 2?
-

Ik neig zelf het meest naar de freelander. Daar zijn 2 vergelijkbare auto’s van te koop op het moment, maar ik ben dus wat huiverig omdat ik jaren terug ook heb gekeken naar een freelander, en toen zaten er een hoop “kinderziektes” in en kon je ze met x aantal kilometers (niet eens zo hoog) gewoon afschrijven. Hoe is dat nu? Weet iemand dat?



Als het je enige auto gaat zijn hou er dan rekening mee dat je er waarschijnlijk de stad niet mee in kan qua milieuzones. De boetes zijn niet mals (helaas ervaring met oude diesel en per ongeluk even de zone aangetikt voor 5 minuten)


De freelander heeft dezelfde emissieklasse als mijn huidige Caddy. Dus wat dat betreft ga ik er dan niet op achteruit. Klasse 5 uit mijn hoofd.

Dees

Berichten: 19388
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:36

Silly1972 schreef:
Maar wat raden jullie dan aan voor een benzine auto die minimaal 2200kg mag trekken?
Qua prijs rond de 20k en uiteraard een klein beetje zuinig haha
Al weet ik heus wel dat dit soort auto's geen 1 op 15 zullen rijden


Ik zit in diezelfde hoek te kijken (iets ruimer budget). Er zijn helaas nog weinig "normale" automerken die auto's bouwen die serieus kunnen trekken.

Dan zit je toch gauw in BMW, Mercedes, Volvo, mogelijk Audi....
Er zijn andere merken maar voor onze regio geldt iig dan ook nog waar je dergelijke weinig voorkomende automerken dan voor een redelijke prijs in onderhoud kan hebben. De meesten van dat soort auto's zijn in brandstofverbruik ook best on-economisch.

Ik ben er nog niet uit. Wij willen SUV, ik slinger wat heen en weer tussen Volvo en BMW. Vind BMW een mooier ding, maar ben eigenlijk te bang voor de prijs van het onderhoud.

Ben benieuwd waar jij op uit komt.

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:56

Nou dat had ik dus ook, die BMW maar ook bv mercedes zijn gewoon echt duur in onderhoud.
Maar ga je bv naar range rover enzo de jeeps zeg maar dan ben je aan benzine behoorlijk wat kwijt.

Maar ja aan de andere kant gaan die volgens mij best lang mee en zo vaak rijden we er ook niet mee.
Ik weet het nog niet.
Gelukkig hebben we hem pas vanaf de zomer nodig, dus we hebben nog even.

Sentir

Berichten: 576
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:48

Ik denk dat ik mijn vraag hier beter even stel aan de mensen met auto kennis.

Ik weet dat de btw normen voor pick ups veranderd zijn. Maar dat terzijde.

Welke pickups zijn betrouwbaar (dus ook nog 2dehands betrouwbaar met max 100 of lager op de teller)

Ik was eerst zeker van een Ford ranger of gelijkaardigs, maar ik las onlangst dat het een gok is die ford's. De ene zat altijd in de garage en de andere niet. En ik denk dat jullie dat nu net beter gaan weten dan ik :D

De auto zou alleen dienen om naar klanten te rijden + trailer te trekken naar wedstrijden/lessen.
Niet voor plezierritjes, echt een werkauto. Ik moet op de weides zijn voor klanten dus een 4x4 is zeker welkom.

Ik weet dat je de nissan navara hebt, ford ranger, de isuzu, en nog enkele waar ik niet meteen kan opkomen.

Wat is jullie advies/ervaring met pickups voor deze doeleindes?

ikke

Berichten: 38659
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 18:26

Silly1972 schreef:
Maar wat raden jullie dan aan voor een benzine auto die minimaal 2200kg mag trekken?
Qua prijs rond de 20k en uiteraard een klein beetje zuinig haha
Al weet ik heus wel dat dit soort auto's geen 1 op 15 zullen rijden

Dan kom je hier ongeveer uit:
https://www.gaspedaal.nl/benzine?pmin=7 ... 0&srt=pr-a

Zoek een leuke V90 uit, dan heb je tenminste nog iets van keuze.....

Aatrox
Berichten: 483
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:49

Silly1972 schreef:
Maar wat raden jullie dan aan voor een benzine auto die minimaal 2200kg mag trekken?
Qua prijs rond de 20k en uiteraard een klein beetje zuinig haha
Al weet ik heus wel dat dit soort auto's geen 1 op 15 zullen rijden


Ik had een BMW X3 diesel die 2400kg mocht trekken en 1 op 10 met de trailer haalde en 1 op 15 makkelijk zonder :-).

loulou

Berichten: 15038
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:11

Mazda cx 60 mag 2500 kilo trekken. Al schijnen de eerste veel kinderziektes te hebben gehad, dus ik weet niet of je die tweedehands nu al moet kopen. Daar zou ik dan eerst even goed onderzoek naar doen. Bij de nieuwe lichting schijnt het opgelost te zijn, maar ik weet niet vanaf welk bouwjaar dat is.

ikke

Berichten: 38659
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:14

loulou schreef:
Mazda cx 60 mag 2500 kilo trekken. Al schijnen de eerste veel kinderziektes te hebben gehad, dus ik weet niet of je die tweedehands nu al moet kopen. Daar zou ik dan eerst even goed onderzoek naar doen. Bij de nieuwe lichting schijnt het opgelost te zijn, maar ik weet niet vanaf welk bouwjaar dat is.

Als ik 'm terug zoek op autoweek, lijkt er grens in 2024 te zitten, in de vorm van enkele modellen die vanaf dat moment op de markt zijn gekomen.
Gezien de auto pas vanaf 2022 op de markt is, zullen ze tweedehands nog best wat moeten kosten.

Ik schrik dan eigenlijk wel weer van wat auto's tegenwoordig wegen.
Deze CX60 staat voor1970kg op papier. Dat is een stap hoger dan de oude Range Rover (1920kg).
De auto mag maar 2500kg trekken, tegen 3500 bij de Range Rover en ook de kogeldruk, die bij Mazda 100kg bedraagt, tipt niet aan de 250kg van de oude Range Rover.
Power heeft ie pas bij 6000 toeren; dat mag de V8 niet eens draaien! Die levert z'n power al bij 4200 toeren en legt er ook meer van op de weg.
Dat dat tot uiting komt in een verbruik van 1:7 is niet lastig te voorspellen. V8 is nog nooit zuinig geweest en zal dat ook nooit worden; dat is inherent aan het type.

Het is echter niet zo moeilijk om uit de krochten van Bokt terug te halen dat de Range Rover een onbetaalbare auto was, terwijl deze, grotere, CX60 er niet tot nauwelijks voor onder doet, maar hier als geschikte kandidaat voor vanalles en iedereen wordt gepresenteerd. Waar is dat mis gegaan?

Farjen

Berichten: 8532
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:25

Sentir schreef:
Ik denk dat ik mijn vraag hier beter even stel aan de mensen met auto kennis.

Ik weet dat de btw normen voor pick ups veranderd zijn. Maar dat terzijde.

Welke pickups zijn betrouwbaar (dus ook nog 2dehands betrouwbaar met max 100 of lager op de teller)

Ik was eerst zeker van een Ford ranger of gelijkaardigs, maar ik las onlangst dat het een gok is die ford's. De ene zat altijd in de garage en de andere niet. En ik denk dat jullie dat nu net beter gaan weten dan ik :D

De auto zou alleen dienen om naar klanten te rijden + trailer te trekken naar wedstrijden/lessen.
Niet voor plezierritjes, echt een werkauto. Ik moet op de weides zijn voor klanten dus een 4x4 is zeker welkom.

Ik weet dat je de nissan navara hebt, ford ranger, de isuzu, en nog enkele waar ik niet meteen kan opkomen.

Wat is jullie advies/ervaring met pickups voor deze doeleindes?


Ik heb spijt dat we onze ford ranger hebben verkocht. Ik vond het zo'n fijne auto en je merkte niets van de trailer.
Ook vaak gebruikt voor plezierritjes, hij reed erg fijn en nooit problemen mee gehad.
Onze volvo xc60 voelt echt helemaal anders aan met de trailer erachter.

loulou

Berichten: 15038
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:52

Als ik mocht kiezen, dan kies ik ook een range rover 8-) alleen die aanschafprijs ….

Ik rij nog maar even door met mijn Mazda

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 00:15

Aatrox schreef:
Silly1972 schreef:
Maar wat raden jullie dan aan voor een benzine auto die minimaal 2200kg mag trekken?
Qua prijs rond de 20k en uiteraard een klein beetje zuinig haha
Al weet ik heus wel dat dit soort auto's geen 1 op 15 zullen rijden


Ik had een BMW X3 diesel die 2400kg mocht trekken en 1 op 10 met de trailer haalde en 1 op 15 makkelijk zonder :-).


Maar kon hij ook goed een 2 paardstrailer trekken met pakweg 1300kg aan paard erin?

Hij staat samen met de V90 inderdaad wel op mijn lijstje.
En het gaspedaal lijstje staan ook rustig de Tiguan op, maar dat vertrouw ik niet.
Veel te lichte auto voor dat werk lijkt mij.

Bolletje29
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-01-23

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:30

Bedankt voor de eerdere reacties wat betreft het verschil tussen de Mazda CX-5 en CX-60.

Nu vroeg ik me af, zit je met de CX-5 altijd safe (voor een 2-paards trailer) indien deze 2000kg mag trekken of hangt dit ook nog van de motor af? Is de automaat met 165Pk voldoende?

En zou iemand me de (max.) kogeldruk eens kunnen uitleggen? Hoe weet je hoeveel je nodig hebt en waar hangt dit vanaf?

ikke

Berichten: 38659
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:27

Bolletje29 schreef:
Bedankt voor de eerdere reacties wat betreft het verschil tussen de Mazda CX-5 en CX-60.

Nu vroeg ik me af, zit je met de CX-5 altijd safe (voor een 2-paards trailer) indien deze 2000kg mag trekken of hangt dit ook nog van de motor af? Is de automaat met 165Pk voldoende?

En zou iemand me de (max.) kogeldruk eens kunnen uitleggen? Hoe weet je hoeveel je nodig hebt en waar hangt dit vanaf?

Kogeldruk is de opgave van de fabrikant; kun je gewoon opzoeken.
Trailers hebben bijna altijd 75kg (1,5paards) of 100kg (tweepaards) maar er zijn ook trailers met hogere waardes, bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, Ifor Williams.

Bij controles wordt gekeken naar de daadwerkelijke waarde en die mag niet hoger zijn dan de opgegeven waarde van trekhaak en trailer, waarbij de laagste van beide waardes leidend is.

Je mag dus gewoon een trailer met 100kg opgegeven kogeldruk achter een auto hangen die maar 75kg kogeldruk mag hebben maar JIJ (de chauffeur) bent er verantwoordelijk voor dat de daadwerkelijke waarde (statisch) niet boven die 75kg komt.

Dit zijn gewichten die je met een simpele disselweger (of weegschaal met blokje hout) kunt vaststellen.
Je mag (moet!) er vanuit gaan dat constructeur in z'n ontwerp rekening heeft gehouden met de daadwerkelijke dynamische krachten tijdens het rijden die bij de opgegeven statische waarde horen.

Tot slot: de hierboven beschreven waardes zijn MAXIMALE waardes! De werkelijke waardes van een trailer liggen beduidend lager, ordergrootte 40 - 60kg voor een 1,5 paards, aldus mensen die het gemeten hebben.

loulou

Berichten: 15038
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:07

Bolletje29 schreef:
Bedankt voor de eerdere reacties wat betreft het verschil tussen de Mazda CX-5 en CX-60.

Nu vroeg ik me af, zit je met de CX-5 altijd safe (voor een 2-paards trailer) indien deze 2000kg mag trekken of hangt dit ook nog van de motor af? Is de automaat met 165Pk voldoende?

En zou iemand me de (max.) kogeldruk eens kunnen uitleggen? Hoe weet je hoeveel je nodig hebt en waar hangt dit vanaf?


De automaten mogen altijd 2000 kilo trekken voor zover ik weet.
De geschakelde dacht ik 1800

de AWD is denk ik wel aan te raden als je vaak met 2 paarden rijdt. Die heeft meer PK's en een hoger koppel.
Ik heb dat niet en dat gaat prima. Maar je moet er wel rekening mee houden dat het een auto zonder turbo is en je hem dus hoog in de toeren moet houden. Ik rijd met trailer altijd in de sportstand, vind hem anders te traag reageren.
Ik heb wel een 2paards trailer, maar heb zelden 2 paarden erin staan.

Koop trouwens geen diesel, die staan erom bekend dat alles eraan stuk gaat. De benzine is daarentegen heel betrouwbaar.

Aatrox
Berichten: 483
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:27

Ik heb regelmatig 2300-2400kg achter de bmw hangen, nooit problemen gehad en kom goed mee in het verkeer.

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:10

Aatrox schreef:
Ik heb regelmatig 2300-2400kg achter de bmw hangen, nooit problemen gehad en kom goed mee in het verkeer.


Ah fijn! Goed om te weten,al heb ik wel begrepen dat diesel en benzine nog wel eens verschillen qua trekkracht.

Voor de andere, weten jullie hoeveel PK een auto toch wel minimaal moet hebben om dik 2000kg te trekken?
En kogeldruk is 100 toch?

Bolletje29
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:56

loulou schreef:
Bolletje29 schreef:
Bedankt voor de eerdere reacties wat betreft het verschil tussen de Mazda CX-5 en CX-60.

Nu vroeg ik me af, zit je met de CX-5 altijd safe (voor een 2-paards trailer) indien deze 2000kg mag trekken of hangt dit ook nog van de motor af? Is de automaat met 165Pk voldoende?

En zou iemand me de (max.) kogeldruk eens kunnen uitleggen? Hoe weet je hoeveel je nodig hebt en waar hangt dit vanaf?


De automaten mogen altijd 2000 kilo trekken voor zover ik weet.
De geschakelde dacht ik 1800

de AWD is denk ik wel aan te raden als je vaak met 2 paarden rijdt. Die heeft meer PK's en een hoger koppel.
Ik heb dat niet en dat gaat prima. Maar je moet er wel rekening mee houden dat het een auto zonder turbo is en je hem dus hoog in de toeren moet houden. Ik rijd met trailer altijd in de sportstand, vind hem anders te traag reageren.
Ik heb wel een 2paards trailer, maar heb zelden 2 paarden erin staan.

Koop trouwens geen diesel, die staan erom bekend dat alles eraan stuk gaat. De benzine is daarentegen heel betrouwbaar.


Bedankt Ikke en Loulou, beide erg duidelijk!
Het gaat om een 2dehandswagen dus er valt veel niet te kiezen, we zouden hem natuurlijk wel kunnen laten staan maar zo te lezen moet dit prima lukken. Het gaat om eentje met voorwielaandrijving, automaat en benzine. Er zou hier ook vaker 1 dan 2 paarden meegaan. Sportstand is een goede tip, die neem ik mee.

pillow
Berichten: 8060
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:06

Het is niet zo dat de automaten altijd 2000 mogen trekken. Ik heb een CX5 AWD automaat en die mag 1800 trekken. Ik zit er wel eens overheen en daar merk ik niks van, geen enkele moeite.

Silly1972

Berichten: 14943
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:32

Heeft iemand ervaring met de BMW X5 hybride?
Die mag 2700kg trekken en heeft 313pk.
Klinkt goed, maar is wel een hybride <<)