Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh20

Re: Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:59

Mijn friese merrie reageerd eigenlijk alleen op eenden die plotseling bewegen in het water en geiten. Ging laatst fietsen met me shetje en er vloog een hert op 2 meter afstand vlak voor ons langs ik schrok me wild maar shet gaf geen kick, vervolgens fietsen we langs de buren en komt de hond op ons af blaffend (ze is honden gewend) en raakt in paniek. Dus ik denk dat het echt per paard verschilt hoe ze op andere dieren reageren. De ene keer schrikken ze van iets en de andere keer weer niet. Ligt ook aan het weer waait/stormt het hard of is het een prachtige rustige zomerdag...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:15

Daar waar ik rijd zitten alleen konijnen.
Op zich vind ze, ze niet eng maar als ze echt heel plotseling opduiken wil ze wel eens op zij springen.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:17

Ik woon op de veluwe..
De 3x dat ik met mijn nieuwe pony buiten reed zagen we heel groot edelhert--> gevolg ik lag ernaast:P
en met zwijnen zijn die van mij heel onrustig, dat voelen ze al van heel verweg. konijnen opzich geen probleem als ze maar niet de bosjes uitkomen schieten:P

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:19

Ik woon ook op de veluwe maar heb met beide paarden die ik rijd nog nooit problemen ondervonden met het tegenkomen van wild. Je kunt vaak erg dichtbij komen omdat het wild de geur van je paard meestal niet als bedreigend ervaart. Ik vind het zelf ook absoluut niet eng en kom regelmatig zwijnen en herten tegen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je het zelf spannend vind je paard ook ander reageert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:57

Ikzelf ben een paar jaar terug op de veluwe wezen rijden en daar kwamen we ook zwijnen tegen. Mijn pony liep gewoon door, niks aan de hand. De zwijnen bleven ook gewoon rustig, aangezien we niet heel dicht langsop reden.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:06

Het lijkt me echt erg leuk om al dat wild (de dieren in het bos dan) eens tegen te komen. Het enige wat ik ooit tegenkom zijn de schotse hooglanders (volgens mij heten ze zo, het zijn iig koeien met lange haren Tong uitsteken en een bruinige kleur). Die blijven vrolijk liggen op het ruiterpad als ik er aankom. Vorige keer stond er eentje op toen ik voorbij kwam en paard kreeg zowat een hartverlamming en in een mum van tijd waren we aan de andere kant van de hei Tong uitsteken. Ook als ze liggen vind die ze al erg eng Tong uitsteken (ook zwart-witte koeien zijn al eng, paard spoort ook niet helemaal Tong uitsteken)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:08

Anouar is opzich niet bang voor wild, alleen hij schrikt als er bijvoorbeeld een ree ineens uit de bosjes springt. Hier in het bos zitten ontzettend veel reeën, dus ik ben er altijd op bedacht dat er eentje tevoorschijn kan komen. Als ik ze eerder zie dan Anouar zorg ik dat hij ze ook ziet, dan is er niets aan de hand.

Fe_m_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:23

ik heb een keer gehad dat ik op het paard van mijn tante reed langs een sloot.
toen sprong er een eend de sloot in en daar schrok hij van...
hij ging er toch hard vandoor, ook wel heel eng zo'n eend Knipoog

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:17

Dat verschilt per paard Ja
Mascha die zou 2 meter de lucht in springen.
Shadow zou gewoon doorlopen.
Tja Huilen van het lachen

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:46

De nieuwst vond het in het begin wel eng/vreemd, maar nu heeft hij ook nergens last van. Meestal gaan we samen kijken naar de zwijnen/herten/reeen.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:35

Paarden waar ik op buiten gereden heb zijn niet geschrokken toen we reeen tegen kwamen.

Maar er zijn paarden die wel schrikken van wild. Vooral als ze ploseling uit de bosjes komen.

Het leuke vind ik dat als je stil blijft staan je vaak lange tijd naar het wild kan kijken, omdat de geur van jouw paard overheerst over jouw eigen geur en het wild daar niet bang voor is.

Voor wilde zwijnen zal ik wel uit kijken, die kunnen volgens mij nog wel eens aanvallen, zeker als ze jongen hebben.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:43

toen we laatst buitenreden stonden er ineens 2 herten naast ons, amber schrok van het geritsel en sprong zo het ruiterpad af de struiken in de weg op!
ik hoorde van degene die met me mee was dat het herten waren,had het zelf niet eens gezien Clown

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:22

Bugles schreef:
Paarden waar ik op buiten gereden heb zijn niet geschrokken toen we reeen tegen kwamen.

Maar er zijn paarden die wel schrikken van wild. Vooral als ze ploseling uit de bosjes komen.

Het leuke vind ik dat als je stil blijft staan je vaak lange tijd naar het wild kan kijken, omdat de geur van jouw paard overheerst over jouw eigen geur en het wild daar niet bang voor is.

Voor wilde zwijnen zal ik wel uit kijken, die kunnen volgens mij nog wel eens aanvallen, zeker als ze jongen hebben.

Dat is inderdaad zo mooi, dat je een tijdje kan gaan staan kijken (moet je wel stil zijn Knipoog) en dat heb je niet als je gewoon gaat wandelen. Wij komen met rijden altijd heel veel herten tegen, terwijl wandelaars ze bijna niet zien. Het paard ziet ze meestal wel eerder dan jijzelf, dus je moet goed op de reactie van je paard letten! En je moet er zelf gewoon van genieten. Want als je zelf al zenuwachtig op je paard gaat zitten, bang dat je wild tegen komt, dan wordt het paard natuurlijk ook sneller bang...

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:06

simodi schreef:
Natascha schreef:
Zwijnen hebben we hier niet. Konijnen en hazen vindt mijn paard niet erg. Reeen in de verte en in de bosjes kijkt hij even naar en loopt dan door, maar in het voorjaar schieten ze vaak het ruiterpad over vlak voor mijn paard en dat vindt hij meestal niet erg leuk. Ik heb in die tijd altijd een kattenbelletje aan een hangertje aan mijn zadel hangen waardoor ze me eerder aan horen komen en niet als een gek voor mijn neus het pad over vliegen Haha!

He, dat is slim! Haha!

Dat is slim, die ga ik zeker onthouden! Haha!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:09

Mijn paard is als de dood voor koeien. Dat is zo irritant. Ben er trouwens ook achter gekomen dat hij bang voor eenden is..
Honden vind hij gelukkig niet eng!

Met de koeien ging het laatst al wel beter, maar dat is helaas ook niet meer zo Boos!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:12

Pf die van mij vind alles eng Tong uitsteken Ze schrikt eigenlijk altijd van reeen,vosjes en hazen! Vooral omdat ze altijd zo onverwacht te voor schijn springen. Koeien gaan wel goed, alleen ze moet er wel uitgebreid naar kijken.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:12

mijn paard is bang voor paarden die met r mee gaan rennen als ik langs hun rij Clown

sullebulle

Re: Hoe reageren paarden op wild (herten, zwijnen, konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:49

Elk paard reageert weer anders.
Als er opeens een ree voor ons op het pad staat, gaat mijn paard stilstaan,
oortjes alert naar voren en kijken we er samen naar haha.
Mijne schrikt er niet van, tenminste, hij is er nog nooit van geschrokken. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:55

bij ons in de duinen zijn geen herten en zwijnen, maar wel semi wilde ponies en koeien. De eerste keer schrikken jij en je paard je rot. Maar het went Knipoog

Raudur__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:05

Ik was een keer op ponykamp, en toen gingen we met de groep een buitenrit maken in het bos. Toen stonden aan de overkant van een veld 3 reeën. De helft van de pony's schrok zich een ongeluk. Vork

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:20

Herten, konijnen, vossen en roofvogels zitten bij ons in overvloed. Mijn paard schrikt er alleen van als ze het niet gezien heeft, anders gaan we meestal even kijken. Het is niet alleen voor de ruiter leuk om wild te spotten, paarden zitten ook altijd aandachtig te kijken.

Ik was een keer aan het galloperen op een lang recht pad en toen vloog er vlak voor mij een grote roofvogel uit de boom en die heeft zo 30 m ofzo voor ons uit gevlogen. Echt heel gaaf Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:24

Fazanten, hazen en af en toe een vos zit gewoon soms op mijn weiland. Pony's doen er niets mee (tenzij zoiets eens uit de slootkant schiet als ik kom voeren, maar dan schrik ik me ook lam Tong uitsteken).
Het zelfde als ik onderweg ben, heb wel hertjes in ons kleine bosje gezien, maar daar doen ze niets mee. Die blijven zo ver op afstand dat het even kijken en weer door lopen is.

Vlak bij wegschieten is wat anders, kan gebeuren dat ze dan schrikken (ff opzij springen en dan staat de boel weer stil Lachen ). Of dat ze het wild eerder gezien hebben als ik, dan is er niets aan de hand.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:30

oneilltje79 schreef:
Zwijnen zitten hier niet.
Maar reeen en fazanten kom ik bijna dagelijks tegen. Ik heb mn paard geleerd erachteraan te galoperen, dat is nu een soort spelletje voor hem geworden. Nu gaat ie tegenwoordig zelfs in galop met zn neus over de grond achter brutale honden aan. Nagelbijten / Gniffelen

Sorry hoor, maar dit doe je toch niet? Ach gut
Er is toch niets mooiers dan even stil te gaan staan of zachtjes door stappen en te genieten van de natuur? Dat kleine beetje wat er in nederland nog over is dan...........
Laat die beestjes toch lekker met rust.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:49

Mijn fjord was tot een jaartje geleden behoorlijk bang voor wild, en dan vooral voor zwijnen. Het liefst draaide hij om en ging richting huis. als hij er een tegen kwam. Tegenwoordig gaat het gelukkig stukken beter en kunnen we gewoon rustig doorrijden. Haha! Alleen bij grote groepen zwijnen word hij nog wel eens nerveus.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:08

Hoi. Mijn ervaring is niet heel gek, ze kijken gewoon naar de (wilde) herten,konijnen, vosjes, paarden (soms hinneken ze ernaar.). Ze hebben dus even hen concentratie daarop gelegt , bij mij zijn ze eigenlijk haast nog nooit geschrokken van bovenstaande dingen.

Van zwijnen schrok mijn pony trouwens wel; was ook niet heel gek, 11 uur s'avonds, gespannen ruiter op de rug, pik donker, een flinke rit al achter de rug, nog een aardig stuk te gaan. Helaas blijkt verdwalen in het donker en dan wilde zwijnen tegen komen op een 3 jarige pony niet een heel geslaagde combinatie Clown .
Maar als we normaal gesproken zwijnen tegen komen, is hij wel wat oplettender, en oortjes gespitst op het zwijn. Spannend vind hij het wel.