Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Blue_Eyes schreef:Een ziektekostenverzekering misschien wel.
Needje schreef:De verzekering van onze rijvereniging stelt het dragen van een cap wel verplicht. Dus sindsdien is het dragen van een cap verplicht op de club. (vroeger was het vanaf 18 jaar eigen keus)
Punt is dat veel manegebedrijven te maken gaan krijgen met het veiligheidscertificaat, welke het dragen van een veiligheidshelm ook verplicht.
, maar dit zijn natuurlijk geen AVP verzekeringen (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).
.Blue_Eyes schreef:Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.

) Door de val was de boom van het zadel gebroken, maar de verzekering keerde niet uit. (door bovenstaande reden) Vanessa schreef:Ik heb zoiets ook proberen uit te leggen. Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP.
Blue_Eyes schreef:Stichting Consument en Veiligheid, waaruit ik hierboven gequote heb. Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.
. lottehorse schreef:Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.
ze kunnen echt zegen wat ze willen maar een paard blijft een paard en die kan toch iets vreemds doen en je zal maar naar terecht komen.
vind het totaal geen zeuren maar juist omzien naar andere mensen.
(ik heb een keer zo ongelukig zien vallen en die heeft later tehoren gekregen dat de cap haar reding was geweest.)
. Needje schreef:Blue_Eyes schreef:Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.
WA vergoed meestal niets omdat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn/haar paard.
Bijrijdster van stalgenoot is achterover geklapt. (had in haar geval godzijdank wel een cap op, die was doormidden, wil niet weten hoe haar hoofd er uit had gezien zonder.) Door de val was de boom van het zadel gebroken, maar de verzekering keerde niet uit. (door bovenstaande reden)
Voltigeur schreef:Ik heb hier nog nergens gelezen dat DE verzekeringsmaatschappijen een clausule ingebouwd hebben. Maar het is WEL zo dat als ze dat willen doen, zij dat ook KUNNEN doen.
Nannes schreef:griebels schreef:Je kunt ook op een heel braaf paard zitten en daarmee het risico verkleinen.
Ik zie op mijn paard geen risico op hoofdletsel
Op mijn jonge paard wel, maar nog niet zorgwekkend. Daar zet ik hem trouwens wel op, met als gevolg dat ik daarna een rood en pijnlijk voorhoofd heb
Braaf paard of niet, maar struikelen kunnen ze allemaal.
oomens schreef:Vanessa schreef:Ik heb zoiets ook proberen uit te leggen. Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP.
Bijna.
Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, voor jóu niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP. Daarom draag jij geen cap of bodyprotector.
Voor een ander kan het risico wel opwegen tegen het genot van rijden zonder cap, dus rijdt die ander wél met cap.