Inujojo schreef:jenga_8 schreef:Het nut van een bodyprotector:
met dressuur vind ik het overbodig. Met zo'n ding kan je niet ontspannen een juiste dressuurhouding aannemen
met springen: ik kan me voorstellen dat als je onzeker bent, een bp wat meer zekerheid geeft. Maar ik vindt het zeker geen verpiuchting waard. De hindernissen zijn al zo gebouwd dat ze zelf omvallen.
Cross: absoluut een must! Hindernissen zitten vast en er is gewoon een verhoogde kans op letsel. Ik heb genoeg combinaties over de kop zien slaan om te zeggen dat een BP zeker nut heeft in deze sport.
Een BP heeft alleen nut als hij goed past. Wanneer deze vooral te groot zijn kan je meer letsel oplopen dan zonder PB.
Ik vind niet dat we erin moeten doordraven, straks rijden we met elleboog-, schouder- en kniebeschermers en laarzen met beveiligde neuzen rond.
Voor het grootste deel ben ik het met je eens, maar je argument op het springen vind ik niet kloppen. Dat de hindernissen gebouwd zijn op omvallen, is geen garantie dat ze dat ook echt doen. Je wilt niet weten hoe vaak mijn zusje met haar shetlander met haar rug bovenop een hindernis is gevallen, of tussen de oxer heeft gelegen en de hindernis er nog gewoon stond. Er is gelukkig nooit wat gebeurd, maar ik denk dat als ik het over mocht doen, ik haar persoonlijk van d'r pony af had getrokken en die bodyprotector erom had gegooid.
Verder draag ikzelf alleen een bodyprotector met het springen en als ik naar buiten ga. Met springles is het hier verplicht, anders mag je van mijn instructie gewoon niet springen en met buitenrijden doe ik het uit eigen vrije wil. Ik moet lange stukken over asfalt en dan voel ik me wel heel kwetsbaar als ik naar beneden kijk.
In het springen en de cross vind ik dat een bodyprotector verplicht zou moeten zijn, in de dressuur moet het eigen keuze blijven.
Ik ben het met je eens!
Het argument bij dressuur slaat nergens op. Ik rijd ook met dressuur vaak met BP en kan toch ontspannen zitten en de juiste houding aannemen. Als je dat niet kan heb je een BP die niet goed past, te groot/te klein of 1 die niet bij je bouw past wat natuurlijk ook kan.
Daarbij blijven paarden dieren of het nou cross, springen of dressuur is er blijft een groot risico en een BP beschermt toch een kwetsbaar deel.
Nu ben ik zelf van mn paard afgevallen zonder BP mijn rug op een haar na niet gebroken met een BP was het waarschijnlijk veel minder ernstig. Heb er daarom ook 1 aangeschaft om flink letsel deels te voorkomen mocht het weer gebeuren.

En dan vaak voorover, op de hindernis
(doel vooral op abc ponys)