Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?

Ja
106 (41%)
Nee
56 (22%)
Alleen als het echt hard en veel regent.
71 (27%)
Anders.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 254

Miska

Re: Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:57

Diablo schreef:
Hier gaan ze straks allemaal 's nachts naar binnen. Voor het eerst, eerder had ik die mogelijkheid niet. Maar als hier paarden staan te rillen, krijgen ze minimaal een deken op. Men kan wel zeggen dat een paard het niet koud heeft als hij rilt, maar ik zou graag weten hoe diegenen dat zo zeker weten....

Hoe weet jij dan zo zeker dat hij het koud heeft?!
Stalpaarden zijn paarden die gewend zijn om niet écht nat te worden in de regen en geven de voorkeur aan hun stal, maar mijn doorgewinterde weidepaard (volbloed arabier) die het hele jaar door buiten staat, staat ook gewoon te rillen, maar heeft het niet koud.
Hij maakt gewoon zijn wintervacht aan en dat zie je ook want hij krijgt nu al behoorlijk dikker haar.
Niks naars aan, gewoon de natuur.
Ook helemaal niet zielig.
Toen ik hem net had, zette ik hem ook binnen 's nachts, maar door een oude peesblessure (die dan wel genezen is) maar bij opstalling het been toch weer voller wordt, loopt hij nu buiten en is dat veel beter voor hem.
De 1e winter had hij het zwaar, heeft ie een deken op gehad, maar kwam tot de conclusie dat hij daar kouder van werd dan zonder deken, ondanks dat de deken waterdicht was.
Omdat hij de haren dan niet overeind kan zetten om warm te blijven.
Dus spreek uit praktijkervaring.
Is ook gewoon even logisch nadenken en je verdiepen in het wezen paard.
Maar goed, iedereen moet het lekker zelf weten wat ie met zijn paard doet, mijne staan lekker natuurlijk buiten zoals het hoort!
En ik rijdt er ook gewoon mee, ze zijn nooit ziek en keihard.
Terwijl ik toch wel een poedelige Arabier heb, die door zijn vorige eigenaar meer verwend werd dan door mij, maar nu afgehard en veel blijer in de wei rondhuppelt.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:28

In de zomer staat hij 24/7 buiten. Dan haal ik hem geen moment naar binnen.
In de winter geheel de dag buiten, en dan kies ik... als het echt hard en veel regent.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:35

Die van mij komt sowieso snachts naar binnen, op zich haal ik haar niet met ieder buitje van de wei, maar als het de hele dag regent én er staat een koude snijdende wind, dan mag mijn meisje met haar fijne vachtje gewoon lekker naar binnen met een bult hooi Ja Ze gaan er niet dood van, een beetje rillen, maar er is geen schuilstal op onze wei en ik vind dat een paard niet HOEFT te rillen, waarom zou ik dat doen als ik duidelijk zie dat ze het niet echt leuk vind met zulk weer buiten, en als ik haar lekker warm en droog met lekker veel eten kan neerzetten? Het is zelden meer dan 1 dag beestenweer in Nederland, die ene keer dat ze dan binnen staat maakt ook niet uit.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:43

Ik heb een vraag voor Arabesk of voor Miska

Ik heb in Mei dit jaar een jonge arabische ruin gekocht , 2 jaar toen en altijd (of veel in iedergeval) , binnen gestaan.
mijn paarden staan dag en nacht buiten ook in de winter , met schuilgelegenheid.
mijn vraag is , denken jullie dat ik de nieuweling zonder deken kan laten?
z'n vacht doet een beetje raar op dit moment , de anderen ( ook AV's ) krijgen een heel regelmatige dikke vacht , maar bij hem ziet het er zo pluizig en dunnig uit , net of z'n vacht niet weet wat het moet dun nu . ( hij glanst wel als een tierelier )
Ik heb geen gelegenheid om ze binnen te zetten , wil ik ook niet , wel om de zomerweides te sparen (zijn echt zeer nat dan ) komen ze in een halfoverdekte paddock met een winterweide die ze dan welliswaar kappot lopen , ze krijgen 24 uur ruwvoer .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:54

Miska schreef:
Stalpaarden zijn paarden die gewend zijn om niet écht nat te worden in de regen en geven de voorkeur aan hun stal, maar mijn doorgewinterde weidepaard (volbloed arabier) die het hele jaar door buiten staat, staat ook gewoon te rillen, maar heeft het niet koud.
Hij maakt gewoon zijn wintervacht aan en dat zie je ook want hij krijgt nu al behoorlijk dikker haar.
Niks naars aan, gewoon de natuur.
Ook helemaal niet zielig.
Toen ik hem net had, zette ik hem ook binnen 's nachts, maar door een oude peesblessure (die dan wel genezen is) maar bij opstalling het been toch weer voller wordt, loopt hij nu buiten en is dat veel beter voor hem.
De 1e winter had hij het zwaar, heeft ie een deken op gehad, maar kwam tot de conclusie dat hij daar kouder van werd dan zonder deken, ondanks dat de deken waterdicht was.
Omdat hij de haren dan niet overeind kan zetten om warm te blijven.
Dus spreek uit praktijkervaring.
Is ook gewoon even logisch nadenken en je verdiepen in het wezen paard.
Maar goed, iedereen moet het lekker zelf weten wat ie met zijn paard doet, mijne staan lekker natuurlijk buiten zoals het hoort!
En ik rijdt er ook gewoon mee, ze zijn nooit ziek en keihard.
Terwijl ik toch wel een poedelige Arabier heb, die door zijn vorige eigenaar meer verwend werd dan door mij, maar nu afgehard en veel blijer in de wei rondhuppelt.

Ik weet niet of ze het koud hebben. Maar ik vind het geen fijn idee dat ze staan te rilen in het land, niet nodig ook. Ik weet het niet zeker (net als jij het ook niet zeker kan weten), en als ik het niet zeker weet, ben ik er in ieder geval zélf liever zeker van dat ze het warm hebben.
Ik heb hier een merrie die door een hoefzweer niet goed kon lopen. Toen we laatst die hevige regen gehad hebben, stond ze echt enorm te rillen, ze kon zichzelf niet warm lopen. Nou, volgens mij had ze het wel degelijk koud. Die heeft toen dus een deken op gekregen. Het rillen was toen snel over.
Verder heb ik een oud paard van 26. Bij haar vorige eigenaar stond ze 's nachts altijd op stal, maar bij mij kon dat het eerste jaar niet. Dus buiten gebleven. Zonder deken, want dat kon wel, werd mij verteld. Dat dier is zó enorm afgevallen, die kon dat helemaal niet aan.
Het jaar daarop is ze naar binnen gegaan, met dikke deken op. Je zag haar gewoon opknappen. Dus ja, hier gaan ze naar binnen en ik heb het idee dat mijn paarden daar helemaal niet rouwig om zijn.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:58

Mijn tweejarige (met arabisch bloed) staat ook te rillen als een rietje wanneer het regent. Zeker wanneer de regenval langdurig is heb ik het idee dat hij het echt koud heeft. Daarom doe ik hem op regenachtige dagen een regendeken op. En sinds deze week gaat hij 's nachts naar binnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:34

LauraMc schreef:
Het enige wat ik nu snel even kan vinden daarover is het volgende, van http://www.paardnatuurlijk.nl:

"Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens."

Bedankt voor het citaat, maar ik vind de bewering nog steeds te slecht onderbouwd om hem te kunnen geloven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:46

Miska schreef:

hmm, als ik daar even op in mag gaan.
Je voelt aan de ooren en aan de voeten dat ze koud zijn, dan lijkt het mij niet gek dat het paard het koud heeft. Ook kun je het zien aan de manier van staan etc. Daarbij heb ik meerdere paarden staan, waarbij je echt verschil ziet.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-09-08 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:49

als een paard bibbert heeft ie het koud,hij trilt nl om warm te worden...

buiten dat dit enorm veel energie van een paard slurpt ,vind ik het echt volkomen onnodig een dier het koud te laten hebben.

hier gaan dus alle paarden op stal,in de zomer als het warm is niet,dan spoelen ze lekker schoon,maar nu het frisser wordt,gaat alles naar binnen als het echt langdurig zou regenen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:50

Hier rilde de ruin ook, omdat hij al een fysieke achterstand had kreeg hij deken op maar blijft 24/7 buiten. Hij vindt stal niks aan. Pling Bij een kerngezond paard zie ik het probleem ook niet. Als het dier lamlendig erbij staat en de haren constant overend zet, slomer wordt is het wat anders.. Knipoog

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:59

en aan de temperaturen in Nederland is geen touw aan vast te knopen, ook in de zomer niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:01

deken op is ook goed Ja

een van mijn shetlanders met een mega dikke berg winterhaar stond vorig jaar veel in de regen,en dat beestje maar rillen en rillen....

hij kon wel onder afdak staan,maar de andere shet liet hem niet in de stal staan...en die regen en die wind op die shet,ik hier gevraagd kan dat kwaad,nee hoor...werd er gezegd..shetten hebben het nooit koud.. ,die kunnen er wel tegen.

na een week begon ie dus wel te hoesten,en heeft ie een waterdichte warme deken op gekregen,ga hier afwachten zeg,tot ie doodziek staat te zijn... Gestoord

nu mag ie wel in de stal,dus dekentje blijft nu af,maar anders zet ik hem er zo weer onder,winterhaar of niet,en ze regenen uiteindelijk echt wel door en doornat,heb onder die haren gevoeld,maar beestje was tot op de huid toen zeiknat,en dan die wind erover Ach gut

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:40

mijn paarden blijven buiten staan ze hebben een schuilstal met stro dus ze kunnen schuilen wanneer ze willen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:45

Ik geef ze zelf de keuze: Schuif de deuren open, wil er iemand naar binnen?! Meestal worden de opengeschoven deuren met daarachter een warme, ruim opgestooide stal waar lekker hooi ligt compleet genegeerd! Alleen als het EN stevig regent EN waait dan willen ze wel.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:53

Mijn pony rilde ook altijd.. Ik kon de stal uren open laten staan.. Ze bleef stug met de kont in de wind staan. Nou toen heb ik ze ook maar buiten laten staan.. Aan een regendeken doe ik het. Paarden zijn niet van suiker hoor.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:38

Als er geen goed onderzoek naar is gedaan, vind ik niet dat wij kunnen stellen of ze het wel of niet koud hebben. Daarom kies ik ervoor om ze binnen te halen, wanneer ze rillen. Rillen is in elk geval niet een teken dat ze de temperatuur fijn vinden, dus haal ik ze binnen in een aangenamere temperatuur. Zweetdeken op en lekker warm worden..

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:44

Ik heb shetlanders die lekker in de regen blijven staan. Terwijl ze schuilstallen hebben. Gewoon laten staan? Of naar binnen halen, omdat ze anders misschien ziek worden?

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:46

Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?
Ja
Nee
Alleen als het echt hard en veel regent.
Anders.

is dit de bedoeling, dan gaat je paard dus naar binnen als het zachtjes regent, maar zodra het harder gaat regenen terug naar buiten??:S

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:49

Onze paarden staan dag en nacht buiten. Is normaal geen enkel probleem. Maar we hebben ook een oude merrie (25) en die kan er dus niet meer tegen. Ze is vorige winter enorm vermagerd. Hadden even voor haar gevreesd, maar met het nieuwe gras is ze op een maand tijd goed op gewicht gekomen. Maar nadat ze op gewicht was gekomen, begon ze te bibberen bij de minste regen. En niet zo maar spierrillingen, ze stond echt volledig te shaken! Heeft ze vroeger dus nooit gehad. En het kwam maar opzetten NADAT ze terug op gewicht was. Dit heeft ze dus de hele zomer gehad. ze wilde ook enorm graag binnen komen, terwijl ze anders met geen stokken binnen te krijgen is. Dus ja, ik geloof dat zij koud heeft. Wij hebben haar dus de hele zomer binnen gelaten (is eigenlijk ook een buitenstal, maar kan op slot en staat uit de wind) als het regende. Deze winter krijgt ze dus ook een dikke winterdeken op, omdat we zien dat ze het in de winter dus niet meer haalt op eigen krachten. Of het nu natuurlijk is of niet, dat kan mij niet veel schelen. Hoeveel paarden van 25 zien er in de wilde natuur trouwens nog goed uit? Als wij haar kunnen helpen met een deken, dan doen we dat gewoon. Als zij gelukkig en gezond is, dan zijn wij het ook. Ik zie niet in waarom een deken per sé slecht zou zijn? Is niet natuurlijk, maar je doet er het paard toch geen kwaad mee?
Laatst bijgewerkt door JaBa op 15-09-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:52

Onze paarden staan 24/7 buiten, maar hebben wel een schuilstal. Nou die van mijn staat soms te rillen met veel regen, maar denk je dat die binnen gaat staan? Echt niet. En we hebben er nog 1 die bij de eerste druppel al naar binnen rent.
Gewoon lekker buiten laten hoor daar kunnen ze best tegen.
Een uitzondering vind ik, echte oude paarden. Die moet je een beetje vertroetelen. Hebben vaak wat meer problemen met de vacht en om zichzelf warm te houden. Als ze eenmaal gaan afvallen dan is het vaak lastig om het er weer aan te krijgen.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:10

Je zou ook een (ongevoerde) regendeken om kunnen doen.
Mijn pony stond pas ook erg te rillen, dit door de aanhoudende regen, toen heb ik heb ook een ongevoerde regendeken omgedaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:35

Uppojono schreef:
Als er geen goed onderzoek naar is gedaan, vind ik niet dat wij kunnen stellen of ze het wel of niet koud hebben. Daarom kies ik ervoor om ze binnen te halen, wanneer ze rillen. Rillen is in elk geval niet een teken dat ze de temperatuur fijn vinden, dus haal ik ze binnen in een aangenamere temperatuur. Zweetdeken op en lekker warm worden..

Een paard volet zich het lekkerst bij een temperatuur tussen de MIN ZES en ZESTIEN graden. Sla de boeken er maar op na of vraag het elke willekeurige dierenarts. Dat word hier een beetje over het hoofd gezien. Paarden voelen zich rotter bij 30 graden dan bij -8 heur!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:40

Bonita_Bon, het ging er ook om of ze naar binnen werden gehaald bij hevige regen. Het kan nog zo'n fijne temperatuur zijn (en dat was het laatst ook, toen het hier zo ontzettend hard regende), maar ze kunnen wél doornat worden en dat was hier duidelijk het geval.
Mijn oude merrie en degene met een blessure stonden echt te trillen als een rietje, die voelden zich echt niet prettig, ondanks dat het het 16 graden was......

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:43

En dan nogmaals, de vacht van een paard is zo ontworpen om de regendruppels perfect af te voeren. Kijk maar eens tussen de haren bij een 'nat' paard, daartussen is het allemaal droog en er zal geen druppeltje water op de blote huid te vinden zijn.

Oudere paarden kunnen vaak moeilijker een goede vacht aanmaken, deze hebben inderdaad soms wat extra hulp nodig. Hetzelfde geld voor paarden met een blessure, als deze zich niet voldoende kunnen bewegen houd het paard zich ook niet warm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:16

LauraMc schreef:
En dan nogmaals, de vacht van een paard is zo ontworpen om de regendruppels perfect af te voeren. Kijk maar eens tussen de haren bij een 'nat' paard, daartussen is het allemaal droog en er zal geen druppeltje water op de blote huid te vinden zijn.

Dat is niet helemaal volledig. Verschillende rassen hebben (oa door de natuurlijke omstandigheden) verschillende vachten. Er zijn rassen die heel goed zijn ingesteld op niet alleen koude maar ook hele natte klimaten met veel neerslag (denk aan bv IJslanders) maar paarden die van oudsher in een veel drogere omgeving hebben geleefd, zelfs als deze heel koud is, hebben meestal een andere vachtstructuur en kunnen wel degelijk tot op de huid nat raken.