paard de trailer in 'slaan' met een riek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: paard de trailer in 'slaan' met een riek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:42

Ik ben ook wel eens aan het tobben geweest nou dan pak je op een gegeven moment echt wel eens iets waar door ze er toch in gaan hoor.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:23

Ik vind de riek oo niet zo'n goed idee, maar ben er na alle jaren wel achter dat elk paard weer zijn eigen benadering vereist. Dat betekent soms heel geduldig en zacht zijn en voor anderen consequent en doorpakken en alles ertussen in.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:28

je moest eens weten hoe ik mijn paard eens heb moeten inladen. 1 longeerlijn achter zijn kont, 2 halsters om en daaran halstertouwen en die bij de voorste stang erover zodatje daar ook aan kon trekken en dan nog een varkensband om zijn nek en daar ook een touw om en zo de trailer op trekke, we hadden het ook lief geprobeerd, maar ik moest optijd voor een afspraak in de kliniek staan, toen hebben de boer, zijn zoon, en mijn pa en nog iemand hem gelade, ben weggelopen omdat ik het niet kon aanzien, vond het kei erg maarja wat doe je op en een moment hij moest erin. Ben niet fan van deze methode maar een tik ofzo als tie der nie in wilt vind ik absoluut niet erg

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:33

Sorry hoor, maar je kunt er niet over oordelen terwijl je voorbij rijdt. Ik zou het heel irritant vinden als mijn paard de gek met mij had en zijn grenzen even zou proberen te verleggen door te kijken of het wel echt nodig is om de trailer in te gaan en dat er dan een betweter op haar pony langs komt rijden met verontwaardigde kreetjes... Ga er dan heen om te vragen of je kan helpen. Dat vind ik een stuk stoerder en wie weet kan je er nog wat van leren of kunnen ze (misschien) nog wat van jou leren. Gemiste kans wat mij betreft. Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:35

voor alle meppers onder ons...ga eens Pling een cursus trailerladen volgen...daar komen geen tikken aan te pas hoor. en nee...ik heb ook geen eitje,maar vertik Nagelbijten / Gniffelen om te slaan. Ik sta ook niet met brokjes of lief te knuffelen, maar daartussen in zijn nog zo ontzettend veel mogelijkheden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:45

Met een riek de trailer in slaan vind ik ook echt te ver gaan.

Ik ben wel van mening dat als je paard echt niet wil maar dan wel uit eigenwijsheid en niet uit angst je hem best mag aanpakken maar dan nog niet op zo'n manier. Maar je moet er wel 100% van overtuigd zijn dat het geen angst is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:50

ligt aan het soort paard. Wij hebben er 2, een die wilde vroeger en nooit in. Is toen door de staleigenaar flink een keer op zn fl*kker gemept. Wij stonden erbij van acherum, maar paard loopt sindsdien zonder problemen de trailer op. Touw over zijn nek, commando erbij, en hup hij staat er op. No problemo!

Mijn paard daarin tegen was een vrachtwagen gewend, is ook een keer aangepakt maar die ging compleet over de rooie, bij hem zijn we verder gegaan met zijn grote liefde. ETEN, en ook hij loopt nu zonder problemen er op Lachen. En wil hij een keer niet dan rammel ik met een voerschep en dan staat hij er alsnog binnen 5 sec op. En dan kunnen medewedtrijd ruiters wel zeggen: Wat een verwende knol, maar liever zo dan een half uur aanklooien en dan een paard hebben die helemaal door het lint gaat!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:55

Maartje1990 schreef:
dat kunnen jullie vinden, maar dat ben ik gewoon NIET met jullie eens... je moet een paard geen trailer in slaan! daar krijg je júist alleen maar meer problemen mee zo'n paard is niet eigenwijs, maar bang! denk je dat een paard éxpres zoiets doet? zoiets moet je een paard eigenlijk leren! en als je geluk hebt heb je een paard die er zo oploopt maar een ander moet je het leren en zorgen dat die er niet bang voor is!

een beetje ben ik het met je eens maar niet helemaal Haha!

ik had een merrie die dus ook de trailer niet in ging, niet met koekies, appels whatever.

alleen met een tik op haar h*l en met een hoop geschreeuw.

mensen die dat zagen zeiden kom ik doe het wel het lukt me wel.

nou niet dus.

die merrie was er eentje die toen echt met haar middelvinger omhoog zou staan van nanananana.

totaal niet bang, voor de trailer maar een super eigen willetje.

als ze eenmaal stond was er niets aan de hand, en bleef ze rustig staan

afranselen van paarden hoeft voor mij ook niet hoor.

maar een tik om te laten weten wie de baas is oke

gr

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:37

fokfanaat schreef:
ach er zijn ook zat eigenwijze dieren die gewoon een beste schop of knal nodig hebben, ik zou me er niet zo druk over maken.

Lips are sealed

Ik snap je verontwaardiging & die vind ik ook correct.
Maar je had er niet meer van moeten zeggen. Jammer genoeg is het jouw zaak niet & heb jij niets te vertellen over hun aanpak..
Jammer genoeg lopen er nog steeds genoeg mensen rond die niet verder dan de ouderwetse wijze willen kijken..[/quote]

nu was dit misschien niet persee direct dierenmishandeling, maar ik vind wel dat dieren die onterecht behandelt worden dat dat dan wél mijn zaak is Knipoog[/quote]

Ben het helemaal met je eens als je je paard gaat slaan dan ben je zelf ten einde raad. En bij dit soort dingen mag je er ook gerust wat van zeggen. Met rust en vertrouwen los je meer op kijk dat je m is een tik op zijn kont geeft oke maar om hier een riek bij te pakken lijkt me niet de juiste manier. En tuurlijk loopt een paard er meestal op als je hem flink mept zou ik ook doen als ze het bij mij deden. Dan zijn het van binnen gewoon zulke goedsullen dat ze er verder niet op reageren maar als je is een verkeerde treft die wel gevoelig is dan maak je het probleem van kwaad tot erger. Een paard hoort op de trailer te gaan met rust en vertrouwen zodra je begint te slaan kan je al nagaan dat geen van deze factoren aanwezig zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:56

Maartje1990 schreef:
omdat paarden nóoit een ruiter oid of de baas voor de gek zullen houden Knipoog

en daarbij.. slaan is ook nóoit een effectieve methode bij geen enkel paard! daarvoor hoef ik dát paard niet voor te kennen Knipoog

Maartje1990 schreef:
sorry, maar ik vind op z'n minst próberen met brokjes al beter maar nu weet ik dus niet of die mensen dat al geprobeert hadden, maar ik zou al nóoit een riek gebruiken en geloof me.. ze hadden daar écht wel andere dingen dan een riek hoor!

Maartje1990 schreef:
en hoe weet jij dat je paard niet bang is voor de trailer? heeftie je dat verteld?

ik vind dat ik prima kan oordelen over iets wat ik zie.. zeker als ik iemand een paard een trailer in zie duwen met een riek.. want daarvoor hoef je 't paard of wat dan ook niet voor te kennen om te weten wat dat voor gevolgen kan hebben Knipoog

Quote 1:
ik zou zeggen kom eens langs ..... zowel het slaan als de baas niet voor de gek kunnen houden

Quote 2:
Wie zegt dat ze de brokjes al geprobeerd hadden, je kent heel de situatie niet. Je fietste langs, momentopname, misschien stonden ze daar al ruim een uur aan te klungelen.

Quote 3:
Ik denk juist wel dat je het paard en de omstandgiheden wel moet kennen, anders kan je geen onderbouwde mening vormen. Zolas ik al zei misschien waren ze al langer bezig en waren ze het op dat moment zo zat.

Misschien was een riek niet de goede oplossing, maar je weet niet hoelang ze daar al bezig waren en hoe. Ik vind dus niet dat het zielig is.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:59

het ligt eraaan of het echt zo erg is als jij zegt
mijn paard ging der nooit in...tot we hem een paar goeie klappen hebben gegeven
sindsdien loopt hij er gemakkelijk in;-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:03

ik kan ook wel prikken met een riek hoor Haha! Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:23

KiWiKo schreef:
ik kan ook wel prikken met een riek hoor Haha! Haha!

hihi ik ken er nog eentje maar daardoor is toen de mijne wel de trailer opgelopen zonder problemen hihi

en jij kiwiko nee toch?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:39

Ik ben blij dat je niet bij mij langs kwam fietsen, je wilt niet weten wat ik heb geprobeerd om mn paard normaal in de trailer te krijgen.
Die pepaalde dus zelf wanneer ze wel of niet wilde laden, het ene moment stond ze onderhand eerder binnen als ik en het andere moment stonden we gerust een uur te tobben.
Ik heb het zelfs een keer gehad dat ik er op sprong en dr in de trailer wilde rijden zo wanhopig was ik.

We hebben dr op den duur een paar keer flink duidelijk gemaakt wat de bedoeling was en nu stapt ze netjes en rustig achter mij aan de trailer op en wacht netjes tot ik zeg dat ze er weer af mag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:44

Ach de meest idiote actie die ik ooit heb uitgevoerd was een paard met de vorkheftruck de wagen inwerken Lachen maar dat is echt iets wat te gek voor woorden is eigenlijk

Je moet wat als je moet Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:35

Als het moet is het natuurlijk wat anders, maar met goede training kom je ook een heel eind.
De mijne heeft het ook weleens echt geweigerd en is toen door 8 man de trailer in getilt.
Niet in de trailer was niet eten en aangezien ze daarvan houdt was voeren op de trailer een goede oplossing.
Ik kan haar nu in mijn eentje laden als er een bakje voer voorin staat, misschien niet de goede manier maar ach ze loopt erin zonder twijfel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:20

Charaz schreef:
Niet in de trailer was niet eten en aangezien ze daarvan houdt was voeren op de trailer een goede oplossing.
Ik kan haar nu in mijn eentje laden als er een bakje voer voorin staat, misschien niet de goede manier maar ach ze loopt erin zonder twijfel.

Is toch een perfecte manier Cool
Het zal niet voor elk paard gelden, maar je moet doen wat voor je paard werkt en het is een zeer vriendelijke en makkelijke oplossing...
(iedere keer 8 man optrommelen is ook al zoiets)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:32

Ik vind ook een riek gaat wel ver maar je zult maar niks anders bij de hand hebben. En hij moet er natuurlijk wel in.
Bij mijn merrie hoef je dat zoiezo niet te doen want die gaat dan gigantisch steigeren als ze gepusht word.
Maar mensen die zich met het laden bemoeien vind ik wel irritant hoor, vorige week ook was ik op wedstrijd en mijn merrie doet er altijd ff over voor ze erin gaat zit wel een ketting aan maar wil altijd ff graag kijken enzo.
Dus we lopen soms 3 keer naar de trailer maar ze gaat er heus wel in.
Stond ook iemand te kijken en die roept nou hup in één keer erin ik zeg bemoei je ff met jezelf tis toch zeker mijn paard!!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:40

Lees hier echt dingen waar ik het totaaaal niet mee eens ben. Zoals 'paarden in het wild geven elkaar ook een mep als ze iets doen wat niet mag'. Wat een onzin, als een paard de trailer niet op durft, doettie iets wat niet mag? Het is toch ook verre van natuurlijk om je paard op een trailer te zetten?
En, 'er is een verschil tussen niet durven of eigenwijs zijn'. Denk je nou echt dat een paard de trailer niet op wil om jou te pesten? :S
Ik vind het niet kunnen, je jaagt een paard de trailer niet op met een riek, niet met een bezem en niet met een zweep. Ik denk echt dat een paard er vast een goede rede voor heeft om er niet op te gaan, paarden blijven claustrofobisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:58

Nikka schreef:
Ik vind de riek oo niet zo'n goed idee, maar ben er na alle jaren wel achter dat elk paard weer zijn eigen benadering vereist. Dat betekent soms heel geduldig en zacht zijn en voor anderen consequent en doorpakken en alles ertussen in.

Dat klopt. Ik heb een echt veelvraatpaard gehad die erg makkelijk te paaien was met een emmer wortelen. Een volgend paard stond er snel in met tik van een zweep op haar achterbenen. En dat zorgde voor veel minder stress dan een uur wroeten en hangen. Het paard wat ik nu heb wil wel eens twijfelen, even een hand op haar kont en ze loopt weer door.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:38

en je dan nog afvragen waarom sommige paarden moeilijk laden...

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:25

wij zijn een tijd geleden bezig geweest om ons paard op een vriendelijke manier de trailer in te krijgen tot we er blauw en groen van zagen we hebben het iemand laten doen die altijd paarden op de trailer zet .
nou hij heeft 1 goede tik gehad met de zweep hoe zielig wij het ook vonden maar we waren wel van een probleem verlost hij gaat er nu erg makkelijk in . soms nog wel effe zijn nukken maar klagen mogen we nu niet .
en idd met een riek vind ik ook niet kunnen maar wat als ze niks anders bij de hand hebben . je kunt moeiliojk je paard de trailer in tillen

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:30

Mijn mening is: een paard kan soms ook eens vervelend zijn er er niet op willen dan geef even met de zweep een tik maar ik vind met een RIEK echt NIET kunnen

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:44

Je weet niet of het paard echt bang had van de trailer of gewoon eigenwijs was!
Zo is mijn pony absoluut niet bang voor een trailer maar gewoon te koppig om er in te willen gaan, ik kruip gewoon op hem en we gaan samen de trailer in, werkt altijd! Knipoog
Hij gaat heus niet gaan steigeren of raar doen eens hij in de trailer staat.Hij is gewoon tsjah..Koppig Haha!

Een riek vind ik not done!!Neem dan liever een plat zweepje om hem aan te moedigen!Ik ben van mening dat slaan nooit helpt!Een tik oké, dat kan soms genoeg zijn om een paard over de drempel te helpen Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:51

de mijne was echt niet bang . en op hem gaat al helemaal niet hij gaat nog niet eens de trailer in met zadel op zijn rug Clown