Wat zou jij echt níét doen bij het opvoeden van een jong paa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Re: Wat zou jij echt níét doen bij het opvoeden van een jong paa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 16:19

ik snap je helemaal aerdenhout Lachen ik zou het ook zo kunnen doen, haha!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:28

Twiggy2008 schreef:
Less, hahahaha, gelukt!!!!! Haha!

Hihi...

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:57

aerdenhout1 schreef:
Begrijp me niet verkeerd...NATUURLIJK komen ze ook als ik geen snoep heb en NATUURLIJK is de stem een beloning, net als een klopje op de hals enz. Als extra krijgen ze van mij dan een klontje om het nog even een beetje duidelijker te maken dat het wel HEEEEEL erg braaf was!

Mijn verzorgpaarden zijn altijd blijer met een harde aai over de hals dan schouderklopjes, maar dat terzijde Vork

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:11

aerdenhout1 schreef:
Als ik dit zo lees moet ik nog wel heel veel leren! Ik beloon ALTIJD met snoepjes...nou ja..suikerklontjes, die zijn een stuk goedkoper en vinden ze net zo lekker.
Raar dan toch dat al mijn paarden en pony's evengoed heilig ontzag voor me hebben en ik al behoorlijk wat "onhandelbare" paarden weer in het gareel heb gekregen...MET SNOEPJES!!
En ja...ook mijn eigen gefokte paarden zijn beleerd met snoepjes.

Ieder zijn eigen manier idd en heel goed toch als het bij jou wel werkt?
Ik weet ook wel zeker dat de manier met snoepjes bij veel meer paarden werkt Ja Maar zelf zal ik het niet zo snel doen, al geef ik natuurlijk niet toe dat dit een 'slechte' manier is.

Mijn paard wordt er overigens strontvervelend van, denkt dan niet anders meer dan aan snoepjes Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:05

Liiesjjj schreef:
Mijn verzorgpaarden zijn altijd blijer met een harde aai over de hals dan schouderklopjes, maar dat terzijde Vork

Ik geef nooit klopjes, ik aai alleen maar. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:11

Natuurlijk zal het met snoepjes ook wel werken Aerdenhout, maar zoals met alles: Het werkt alleen als je het goed doet.
Kom zo vaak paarden tegen die elke keer naar je handen happen omdat ze denken dat ze iets krijgen, erg vervelend is dat.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:30

KiWiKo schreef:
wij mensen kunnen een paard niet opvoeden Lachen

Gedeeltelijk kunnen wij het paard zeker wel opvoeden! Gedeeltelijks wij, en andere paarden.
Mijn paard is bijna anderhalf, kende nog niks toen ik der kreeg.. door der veel aan de hand te nemen leert ze echt wel wat van mij, wat wel en niet mag bijvoorbeeld.
Paarden onder elkaar leren echt niet aan elkaar hoe ze zich moeten gedragen bij de mens, dus dit is kwats wat jij zegt.

Ontopic; ik heb zelf een jong paard. Ik doe gewoon niet teveel met der, loop af en toe met der over de weg zodat ze al aan wat verkeer kan wennen, zet der welles op stal om te borstelen maar meer niet. Voor de rest staat ze in de wei met andere paarden.
Dus wat ik niet zou doen; teveel met ze bezig zijn, en idd niet je geduld verliezen. Er begrip voorhebben dat het paard nog niks, of niet veel kent en ze het rustig aan leren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:04

Moelie @ paarden leren inderdaad neit hoe ze zich moeten gedragen tegen een mens, maar is dat opvoeding, of africhting?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:04

Mijne is nu 2,25 jaar. Ik betuttel hem niet, geef 'm nooit snoep (aaaach..). Af en toe neem ik een appeltje mee en die geef ik alleen als hij er niet om vraagt. En tja.. wat ik nooit zou doen is idd te vroeg te beginnen met te veel, 'm afzonderen en dat soort dingen (maar dat is wel beetje algemeen bekend). Mijn paardje is gewoon erg lief in alles dus Lachen Verder zou ik mijn paard nooit behandelen als een pop. Ik ben consequent als hij dingen doet die hij niet mag of als hij doet alsof hij iets niet kan terwijl ie het wel kan (bv voetjes geven en dan telkens 'omvallen' terwijl hij het al veel vaker wel goed gedaan heeft, of gaat zitten slaan met z'n achterbeen).
Whehe komt lekker over op deze manier Tong uitsteken altijd geduldig zijn vind ik nog wel een heel belangrijk aspect! En dat ben ik dan ook (heel vaak tenminste).

EDIT: mijn paard is ook nooit naar opfok geweest, wil ik 'm ook niet hebben. Waarom? Weet ik eigenlijk niet, heb er niet zo'n daverend gevoel bij..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:15

Te veel vertroetelen, schreeuwen, schoppen&slaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:29

Verwennen(als in echt een verwend nest van maken), het zielig vinden om hem eens op zijn plaats te zetten als het nodig is, solitair houden en denken dat ik alles wel alleen kan oplossen, en dus de adviezen van mensen die al meer dan twintig jaar met jonge paarden werken in de wind sla.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:37

dont's :
-zonder soortgenoten zetten
-denken dat je als mens wel even een paard op kan voeden tot sociaal evenwichtig dier
-veel tutten, poetsen en mutsen
-op een box zetten

en zo zijn er nog veel meer Tong uitsteken

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:34

Wat ik nooit zou doen is mijn geduld verliezen! Je raakt er geen stap mee vooruit! integendeel!

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:38

je moet vooral geduldig blijven dingen komen naar mate. Rustig aan beginnen en duidelijk je grenzen stellen. Heb de mijne al sinds ze 10 maanden is en heeft ook niet in een opfok gestaan. Alleen met een ouder fjordje. Ik heb nu op stal geen enkel probleem met andere paarden en ze weet haar plek op de wei meestal ook. ze is ook redelijk nuchter dus als ene haar de kont toe draait gaat ze ergens anders staan. Is haar ook prima zolang er maar gras staan (tinkertje he Haha! )

De mijne krijgt van mij (van andere wel) absoluut geen snoepjes. Hiervan gaat ze alleen maar schooien en happen. Ze is dan nogal vurig.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:28

een échte opfok zou ik ook niet zo snel doen denk ik, en zeker niet van het principe "we zetten hem daar en daar neer en komen over 3 jaar wel weer eens kijken"

als ze iets goed doen beloon ik heel uitbundig met mijn stem en stevig aaien, anders is het een nee! Haha!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:56

ik zou hem nooit alleen laten staan, altijd met soortgenoten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 01:42

Nooit een oefening/wandeling/rit negatief eindigen. Al ging het nog zo slecht, altijd eindigen met iets waarvan je zeker weet dat het goed gaat. En dan ook belonen. Dan gaat het paard met een goed gevoel terug op stal of in de wei, en gaat de trainer/ruiter met een goed gevoel naar huis. De keer daarop ga je dan toch allebei weer positief aan de gang.

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:39

Wij hebben een veulen gekocht toen hij (ruin) 8 maanden oud was. 1 augustus is hij 1 jaar geworden. Hij staat de hele dag in de wei waar hij wordt opgevoed door oze andere pony en s'avonds gaat hij ook gewoon mee de stal in. We doen alles met rust en beleid zijn duidelijk naar het veulen toe wat hij wel en niet kan doen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:49

Niet behandelen alsof het een veulen is Knipoog . Neen is neen en niet van "ocharme hij is nog zo jong". Consequentie is van groot belang, ook al heeft die van die schattige veulentandjes (in je arm zitten Haha! )

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:29

Dat bedoel ik dus met duidelijk zijn naar je veulen toe bolieke.
We gaan er ook mee wandelen en houden veel halt onderweg want dat vindt ons veulen heel moeilijk. Zijn peutertijd begint nu en hij wil soms dwars door je heen lopen zeker als we richting stal terug gaan emn de andere pony roept hem.
ho is ho dus echt consequent zijn met veulens.

herlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:44

ik zou egt niet gaan schreeuwen en slaan
en niet te veel vragen want ze moeten alles nog allemaal leren!!
want ze zijn nog maar klein Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:51

Er op gaan zitten voor z'n 3de (niet te jong beginnen dus), en natuurlijk niet schreeuwen etc.
Af en toe zal ik heus weleens mijn geduld verliezen, maar ik zal wel proberen zo rechtvaardig mogelijk te blijven.

Ik heb nu een 3½ jarige en die was al wel ingereden toen ik hem kreeg (stap, draf en galop) maar voor de rest moest hij alles nog leren. Hij kon niet eens een rondje lopen met longeren.... hij was met rijden ook totaal niet voorwaarts. Nu ben ik- nog steeds- bezig om hem lekker voorwaarts te hebben en dan pas ga ik aan de slag met galop. Ik wil dat hij op zijn eigen benen gaat (leren) lopen.

En inderdaad de kans geven om alles te verwerken, maar dat is iets wat ik wél zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:54

Aantrutten, alles maar liehief vinden en allerhanden mensen aan mijn paard laten prutsen.

Aerdenhout, ik heb ergens een keer een artikel gelezen dat een paard duidelijker, beter en sterker leert als hij ervoor beloond wordt met een klontje, brokje, snoepje. Het moeten geen schooiers worden, maar dat zijn paarden die bedelen om een aai eigenlijk nog erger omdat ze je uit je bedoeling halen als het hun uitkomt. Daarnaast is een aai minder duidelijk onderscheidbaar als je het achterwege laat. Het allerbeste werkt ook nog het gewoon echt blij zijn en even aandacht schenken aan het feit dat je samen tevreden bent, als je geniet van je blijde gevoel, voelt je paard dat ook als heel fijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:06

Ik beloon ook d.m.v. een snoepje juist getimed.
Voerbeloningen zijn zeer sterk en primair. En absoluut zwart-wit. Paard begrijpt heel duidelijk de boodschap.

Afstraffen doe ik nooit (of stemverhef). Enkel belonen en indien "stout" negeer ik dat gedrag.
De hond wilde vandaag een konijn doodbijten... ik schreeuwde heel heel kwaad naar de hond.... en vijf stuks paard vlogen in rengalop ervandoor (veel paniek). Kortom, schreeuwen/stemverhef begrijpen paarden niet, denk ik.
Konijntje leeft gelukkig nog

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:51

Met een scherpe 'nee' kom je ook een heel eind hoor. Schreeuwen maakt inderdaad meer paniek