2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: 2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:01

Die van mij heb ik haalt ik ook altijd alleen uit de wei , en dan pak ik er ook een links en een rechts.
Gaat super.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:08

Ik haal soms 4 pony's tegelijk uit de wei, dan doe ik er gewoon 2 in elke hand.
Als ik er maar 2 moet halen, gewoon 1 aan iedere kant.

Maar in mijn geval maakt het niet zoveel uit, het zijn allemaal brave kleine pony's, die makkelijk meelopen. Kan er ook makkelijk mee manouvreren, het ziet er uit als een soort 4span. 2 naast me, 2 achter me. Lang halstertouw is dan wel handig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:02

acacia schreef:
xmarliez schreef:
ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..

en je stuur dan ? Clown

Ik zal nooit meer met mn 2 paarden tegelijk lopen....dat is een keer zo mis gegaan dat ze nu, op dit moment geleerd worden, echt zonder elkaar even te kunnen.Ze wachten maar even op hun beurt en als ze mazzel hebben, loopt er iemand met me mee die er ook 1 neemt.

Wat is er dan gebeurd? Kan ik misschien wat van leren ...

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:13

Ik loop geregeld met 2 paarden tegelijk. Met pony's wil ik nog wel eens drie doen maar dan zijn het ook shetlanders of de manege paarden.

Ik zelf loop gewoon in het midden, zorg ervoor dat ik ze gelijk kan draaien waarneer er een apart gaat doen en dat de paarden met elkaar kunnen opschieten. Waarneer ik twijfel, doe ik het niet. Ik moet er zeker van zijn, bij alles wat ik met een paard doe. Anders nemen ze waarschijnlijk al snel de leiding over, daar ik maar 1.58 meet. Nagelbijten / Gniffelen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:54

ik doe ook altijd 1 aan elke kant. heel soms neem ik ze alledrie mee ( dan heb ik echt lui Clown ) en dan heb ik de meest dominante en minst dominante samen in 1 hand, en de middenmoot dominante aan de andere.
is het meest veilig qua ruzie maken onderweg, en bij de weide blijft 1 dier altijd heel rustig wachten, dus ideaal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:28

Ook hier gewoon 1 links en 1 rechts en soms ook tegelijk met zijn 3en of 4en waarbij dan 1 of allebei de Shetten gezellig los meehobbelen. Afhankelijk van hun bui trekken de Shetten dan een sprintje naar ons gazon of duiken gelijk hun stal in want hier geldt 's avonds: op stal gaan = voer in je bakje Vingers aflikken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:36

Ik loop zelf in het midden en heb aan elke kant 1 paard. Dat gaat mij het handigst af net zoals de meesten hier.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:25

Verbaast me eigenlijk dat niemand iets heeft gezegd over paarden die eigenlijk achter je moeten lopen (iig niet schouder aan schouder )
Als je paarden sowieso altijd schouder aan schouder bij jou lopen zou ik maar eerst even kijken hoe het zit met respect van paard tegenover jou.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:26

MoonChloe schreef:
Verbaast me eigenlijk dat niemand iets heeft gezegd over paarden die eigenlijk achter je moeten lopen (iig niet schouder aan schouder )
Als je paarden sowieso altijd schouder aan schouder bij jou lopen zou ik maar eerst even kijken hoe het zit met respect van paard tegenover jou.

Ach dat zijn van die heerlijke achterhaalde dingen!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:28

Nou ik vind het niet achterhaald, heb er vaak genoeg gevaarlijke dingen meegemaakt dat paarden niet echt zo veel respect hadden voor iemand die 2 paarden tegelijk meenam.. (of zelfs maar 1)

Gaat me meer om dat wanneer er respect is en dat het veiliger is Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:37

waarom is dit nou achterhaald? Verward
paarden die naast je loopt, lopen heel vaak te klieren.
paarden die geleerd hebben om achter je te blijven, geven helemaal geen problemen.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:37

Als ik er twee meeneem, dan heb ik links één en rechts één. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:31

ik heb liever dat de paarden naast mij lopen,en dus doorlopen, dan dat ik ze bvb op sleeptouw mee moet nemen.
of ze achter mij lopen en in een keer beginnen te stuiteren oid (wat ik dus niet kan zien als hij achter mij loopt)
nee heel fijn, om hem dan ineens in je nek te hebben hangen...
dan maar minder respect mocht dat zo zijn (al betwijfel ik dat, want heb ik nog nooit wat van gemerkt) en ik naast mij kan zien wat ze doen, dan dat ze achter mij lopen, en ik niks aan zie komen.

en dan bedoel ik met naast mij dat ze met hoofd/hals naast mij lopen niet met de schouder.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:26

MoonChloe schreef:

Op zich heb je daar gelijk in, maar in dit geval lijkt het me veel gevaarlijker als ze achter je lopen met zijn 2-en aan een los touw. Als er dan eentje wegschiet of wat doet, kun je gewoon niet zo snel reageren als normaal met eentje, omdat je de andere ook in de gaten moet houden.

Met mijn beide paarden loop ik als ze alleen zijn ook voorop aan los touw, maar bij samen uit de wei halen houd ik mijn hand ca 20 cm onder de klip om toch wat te kunnen sturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:37

MoonChloe schreef:

Daar heb je een punt... als ik een paard leid aan de teugels of aan een halstertouw wil ik ook dat hij achter me loopt. Maar bij het aan het bakstuk van het halster uit de wei sleuren moeten ze wel naast me lopen, ook al heb ik lange armen Clown

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:41

1 links en 1 rechts is het veiligst.
Als je er vier mee moet nemen..2 links en 2 rechts Haha!
En vijf...uh drie links 2 rechts Knipoog

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:49

Hihi...het toppunt bij mij is ooit geweest 6 ponies tegelijk, doe ik nooit meer *LOL* Er was geen reden tot ongerustheid, het was een klein stukje en als ze losbraken was er nog niets aan de hand. Maar het duurde uiteindelijk langer dan als ik ze in tweëen had opgehaald Tong uitsteken Voor je ze allemaal de staldeur uit hebt (en ja een gewone deurbreedte was dat...hihi) Ik neem ook meestal twee paarden, want ik heb er twee. Ieder in één hand. Het kan misgaan, maar dat kan met één paard ook. Maar daarom heb ik wel het liefst één langer touw, dan heb je wat meer tijd om alles weer bij elkaar te krijgen als er één schrikt zonder getweedeeld te worden Lachen In de loop van de tijd neem je ze ook wel es in één hand, net zoals het uitkomt. En als ze (zoals die van mij) al 7 jaar samen meelopen, dan weten ze ook gewoon niet beter. Het is wel een voordeel om ze opgevoed te hebben, anders is het weer meer linke soep ja (het achter je lopen verhaal enzo). En als ik stop, stoppen zij...punt uit. Als dat erin zit...dan komt de rest ook wel goed Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:51

Bij de veulens en merries doen we de merrie naast je en de veulen daarnaast. Als ik 2 paarden neem elke hand 1 of als ik 2 heb die braaf zijn gewoon aan 1 kant wel met 2 handen vasthouden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:46

mijn tax is nu 5 paarden, in mijn handige hand, 3 touwtjes en de andere dus 2. ik loop voor de paarden maar wil geen enkel paard te dicht op me hebben, ik heb echt mijn eigen persoonlijke ruimte.
Als het op kracht aan komt, verlies je toch wel.
een collega van me heeft jaren met shires gewerkt, dit kon er ook een paar tegelijk meenemen. als je daar mee met kracht gaat werken, verlies je het zowiezo.
Langs een drukke weg ofzo, zou ik ze 1 voor 1 doen. begeleid makkelijker, wij wonen aan een doodlopend zandpad, de wei is naast onze buren. Dat is een klein stukje. mochten ze onverhoopt losschieten, dan kunnen ze hooguit een weiland inlopen. anders zou ik echt niet met 5e gaan lopen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:11

Ik vind 2 paarden tegelijk al wel echt de limit! Knipoog

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:39

Ach..het hangt echt van de situatie af hoeveel kan...en vaak bouwt het op in de loop der tijd. Je begint met twee- dan is drie toch makkelijker...en dan steeds meer, tot ze allemaal tegelijk kunnen Lachen En als je langs en weg moet of ze kunnen de straat opschieten of de weg, dan ben ik het helemaal met joyfordogs eens, dan is één tegelijk wel genoeg

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:14

hestejente schreef:
MoonChloe schreef:

Daar heb je een punt... als ik een paard leid aan de teugels of aan een halstertouw wil ik ook dat hij achter me loopt. Maar bij het aan het bakstuk van het halster uit de wei sleuren moeten ze wel naast me lopen, ook al heb ik lange armen Clown

Ik ben niet voor zonder touw paard meenemen. Vind ik toch iets te gevaarlijk (maar dat zegt niet dat ik dat niet doe Clown Bloos )

Zelf heb ik op stal gewerkt waar de hek gewoon open ging en 10 tot 15 paarden gewoon zelf naar hun stal liepen, echt ideaal Clown

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:05

Ik heb gewoon twee touwen in een hand. Dan heb ik de andere hand vrij om het hek te openen en evt een pony te corrigeren. De jongste loopt achter mij en de oudste achter naast of voor, die mag wat meer.
Ik hou ze juist liever vrij lang, als ze dan zouden schrikken hebben ze nog wat bewegingsvrijheid. Binnen de ruimte hebben mijn pony's zich altijd wel weer hersteld.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:17

acacia schreef:
hestejente schreef:
Je kunt toch gewoon met iedere hand je stuur en een touwtje vasthouden? Lijkt me nou niet zo moeilijk.

jaaaaaaa lekker veilig !! Haha!

Met brave paarden zal het allemaal prima gaan , 1 links, 1 rechts, LOPEND Knipoog , maar als je van alles wat hebt, wat karakter betreft, wordt het toch een stuk lastiger. Ook los laten lopen kan niet als je over een stuk weg moet van wei naar huis terug.Kan wel gewoon op een erf uiteraard, maar ook dan heb ik toch al gevaarlijke capriolen gezien van losrennend vee die allemaal als 1e hun box inwillen, kijken of er wat te eten in de bakken ligt....

nou ik heb 2 kleintjes en die vinden het heel leuk om langs de fiets te lopen en het weiland is aan het einde van mij straat en ze doen het gewoon goed hoor en als het gevaarlijk zou zijn dan zou ik het ook echt niet doen hoor maar dit gaat gewoon goed en kunnen ze ook nog even lekker draven Lachen, en ik heb toevallig makke paarden

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:41

Ik neem ook in elke hand 1 mee en loop zelf in het midden. Zo heb je het meeste controle over ze. En ik heb graag dat ze wel naast me lopen met hun hoofden dan kan ik altijd zien waar ze mee bezig zijn. Als er 2 paarden achter je in een keer besluiten dat ze haast hebben ben jij dus plat.