Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:29

bij de stoffenzaak waar ik altijd heen ging (helaas zijn ze gestopt) hadden ze speciale stof liggen voor rijbroeken. Rekbaar maar stevig.
Wellicht kan je er bij de stoffenzaak gewoon om vragen, zij weten het vast wel.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:32

dankjewel patpen, daar had ik nog niet aan gedacht.
klinkt echt heel logisch hahaha

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:35

mrie schreef:
Dit is misschien niet de juiste plek, en het is misschien al eerder gevraagd. Ik heb niet alle twee de topics helemaal doorgelezen... Mijn vraag.. Van wat voor stof maak je een rijbroek, heeft dergelijke stof ook een naam? En weet iemand een adres daarvoor.
Ik ben een redelijk ervaren naaimens ik maak (aandelopendeband) mijn eigen broeken, jurken, jasjes ect... Maar ik kom nou nooit stof tegen in de winkels en de markt waarvan ik denk daar kan ik een rijbroek van maken.....
Of het is te flubberig, of het rekt maar naar een kant, of het is te synthetisch...

Ik maak ook zelf rijbroeken. Gebruik iig bi-stretch. Er is (online) wel keus in rijbroekenstof, maar niet héél veel!
https://www.lapjesschuur.nl/webshop.asp ... cat=108467
http://www.stoffenvosje.nl/stoffen_wink ... nkel.html/
Bij beide winkels heb ik stoffen gekocht voor broeken en beide winkels hebben goede kwaliteit stoffen. Ik had ook speciale rijbroekenstof gekocht bij een andere zaak, maar dat bleek een "gewone" superstretch spijkerstof te zijn. Wel fijne broek geworden!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:40

Thanks girls

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:55

Toen ik nog bij de pony's reed haha long time ago, heeft mijn tante ook ooit een rijjasje voor mij gemaakt! Ik heb toen het Pikeur jasje van mijn stalgenootje geleent en deze heeft zij exact nagemaakt en dan in mijn maten natuurlijk, was echt een super jasje toendertijd echt goed gelukt :)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:18

Ben begonnen met mijn 3e rijjas; die van mijn dochter, ook in dit topic (de grijs met rood), is eigenlijk iets te ruim en de mouwen zijn aan de korte kant. Dus een nieuwe! Nummer 4 wordt voor mijn ander dochter grijs/zwart/paars geruit, heel mooi... Nieuwe pony, wordt dus ook nieuw bijpassend jasje, maar die start ze pas in januari dus dat kan nog even wachten. Nummer 3 moet in de herstvakantie gedragen worden. Iemand al ervaring met het maken van een softshell jasje? Wil hem eigenlijk niet voeren, stof is aan de binnenkant ook mooi zacht, lijkt mij wel comfortabel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:09

Het Robby's softshell jasje van onze dochter is niet gevoerd

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:27

linsey21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:42

ik wil zelf namelijk ook een jasje maken ook het model van een slipjas
kan alleen nergens een patroon vinden alleen in het engels en een slipjas
kan je trouwens wel gewoon korter laten maken

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:00

Afbeelding

Mijn jasje, eindelijk in gebruik genomen afgelopen zondag en meteen de 1ste prijs binnen gesleept!! (misschien brengt tie geluk)
*\o/* *\o/*

Volgende wedstrijd proberen mijn blauwe met roze jasje af te krijgen!

Dat ene jasje op die paspop is echt super mooi geworden!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:26

Heel mooi Lieve! Vindh et echt knap dat je het zo zelf doet

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:50

Staat goed lieveislief! Leuk setje zo ook.

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:02

staat mooi lieve, mooie kleurcombinatie is het zo!

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:30

Dankjewel allemaal, ik ben nieuwsgierig naar de jouwne _Jessie

ahhrr ik ben weer bezig aan de blauwe, maar nu zie ik op de vorige pagina dat zwarte jasje met witte kraagje,
Wie kan mij uitleggen hoe ik zn kraagje krijg????
Ik heb het al 100 keer geprobeerd!, met naadje in de hoek lukt het al wel, maar zonder nog niet.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:18

lieveislief schreef:

ahhrr ik ben weer bezig aan de blauwe, maar nu zie ik op de vorige pagina dat zwarte jasje met witte kraagje,
Ik heb het al 100 keer geprobeerd!, met naadje in de hoek lukt het al wel, maar zonder nog niet.

Gewoon met een naad in het hoekje doen hoor, zonder kan niet. Tenzij het een rand is die in de vorm van het kraagje geknipt is, maar dat is nog lastiger omdat je dan de naadjes naar binnen moet slaan en het hoekje moet inknippen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:25

lieveislief schreef:

Het kan wel zonder naadjes in de hoeken maar het is bewerkelijker!

Dat randje moet je in 3x stikken om het zonder naad aan de kraag te krijgen. Ik neem aan dat je het randje in de L-vorm geknipt hebt, dus om het in 1x eraan te stikken. Dan stik je 1 korte zijde vast tot je naadtoeslag. Daarna speld je aan de lange zijde het randje en begin je met stikken op precies het punt waar je aan de korte zijde bent geëindigd. Weer stikken tot je naadtoeslag en de andere korte zijde op dezelfde manier stikken. Voor het beste resultaat knip je daarna tot 2 mm vóór je stiksel de hoeken in. Op deze manier krijg je een randje zonder naad in de hoekjes :j.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:41

Ja het was me al gelukt maar jou uitleg is wel heel duidelijk!:)
Dankjewel ik zal zo even een update plaatsen

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:35

Ik ben ook benieuwd naar de mijne lieve :') maar die ligt voorlopig nog even stil. Patroon is nog in de maak plus ik heb het zelf heel druk.

Dat is een duidelijke uitleg patpen! Opgeslagen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:49

Het jasje waar ik mee bezig ben is nu BIJNA klaar.
Voor een volgend projectje ga ik mn eigen patroonmaken. Nu alleen nog opzoek naar patroon papier met ruit :+ alleen lijkt dat niet meer heel erg standaard te zijn zeg maar :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:06

Mri: grappig, ik vind meestal alleen maar mét ruit terwijl ik juist zonder wil :+. Maar fourniturenzaken hebben dat doorgaans wel. Ik koop het altijd op de lapjesmarkt in Utrecht. Hilversum zit ook een winkel die het heeft. Alleen weet ik natuurlijk niet of dat in de buurt is voor jou ;).

Nog even wat het randje betreft: na het vaststikken is het mooier om de naden uit te dunnen zodat het geen prop wordt :)*

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:10

Ik zal jullie niet langer in spanning houden over mijn gewaagde kleuren keuze! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Zo roze als hij "in mn nek is" (de echte kleur) worden al mn accenten, zakje, knoopsgaten etc
Afbeelding
ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:24

+:)+
Prachtige kleuren bij elkaar!

NaomiFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:41

kleinvosje schreef:
Ik heb op de markt een stofje voor 1,50 per meter gekocht, heb 2 of 3 meter gekocht, dus 4,50. Ik denk dat ik alles bij elkaar, inclusief garen, voering, vullingen en knopen op max 20 euro zat.

Dat is niet veel.
Ik denk dat ik dat ook ga doen.
Ik heb eerst een shetlander gehad.
Maar ik ga over naar een groter paard

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:53

veel meegelezen hier, tips opgedaan, en ik heb zelf al eens een paar colbertjes gemaakt, en nu ga ik dus
aan de gang. Mijn dochter kon niet slagen voor een leuk betaalbaar jasje, en gisteren hebben we softshel stof gehaald, en binnenkort ga ik aan de gang! Ben benieuwd.
Nog tips voor het verwerken van de softshel? Voor de voering heb ik een hele dunne rekbare stof genomen zodat er niet van die dikke naden ontstaan. En uiteraard goed garen, en de juiste naaimachinenaalden aangeschaft.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:54

texelse schreef:
veel meegelezen hier, tips opgedaan, en ik heb zelf al eens een paar colbertjes gemaakt, en nu ga ik dus
aan de gang. Mijn dochter kon niet slagen voor een leuk betaalbaar jasje, en gisteren hebben we softshel stof gehaald, en binnenkort ga ik aan de gang! Ben benieuwd.
Nog tips voor het verwerken van de softshel? Voor de voering heb ik een hele dunne rekbare stof genomen zodat er niet van die dikke naden ontstaan. En uiteraard goed garen, en de juiste naaimachinenaalden aangeschaft.

Ik heb net mijn 1e softshell jasje klaar! Naaien ging probleemloos wat betreft de stof, wel alles met een stretchsteek gestikt en doorgestikt. Goed verstevigen voor zakken en knoopsgaten e.d. Ik heb het jasje niet gevoerd, is wel iets preciezer werken omdat dan de binnenkant natuurlijk wel heel netjes moet zijn, maar draagt wel prettig! Softshell die ik heb is wel iets dikker en zacht aan de binnenkant, lijkt wel op fleece. Ik heb een paar proefmodelletjes in verschillende maten, kleinste paste 'strak' (normale stof), met softshell heeft ze dus echt een jas die 2 maten kleiner is dan ik normaal zou maken omdat het zo rekbaar is. Wel de armsgaten iets meer uitgediept omdat dat te krap zou worden.