Maar het is leuk om te horen dat het evenwicht zich beetje bij beetje herstelt.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
soof402 schreef:Ik denk niet dat het helpt, want net als bij honden helpt alleen straffen niet.
Zo'n halsband gaat niet veel oplossen.
Je moet hem belonen als hij het goed doet, en anders, ik denk dat hij zich verveelt.
Zo'n Shetlander moet ook dingen doen!
Misschien moet je met hem gaan werken, mennen ofzo, en heeft hij wel andere dingen aan zijn hoofd dan die jaarling op te jagen.
Gini schreef:Goed, ik denk hier anders over, een kudde is een wisselwerking van acties en reacties. Ik wil de discussie niet opnieuw aangaan. Jammer van een bericht dat ik echt positief bedoeld had. Blij dat het goed gekomen is.
Setteli schreef:Even een update hoe het er nu voor staat:
Shet heeft tot van de week apart gestaan, d.w.z. soms aan de stick in de berm en soms in een klein weitje naast de anderen met 3 stroomdraden er tussen.
Zo konden ze wel neuscontact hebben, maar verder niks.
Drie weken geleden is de shet ontsnapt van de stick (knipje zat niet goed dicht) en door de buurman bij de rest in de paddock gezet. Toen ik later ging kijken stond alles rustig, alleen jaarling en shet waren beide buiten adem, dus zal er wel het enige afgespeeld hebben. Alles stond op dat moment rustig en heb ze bij elkaar gelaten. Toen ik ze 's avonds op stal zette, had de jaarling toch weer wat bijtwondjes, dus maar niet meer bij elkaar gezet.
Van de week had mijn stalgenootje de paarden eerder binnen gezet, omdat het regende(was ik niet blij mee, had de stallen nog niet gedaan en ze zijn niet van suiker). Ik heb ze toen ik kwam nog weer naar buiten gedaan en omdat ik er toch was ze allemaal bij elkaar gezet. Shet schonk geen aandacht aan de jaarling, maar de jaarling liep er op een gegeven moment zelf naartoe. Ze snuffelden aan elkaar en de jaarling deed als eerste de oren in de nek en gaf shet een boze blik en draaide haar kont iets bij (verder niks hoor). Maar dit was voor de shet al genoeg om weg te lopen.
Verder geen enkel probleem geweest. Gisteren in de paddock gezet met z'n allen en op een gegeven moment stonden ze zelfs neus aan neus hooi te eten.
Dus vanaf nu staan ze weer gezellig bij elkaar en dat vind ik ook wel prettig voor de shet, want die stond elke keer maar in z'n eentje.
Stroomband heb ik na die eerste keer niet meer gebruikt,