Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:42

Je mag ze het land niet eens uitvoeren, dus erg ver kom je niet. Verkopen en na de grens nieuwe paarden kopen.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:29

Ik denk dat je aan twee paarden niet genoeg hebt. Minimaal twee paarden per persoon zou verstandiger zijn om de paarden om en om rust te gunnen. Zo wordt het in IJsland ook gedaan. Maar het rijden met een zogenaamd handpaard is zelfs voor ervaren amazones een uitdaging. Verder gaat er zoals ik het heb meegemaakt altijd iemand mee met een auto. Hierin kunnen niet alleen voorraden opgeslagen worden maar kan je ook indien nodig met nood ergens heen.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:32

Daarnaast kun je draad met palen meenemen om zo een stuk af te bakenen waar de paarden kunnen staan om te rusten gedurende de tocht. Dit mag en kan echter niet overal. Wel een optie.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:49

Rijden met een handpaard valt reuze mee, mits de paarden getraind zijn. Ik reed in IJsland regelmatig met 2 handpaarden, zelfs een keer met 3 handpaarden. Maar dat werkt alleen als ze getraind zijn, anders word je zo van je paard getrokken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 06:43

Babeth schreef:
Rijden met een handpaard valt reuze mee, mits de paarden getraind zijn. Ik reed in IJsland regelmatig met 2 handpaarden, zelfs een keer met 3 handpaarden. Maar dat werkt alleen als ze getraind zijn, anders word je zo van je paard getrokken.

Maar rijden met een handpaard in Ijsland is wel een heel ander verhaal dan rijden langs de weg in verschillende landen. ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:26

Als je trekt, lopend of te paard, vermijd je uiteraard die wegen! Je zoekt de rust en hebt geen haast. De weg is toch lang.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:45

josien_m_ schreef:
Als je trekt, lopend of te paard, vermijd je uiteraard die wegen! Je zoekt de rust en hebt geen haast. De weg is toch lang.

Zeker. Maar in het huidig volgebouwde Europa kan je die wegen zoveel mogelijk vermijden maar gegarandeerd niet uitsluiten. Je zal ongetwijfeld te maken krijgen met drukke oversteekplaatsen, verkeerslichten en grote banen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:14

Ik vind je droom zeker leuk. Paardenwelzijn moet uiteraard voorop staan. Ik zou, in jouw geval, meteen twee pony's kopen en ze aan huis zetten. Haal er geregeld iemand bij die je helpt. Zo voorkom je dat je zwaar de fout ingaat. Een beetje sobere pony is prima te verzorgen maar je kan er veel van leren. Ik vind je idee op zich echt leuk al weet ik niet of het in onze hedendaagse maatschappij haalbaar is.

Praktisch: een paard moet echt 40-70 liter drinkwater per dag hebben. Qua eten: of 8u vrij kunnen grazen minstens op een ruim gebied (aan een touwtje kan niet) of met een drietal hooi voedermomenten van minstens een half uur (niet mijn voorkeur). Dat lijkt mij wel een grote uitdaging. In principe miet he voor zo'n lange richten gewoon paarden wisselen.

Qua paard absoluut voor een sober type gaan.

En blijf eerlijk. Als het paard afziet meteen stoppen.

Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 02:27

Laat ik eerst voorop stellen: mijn probleem is niet met je droom op zich. Ik ben zelf ook een avonturier. Het is echt prachtig om een verre trektocht te doen. Je plan zou wellicht zelfs uitvoerbaar kunnen zijn, als het om praktische zaken gaat. Mijn grootste weerstand tegen je plan is dat ik het (hoe je het nu aan ons voorlegt) ontstellend egoïstisch vind, omdat het niet diervriendelijk is. Misschien moet je eerst meer over paarden leren om je dit te realiseren. Ben je bereid om wezens die hier niet voor gekozen hebben, te laten sterven voor jouw droom? Dit klikt dramatisch, maar de kans daarop is reëel.

Ik heb een aantal jaar in Mongolië gewoond, ik heb daar ook gereden. Voor mens en dier zijn de omstandigheden daar zeer, zeer hard, en er is grote armoede, zeker onder de mensen die daar nog steeds het (steeds verder uitstervende) herdersbestaan leiden. Ze houden hun paarden op natuurlijke wijze in kuddebestand maar dat betekent iets anders dan het hier betekent: paarden die het niet redden worden uitgestoten en verhongeren, afgemaakt voor vlees, of ze worden opgegeten door roofdieren. Als paarden ook maar een beetje ziek worden of niet goed meer kunnen lopen, is het afgelopen. Op de afstand die jullie gaan afleggen, kunnen simpele schuurplekken van de bepakking (dan zit je er nog niet eens op) al het einde betekenen voor een paard.

Bomen zijn zeldzaam in Mongolië. "Weides" bestaan niet. Neem je een prikweitje mee of zo? Mongolen hebben zich neergelegd bij het feit dat er af en toe een paard "verdwijnt". Maar hoe houden jullie de daar aanwezige roofdieren daar op afstand 's nachts? Wat ga je doen als één (of meer) van de paarden ziek wordt, of iets mankeert? Hier is een reële kans op, gezien de omstandigheden waar je in terecht gaat komen. Een groot deel van het land bestaat uit woestijnachtig rotsgebied. Slopend voor paarden en hoeven. Hoefsmid en dierenarts kun je daar vergeten.

Je kunt natuurlijk "harde" paarden aanschaffen. Je kunt paarden gaan wisselen tijdens je tocht. Je kunt zeggen: dan gaan we verder op Mongoolse paarden. Hoe zwaar ben jij? Hoe zwaar is je vriend? Mongoolse paarden zijn gehard, maar klein en schriel. Vaak kleiner dan IJslanders. Ik zie dat veel mensen iets zeggen over het uithoudingsvermogen en de gehardheid van Mongoolse paarden. Djenghis Khan die tot Wenen is gekomen, en dergelijke. Mongolen zijn inderdaad bijzondere paardenmensen. Maar hun idee van dierenwelzijn is niet zoals de onze. Tijdens paardenraces daar worden winnaars onthaald als kampioenen, maar de paarden worden gereden tot ze letterlijk dood neervallen.

Hoe ga je je paard voeren, hoe ga je ze van drinkwater voorzien? Men denkt bij Mongolië vaak aan groene heuvels. Wat veel mensen niet weten: Overbegrazing en verwoestijning is een heel groot probleem in Mongolië. De grootste woestijn van Azië ligt in Mongolië. Er heerst een extreem landklimaat. -40 graden is in de winter (die zo'n 9 maanden duurt) geen uitzondering, net zoals extreme hitte en droogte in de zomer. Met een auto of bus reizen is daar al een grote expeditie. De afstanden zijn enorm. Zelfs al neem je een "gehard" ras mee, de hitte en koude daar is slopend, en de omstandigheden ook. Zelfs al groeit er iets, kans is groot dat er niet voldoende te eten en te drinken is voor je paarden. Met alle gevolgen van dien. Hoe ga je jezelf van voedsel en drinkwater voorzien? Mongolië is meer dan 4 keer zo groot als Frankrijk en is zeer dunbevolkt, je kunt daar honderden kilometers rijden zonder ooit iemand tegen te komen. Net zoals in de landen die tegen Mongolië aanliggen. Mongolië is ook een zeer arm land. Wat ga je doen voor eten en onderdak onderweg? Gebruik maken van de gastvrijheid van zeer arme mensen die een bestaan leiden, zo hard en moeizaam dat jij het je niet eens kunt voorstellen?

Zelfs al ga je lopen, en je paarden zijn puur handpaarden: wat als jullie of je paarden in de problemen komen? Niet alleen ziekte of kreupelheid van de paarden, en de aanwezigheid van roofdieren (wolven), maar ook die van jezelf? Medische hulp is buiten de steden (die op enorme afstanden van elkaar vandaan liggen) vrijwel non-existent, en het landschap (hoe mooi ook) is verraderlijk en vaak dodelijk. Zelfs voor mensen die daar geboren en gevestigd zijn. Wat ga je doen als er problemen zijn met je tuig? Paardvriendelijk tuig is zeldzaam in Mongolië, net zoals zadels waar Westerse mensen in passen. Om maar niet te beginnen over tuig dat de paarden die je meeneemt zal passen, als je überhaupt al een tuigmaker kan vinden.

Wat betreft wisselen van paarden: de meeste paardenmensen zullen je daar gegarandeerd hun slechtste paarden aanslijten. Mensen gaan geen goede paarden wegdoen aan westerlingen die hun paarden op zo een "dodentocht" meenemen. Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen. En ook: in veel van de gebieden waar je doorheen zult komen betekent het mogelijk voor de paarden die je achterlaat, sowieso gewoon de dood, of in ieder geval een sterk verminderde kwaliteit van leven. In veel landen nemen ze het niet zo nauw met dierenwelzijn, en dit moet je op je geweten willen hebben.

Maak eerst alsjeblieft op z'n minst eerst een kortere (georganiseerde) trektocht. Dan kun je ook zien wat dát een paard al kost, zelfs al is alles geregeld. Ik zeg niet dat wat je wilt onmogelijk is. Ik zeg wel: bezin je op een realistische manier op de risico's, met name voor de levende wezens die meeneemt, die hier geen keus in hebben.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 02:48

wow dat is een lang antwoord van je brann maar ook vele vragen en veronderstellingen.
Zoals je in het topic kan lezen gaat de ts de komende jaren deze reis niet maken!

Ze zijn de komende (zeker 5)jaren bezig met allerlei info te verzamelen.....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 03:53

connie64 schreef:
wow dat is een lang antwoord van je brann maar ook vele vragen en veronderstellingen.
Zoals je in het topic kan lezen gaat de ts de komende jaren deze reis niet maken!

Ze zijn de komende (zeker 5)jaren bezig met allerlei info te verzamelen.....

Alsof het gaat veranderen de komende 5 jaar.
Ik denk dat Brann de spijker op zijn kop slaat. Zij heeft hier klaarblijkelijk ervaring mee en geeft een heel eerlijk antwoord. Ga vooral die trektocht maken maar laat paarden en andere dieren hier geen deel van uitmaken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:55

Ik vind de post van Brann toch ook een goeie toevoeging. Er staan ook zaken in die je voor andere bestemmingen evenzeer in acht moet nemen en vooral niet moet romantiseren. Interessant om te lezen ook hoe het leven en paardenleven daar is.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:39

Mooie post van Brann, helemaal omdat daar ook een stuk ervaring in zit en het dus laat zien hoe het echt is in Mongolië. En daarbuiten ben ik het nog steeds eens dat ik het niet eerlijk vind om dieren mee te nemen in zo'n dodemanstocht uit eigen belang, terwijl het niet nodig is.

Inderdaad, eerst een kortere trektocht naar een land als Polen (waar je nog wel leven tegenkomt onderweg) lijkt me een verstandiger plan om zo te leren wat een paard al dan niet allemaal nodig heeft onderweg. :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:09

storm, door alle voorbereidingen zou er zeker een hoop kunnen veranderen ja!

Brann heeft klaarblijkelijk ervaring maar er zijn meerdere blogs te vinden van mensen die wel hele lange en of verre trektochten gedaan hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:40

Danielleeee_ schreef:
Mooie post van Brann, helemaal omdat daar ook een stuk ervaring in zit en het dus laat zien hoe het echt is in Mongolië. En daarbuiten ben ik het nog steeds eens dat ik het niet eerlijk vind om dieren mee te nemen in zo'n dodemanstocht uit eigen belang, terwijl het niet nodig is.

Inderdaad, eerst een kortere trektocht naar een land als Polen (waar je nog wel leven tegenkomt onderweg) lijkt me een verstandiger plan om zo te leren wat een paard al dan niet allemaal nodig heeft onderweg. :)

Dat is zo, maar het platteland van Polen is niet te vergelijken met de uitgestrektheid van Mongolië. Ik ben zelf in ieder geval in mijn reizen nog nooit iets tegengekomen wat daar ook maar enigszins mee te vergelijken is.
Overal elders is er namelijk altijd wel iets: je ziet altijd iets als je bijvoorbeeld op de top van een berg staat.
In Mongolie niet :n er is daar geen technologie, geen elektriciteit, geen bebouwing, geen wegen, geen mensen (dorpen, steden).
En de armoede inderdaad....

@connie: met alle respect, maar volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt, als het gaat om Mongolie :n

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:59

wendy met alle respect terug,jij kent mij niet dat ten eerste,ten tweede,hoe vaak ben jij in Mongolie geweest?en ten derde,heb ik ergens gezegd dat ik mongolie ken?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:27

Conny, de TS zal de komende 5 jaar best een hoop meer info verzamelen, maar Mongolië zal de komende 5 jaar niet ineens een enorme sprong vooruit maken. Dat bedoelde ik met mijn post en Wendy begrijpt dat, maar jij begreep het verkeerd vermoed ik.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:30

dan hebben we elkaar inderdaad verkeerd begrepen...

Ik bedoelde dus met mijn post dat ts heeft gezegd dat ze komende 5 jaar nog niet zal gaan,als ze überhaupt al gaan.Verder is naar Mongolie niet zeker..

Ze heeft duidelijk aangegeven om echt alle info te vergaren voor ze aan zo een reis gaan beginnen en misschien zelfs zonder paarden gaan.

Door dingen op te schrijven komt vaak anders over dan dat we 'gewoon'met elkaar praten ;)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:10

Ik hoop nog steeds dat ze niet gaan. Als ik lees wat brann schrijft ik kan niet begrijpen dat je dit nog maar wilt overwegen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:29

Nee eens, ik snap dat ook niet. Maar misschien wil ik het ook niet snappen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 07:43

misschien interessant ts of andere medebokkers, a.s. zaterdag om 18u trektocht door de alpen te volgen op criollos, een stel wat dit als ultieme droom had.....duitse tv!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:31

Welke zender?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:12

ik zie vox staan maar weet niet of dat een bekende zender is?anders gewoon ff duitsland afzappen om 18u ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:43

TS, hoe staat het ermee?