Binnenkort ga ik ook beginnen met het maken van een rijjasje. Ik ben zelf al een aantal kilo afgevallen en mijn huidige rijjasje wordt veel te groot. Dus ben nog aan het bedenken wat voor stof ik zal gaan aanschaffen, wil iig wel een leuk/chic patroon als voering...
Kaula
Geplaatst: 29-01-11 14:30
Zo patroon is af en stof gehaald. Het is nog niet de stof die ik wil hebben, maar die was 15,- per meter dus eerst maar even dit proberen. Heb nu een grijze rib stof en een soort zacht suede achtige stof, die een beetje op fluweel leek. Wel al grijs en donkerbruin dus, maar ik wil uiteindelijk een mooi ruitje en wat anders voor de kraag denk ik.
Mijn knopen! En mijn oma is er zodat ik even jasje kan doorpassen en dan kan ik er zelf weer mee aan de slag Heb ook offwhite satijn voor mijn plastron, ga vanmiddag even patroon tekenen en dan kan ik daar ook mee bezig
aafje87
Geplaatst: 01-02-11 14:43
CortonaLime, persoonlijk vind ik ze om zo te zien iets té opzichtig. Maar misschien staan ze heel leuk bij je jasje. Maar als ik ze in de winkel zo zou zien zo ik denk er hard voorbij zijn gelopen
Welke maat zijn ze? Ik moet ook nog steeds knopen, maar kom er qua maat ook niet helemaal uit
Ik vond ze echt supergaaf, ik hou van opzichtig haha, mijn frontriem word ook uberbling
De grote zijn ongeveer 1,5 centimeter geloof ik, misschien wat groter en de kleine voor op de mouwen ongeveer 8 mm
Au3
Geplaatst: 01-02-11 15:56
Ik heb deze knopen in maat 2cm en 1,2cm gekocht. http://www.destoffenkraam.nl/media/328x ... ra_013.jpg Vond ze ook erg gaaf, was eigelijk naar echte Swarovski's op zoek, ook gevonden, maar bleken helaas te klein voor mijn knoopsgaten. Ik heb gisteren mijn rijjas ontdaan van de knopen, kan nu helaas niet verder want ik heb as weekend wedstrijd en weekend erna Regiokampioenschappen, dus voor mijn Z debuut kom ik in mijn nieuwe rijjas. Nou ja, Anky classic Navy met donkerpaarse accenten Aangezien er enorme gouden knopen op de Anky jas zaten, ik deze afschuwelijk vond vloeken bij mijn zwart tuig en zilveren gespen, crystal swarovski frontriem. En mijn "oude"zwarte pikeur Diana plots afgelopen week verkocht werd, moest ik even terug op noodmaatregelen. Nu zet ik er voor 2 weekenden maar zwarte knopen op (had ik nog liggen) zodat ik netjes naar RK kan en daarna ga ik hem transformeren. Ik less lekker mee en vind jullie ontwerpen prachtig, zou gauw ik wat heb om te showen laat ik het jullie zien, maar nog eerst even 2 weken wachten
Wat voor stof gebruiken jullie voor het jasje zelf en de voering? Ga me er misschien ook eens aan wagen. Heb al 1 jasje helemaal verbouwd maar 1 helemaal zelf maken is natuurlijk ook supergaaf! Thuis nog wel een oud blauw pikeurjasje welke ik kan slopen voor het patroon.
Voering de wat zwaardere voeringsstof, niet de meest goedkope van een euro de meter. (dat is *** met naaien) Voor de buitenkant heb ik nu een wol mengeling (wol/polyesther/lycra). Ribcord aan de buitenkant van de kraag.
hippo
Geplaatst: 01-02-11 16:32
Dat ribcord kraagje gaat echt heel mooi staan denk ik. Kan je ook nog op het/de zakje(s) terug laten komen.
Tot nu toe heb ik alleen maar bestaande jasjes verbouwd. Echt naaien heb ik nog nooit gedaan, dus ga maar eens wat experimenteren.
Heb wel al mn cap gepimt bijpassend bij mijn jasje en toekomstige laarzen.
Laatst bijgewerkt door hippo op 01-02-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
aafje87
Geplaatst: 01-02-11 16:32
kleinvosje schreef:
Als je al een jasje hebt, neem die dan mee naar de winkel en pas gewoon wat knopen!
Ik heb nog geen jasje, moet nog gaan maken (of athans, ben er nu mee bezig) maar voor ik er de knoopgaten in naai(en als die fout gaan kan ik gewoon stomweg overnieuw beginnen ) wil ik wel heel graag weten wat het mooiste is qua maat
aafje87
Geplaatst: 01-02-11 16:35
hippo schreef:
Dat ribcord kraagje gaat echt heel mooi staan denk ik. Kan je ook nog op het/de zakje(s) terug laten komen.
Nee het is een zakloos model, het is dit patroon:
Stof zoals getoont 1 bladzijde terug, overal komt een piping in het kleurtje van de kraag terug
hippo
Geplaatst: 01-02-11 16:41
OH gaaf zeg! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Grijs/antraciet ben ik zoiezo gek van, start zelf ook in het grijs.
Ik ga dus een nieuw zadel en hoofdstel kopen, alles in het bruin. Nu vind ik een champagne kleur broek daar erg mooi bij, maar weet niet zo goed welk kleur jas ik dan zal doen. Ik ben bang bij bruin dat dat dan niet mooi is. Iemand een idee?
@ Aafje, op jouw jasje zit toch maar 1 jnop in het midden ? ( mouwen en achterpand kan ik niet zien) Die knoop lijkt me best groot. Ik had op mijn Anky jasje knopen van 23mm zitten ( 3 stuks) En ik vond die potserig groot, mss ook omdat ze goud waren ?? Omdat ik dus al bestaande knoopsgaten heb in mijn jas, ben ik gedwongen om toch redelijk grote knopen te kiezen. ik heb voor voorop 20mm knopen gekocht en die vind ik nog groot zat. Als ik dan vergelijk op mijn pikeurjas zaten maar knoopjes van 15mm ( 4 stuks). Dus qua maat , mits je het bij 1 knoop houdt zou ik toch voor een ong 20mm knoop gaan de nkoopjes om mijn mouwen worden 12mm en afhankelijk van het aantal is dat groot en aanwezig of niet. Op mijn mouwen ( omdat er knoopgaten zitten) heb ik 5 knoopjes En dat is echt wel aanwezig, naar mijn mening dan
Kaula
Geplaatst: 01-02-11 23:00
Nou ik heb alvast een beginnetje gemaakt mijn mijn proef stof, even om het model te bekijken en het patroon een beetje uit te vogelen. Hij mag voor mij wel een maatje kleiner, dus de volgende keer het patroon even wat kleiner knippen.
De kleur is trouwens gewoon hetzelfde hoor, maar heeft haartjes, vandaar het kleurverschil op de foto.