Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:46

Een AVP kent geen clausules

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:49

Een ziektekostenverzekering misschien wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:51

De verzekering van onze rijvereniging stelt het dragen van een cap wel verplicht. Dus sindsdien is het dragen van een cap verplicht op de club. (vroeger was het vanaf 18 jaar eigen keus)
Punt is dat veel manegebedrijven te maken gaan krijgen met het veiligheidscertificaat, welke het dragen van een veiligheidshelm ook verplicht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:54

Blue_Eyes schreef:
Een ziektekostenverzekering misschien wel.

Volgens mij niet, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Needje schreef:
De verzekering van onze rijvereniging stelt het dragen van een cap wel verplicht. Dus sindsdien is het dragen van een cap verplicht op de club. (vroeger was het vanaf 18 jaar eigen keus)
Punt is dat veel manegebedrijven te maken gaan krijgen met het veiligheidscertificaat, welke het dragen van een veiligheidshelm ook verplicht.

Bij dit soort verzekeringen wemelt het meestal van de clausules Ja , maar dit zijn natuurlijk geen AVP verzekeringen (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:59

Ik vermoed dat SCV het niet zou mogen vermelden als het niet zou kloppen, dus ik neem bij deze even aan dat verzekeringen een clausule kunnen opnemen dat je een cap moet dragen om verzekerd te zijn. Ik wil best nog even de verzekering bellen hoor, maar niet nu! Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:04

Blue_Eyes, de ene verzekeringsvorm is de andere niet hoor.

En wat bedoel je met SCV? Bloos

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:04

Stichting Consument en Veiligheid, waaruit ik hierboven gequote heb. Er zijn dus verzekeringen of vormen daarvan, die niet vergoeden als je geen cap draagt. En aangezien ik denk dat je bij het niet dragen van een cap alleen jezelf kunt beschadigen... zal dat waarschijnlijk iets van een ziektekostenverzekering zijn. Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:07

Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.
ze kunnen echt zegen wat ze willen maar een paard blijft een paard en die kan toch iets vreemds doen en je zal maar naar terecht komen.
vind het totaal geen zeuren maar juist omzien naar andere mensen Lachen.

(ik heb een keer zo ongelukig zien vallen en die heeft later tehoren gekregen dat de cap haar reding was geweest.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:10

Blue_Eyes schreef:
Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.

WA vergoed meestal niets omdat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn/haar paard. Scheve mond
Bijrijdster van stalgenoot is achterover geklapt. (had in haar geval godzijdank wel een cap op, die was doormidden, wil niet weten hoe haar hoofd er uit had gezien zonder. Nagelbijten / Gniffelen) Door de val was de boom van het zadel gebroken, maar de verzekering keerde niet uit. (door bovenstaande reden)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:13

Vanessa schreef:
Ik heb zoiets ook proberen uit te leggen. Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP.

Bijna.
Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, voor jóu niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP. Daarom draag jij geen cap of bodyprotector.

Voor een ander kan het risico wel opwegen tegen het genot van rijden zonder cap, dus rijdt die ander wél met cap.

Jouw beslissing én de beslissing van die ander, zijn beide niet de enige juiste beslissing, en de ene oplossing is niet beter of slechter dan de andere. Voor jou is jouw keuze de juiste, en voor die ander is zijn/haar keuze de juiste.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:31

Het is de eigen keus van al die mensen dus het is hun risico.
Maar ik zou nooit zonder cap rijden maar ik heb opzich ook niet zo veel zin om dat tegen mensen te gaan zeggen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:33

Blue_Eyes schreef:
Stichting Consument en Veiligheid, waaruit ik hierboven gequote heb. Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.

Ah, ook weer wat geleerd. Knipoog

Maar de WA verzekering (de AVP dus), zou mogelijk wat schade niet willen vergoeden wanneer het echt letsel betreft dat met cap voorkomen had kunnen worden. Dat heeft niets met clausules te maken, maar met het aansprakelijkheidsrecht. Of men daarmee ver komt is maar helemaal de vraag en acht ik hoogst twijfelachtig Knipoog .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:34

lottehorse schreef:
Ik zeg het omdat ik mij er mateloos aan iriteer dat mensen hun leven zo op het spel zeten.
ze kunnen echt zegen wat ze willen maar een paard blijft een paard en die kan toch iets vreemds doen en je zal maar naar terecht komen.
vind het totaal geen zeuren maar juist omzien naar andere mensen Lachen.

(ik heb een keer zo ongelukig zien vallen en die heeft later tehoren gekregen dat de cap haar reding was geweest.)

Paardrijden is al je leven op het spel zetten an sich Tong uitsteken .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:35

Needje schreef:
Blue_Eyes schreef:
Of het moet zo zijn dat als een ruiter van andermans paard valt, de WA-verzekering van de eigenaar alleen bepaalde schades vergoedt als de ruiter een cap droeg.

WA vergoed meestal niets omdat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn/haar paard. Scheve mond
Bijrijdster van stalgenoot is achterover geklapt. (had in haar geval godzijdank wel een cap op, die was doormidden, wil niet weten hoe haar hoofd er uit had gezien zonder. Nagelbijten / Gniffelen) Door de val was de boom van het zadel gebroken, maar de verzekering keerde niet uit. (door bovenstaande reden)

Dit mag je wel eens verder toelichten, want dit roept bij mij een hoop ???? op. Verward

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:37

Wat wil je weten?
Stalgenootje wou het zadel graag vergoed zien aangezien zij een nieuw zadel nodig had doordat de boom gebroken was. Dus de WA van de bijrijdster is ingelicht, maar deze wouden niet vergoeden omdat het een natuurlijke reactie van het paard was. Scheve mond

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:45

Needje, even PB want dit gaat off topic

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:47

Ik heb hier nog nergens gelezen dat DE verzekeringsmaatschappijen een clausule ingebouwd hebben. Maar het is WEL zo dat als ze dat willen doen, zij dat ook KUNNEN doen. Wat nog niet wil zeggen dat het altijd zo is. De ene zal het wel en de andere niet doen...
Als verzekeringsmaatschappij zou ik het wel weten...

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:34

Ik heb toevallig net bij RT Discussies ook een bericht achtergelaten bij het topic over geen cap dragen.

Een vriendin van mij is 2 weken geleden van een paard afgevallen. Hij was de hele tijd superbraaf totdat hij van iets schrok en ging rennen.
In plaats van ernaast vallen is zij schuin voor hem terecht gekomen waardoor hij met zijn hoeven tegen de bovenkant van haar cap klapte. De cap is op dr neus terecht gekomen waardoor zij een naar binnen geslagen neus had en gebroken oogkassen.
Nu heeft ze een dikke week in het ziekenhuis gelegen en de nodige operaties gehad. Ze is gelukkig weer thuis en geneest goed.

Als zij die cap NIET op had gehad, dan had ze dit niet meer kunnen na vertellen.
Het enige wat ze er nu aan overhoud is een paar littekens en een lang genezingsproces.

We doen een gevaarlijke sport als het op dit soort dingen aankomt. Maar ik stap iig nooit op een paard zonder een cap op te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:51

Voltigeur schreef:
Ik heb hier nog nergens gelezen dat DE verzekeringsmaatschappijen een clausule ingebouwd hebben. Maar het is WEL zo dat als ze dat willen doen, zij dat ook KUNNEN doen.

Dat is nog maar de vraag. LDRD heeft me al gecorrigeerd over de AVP... weet jij hoe dat juridisch zit? Het is maar de vraag welk recht de verzekeringsmaatschappijen hebben om bepaalde voorwaarden aan hun verzekering te verbinden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:43

Nannes schreef:
griebels schreef:
Je kunt ook op een heel braaf paard zitten en daarmee het risico verkleinen.
Ik zie op mijn paard geen risico op hoofdletsel
Op mijn jonge paard wel, maar nog niet zorgwekkend. Daar zet ik hem trouwens wel op, met als gevolg dat ik daarna een rood en pijnlijk voorhoofd heb Boos!

Braaf paard of niet, maar struikelen kunnen ze allemaal.

en dat risico durf ik te nemen.. Anders had ik ook nooit op een paard hoeven stappen want er kan nog meer gebeuren dan alleen hoofdletsel als je paard struikelt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:48

Een verzekering mag van je eisen dat jij er alles aan doet om letsel te voorkomen. Zij hoeven je niet uit te keren als blijkt dat je dat niet gedaan hebt. Werkt hetzelfde als wanneer je in de auto geen gordel draagt of teveel gedronken hebt, dan kun je ook straf in de problemen komen met de verzekering, ook al zijn dat dan dingen die van rechtswege vastgesteld zijn. Ik weet niet of er daadwerkelijk veel verzekeringen zijn die het zo opgenomen hebben, maar het kan wel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:16

Dan moet het wel in een apart bijgesloten clausule opgenomen zijn, en dat is het niet

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:33

oomens schreef:
Vanessa schreef:
Ik heb zoiets ook proberen uit te leggen. Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP.

Bijna.
Het komt erop neer dat het eventuele risico dat rijden zonder cap met zich meebrengt bij een val, voor jóu niet opweegt tegen het optimale genot dat we beleven met het rijden zonder cap of BP. Daarom draag jij geen cap of bodyprotector.

Voor een ander kan het risico wel opwegen tegen het genot van rijden zonder cap, dus rijdt die ander wél met cap.

Ja okay, VOOR MIJ geldt dat.

p.s wel mijn hele stukje quoten he, ik schreef ook dat ik begrijp dat wanneer je geen last heb van een cap, het logisch is dat je hem gewoon op zet! Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:34

Waar ik mij ontzettend over verbaas is hoe ontzettend veel mensen hameren op het belang van een cap. Heel leuk allemaal, maar zo dom, ongenuanceerd en ondoordacht... Ik zal uitleggen waarom aan de hand van een heel ander voorbeeld, met precies dezelfde strekking:

Ik ben oa werkzaam als horecaportier. Uitsmijter dus in de volksmond. (hoewel ik GEEN gebakken ei ben, maar dat terzijde...)
Ons werk bestaat, mits je het goed wilt doen, voor 80 % uit observeren. Weten welke mensen er zich in je zaak bevinden, observeren van gedrag en inschatting kunnen maken van evt probleemgedrag. Bij probleemgedrag worden wij geacht dit zo veilig en rustig mogelijk op te lossen. Dat betekent dus dat wij moeten beschikken over mensenkennis, daadkracht, om kunnen gaan met agressie en zelf ook moeten kunnen handelen tijdens geweldsescalaties. De kunst is om een probleem al in de kiem te smoren. Dit lukt niet altijd. Soms gaat het gewoon te snel en beland je in een knokpartij... Dan is het handig dat je je vechtsporten beheerst en je alsnog alles tot een goed einde kunt brengen. Maar over het algemeen geld dat je een heftige escalatie door een juiste inschatting al zeer vroegtijdig voor kunt zijn. Dit leer je door veel ervaring te vergaren. Om ons werk zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren, hebben wij een aantal hulpmiddelen tot onze beschikking. Dit zijn bijv portofoons om te communiceren en hierdoor snel te kunnen handelen, het getraint blijven in de vechtsporten en niet in de laatste plaats een kogel- en steekwerend vest. ( in de volksmond kogelvrij vest, wat heel dom klinkt, want er zitten idd geen kogels in... )
Hoe goed je je ook voorbereidt, het kan ALTIJD mis gaan. Dat noemen we dan dus een ongeluk...

Ik draag niet altijd mijn vest. Waarom niet? Omdat het schijnveiligheid is. De veiligheid en mijn bescherming haal ik uit de wijze waarop ik te werk ga, niet uit mijn vest. Wanneer ik mijn vest echt nodig heb, is dat een teken dat ik mijn werk niet goed heb gedaan. Daarbij komt dat mijn vest mij alleen beschermt vanaf mijn schouders tot aan mijn taille. Welliswaar de vitale delen, maar word ik in mijn nek geraakt, heb ik geen bescherming en kan ik evengoed in het ergste geval dood of verlamd zijn.
Dan kan ik maar beter met een harnas aan gaan werken, dan weet ik zeker dat ik maximaal beschermd ben... Ik vraag me dan wel af of ik geschikt voor dit werk ben, als ik me pas met een harnas aan veilig voel...

Een 2e reden is dat niet alle plekken of alle doelgroepen ook risicogroepen zijn. Bij sommige doelgroepen en / of feesten is het verstandig een vest te dragen, bij anderen is het totaal overbodig. Het is nog steeds een hulpmiddel.

Bij het paardrijden is een vergelijkbare situatie. Paardrijden is een populaire sport waarbij je een zeker risico loopt. In de grote groep paardrijminnend nederland, zitten ook veel mensen die weinig of eenzijdige paardrijervaring hebben. Mensen die zichzelf wellicht al gauw overschatten of gewoon niet kundig genoeg zijn of niet heel erg goed kunnen paardrijden. En dat is helemaal niet erg. Temeer als deze groep mensen wel zo veilig mogelijk deze fantastische hobby / sport uitoefenen. Want al doende leer je.

Een cap is niet wettelijk verplicht. Wel wordt op veel plaatsen het dragen van een cap verplicht gesteld. Waarom? Omdat er altijd in grote groepen mensen overmoedige mensen tussen zitten die nog niet zelf de juiste inschatting kunnen maken of bijv jeugd wat het misschien stoer vindt om zonder cap te rijden. (kijk naar de pubers die graag op opgevoerde brommers rijden zonder helm) Om dit te ondervangen en deze mensen tegen zichzelf te beschermen, wordt op plaatsen waar veel verschillende mensen komen 1 lijn getrokken. Ook bij pensionstallen is een cap dragen verplicht, omdat je van een pensioneigenaar niet kan en mag verwachten dat hij hier verantwoordelijk voor is. Denk hierbij in je achterhoofd ook aan de zin: er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen, dan snap je mijn strekking...

Daarnaast is er een groep mensen die zeer bedreven en ervaren zijn in de sport. Van deze mensen mag je verwachten dat zij een inschatting kunnen maken op basis van hun ervaring om er wel of niet voor te kiezen om een cap te dragen. Het is nl nog steeds een hulpmiddel en niet voor niets niet wettelijk verplicht. Deze mensen zullen verstandig genoeg zijn om bij bijv een moeilijk of groen paard wel te kiezen voor een cap, maar bij een rustig en betrouwbaar paard dit wellicht achterwege te laten.
Dit is de keuzevrijheid voor eenieder voor zich en niet aan een ander om daarover een inschatting te maken, want dat kan je niet doen voor een ander.

Ik vind dat je kunt stellen dat iemand met veel ervaring op het gebied van paarden, zelf weet hoe hij zo veilig mogelijk welk paard dan ook dient te berijden. Dit alles is vergelijkbaar met het portiersverhaal wat ik hierboven geschreven heb. Want wanneer je te maken hebt met een zgn risicopaard, dan komt de veiligheid en het verantwoord omgaan met zo'n paard niet aan op het dragen van een cap. Dit is slechts een hulpmiddel Kundigheid en weten waar je mee bezig bent zijn veel belangrijker! Paardrijden heeft, net als het werken in de beveiliging, meerdere facetten die maken of je wel of niet verantwoord en veilig bezig bent.

Wat ik nou juist zo ontzettend stom vind is dat iedereen maar loopt te blaten dat je een cap op moet want anders loop je het risico om hoofdletsel op te lopen met een val. Iedereen roept, maar denkt niet verder na. De voorbeelden (heel vaak 1 en dezelfde) die genoemd worden, zijn op 1 hand te tellen en worden tot in den treure herhaald. Dit zijn dus ook incidenten, uitzonderingen. Incidenten die, hoe banketstaaf het ook klinkt, verwaarloosbaar zijn wat betreft de risico en de veiligheid.

Wat veel erger is, zijn alle andere letsels die voortvloeien uit een val. Heeft iemand enig idee hoeveel ander letsel dan hoofdletsel er ontstaan bij een val van een paard? Die zijn niet op 1 hand te tellen! Ik denk dat we ons daar met zijn allen eerst maar eens druk over moeten gaan maken, want het zou enorm veel leed besparen. Dat is een veel groter omvattend "probleem".
En het is leuk om een cap te dragen, maar met deze redenatie kunnen we dan maar beter een harnas gaan dragen, dan weten we zeker dat we de risico's tot een minimum kunnen beperken. Wat zeer beslist niet wil zeggen dat ik tegen een cap ben!

Als we het er met zijn allen over eens zijn dat paardrijden veiliger zou moeten, dan zou ik in de eerste plaats, (in combinatie met een cap) pleiten voor valbreken. Want ga je vechtsporten, skaten, skieen, of wat dan ook, dan leer je dit als eerste. Door mijn vechtsportachtergrond heb ik leren valbreken. Dit heeft mij al menig maal een letsel bespaart tijdens een val van een paard. Ik vertrouw dus ook eerder hierop, dan op het dragen van een cap, wat in mijn ogen een schijnveiligheid is.

Ik vind het ronduit achterlijk dat je juist bij een sport als paardrijden, waarbij je zeker weet dat je vroeg of laat een keer zult vallen, niet leert te valbreken. Ik ken werkelijk geen enkele ruiter die niet ooit een keer van zijn paard is gevallen.
Dus als we met zijn allen kritisch willen kijken, laten we dat dan ook eerst doen daar waaar het het hardste nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:47

Tsja, ik weet wel waar ik mee bezig ben, maar toch draag ik altijd een cap. Mijn pony kan namelijk zelf ook vallen en dan ga ik gewoon mee hoor, valt helemaal niks aan te doen.

Het kan inderdaad altijd mis gaan, dus waarom dan niet het risico zoveel mogelijk bepreken door een cap te dragen?