Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Uitspraken tuchtcollege Paard&sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:15

Ik schrok er ook wel van toen ik het las... Hoewel ik het goed vind dat deze controles er zijn, kan ik me in die lage klassen niet voorstellen dat mensen dit met opzet gebruiken. Kijk, starten met Ventipulmin is zooo fout, maar een mokzalfje? Dit kan toch iedereen gebeuren?

En Sedalin in je paard pompen om te kunnen scheren? Dat zou ik er niet voor over hebben... oeffening baart kunst.

Maar is er ergens waar je kunt opzoeken hoelang middelen in je paard te traceren zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:28

Ehhh.. in vele mokzalfjes..
die mensen gebruiken voor hun paard,
zitten corticosteroiden.. dat mag niet.....

Men wordt geacht het regelement te kennen..
Komt er eigenlijk op neer, dat niets mag.. tenzij.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:43

Esperanza schreef:
En Sedalin in je paard pompen om te kunnen scheren? Dat zou ik er niet voor over hebben... oeffening baart kunst.

Nadat je uit het ziekenhuis bent teruggekomen Clown Knipoog
Kom op, sommige paarden wennen er nooooit aan en een beetje Sedalin kan geen kwaad, behalve als je gelijk daarna op wedstrijd gaat Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:47

Fitzroy schreef:
Esperanza schreef:

Nadat je uit het ziekenhuis bent teruggekomen Clown Knipoog
Kom op, sommige paarden wennen er nooooit aan en een beetje Sedalin kan geen kwaad, behalve als je gelijk daarna op wedstrijd gaat Haha!

Ben ik blij dat ik een kortharige teckel heb... Haha! Mijne staat 24/7 buiten en nog blijft hij lekker kort in zijn haar.

Maar dat valt de plannen toch? En scheren doe je geen 30x per jaar toch? Maar hoe lang kun je niet op wedstrijd? Ik heb wel eens gehoord van een uitwerktijd van 6 a 8 weken. En dat is wel erg lang....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:12

Ik vind het goede zaak, ik denk dat juist op het lage nivo meer gesmokkeld word dan wij met ons allen denken Haha!

Daarbij vind ik het oneerlijke onderscheid. Als je prof bent word je wel flink gestraft en als ''recreant'' niet. Je hebt in beide gevallen met paarden te maken. Dus ik zie niet waarom de een wel en de ander niet gestraft hoeft te worden.

banketstaaf als het een keer per ongeluk gebeurt en je gestraft wordt, maar je denkt de volgende keer wel beter na over de gevolgen van het 1 en ander. Dat dat in mijn ogen op de verkeerde manier gebeurt, is dan weer een ander verhaal.

Artsten spuiten en spuiten maar, en de eigenaren weten doorgaans niet wat er in hun paard gespoten word. Ik vraag het altijd, niet uit het wedstrijdoogpunt, maar omdat ik wil weten wat er in mijn paard komt en wat de concequenties hiervan zijn voor mijn paard. Op deze manier ben ik zowiezo op de hoogte kwa doping, maar dat komt dan echt op de laatste plaats. De medicijnen zijn meestal duur zat, dus dat startgeld wat ik dan eventueel kwijt ben kan er ook nog wel bij Haha!

Nu heb ik gelukkig een arts die altijd verteld wat er gespoten word. Of het de paarden zijn of de honden, als hij het niet verteld, weet hij toch dat ik naar vraag. Ik wil gewoon weten wat er in mijn dieren gespoten wordt, net zo goed als ik dat zou willen weten als er bij wat gespoten zou worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:59

GvdT schreef:
Oh, ik gebruik nooit sedalin of tranquigel. Mijn paard wordt platgespoten door de DA en hij had het over 2 á 3 weken.

Dan heb ik wel een probleem...........
Ik heb er ook eentje die geregeld platgespoten wordt door de DA, maar alvorens dat gebeurt krijgt ie eerst een dosis tranquigel.
Anders krijgt die DA echt geen naald in de bloedbaan........

Maar is het nu 2, of 3 weken? Dat verschil lijkt me best belangrijk. Zo ben je wel verplicht om een doe-het-zelf doping test te gaan gebruiken. Kan je die halen bij de KNHS in Ermelo? Lijkt me dan best een reële verplichting voor de KNHS.
Misschien zit het goedje bij sommige paarden dan wel 4 weken, of zelfs 6 weken nog in het bloed.
Da's knap banketstaaf als de hoefsmid elke 6 weken langskomt........... Nagelbijten / Gniffelen

TIP voor de KNHS doping-politie:
Ga héél veel dopingcontroles uitvoeren in de 2e/3e en 4e week van Oktober. En dan alleen bij de paarden die nét geschoren zijn. Dat zie je gelijk. Let vooral op paarden waarvan delen (met name het hoofd, tussen de achterbenen en achter onder de buik) niet volledig glad geschoren zijn zonder stoppeltjes.
Succes! Sigaar

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:16

Grapje zeker?

Mijn paard heeft ivm een allergische reactie een cortico spuit gehad. Daarna wilde de dierenarts hem nog een aantal zakjes vochtafdrijvers+AB geven voor het been wat dik was (door die allergische reactie). Ik heb duidelijk gevraagd of dit problemen ging geven op concours. Ja die zakjes zouden positief zijn op doping. Heb het dus een dag aangekeken en de zakjes niet gegeven. Zie het niet zitten om zoiets te geven als het niet beslist noodzakelijk is.
Nu zit ik me dus te bedenken dat het een langwekende cortico spuit was. Dan zou ik dus gruwelijk nat gaan bij een doping controle?
DA helemaal NIET vermeld zelfs niet bij navraag.

Vind toch wel dat veel DA erg snel klaar staan met een spuit zonder te vermelden wat het en hoe lang het nawerkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:24

Dierenarts gaat ervanuit dat jij je paard beter wil hebben, anders roep je hem er niet bij.

Alleen als je nadrukkelijk gevraagd hebt, of het gevolgen heeft voor op concours, dan is het op zijn minst slordig te noemen dat hij de cortico-spuit niet genoemd heeft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:27

alle stoffen zijn over het algemeen doping ga daar van uit. de vraag is alleen hoe lang. Zelfs eenvoudig middel tegen spierpijn wat voorheen cole's limitent was is nu iets anders en ook dat is doping door de kampher die erin zit. Zo zijn er meer smeersels die gewoon onschuldig zijn en toch doping is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:34

Veel Da gaan van te veel dingen uit.
Ik roep er een dierenarts bij omdat ik wil weten wat het is, hoe schadelijk het is, of het behandeld moet worden en zo ja, hoe.

Ik kan altijd met moeite nog eerst vragen wat het is en met erg veel geluk een bijsluiter bemachtigen. Lijkt me normaal dat je vermeld wat consequenties zijn zeker als daar specifiek naar gevraagd wordt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:48

pol013 schreef:
Grapje zeker?

Mijn paard heeft ivm een allergische reactie een cortico spuit gehad. Daarna wilde de dierenarts hem nog een aantal zakjes vochtafdrijvers+AB geven voor het been wat dik was (door die allergische reactie). Ik heb duidelijk gevraagd of dit problemen ging geven op concours. Ja die zakjes zouden positief zijn op doping. Heb het dus een dag aangekeken en de zakjes niet gegeven. Zie het niet zitten om zoiets te geven als het niet beslist noodzakelijk is.
Nu zit ik me dus te bedenken dat het een langwekende cortico spuit was. Dan zou ik dus gruwelijk nat gaan bij een doping controle?
DA helemaal NIET vermeld zelfs niet bij navraag.

Vind toch wel dat veel DA erg snel klaar staan met een spuit zonder te vermelden wat het en hoe lang het nawerkt.

Dat is niet netjes van je DA, ik vind dat ze bij vraag altijd eerlijk moeten antwoorden. Zo mooi zijn jij een dikke boete omdat je DA het zegt bij aanvraag Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:37

zo wie zo wil ik en ik denk veel anderen meer duidelijkheid wat nu allemaal doping is (ja alle lichaamsvreemde stoffen) maar niet alles wordt in het lichaam opgenomen. Voordat ze van die strenge boetes uit gaan delen in de basis sport. In de endurance ben ik me er al van vrij van bewust en de DA gelukkig ook. Maar het gaat meer om de huis tuin en keuken middeltjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:02

Wat ik al eerder zij..
het is heel simpel..
niets mag.. tenzij....
(en dan bedoel ik ook echt.. zo ongeveer niets!!!)

En inderdaad, gaat de dierenarts ervan uit..
Dat je eerst je paard beter wilt hebben..
en dan op concours wilt..

Vind het wel grappig dat eerst velen over iemand heen
vallen die met ventipulmin.. gestart was..
En vervolgens iemand medicijnen weigert.. ivm dikke benen..
omdat er nog gestart moet worden....

Niet persoonlijk bedoeld hoor..
Maar zo zie je maar dat iedereen er weer anders over denkt...

Ik had vorig jaar een paard waar je ook niet echt mee
kon trainen..
Ja, max.. 15 minuten.. dat deden we dan ook..
maar!! we gingen ook doodleuk op dressuur wedstrijd..
Of ik nou thuis rondjes rij.. of op wedstrijd???
1 proef.. instappen, proef rijden (6 minuten) uitstappen en naar huis..
(zat geen doping in Haha! )

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:35

Ik heb gehoord dat duivelsklauw ook doping is, maar ik kan het op geen enkele lijst vinden.
Of ik ben blonT
Is er een lijst waar ook duivelsklauw op staat?

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:02

Tja ik vind het wel logisch, doping is iets heel ergs.

En of je het nou bewust of onbewust hebt toegedient dat kan niemand weten. Daarom zijn ze ook zo streng, iemand die het bewust doet kan wel "zogenaamd omdat het paard iets mankeert" het toedienen.

Je moet gewoon goed opletten wat je aan je paard geeft of op hem smeert. En als je het niet zeker weet dan vragen aan de DA en/ of KNHS. En dan gewoon een poosje geen wedstrijden starten zolang het spul nog in het bloed zit, dan is er niks aan de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:10

ja maar hoe zit het dan met suplementen? en andere cremetjes. dat valt ook onder doping. Het is het punt dat we moeten weten luid en duidelijk wat nu wel mag en wat niet en waar doping onder valt. Het moet duidelijker worden voor de gewone man.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:55

Sjolvir schreef:
Wat ik al eerder zij..
Vind het wel grappig dat eerst velen over iemand heen
vallen die met ventipulmin.. gestart was..
En vervolgens iemand medicijnen weigert.. ivm dikke benen..
omdat er nog gestart moet worden....

Niet persoonlijk bedoeld hoor..
Maar zo zie je maar dat iedereen er weer anders over denkt...

Of niet heeft gegeven omdat de oorzaak al weg was gehaald door de cortico spuit en geen zin had om het paard nog AB te geven als dat niet nodig is. Het is maar net wat je in mijn post wil lezen hé.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:21

splash1999 schreef:
ja maar hoe zit het dan met suplementen? en andere cremetjes. dat valt ook onder doping. Het is het punt dat we moeten weten luid en duidelijk wat nu wel mag en wat niet en waar doping onder valt. Het moet duidelijker worden voor de gewone man.

Dat is niet waar. Lang niet alles is doping. Hier een link naar de lijst van de FEI waarin exact staat wat niet is toegestaan.
FEI ongeoorloofde middelen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:25

Linda_E schreef:
splash1999 schreef:

Dat is niet waar. Lang niet alles is doping. Hier een link naar de lijst van de FEI waarin exact staat wat niet is toegestaan.
FEI ongeoorloofde middelen

niet alles maar wel een hoop. Dus dan is het handig als men weet wat men koopt en of het onder doping valt of niet.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:37

Ja, maar dat zoek je toch eerst uit? Als je van plan bent om iets te kopen dan ga je toch eerst navragen bij de KNHS of DA oid of het onder doping valt?

Ik ben wel met je eens dat het lang niet duidelijk is, er zou misschien iets van een plaatje of stickertje op een product moeten staan (wat je zonder recept kunt kopen bij bijv. paardendrogist of ruitersportzaak) of het dopinvrij is.

Maar de meeste spullen die onder doping vallen kun je alleen maar op recept bij de DA krijgen hoor, is niet los te kopen in een "gewonen" winkel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:39

dat is niet waar want het spul voor de spieren valt ook onder doping zoals kampher en dat zullen wel veel meer middelen zijn ben ik bang

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:10

Beter lezen, ik heb ook niet gezegd "alles". Ik zei "de meeste". Knipoog

Maar om precies te zijn: natuurlijke producten die onder doping vallen en die je niet op recept hoeft te kopen (dus overal verkrijgbaar) zijn campher, duivelsklauw en valeriaan.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:01

Zo zo, das inderdaad niet niks!
Het is wel zo dat ze ergens een lijn moeten trekken qua medicijnen. Maar dit vind ik ook wel heel ver gaan.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:48

Beaux schreef:
Ik vind het toch wel apart dat men wedstrijden start met Ventipulmin. Je mag niet eens gewoon doortrainen als je paard op de Ventipulmin staat. waarom niet? Ventipulmin vergroot de longblaasjes, wanneer je dan je paard flink laat werken kunnen deze kapot gaan.

Ik ben het eens met dat het niet mag maar zou eerder flinke straffen op absolute pijnstilling willen zien dan op een spuit tegen mok. Veel mensen weten niet dat dit niet mag en dan is een berisping wel voldoende lijkt mij.
En wat rustgeving voor ruiters betreft: ze haden mij echt niet moeten controleren tijdens mijn eerste Z-proef Haha! Bloos . Een junk was er niks bij!!!! Ik heb alleen maar hemels gelachten die dag Clown

Zelf ben ik van mening dat dit net zo hard afgestraft moet worden als doping bij paarden.
Als je, dankzij rustgevende middelen, geen last hebt van stress, ben je eigenlijk ook bevoordeeld van anderen.
Waarom mensen niet controleren en intussen doping bij paarden wel ontzettend hard afstraffen?

Wat betreft dopingcontrole bij paarden:
Vaak worden middeltjes tegen mok etc. gewoon gebruikt, zonder dat de ruiter weet
dat dit als doping wordt aangemerkt.
Hierbij denk ik dat de KNHS wat moet versoepelen, of een beter onderzoek instellen,
waarom de ruiter het heeft toegedient. Ik weet dat dit ontzettend lastig is,
maar tussen een paard iets toedienen om hem beter de laten presteren
of gewoon mok bestrijden met goede bedoelingen ten aanzichte van het paard
zit, vind ik, een gigantisch verschil.

Hoop dat ik een beetje redelijk m'n mening heb uitgedrukt,
want toen ik alles leuk had getypt, besefte ik wel dat ik alles een beetje
moeilijk heb geformuleerd..Clown

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:44

Nou, maak je niet druk, ik heb er ook niet aangereden hoor die dag!

Wb de middeltjes die je kan kopen bij de Paardendrogist enzo, daar staat over het algemeen gewoon op of het doping is of niet.

Ik vind ook dat je moet kijken of het opzettelijk doping is of niet, het peerd van de buren loopt echt niet beter met mokzalf erop hoor.
Maar wat het verhaal van de ruiters betreft: het is algemeen bekend dat een heleboel mensen bijvoorbeeld antidepressiva slikken, mogen die dan niet starten? Of andere psychiatrische medicijnen? Of als je hooikoortsmiddelen gebruikt waar je wat suffer van wordt als nare(maar misschien soms fijne) bijkomstigheid? Hoe ga je daar dan mee om?