Zwanger zijn en rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Zwanger zijn en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:33

nog gefeliciteerd met je zwangerschap Haha!

ik heb nooit gehoord dat je van de verloskundige maar tot 4 mnd mag rijden

ik ben via het ziekenhuis zwanger geworden en mijn arts zei dat ik gewoon kon blijven rijden totdat ik het zelf niet meer prettig vond Haha!
en dat heb ik gedaan tot 2 weken voor de bevalling,ik had toen wel een brave KWPN merrie van 18jr
en ik werd door de boer geholpen met op en afstappen en hij hield me in de gaten met buitenrijden ,ik deed dan buiten een 8 maken zodat ik altijd zichtbaar was vanuit het huis Clown

en ik had rijbroeken van mijn gezette vriendin aan Clown en daar paste mijn dikke buik mooi in Haha!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:36

hahha, ja dat is ook handig. Mijn huisarts(is ook verloskundige enzo) zei ook dat ik net zo lang door kon rijden totdat het niet meer goed voelde. Het rijden op zich kan absoluut geen kwaad. Tja, je moet niet op een onbetrouwbaar paard stappen. Ik stap ook niet op een vreemd paard.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:44

Toen ik zwanger werd was mijn merrie hoogdrachtig, en ik heb dus (helaas) niet meer kunnen rijden in mijn zwangerschap. Ik had toen ook nog een jonge ruin die we eigenlijk rustig aan wilde gaan beleren, maar ook dat is dus niet door gegaan. Ik heb beide paarden verkocht en heb nu alleen nog het veulen van mijn vorige merrie. Ik heb al in tijden niet meer gereden en ik mis het echt wel, maar zoals ik hier al eerder las, nu ik minder met de paarden bezig ben ga je ook zien dat er idd veel meer is dan alleen maar paarden. Ja
Verder denk ik dat het wel of niet rijden idd erg persoons gebonden is. Ik hoop voor je dat je snel zwanger bent! Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:50

Het feit dat er meer in het leven is dan paarden, heb ik al wat langer geleden mogen ondervinden. Maar wij hebben nou eenmaal 4 fokmerries ( en de nodige aanwas)en een droom, en het kindje dat er hopelijk mag komen, is onderdeel van die droom! Paarden gaan dus niet weg, voor geen goud. Gelukkig doe ik de paarden samen met mijn man.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:58

Ik heb tot 4 weken voor de bevalling gereden.
Bij mij had de verloskundige ook gezegd dat ik door mocht gaan totdat het niet meer prettig voelde.
Daarbij ben ik een manegeruiter en had maar 1 keer in de week een uurtje les.
Het paard waarop ik rij vertrouw ik ook compleet anders was ik waarschijnlijk wel eerder gestopt.

Mijn rijbroek had ik ook de knoop en de rits los en dan een soort van buikband (was eigenlijk een tube top van erg stevige stof) eroverheen en dan idd een lange trui aan.

(Dit was mijn laatste les met 34 weken, met 38 weken ben ik bevallen.)
http://i168.photobucket.com/albums/u200/tinkie-jen/34weken.jpg

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:02

sympie schreef:
haha, ik ook, en dan nog liefst op heel mijn zwangerschap maar 5 kilo bijkomen ook!!! Knipoog

Nou, dat had ik dan weer wel, maar wel met buik! De rest verloor wat gewicht, zullen we maar zeggen Knipoog

Maar on topic: ik ben met de eerste na 12 weken gestopt, toen viel mijn paard (en ik dus ook) en durfde ik niet meer. Daarna heb ik twee keer een miskraam gehad nadat ik gestopt was met rijden (1x na 9 weken, andere keer na 18,5 weken - toen was ik ook met 9 weken gestopt) en bij de laatste ben ik voor de zekerheid na 7 weken al gestopt. Ik voelde me gewoon niet meer veilig op een paard.

Er kan vanalles, maar het wordt wel min of meer afgeraden door de vk. Juist door het valgevaar. Verder moet je doen waar je je zelf veilig en fijn bij voelt!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:19

Ja het paardrijden opzich is helemaal geen probleem dat kun je net zolang doen als je wilt, het grootste gevaar schuilt in het vallen.

Nog even over die buikband, een gewone buikband geeft idd geen steun, is alleen maar leuk en mooi.
Een bekkenband geeft wel steun en kun je ook gewoon kopen bij Prenatal, kost iets van 22 euro geloof ik.
Dit is een brede elastieken band met daarboven een zachte flap van dunne elastische stof.
Het elastiek komt onder je buik, de dunne flap over je buik.
Het wordt vastegemaakt met klitteband, dus je kunt hem zo strak of los doen als je zelf wilt.
Ik heb er eentje gekocht toen ik zwanger was van onze eerste, ik had veel last van bandenpijn onderin mijn buik.
Omdat ik zittend werk heb deed opstaan en weglopen erg veel pijn, deze band ondersteund je buik.
Ik vond dit heel erg prettig, als ik last kreeg droeg ik de band een aantal dagen daarna kon hij weer af tot ik weer last kreeg, want idd doorlopend dragen wordt afgeraden.
Maar echt als je last krijgt van de banden (zo'n scherpe stekende pijn helemaal onderin je buik) dan is zo'n band een verademing, je draagt hem onder je kleren, dus je ziet er niets van.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:20

Rare vraag: "lubbert" je buik dan ook minder uit als je die Prenetal-band draagt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:23

Dat blijft echt afhankelijk van je spieren en de stevigheid van je buik. Het wordt ook niet aangeraden om zo'n band continu te dragen, want je houdt geen spieren meer over. Die hoeven dan niks meer te doen en slinken dus.
Het is wel fijn voor eventjes, maar je moet hem ook afdoen.

Wat het 'lubberen' van je buikhuid/spieren betreft - ik weet niet hoe oud je bent, maar het is altijd wat. Je spieren zijn nog elastischer als je jong bent dus die zullen makkelijker terugveren, maar je huid scheurt makkelijker. Ik heb echt een zebrabuik overgehouden aan de zwangerschap van mijn oudste (toen was ik 23/24)...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:30

Ik heb de lubberleeftijd bereikt: bijna 38!
Mooi woord, een zebrabuik!
Aha, zo'n band werkt in mijn ogen dan dus als steunzolen, was ik ook geen voorstander van. Dan maar op de Tell sell Ab Flexer (of hoe ze ook mogen heten) en de spiertjes stevig houden!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:32

Tja, ik ben nu 29 maar na 4 zwangerschappen ben ik toch ook echt modelletje lubberbuik (met streepjes dus, heel apart Knipoog) Clown

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:34

En je hebt ook een bijpassende avatar Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:35

*proest* ja klopt, zie ik nou pas Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:38

Je bent er wel al heel erg mee bezig.. voor iemand die niet zwanger is..
Is absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor.. maar vind het een beetje eng.. kan soms zo teleurstellend zijn.. Ik was al vanaf mijn 20ste gestopt met de pil.. Ik ben nu 25 bijna 26 en ben nu 24 weken zwanger.. Zo lang heeft het dus geduurd..

Hoop natuurlijk dat dit niet het geval is bij jou...

ps ben nu 24 weken zwanger en nog geen enkel strepje te bekennen.. Ik ben ook pas 2,5 kg aangekomen.. Ik moet wel zeggen dat ik voor ik zwanger werd een heel erg afgetraind lichaam had.. had zelf blokjes.. Nadeel wel er van was dat toen mijn buik begon te groeien ik twee weken lang echt hevige spierpijn in mijn buik had.. omdat mijn spieren zo strak waren..
Ik smeer ook mijn buik elke dag in met buikzalf tegen strepen..

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:50

Bij de eerste zwangerschap ben ik intensief blijven rijden tot ik zo'n 4 maanden zwanger was, daarna heb ik nog rustig aan gedaan tot de 6 maanden. Vanaf toen zat die buik me echt te veel in de weg.
Bij de tweede ben ik al gestopt met 4 maanden door bekkeninstabiliteit en bij de derde reed ik niet veel, de eerste maanden nog af en toe maar ik was bang dat de pijn in mijn bekken zou terugkomen.
Ik doe ook nog aan line dance en dat heb ik tot het einde blijven doen, en daar bleef ik nog behoorlijk fit van. Ik droeg dan steeds een legging in een grotere maat met een elastiek die niet te strak zat.
Even erbij zeggen dat ik enkel reed op mijn zeer betrouwbare paard dat ondertussen al 19 jaar heb.
Je moet goed luiteren naar je lichaam dan merk je wel vanzelf hoe lang het nog kan en ga enkel op paarden zitten die je voldoende vertrouwd want een val kan je je niet meer permiteren met een kindje in je buik.
Succes ermee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:51

Haha! ik dacht dat je al zwanger was Clown

ik was 32 toen ik zwanger was en heb geen streep gekregen Haha!
kwam in het begin veel aan ,omdat ik erg gezond aan eten was [ appels en penen en vruchtensap] maar dat zette bij mij om in suikers
toen we daar achter kwamen ben ik daarmee gestopt en was in totaal 13 kg aangekomen.
had een mooi strak buikje wat naar voren wees.

was wel lachen,toen mensen mij met de kinderwagen zagen lopen waren ze stomverbaasd Clown ze wisten helemaal niet dat ik zwanger was omdat ze me steeds te paard gezien hadden Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:54

Ik heb dan ook niet meer zoveel tijd, ben nl. 38. Als wij nog iets willen, zal het toch beter zijn om het nu te doen. Als ik zwanger mag worden is het prachtig, zo niet, dan gaat ons leven gewoon verder, niks geen KI voor mij. Ik vind juist dat ik er op een heel gezonde manier mee bezig ben!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:13

Wij hebben ook geen KI gehad Tong uitsteken .. bij ons is het ook natuurlijk gegaan allemaal.. maar het heeft 5 jaar geduurd...
Ik was alleen voor dat ik zwanger was er nog niet mee bezig of ik wel of niet kon rijden en hoelang etc.. en al helemaal niet met strepen op mijn buik Tong uitsteken

Ze zeggen wel eens hoe meer je er mee bezig bent.. dat het dan langer duurt voordat je zwanger raakt omdat je dan gefocust bent.. Ik kan mij voorstellen dat je klokje tikt
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 21-07-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:15

KI... ben je een koe? Knipoog
Ik vind het ook niet ongezond hoor Lachen Ik wou ook vantevoren vanalles weten over hoe en wat en dat was maar goed ook... ik was nl. binnen een maand zwanger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:17

Dat is best lang Lindy, 5 jaar. Mooi dat het toch natuurlijk gelukt is.

Blablabla11

kijk dat is een verschil.. wij zijn 5 jaar bezig geweest.. had stiekem de hoop al opgegeven.. mijn schoonzusje daar in tegen was bij allebei in een maand zwanger

Trieske_

hi hi KI....doe maar IVF...
ach ik was er ook helemaal niet mee bezig, ben gestopt met de pil en het was meteen raak... misschien net iets te snel dus maar dat maakt dan ook niet meer uit...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:18

[***] schreef:
Dat is best lang Lindy, 5 jaar. Mooi dat het toch natuurlijk gelukt is.

Ben bang voor dokters Tong uitsteken dus was geen andere optie Haha! wij zijn idd erg blij en gelukkig nu Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:20

Nog proficiat daarmee Lindy! Ja Even offtopic: ik vind jouw Wielkopolski merrie echt een su-per-gaaf beest!

Typfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 21-07-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:25

Ja sorry, ik bedoel dus ook IVF... komt door onze fokmerries! Ik heb nog nooit geprobeerd om zwanger te worden, en we zien wel hoe het gaat. Lukt het niet, dan lukt het niet en gaan we gewoon nog meer paarden fokken (moet toch ergens naar toe met dat moedergevoel). Wel of niet kunnen rijden is voor mij wel degelijk van belang: volgend jaar hebben we er 14 staan .... en dan weet ik wel graag van te voren wat er wel of juist niet mogelijk is.
Heb ook even gespiekt bij Lindy: inderdaad een heel leuk paard!