@Mandy_89: allereerst succes met het 'confronteren' van de handelsstal. Ik kan me best voorstellen dat je, als je een flinke excemer hebt meegemaakt, er niet op zit te wachten om een nieuwe excemer te kopen. Het ontbinden van de verkoop lijkt me, in jouw situatie, dan ook absoluut de beste aanpak.
Echter heb ik het gevoel bij jouw berichten dat je er 100% van bent overtuigd dat dit paardje al exceem had toen je hem kocht. Of althans; al gehad zou moeten hebben. Dit is bij mijn weten niet per definitie het geval. Zoals velen voor mij al hebben aangegeven kan exceem van de een op de andere dag op komen zetten. Door allerlei interne en externe redenen reageert dit paardje nú allergisch. Het kan zijn deze allergie daarvoor nog niet/nog nooit was geprikkeld. En dat dus de handelsstal er niets van wist. Houdt daar in je gesprekken met de handelsstal ook rekening mee. Als het namelijk zó is, dan zijn zij nu ook de dupe. Een exceem paard is tenslotte lastiger te verkopen en minder waard, zeker bij flinke exceem. Niet dat je daar rekening mee moet houden an sich, maar blijf in ieder geval open minded!
Daarnaast wilde ik nog even reageren op je reactie dat de andere paarden op stal (m.u.v. de frieze merrie) geen exceem hebben en het daardoor dus géén exceem gevoelig gebied is. (Althans, dat lees ik eruit). Het een hangt niet samen met het ander. De andere paarden zou je, mogelijkerwijs, in het ergste 'exceemgebied' zetten, en dan nòg hebben ze nergens last van. Wellicht zijn zij gewoon niet gevoelig daarvoor. Niet alle paarden krijgen exceem, al zijn het er wel steeds meer, lijkt wel. Dus het feit dat de andere paarden op stal geen exceem hebben, geeft niets aan over het gebied waar jouw stal in ligt. Kijk daar ook eens kritisch naar. Midden in bos/boom rijk gebied? Veel stille wateren met weinig natuurlijke stroming? Windstil?
Verder wens ik je natuurlijk veel succes en hoop ik dat je de verkoop ongedaan kan maken (paarden zijn, eerlijk gezegd, duur genoeg, dus op een 'miskoop' zit je niet te wachten. Voor de juiste persoon die wel tegen de exceem kan, is dit paardje misschien weer het juiste paard
) en dat je dan je 'droompaardje' kan vinden!