Paard bang voor spuitbus!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteq

Re: Paard bang voor spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:47

Dit stukje komt van een site over paarden (duhh)

Vliegenspray
Bij dit kunstje draait het voornamelijk om timing.
Om te oefenen gaat kun je het beste een oude flacon gebruiken en die vullen met water. Hiermee verspil je geen dure vliegenspray en het bespaart je wroeging als je eens wat langer door moet gaan met sprayen...
Ga bij voorkeur met je rug naar de wand staan en hou je paard op twee meter afstand van het halster vast. Begin met sprayen van het paard af. Als je paard probeert weg te rennen ga je gewoon door met sprayen... Indien nodig loop je mee aan het touw, maar hou dezelfde afstand. Er komt een moment dat je paard even stil staat, en dat is het moment waarop je onmiddellijk stopt met sprayen. Herhaal dit een paar keer, tot je paard door heeft dat stilstaan het sprayen doet stoppen. Ga dan iedere keer iets langer door, bouw het langzaam op. Gaat je paard toch weer rennen dan stop je natuurlijk zowiezo niet. In een weer wat later stadium stop je pas als het paard het hoofd omlaag beweegt. Als dit allemaal goed gaat begin je pas met de spuit op het paard te richten, de kans is groot dat hij stil blijft staan, en uiteraard beloon je dit weer door gelijk te stoppen. Na een aantal van dit soort sessies heeft je paard geleerd dat ontspanning effectiever is dan ontsnapping, en dat het eigenlijk allemaal nog niet zo erg is. Door het juist toepassen van de correcte timing is ieder paard voor ieder eng object te desensibiliseren.

Mijn paard vind het niet zo leuk als je aan haar oren komt en ik heb het op deze manier geprobeert en nu mag er weer bij. Eerst geloofde ik niet dat het echt hielp maar nu dus wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:09

Jep, ik deed het altijd met deospraybus. Mijjn jonge paard kan ik nu gewoon insprayn met veerust en dergelijke.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:58

op youtube staan een hoop filmpjes hierover. Als je zoekt op horse fly spray

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:34

Dat spul kan weleens heel koud op de huid zijn.
Pak gewoon een doekje en doe het daarop en wrijf het erin.

Kusjes

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:33

Het paard dat ik rijd vond vliegenspray opdoen ook eng, sinds dat ik hem tijdens het sprayen uit mijn hand brokjes (primaire beloning) geef blijft hij een stuk rustiger. Ik ben het eten geven nu aan het afbouwen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:37

Ik spuit het altijd gewoon eerst op een doekje en wrijf het daarna in. Volgens mij werkt het dan ook langer/beter Lachen

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:48

ik ben nu hard aan het oefen met spuit geluiden enzo iedereen op stal kijkt me raar aan,,
en ik vrijf met de spuit over zijn huid gaat best goed alleen mag ik neit bij zijn hoofd in de buurt komen,, maar dat komt wel